عواقب پشت کردن ترامپ به توافق هسته‌ ای با ایران

تهران بمب اتم نمی خواهد، دنبال اجرای برجام است

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۴۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران سوخت کافی برای یک بمب را دارد. اما شواهد موجود نشان می‌ دهد که اقدامات اخیر ایران قدم های محاسبه شده برای تحت فشار گذاشتن دولت ترامپ و اروپا هستند و نه تلاشی برای دستیابی به بمب هسته ای.
تهران بمب اتم نمی خواهد، دنبال اجرای برجام است

نویسنده: رینارد جاکوبسن

دیپلماسی ایرانی: گزارش سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که سوم ماه مارس منتشر شد، از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور در قیاس با آخرین گزارش منتشر شده در ماه نوامبر حکایت داشت. به گزارش «جینز دیفنس ویکلی»، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران از 372.3 کیلوگرم در ماه نوامبر، در ماه فوریه به 1020.9 کیلوگرم افزایش یافته است. این افزایش 648.6 کیلوگرمی در ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نگرانی های بین المللی را در پی داشته چرا که نقض شدید محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر طبق برجام، به شمار می رود. با این حال، «جینز دیفنس ویکلی» در ادامه گزارش خود آورده در دیگر پارامترهای برنامه هسته ای ایران تغییر عمده ای رخ نداده و سطح غنی سازی همچنان 4.5 درصد است. محدودیت تعیین شده در برجام برای غنی سازی، 3.67 درصد بود.

برجام برنامه بلندمدت ایران در چارچوب محدودیت های توافق هسته ای را نیز شامل می شود و نقش راه لغو کامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را در بر می گیرد و امکان اقدام ایران برای افزایش دسترسی بین المللی در حوزه های تجارت، فناوری، مالی و انرژی را فراهم می آورد.

نیویورک تایمز در این باره مینویسد: «ایران سوخت کافی برای یک بمب را دارد. اما شواهد موجود نشان می‌ دهد که اقدامات اخیر ایران قدم های محاسبه شده برای تحت فشار گذاشتن دولت ترامپ و اروپا هستند و نه تلاشی برای دستیابی به بمب هسته ای.» در ادامه این گزارش آمده است: «اگرچه از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ این اولین مرتبه است که به نظر می‌ رسد تهران اورانیوم غنی شده کافی برای ایجاد یک سلاح هسته‌ ای را دارد، اما ساخت یک کلاهک هسته‌ ای و توانایی پرتاب آن به مسیرهای دور دستکم چندین ماه یا چندین سال طول می کشد.»

نیویورک تایمز قطعا حامی نظام جمهوری اسلامی نیست، اما با این گزارش تا اندازه زیادی از شدت انتقادهای مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، کاسته است. پومپئو ۵ مارس در یک بیانیه خبری خطاب به رافائل گروسی، دبیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «این مسئله نگرانی های جدی کنونی را درباره اینکه جمهوری اسلامی فعالیت ها و مواد هسته ای خود را پنهان می کند، تشدید خواهد کرد.» پمپئو یادآور شد که ایران یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحاتی است و طبق این معاهده، ایران باید درباره مواد هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد و امکان دسترسی بازرسان آژانس را به سایت‌ های مربوطه فراهم کند. او افزود: «خودداری ایران از امیدوار کردن در گزارش درباره مواد هسته ای نقض آشکار ان‌ پی‌ تی خواهد بود. ایران باید بلافاصله با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در این زمینه همکاری کند. در غیر این صورت، ان‌ پی‌ تی حتی به اندازه کاغذی که روی آن نوشته شده هم ارزش ندارد.» پومپئو در ادامه گفت: «گزارش آژانس به ویژه از این نظر  مشکل ساز است که ما میدانیم ایران همچنان درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای گذشته خود دروغ میگوید و سابقه اطلاعاتی درباره تلاشها برای دستیابی به سلاح هسته ای را در زمان حصول برجام پنهان کرده است. با توجه به برنامه تسلیحاتی پنهانی ایران، هرگونه مواد هسته‌ای یا فعالیتی در این زمینه که اعلام نشده باقی بماند، باید کاملا جدی گرفته شود.»

گروسی، دیپلمات آرژانتینی که بیشتر زندگی خود را صرف کار روی مسائل هسته‌ ای کرده، می گوید ضروری است که ایران هر چه سریعتر به طور کامل با آژانس همکاری کند و به سوالات مربوطه پاسخ دهد. ایران  اما دور جدید سوالات آژانس را رد کرده است چون خود را ملزم به انجام چنین کاری نمی داند.

یوکیا آمانو، دیپلمات محترم ژاپنی و رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ژوئیه سال ۲۰۰۹ درگذشت، در چهارم ماه مارس سال گذشته از اجرای کامل تعهدات برجامی توسط ایران خبر داده و این کشور را به ادامه پایبندی به توافق فراخوانده بود. گزارش ماه مارس آژانس نیز که یک روز بعد از اظهارات آمانو منتشر شد، از تعهد کامل ایران به توافق هسته ای حکایت داشت و همچنین در این گزارش آمده بود که آژانس به همه سایت های لازم در ایران دسترسی دارد. آمانو همچنین از اهمیت استقلال آژانس در ارزیابی فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران دفاع می کرد و می گفت هر گونه تلاشی برای مداخله در مدیریت آژانس یا تحت فشار گذاشتن آن برای اعتبارسنجی هسته ای عواقب بدی خواهد داشت و به اعتبار خود آژانس لطمه می زند. گرچه آمانو هیچ اشاره مستقیمی به عامل این فشارها نکرد، اما مقامات اسرائیل بارها از آژانس بازدید از سایت های اعلام نشده در ایران را خواستار شده بودند.»

در کل، نیویورک تایمز برای این مسئله تاکید دارد که یافته ها و درخواست برای بازرسی های جامع تر، می تواند بن بست بین واشنگتن و تهران را به سطح جدیدی برساند. تا اینجای کار، تصمیم رئیس جمهوری ترامپ به عقب نشینی از برجام که آن را «توافقی وحشتناک» می خواند، نتیجه عکس داده و عواقب بدی داشته است. ایران از تعهد کامل به برجام در محدودسازی فعالیت‌ های غنی‌سازی اکنون در مسیر افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده گام بر می دارد. این حقیقت که سران ایران به آژانس اجازه می‌دهند از نقض توافق هسته ای گزارش ثبت کنند، نشان دهنده این است که صرفا قصد دارند به کمپین اعمال فشار ترامپ با نوعی فشار متقابل پاسخ دهند.

گروسی اخیرا در یک مصاحبه در واشنگتن گفته است: «کل شرایط یک تناقض بزرگ است. ما اکنون فقط عقبنشینی تدریجی ایران از تعهداتش به توافقی را ثبت می کنیم  که قرار بود اعتبار آن را بررسی کنیم.»

کارشناسان معتقدند که شواهد نشان می دهند که اقدامات ایران دست کم تا اینجای کار، تلاشی حساب شده برای تحت فشار گذاشتن دولت های اروپایی و دولت ترامپ است و ایران هنوز برای ساخت بمب اتم قصدی ندارد.

منبع: یوراشیا ریویو / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: توافق هسته ای عقب نشینی ترامپ از برجام کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران عقب نشینی ایران از برجام ذخایر اورانیوم ایران


( ۳ )

نظر شما :

ایران ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۲
ایران بمب اتم می خواهد چون بطور قطع در شرایط امروز ایران داشتن بمب اتم بسیار کم هزینه تر خواهد بود در مقابل مشکلات و خطرات ناشی از نداشتن ان ، کره شمالی تحریم شده ،منزووی شده اما مقابلش بمب اتم ساخته اما ایران با سال ها تحریم و انزوا اما نداشتن چیزی که اون رو جبران کنه پس دچار حماقت شده ، در موضوع شرعی هم حکم موقت و مصلحتی تحریم تنباکو میتواند راه ما در این موضوع باشد، بعد هم ما نمی خواهیم از این سلاح مثل آمریکای جنایتکار علیه شهر ها و غیرنظامیان استفاده کنیم بلکه بازدارندگی اتمی و اگر هم در صورت حمله گسترده علیه کشور شد و دشمن آمریکایی و صهیونیستی کمر به نابودی کشور بست ، علیه پایگاه های چند ده کیلومتری اونها و بازم نه شهرها ، البته دلیل اصلی بمب اتم غیرممکن کردن چنین جنگی برای این دشمنان هست
ارش ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۴
شاید نظریه پردازان ما این تفکرو داشته باشن که آمریکا به دلیل ترس از نابود شدن اقتصاد جهانی در صورت حمله به ایران و حمله متقابل ایران به زیر ساخت های نفتی منطقه این کار را نخواهند کرد. اما نباید غافل شد که آمریکایی ها قبلا هم تجربه چنین چیزی رو در جنگ جهانی دوم دارند و حتی بدشون نیاد در زمانی که از دلار تنها یک حباب مانده (با توجه به رویکرد جدید کشور ها به ارز های دیگر و طلا و روند ادامه دار آن)که با یک حمله گسترده به ایران و زدن سر مار به گفته شاه پیشین سعودی از روی خرابه های ایران، منطقه و اقتصاد جهان بازیابی مستحکمی در رویایی تسلط بر جهان خودشون داشته باشند و در این شرایط ما نباید حرکات و رفتار غرب و خصوصا آمریکا رو براساس خرافه هایی مثل دموکراسی بررسی کنیم که این تنها از یک تفکر ایدئولوژیک بر میاد که سرمایه دارن غرب و صاحبان والستریت مانند خاندان بلومبرگ،راکفلر،مرداک و .... که همگی یهودی اند انگیزه، سابقه و نفرت لازم برای چنین اقداماتی را دارند. پس برای ایجاد یک ضامن امنیت باید به سمت ساخت موشک بالستیک قاره پیما و بازدارندگی اتمی برویم اگر به کینه توزی یهود و جنایتکار بودن آنها اعتقاد داشته باشیم ، و یادمان نرود که سرتاسر تفکر یهود پر از رویاهای آخرالزمانی است و با توجه به اینکه ایران به طور کاملا روشن در حرف و عمل برای نابودی اسرائیل تلاش میکنه پس باید خودشو برای چنین شرایطی آماده کنه
فردو ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۲:۴۰
ایران باید به سمت ایجاد بازدارندگی اتمی حرکت کند، امروزه نداشتن سلاح هسته ای بسیار هزینه برتر برای ملت و کشور خواهد بود تا داشتن ان ، مثلا پاکستان سال هاست بمب اتم داره زمین به آسمون اومده ،ایران هم بعد از دادن این همه هزینه و گرسنگی ، بیکاری ،عدم توان ازدواج جوان های در حال مسن شدن ،تحقیر و به فقر کشیده شدن مردم در طول سال ها تحریم باید نتیجه ای داشته باشه برای مثال کره شمالی هم تحریم شد اما در عوض موشک بالستیک قاره پیما و بمب اتم توسعه داد تا حداقلش غرب مدام با تهدید حمله تحقیرش نکنه ، باید این همه بدبختی کشیدن مردم و خصوصا جوان ها یه نتیجه ای داشته باشه حتی حداقلی مثل بازدارندگی اتمی