آنچه کشور‌ها را به خرید اس-۴۰۰ ترغیب می‌کند

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۸۹۶۱۳ سرخط اخبار

در سالهای اخیر کشورهای مختلفی تمایل به خرید سامانه های دفاعی روسیه در مقایسه با سامانه های دفاعی آمریکایی نشان داده اند آیا علت فقط هزینه آن است؟

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی روسی راشاتودی‎‏؛ این رسانه در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم شیشیر اوپادیایا نوشت: سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ "تریومف" جهان را گرفتار طوفان کرده است. با وجود تهدیدات آمریکا علیه هر کشوری که از مسکو سلاح خریداری کند، هند، پس از ترکیه، در صف دریافت این سامانه است و حتی عراق به خرید آن علاقه نشان داده است.
مقامات روسی در نمایشگاه دفاعی لاکنو ۲۰۲۰ این خبر را تایید کردند که هند اولین محموله سامانه اس-۴۰۰ خود را تا سپتامبر ۲۰۲۱ تحویل خواهد گرفت. با وجود هشدار‌های آمریکا مبنی بر این که چنین خریدی بر اساس "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم", مشمول تحریم خواهد شد، این توافق ۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ امضا شد. این قانون را دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اوت ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از برنامه خود علیه روسیه امضا کرد.
این سامانه موشکی چند منظوره از سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است، اما در سال‌های اخیر برای هر کشوری که اهداف نظامی جدی دارد بسیار مطلوب و ضروری به نظر می‌رسد و این فقط شامل خریداران همیشگی تسلیحات روسیه نمی‌شود. اس-۴۰۰ از چندین رقیب دیگر از جمله سامانه‌های پاتریوت و تاد آمریکا پیشی گرفته که برای واشنگتن خوشایند نبوده است.
اخیرا عربستان سعودی و عراق به "تریومف" علاقه نشان داده اند. پس از حمله پهپادی ۲۰۱۹ به میادین نفتی عربستان - که ظاهرا از سوی حوثی‌های یمن انجام شد گرچه سعودی‌ها ایران را مقصر دانسته اند - سامانه اس-۴۰۰ به ریاض پیشنهاد شد. این حملات محدودیت‌های سامانه‌های به ظاهرا پیشرفته پدافند هوایی عربستان سعودی را آشکار کرد.
به طور حتم، سامانه‌های موشکی پاتریوت نتوانست جلوی این حمله پهپادی را بگیرد و این اولین بار نبود. در مارس ۲۰۱۸, زمانی که نیرو‌های سعودی تلاش کردند موشک‌هایی که ریاض را هدف قرار داده بودند رهگیری کنند، دستکم پنچ پاتریوت ناموفق عمل کرد، اشتباه شلیک کرد و یا به درستی عمل نکرد. با این حال، عربستان سعودی به خاطر منافع آمریکا هنوز قراردادی با روسیه امضا نکرده است. در عوض، واشنگتن نیرو و سامانه‌های پدافند هوایی بیشتری در منطقه مستقر کرده است.
بر اساس گزارش ها، عراق نیز در نظر دارد سامانه‌های اس-۴۰۰ را خریداری کند، اما هنوز به طور رسمی رایزنی با روسیه را آغاز نکرده است.
ترکیه اولین محموله اس-۴۰۰ خود را تابستان گذشته دریافت کرد و انتظار می‌رود که این سامانه‌ها امسال آنلاین شوند. واشنگتن به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و مانع خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا که قراردادش را با ترکیه بسته بود، شد.
چین نیز در حال دریافت آخرین محموله اس-۴۰۰ خود است. ظاهرا، افزایش فعالیت آمریکا در دریای چین جنوبی - با استفاده از هواپیما‌های پیشرفته‌ای مانند اف-۳۵ و اف-۲۲ - احتمالا پکن را به خرید اس-۴۰۰ وادار کرده است,، زیرا این کشور به طور تلویحی اذعان می‌کند که سامانه پدافند بومی اش برای مقابله با قدرت هوایی مدرن آمریکا کافی نیست.
جالب اینجاست که واشنگتن پکن را برای خرید اس-۴۰۰ تحریم نکرده است، گرچه این کشور را پیشتر برای خرید هواپیما‌های جنگنده و موشک از روسیه تحریم کرده بود.
با وجود تهدید‌های آمریکا، تحریم‌ها شامل هند نیز نشده است. یکی از علل آن نیز این است که دهلی نو در نظر دارد با خرید سامانه دفاع موشکی پیشرفته NASAMS-II از آمریکا دل واشنگتن را به دست آورد. به علاوه، هند در مراحل پیشرفته مذاکره با آمریکا برای یک توافق ۳/۶ میلیارد دلاری خرید بالگرد است که احتمالا در سفر ماه آینده ترامپ به هند امضا خواهد شد.
لازم به ذکر است که هند در نظر دارد سامانه‌های اس-۴۰۰ خود را در مرز شمال شرقی خود با چین مستقر کند.
اس-۴۰۰ اصل و نسب خوبی دارد، از خانواده سامانه‌های دفاع هوایی اس-۲۰۰ و اس-۳۰۰ است. این سامانه در سال ۲۰۰۷ با استفاده در نیرو‌های مسلح روسیه در صحنه جهانی ظاهر شد.
با این حال، برخلاف سامانه‌های موشکی پاتریوت Pac-۲ ساخت شرکت ریتون و تاد ساخت شرکت لاکهید مارتین، این سامانه هنوز در میدان جنگ آزمایش خود را پس نداده است؛ بنابراین چه چیزی موجب شده است که کشور‌های سراسر جهان این سامانه روسی را انتخاب کنند؟ ظاهرا هزینه ها، مسائل سیاسی و چندمنظوره بودن آن علت انتخابش بوده است.
"تریومف" بسیار ارزان‌تر از سامانه‌های آمریکایی است. سامانه پاتریوت Pac-۲ یک میلیارد دلار و سامانه تاد ۳ میلیارد دلار است در حالی که تریومف ۵۰۰ میلیون دلار است. سامانه‌های تسلیحاتی روسیه معمولا ارزان‌تر از همتایان غربی آن است، زیرا قرارداد‌های آمریکا با توافقات طولانی و پرهزینه برای حفظ و نگهداری آن‌ها امضا می‌شود.
دلیل دیگر آن که چرا بسیاری از کشور‌ها اس-۴۰۰ را ترجیح می‌دهند این است که خرید سلاح از دولت آمریکا شامل روند خسته کننده و موانع نظارتی وقت گیری است.
آخرین نکته این است که اس-۴۰۰ ارزشش را دارد. زیرا سامانه تاد یک سامانه دفاع موشکی نیرومند است که قابلیت‌های گزارش شده اش در مقابل موشک‌های بالستیک از رقبایش بسیار بیشتر است -، اما فقط می‌تواند موشک‌ها را سرنگون کند و آن هم فقط در ارتفاع بسیار زیاد (دستکم ۴۰-۵۰ کیلومتر). برای رهگیری جت‌های جنگنده، هواپیما‌های راهبردی دور برد یا پهپادها، باید از پاتریوت استفاده کرد. در مقایسه با آنها، سامانه اس-۴۰۰ می‌تواند هر دو عملکرد را داشته باشد که در نتیجه بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
با توجه به همه این ها، شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد اس-۴۰۰ نسبت از دیگر سامانه‌های دفاع هوایی در جهان پیش است.

کلید واژه ها: اس 400


( ۲۸ )

نظر شما :