آگاهی و مسئولیت پذیری در برابر کرونا

بر خلاف تصور امریکا هم از ویروس کرونا ضربه می بیند

۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۵۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
یک اقتصاددان معتقد است تاثیر ویروس کرونا بر آمریکا احتمالا بیش از آن که مثبت باشد، منفی خواهد بود زیرا در هر صورت چین به عنوان بازار بزرگی برای محصولات آمریکایی باقی خواهد ماند و اگر سرعت رشد اقتصادی چین کاهش یابد، رشد اقتصاد آمریکا هم کاهش خواهد یافت.
بر خلاف تصور امریکا هم از ویروس کرونا ضربه می بیند

نویسنده: ایاد ابوشقرا

دیپلماسی ایرانی: مردد بودن سازمان جهانی بهداشت در اعلام بیماری «کووید-19» به عنوان اپیدمی جهانی، موضوعی قابل درک است چرا که این اقدام موجب وحشت گسترده در دنیایی خواهد شد که پرسش ها در آن بسیار بیشتر از میزانی است که پزشکان و دانشمندان بهداشت عمومی قادربه پاسخ گویی به آن هستند.

گزارش های رسانه ها و تصمیم دولت ها که با عجله گرفته می شود، موجب سقوط ارزش سهام و آشفتگی در بازارها می شود و همایش ها و گردهم آیی ها لغو و پروازها تعطیل و شهرها و محله ها قرنطینه می شود.

امکانات علمی و تحقیقاتی که هر روز به پیشرفت آنها افتخار می کنیم، در رقابت دائم با تحولات جدید است که برخی از آنها قابل پیش بینی است و برخی نیز ناگهان اتفاق می افتد. در نهایت باید اذعان کنیم که ما احیانا قربانی دستاوردهایمان هستیم و ساده ترین دلیل این است که هر قرص و دارویی که ساخته می شود، درباره عوارض جانبی آن هشدار داده می شود.

با آن که گفته می شود میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری «کووید-19» بین 1 تا 5 درصد است که کمتر از میزان بیماری های ویروسی مشابه مثل سارس و ایبولا است، ولی شیوع بسیار سریع و رفتار غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا از جمله دوره نهفتگی آن، عامل نگرانی اصلی است. همچنین برخی گروه ها در جامعه مثل سالمندان و مبتلایان به بیماری های قلبی و دیابت و فشار خون، مقاومت کمتری در برابر ویروس کرونا دارند.

در کنار مسائل بهداشتی اعم از پیشگیری و درمان، ابعاد اقتصادی و سیاسی نیز در موضوع شیوع کرونا به شکلی جدی مطرح هستند. هرچند ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در ابتدای شیوع کرونا در چین گفت که این مسئله باعث بازگشت مشاغل به آمریکا خواهد شد ولی واقعیت این است که شرکت های جهانی تصمیم برای سرمایه گذاری های جدی و طولانی مدت را بر اساس شیوع یک بیماری که ممکن است سه یا شش ماه طول بکشد اتخاذ نمی کنند.

یک اقتصاددان معتقد است تاثیر ویروس کرونا بر آمریکا احتمالا بیش از آن که مثبت باشد، منفی خواهد بود زیرا در هر صورت چین به عنوان بازار بزرگی برای محصولات آمریکایی باقی خواهد ماند و اگر سرعت رشد اقتصادی چین کاهش یابد، رشد اقتصاد آمریکا هم کاهش خواهد یافت.

چین فقط یک بازار بزرگ مصرف نیست بلکه سازنده اصلی قطعات و ابزارهایی است که شرکت های صنعتی در آمریکا و اروپا و دیگر مناطق جهان به آنها نیاز دارند از این رو مختل شدن بخش صنعت در چین پیامدهای منفی برای کل جهان از جمله غرب خواهد داشت.

در شرایطی که چین از شوک شیوع کرونا خارج شده و در حال محاصره و مهار کردن و درمان این بیماری است، دیگر کشورهای جهان تازه نبرد با کرونا را آغاز کرده اند و برخی در ابتدای راه هستند.

در منطقه مشرق عربی، ایران به جای چین نقشی محوری در شیوع ویروس کرونا دارد. اما در کشورهای عربی شمال آفریقا، این ویروس از اروپا به ویژه ایتالیا به این کشورها راه یافته است.

اکثر کشورهای عربی به خوبی و مسئولانه به شیوع ویروس کرونا واکنش نشان داده و با در نظر گرفتن ملاحظات دینی و اجتماعی و اقتصادی، خردمندانه برخورد کرده اند و سلامت شهروندان را در رأس اولویت هایشان قرار داده اند.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی 11

کلید واژه ها: ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا شیوع کرونا چین ایالات متحده امریکا بهداشت جهانی


( ۲۴ )

نظر شما :