پاسخ «عادل عبدالمهدی» به وزیر دفاع امریکا درباره پیشنهاد نصب سامانه دفاعی پاتریوت در عراق + سند

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۹۸۹۶۲۵ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: رسانه های عراقی سندی «فوق محرمانه» را منتشر کردند که در بردارنده پاسخ «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا درباره پیشنهاد این کشور برای نصب سامانه دفاعی پاتریوت در عراق است.

در این سند که مربوط به ۲ فوریه ۲۰۲۰ می شود عبدالمهدی تاکید کرده نامه ای با این مضمون از وزیر دفاع آمریکا دریافت کرده و افزوده که درباره اهمیت روابط دو جانبه در همه عرصه ها به خصوص در مبارزه با داعش با آمریکا هم نظر است و گسترش این  روابط را به سود عراق آینده منطقه و جهان می‌داند.

او افزوده که وزیر دفاع امریکا در پی حملات به پایگاه های نظامی امریکا در عراق از وی خواسته که در جبران برخی لوازم جنگی آسیب دیده و نیز تسهیل در صدور روادید برای برای سربازان امریکایی تعجیل و همچنین با نصب سامانه دفاعی هوایی در پایگاه‌های عین الاسد و اربیل موافقت شود.

نخست وزیر سابق عراق تاکید کرده که با دو درخواست اول موافقت شده اما درخواست مربوط به سامانه دفاعی پاتریوت در در کمیته ای به ریاست فواد حسین وزیر دارایی عراق باید بررسی شود و قرار است جلسه ای با طرف امریکایی در این‌باره برگزار شود.

عبدالمهدی تاکید کرده که ورود این سامانه به کشور عراق برخی مسائل راهبردی مربوط به امنیت این کشور و منطقه را تغییر خواهد داد و افزوده کسانی که «می خواهید آنها را دفع کنید» احتمالاً این اقدام را افزایش توانمندی های جنگی امریکا بدانند و در نتیجه خود نیز در پی گسترش ابزارهای هجومی خود برآیند و این اوضاع منطقه و عراق را پیچیده تر و دشوارتر می‌کند و باعث می شود که همه در زنجیره ای از تنش هایی قرار گیرند در حالی که تلاش همه کاهش تنش در منطقه و تضمین عدم تشدید چند جانبه ایران چند جانبه امریکا یا هر طرف دیگری است.

نخست وزیر سابق عراق لازم دانسته که این پرسش را مطرح کند که آیا از این سامانه علیه حملات اسرائیل «که پیشتر نماینده شما درباره آن به ما اطلاع داده بود» یا علیه داعش یا هر کشور دیگری هم استفاده می شود؟

وی افزوده عراق مصوبه ای درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور تصویب کرده و ورود سامانه دفاعی پاتریوت هرگز به معنای دفاع از این نیروها که قرار است طی روندی تدریجی از کشور خارج شوند نخواهد بود و باعث پیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد که نه به نفع امریکاست نه عراق نه کشورهای منطقه.

عبدالمهدی ضمن تاکید بر ابهامات بسیار در پیشنهاد امریکا، پیشنهاد کرده که موضوع تا تکمیل کابینه جدید یا رآی گیری برای تصویب آن در مجلس به تعویق افتد.

او همچنین پیشنهاد کرده که موضوع واردات این سامانه در عراق و فروش آن با تسهیلات به این کشور با هدف ایجاد نظام دفاعی کاملی برای دفاع از اراضی عراق و برطرف کردن نقص موجود در سامانه دفاعی عراق هم می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالمهدی تاکید کرده که که با وزیر دفاع آمریکا هم نظر است که امنیت امریکا و عراق پیش از آنکه موضوع نظامی و امنیتی باشد معادله ای سیاسی است و افزود که معادله سیاسی میان ۲۰۱۱ تا پاییز ۲۰۱۹ وضعیتی امنیتی ایجاد کرد که کمترین خسارت را برای نیروهای امریکایی داشت.

وی افزود اگر امریکا به نقش عراق در مخالفت با محور بندی های منطقه ای و تلاش برای آرام کردن اوضاع با استفاده از روابط خوبش با امریکا و ایران و دیگر کشورهای منطقه جهان اذعان کند فرصت های بسیاری برای مذاکره و آرامش به دست خواهد آمد و دیگر شاهد زنجیره ای از تنش ها و شدت عمل ها که عراق هزینه‌های بسیاری بابت آن پرداخته نخواهیم بود.

او تاکید کرده که مهم است ایالات متحده همچنین ایران و دیگر کشورهای منطقه اوضاع عراق را آن طور که لازم است درک کنند و بیشترین حمایت را از دولت و ملت عراق به عمل آورند تا به نقطه ای برای صلح تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرده که آماده هرگونه گفتگو و دریافت هر پیشنهاد و نظری جهت حل این چالش ها به نفع منافع همه کشورهاست و تاکید کرده که تمایل شدیدی به تضمین امنیت همگان دارد و در این باره با نخست وزیر جدید نیز گفتگو خواهد کرد

 

کلید واژه ها: عراق و امریکا


( ۱ )

نظر شما :