پلیس ترکیه منتشرکنندگان خبر "جعلی" درباره کرونا را تحویل دستگاه قضا می‌دهد

۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۹۰۰۵۷ سرخط اخبار

پلیس امنیت ترکیه هشدار داده کسانی که برای "ایجاد ترس" در مردم، خبرهای "غیرواقعی درباره کرونا" منتشر می‌کنند در اسرع وقت تحویل دستگاه قضایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه "دیلی صباح" نوشت: فرمانده پلیس امنیت ترکیه از جمله این موارد به فایل‌های تصویری و صوتی مربوط به کرونا اشاره کرده و آنها را "غیرواقعی" خوانده است؛ این فایل‌ها از شیوع کرونا در ترکیه خبر می‌دادند.

ترکیه از معدود کشورهای جهان است که ابتلا به بیماری کرونای ۲۰۱۹ را گزارش نکرده است؛ بیش از ۸۰ کشور دنیا هم اکنون درگیر این ویروس هستند.

به نقل از بی‌بی‌سی، وزارت بهداشت ترکیه سه روز پیش (پنج مارس) اعلام کرده بود: "۱۳۶۳ فرد مشکوک به این ویروس را آزمایش کرده‌ایم اما هیچ‌کدام مثبت نبوده است."

با گسترش ویروس کرونای ۲۰۱۹ ترکیه مرزهای خود را با کشورهای با آلودگی بالا، از جمله ایران بست.

شرکت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرویز) پروازهای خود را به کشورهای چین، ایران، عراق، ایتالیا، کره جنوبی و نخجوان تا اول آوریل (۲۳ روز دیگر) متوقف کرده است، البته ممکن است این محدودیت تمدید شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته بود: "وزارت بهداشت کشورمان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت مرزهایمان با ایران را ببندد. ما باید برای جلوگیری از شیوع کرونا این اقدام را انجام می‌دادیم".

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفت: "با اتخاذ تدابیری تاکنون کشورمان از این بیماری مصون نگه داشته‌ایم." بعضی این باره اظهار تردید کرده‌اند.

سال گذشته میلادی در مجموع نزدیک به ۵۲ میلیون نفر از کشورهای دیگر به ترکیه رفته بودند.

اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به گردشگری دارد؛ بنابر اعلام مرکز آمار ترکیه این کشور در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار درآمد داشت که ۱۷ درصد از سال ۲۰۱۸ بیشتر بود.

شیوع کرونا می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد ترکیه وارد کند، شیوع کرونا در کشورهای همسایه از جمله ایران و بسته شدن مرز ترکیه را از درآمد گردشگران ایرانی که در تعطیلات نوروز به این کشور سفر می‌کنند، محروم می‌کند.

بنابر آمارهای رسمی هر مسافر ایرانی در سال گذشته میلادی بطور متوسط ۶۹۳ دلار در ترکیه خرج کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، جمهوری آذربایجان، اوکراین و روسیه است.

کلید واژه ها: ترکیه ویروس کرونا


( ۲ )

نظر شما :