وزیر سعودی: جامعه بین‌الملل، با تمام ابزارها، با ایران مقابله کند

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۹۹۰۰۰۶ سرخط اخبار

وزیر مشاور سعودی در امور کشورهای آفریقا ضمن نادیده گرفتن جنایات ائتلاف این کشور در یمن، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد بن عبد العزیز قطان» وزیر مشاور سعودی در امور کشورهای آفریقا ادعاهای همیشگی کشور را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از قطان گزارش داد که از جمله خطرناک‌ترین نوعی تروریسمی که جهان عرب با آن روبروست، «اقدامات نظام ایران از جمله تخطی‌های آشکار و مستمر از قوانین، منشورها و عرف بین‌الملل است».

وی ضمن نادیده گرفتن نقش عربستان سعودی در جنگ ویرانگر یمن، ادعا کرد که ایران، تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای عربی است و در مسائل داخلی آنان مداخله می‌کند.

این مسئول سعودی مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران، از گروههای مسلحی حمایت می‌کند که موجب هرج‌ومرج و تخریب در چند کشور عربی شده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که عربستان سعودی به همراه سایر اعراب حاشیه خلیج فارس، مزدورانی را از سودان جذب کرده و در تجاوز علیه ملت یمن به کار گرفته‌اند. عربستان حزب‌الله را لبنان را تروریستی می‌داند.

در همین ارتباط، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای یمن آبان ماه گذشته از مخالفت طرف سعودی با تبادل اجساد نظامیان سودانی با پیکرهای اسرای یمنی خبر داد (جزئیات بیشتر).

از سال ۲۰۱۵ که نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای جنگ به یمن اعزم شدند، مخالفت‌ها در این کشور با این مسأله آغاز شد. پس از سقوط «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، صداهای مخالف با این موضوع و تأکید آنها مبنی بر ضرورت بازگشت نیروهای سودانی شدت گرفته بود البته برخی نیز به دلایل اقتصادی بر باقی ماندن این نیروها در قالب ائتلاف مذکور اصرار داشتند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اخیرا آماری از وضعیت اسفبار مردم یمن به خاطر تجاوزات ائتلاف سعودی به مردم این کشور منتشر و تأکید کرد، هشتاد درصد ار مردم یمن نیازمند کمک هستند تا بتوانند فقط زنده بمانند و ۶۵ درصد از ملت یمن (بیش از سی میلیون نفر) «تقریبا هیچ چیزی برای خوردن ندارند» (جزئیات بیشتر).

قطان در ادامه ادعا کرد که جهان عرب، با پدیده افراط‌گرایی روبروست که «کشتار بی‌گناهان را مباح کرده و هرج‌مروج و ویرانی، به بار آورده است».

وی در صد و پنجاه و سومین جلسه اتحادیه عرب که در قارهره برگزار شد، مدعی شد که عربستان با استفاده از تمامی ابزارهای امنیتی و قانونی، با پدیده افراط‌گرایی مبارزه کرده و ائتلافهای بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با آن تشکیل داده است.

این مسئول سعودی خاطر نشان کرد، عربستان بارها از ایران خواسته است که از «فعالیتهای خصمانه‌ای که ثبات و امنیت کشورها و ملتهای منطقه را تهدید می‌کند، دست بردارد».

قطان در پایان ادعاهای خود از جامعه بین‌الملل خواست که از آنچه «اقدامات خصمانه ایران و حمایت از فعالیتهای تروریستی در منطقه و جهان» نامیده می‌شود، جلوگیری کند و برای بازداشتن تهران «از ادامه این رفتار خصمانه خطرناک» از هر ابزاری استفاده کند.

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :