سیاستی که به چالش کشیده شده است

کرونا و نگاه به شرق

۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۸۹۷۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: چینی‌ها از اینکه کشورها مبادلات خود را در زمینه‌های مختلف با آن کشور قطع کنند، اظهار نارضایتی می‌کردند. آیا همین نارضایتی سبب نشده است که دولت ایران به دلیل اتکای بیش از اندازه سیاسی و اقتصادی‌اش به چین به علت تحریم‌های آمریکا، فشار پنهان آن کشور برای ادامه مراودات و مبادلات تهران – پکن را تاب نیاورده و حتی به‌رغم میل خود، مجبور به ادامه این کار شده است؟
کرونا و نگاه به شرق

نویسنده: دکتر احمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی

دیپلماسی ایرانی: انسانی که از چند قرن پیش تصور می‌کرد با کشف قوانین علمی، بر طبیعت سلطه‌ای بی چون و چرا خواهد یافت و از جهان "راززدایی" خواهد کرد، اینک حیاتش با یک ویروس به خطر افتاده است!

طبیعت را قوانینی است که البته می‌توان کشفشان کرد و طبق آنها تکنولوژی ساخت و زندگی انسان‌ها را راحت‌تر یا از جهتی سخت‌تر کرد؛ اما سلطه بر طبیعت، خیال عبثی است و ای بسا که تلاش بشر برای تحقق این سودای خام، زندگی بر زمین را به جهنم تبدیل کند.

دولت قدرتمندی و متمرکزی مانند چین، نتوانست مانع پیدایش ویروس کرونا شود و در کنترل آن نیز تاکنون موفق نبوده است. پس کرونا خواه ناخواه مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد و اگر به سرعت واکسنی برای آن کشف نشود، در جوامع فقیر با دولت‌های ضعیف و ناکارآمد، ترس و وحشت و مرگ و میر گسترده به بار می‌آورد.

ایران کشوری است که مسئولان آن، چنان سخن گفته بودند که گویی پای کرونا به خاک آن باز نمی‌شود و اگر هم بشود، در موارد نادری در سطح کشورهای دارای قدرتِ کنترل بالا خواهد بود!

یک شب اما از خواب برخاستیم و کرونا را بیخ گوش‌مان دیدیم، آن هم نه در موردی نادر بلکه به صورتی که برخی خبرهای غیر قابلِ راستی‌آزمایی و درعین‌حال، غیرقابلِ‌اغماض، درباره شیوع آن با سرعتی بدتر از هر نقطه دیگر جهان به جز کشور مبدأ ویروس، هشدار می‌دهند.

مسئولان ایرانی تاکنون در مورد چگونگی سرایت کرونا به ایران اطلاعات روشنی ارائه نکرده‌اند. این ویروس قاعدتا نمی‌تواند خاستگاهی مستقل از محل مبداء آن داشته باشد و طبعا مستقیم یا غیرمستقیم از چین وارد کشور شده است. 

درحالی که عموم کشورهای جهان از بیم ورود ویروس کرونا مراودات خود را با چین قطع کردند و یا به شدت کاهش دادند، برخی خبرها حکایت از ادامه پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به آن کشور تا همین روزهای اخیر دارد. 

چینی‌ها از اینکه کشورها مبادلات خود را در زمینه‌های مختلف با آن کشور قطع کنند، اظهار نارضایتی می‌کردند. آیا همین نارضایتی سبب نشده است که دولت ایران به دلیل اتکای بیش از اندازه سیاسی و اقتصادی‌اش به چین به علت تحریم‌های آمریکا، فشار پنهان آن کشور برای ادامه مراودات و مبادلات تهران – پکن را تاب نیاورده و حتی به‌رغم میل خود، مجبور به ادامه این کار شده است؟

اگر این گمانه‌زنی درست باشد، در آن صورت آیا شیوع ویروس کرونا در کشور ما، عوارض و آسیب‌های سیاست‌خارجی مبتنی بر "نگاه به شرق" را یکجا به نمایش نمی‌گذارد و زنگ‌های‌ خطرِ اتکای نامتوازن به چین و یا نوعی وابستگی اقتصادی به آن کشور را به صدا در نمی‌آورد؟

مهمتر از این اما نیاز به کنترل سریع ویروس در داخل کشور است. کنترل ویروس به مدیریت بسیار کارآمد و علمی و اعتماد متقابلِ بین مردم و دولت نیاز دارد.

در غیاب مدیریت کارآمد و بخصوص اعتماد مردم به دولت، شایعاتی که در چنین محیطی به سرعت شکل می‌گیرند، زمینه پذیرش گسترده‌ای از سوی توده مردم می‌یابند و با پذیرش شایعات، ترس و وحشت ناموجه بر افراد مستولی می‌شود و این به نوبه خود، عوارض روانی و اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی فراوانی با خود به همراه دارد.

ویروس کرونا نشان می‌دهد که اداره جوامع امروز از طریق سخت‌افزاری و اعمال قدرت فیزیکی امکانپذیر نیست، و یک ویروس ناچیز حتی قدرت مهیب و متمرکز حزب کمونیست چین را به چالش می‌کشد!

کلید واژه ها: ویروس کرونا ایران و چین چین سیاست نگاه به شرق


( ۹ )

نظر شما :

negin ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۳
اگه بجای نوکری چین و روسیه همراه سایر جهان بودیم بهتر بود
kasra ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۰
اگر بی انصاف نباشیم وزارت بهداشت درخواست لغو پرواز ها و نقل انتقال مسافران چینی داد ولی مثل بقیه امور مملکت حرف نهایی و اخر را دولت پنهان میزند و جان ارامش مردم اندکی ارزش ندارد و دیواری کوتاه تر از دولت هم گیر نمی اید برای انداختن تقصیر و کوتایی گردن آن تا در نهایت بگویند همه چیز بخاطر انتخاب اشتباه مردم بوده!
حسن ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۷
اصولا نگاه به غرب و شرق هر دو یک ماهیت دارن و اصل نگاه به درون هستش به نظر میاد پس از کاسبان تحریم و کاسبان برجام و غیره هنوز ویروس نرسیده کاسبان ویروس هم از راه رسیدن شکل نگاه شما و زاویه بسط دادن موضوع شرق گرایی و دقت و اطمینان شما مبنی بر ورود ویروس از طریق هواپیمایی ماهان به ایران جای هیچ شکی نیست که امروز کاسبان ویروس هم تو کشور پیدا شدن تا به جای توجه به نجات جان ادم ها توبرشون رو از اب گل الود ویروس پر کنن و گرنه شما چقدر مطمین هستین که مسافران انگلیس و کره و مالزی و ایتالیا این ویروس رو به کشور وارد نکردن یا حتی عواملی عمدا این ویروس رو وارد کشور نکردن؟ شما اگر دلیل محکمه پسندی ندارین لطفا بی دلیل حرف نزنین. اگر پروازی هم وجود داشته باشه حتما با شرایط ایزوله بهداشتی بوده که در این صورت اتفاقا اومدن ویروس از مرزهای دیگر کشور که کنترلی روشون نبوده بیشتره مگر اینکه شما إسنادی داشته باشین که تا اون إسناد رو ارائه نکنین بیشتر یک اتهام زننده و عمل کننده بر علیه منافع مردم و کشور هستین
احمد ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۳
ژاپن و کره هردو از بلوک غرب هستن آیا غرب گرایی باعث شده رشد کرونا کمتر باشه؟ ایتالیا چطور؟ همه جوره نگاهتون به غرب بود امروز قرص سرما خوردگی بهتون می دن؟ اساسا شرق گرایی و غرب گرایی چه ربطی به شیوع ویروس داره اگر منافع مارو شرق تامین نکنه غرب اگر هم داشته باشه چیزی بهمون نمی ده
kasra ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۳۳
فعلا که نوکری چین چیزی جز دردسر نبوده و اقایان هم شعار نه شرقی نه غربی اول انقلاب فراموش کردند
آگو ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۷
جناب زیدآبادی چقدر قشنگ این غرب تونست شما را اسیر خودش کنه، تا جایی که غرب گفت کرونا از چین اومده و شما هم همصدا باهاش گفتید آره از چین اومده! اون قدر قشنگ تابع غرب هستید که حتی دلیل و مدارک و شواهد غرب برای این ویروس رو نخواستید و چون از گلوی غرب اومده بیرون اون رو دربست پذیرفتید! نه تحلیلتون درسته، نه راه حلی برای حل اوضاع دارید اما فقط میگید باید با آمریکا تعامل کنیم و اروپا. چقدر خوشبخته اروپاو آمریکا که افرادی مثل شما رو داره . ای کاش اون قدر که سوال میکنید چرا با چین و روسیه رابطه داریم، می‌پرسیدید چرا آمریکا زیر تعهدش زد؟! اما نپرسیدید و فقط گفتید غرب گفتید آمریکا. خوش به حال آمریکا که یاورانی مثل شما داره.