دولت ترامپ همه چیز را سیاسی می بیند

بهره برداری های سیاسی از کرونا

۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۰۱۴۶ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
در سختی ها، انسان ها ماهیت واقعی خود را نشان می دهند. بسیاری از کشورها به چین پیشنهاد کمک و حمایت به شیوه های گوناگون ارائه داده اند. برعکس، سخنان و اقدامات امریکا براساس ارزیابی های واقعی از وضعیت حاکم نیست و فقط اظهاراتش درباره چین و ایران به امریکا ضربه وارد می کند.
بهره برداری های سیاسی از کرونا

نویسنده: آنا یورانتس

دیپلماسی ایرانی: ویروس کرونا به یکی از موضوعات اصلی در خبرهای جهانی تبدیل شده و بسیاری از کشورها با پیامدهای سیاسی ناشی از شیوع این ویروس مواجه هستند. با وجود آن که فقط 2 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا فوت می کنند، اما جامعه جهانی در چند قدمی این وحشت قرار گرفته است. شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیار جدی بر وضعیت سیاسی در کل جهان دارد.

اپیدمی ویروس کرونا که نخست چین با آن درگیر شد به کاهش جدی رشد اقتصادی این کشور منجر شده است. در حال حاضر، پروازهای بین المللی به سوی چین لغو شده اند و دولت های برخی از کشورها ورود شهروندان چینی به کشورشان را ممنوع کرده اند.

تمایلات ضد چینی در کره جنوبی گسترش بسیاری یافته است. شهروندان کره ای از رئیس جمهورشان به خاطر ممنوع نکردن ورود شهروندان چینی ناراضی هستند.

شهروندان ژاپنی نیز از عملکرد دولت کشور ناراضی هستند. در هفته گذشته، فقط زمانی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به 970 نفر رسید، مدارس این کشور تعطیل اعلام شد. انتشار خبرهایی پیرامون برگزاری مسابقات المپیک در توکیو و در اواخر ماه ژوئیه نیز تاثیر بسیار منفی داشته است. اما، چند روز بعد، دولت توکیو اعلام کرد که احتمال دارد، برگزاری این مسابقات به اواخر سال موکول شود.

در ایالات متحده امریکا، تبلیغات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و شیوع ویروس کرونا به یکی از ابزارها در این تبلیغات تبدیل شده است. دونالد ترامپ همچنان، دست از خوش بینی های خود بر نمی دارد. در روزهای اخیر، او اعلام کرده که سطح گسترش این ویروس در امریکا بسیار اندک است و بهترین کارشناسان و سازمان های دولتی به طور کامل، بر وضعیت کنترل دارند. و این در حالی است که ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی امریکا تاثیر مستقیمی دارد. اما، دونالد ترامپ، باور دارد که این اپیدمی تا اواخر ماه آوریل پایان خواهد یافت. نامزدهایی از حزب دموکرات ها از عملکرد دولت ترامپ در رابطه با سیستم سلامت و بهداشت جامعه انتقاد می کنند. در صورت شیوع بیشتر ویروس کرونا در امریکا، ضربه جدی به وجهه ترامپ وارد خواهد شد.

ایران که کشور بحران زده ای است و به تازگی، از موج اعتراضات مردمی رهایی یافته بود، درگیر شیوع ویروس کروناست. شیوع این ویروس بر روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیر گذار بود و در نتیجه، تعداد اندکی از مردم در این انتخابات شرکت کردند. علت تعداد پایین شرکت کنندگان در این انتخابات، ترس از ویروس کرونا بود و نه، نارضایتی از حکومت حاکم. گفته می شود که 23 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، نیز به این ویروس مبتلا شده است.

در میان کشورهای اروپایی، در ایتالیا ویروس کرونا شیوع بیشتری داشته است. بسته شدن مرزها، ممنوعیت ورود اتباع خارجی و دیگر اقدامات علیه کشورهای درگیر با ویروس کرونا متشنج شدن روابط برخی از کشورها را باعث شده است.

در شبکه های اجتماعی چین شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که ویروس کرونا توسط امریکا ساخته شده است تا به اعتبار چین ضربه وارد کند و این کشور را به انزوای بین المللی بکشاند. و این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه از چین و ایران به خاطر مخفی کردن اطلاعات پیرامون تعداد مبتلایان و افراد فوت شده انتقاد کرده است.

در سختی ها، انسان ها ماهیت واقعی خود را نشان می دهند. بسیاری از کشورها به چین پیشنهاد کمک و حمایت به شیوه های گوناگون ارائه داده اند. برعکس، سخنان و اقدامات امریکا براساس ارزیابی های واقعی از وضعیت حاکم نیست و فقط اظهاراتش درباره چین و ایران به امریکا ضربه وارد می کند.

منبع: گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا شیوع کرونا دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا چین


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۹
ویروس کروناجهان را کاملا دربر گرفته است.در شرایط فعلی ویروس کرونا مانند بیمار سرطانی درجه چهارم که متاستاز بافت های سرطانی به تمام اعضای بدن او گسترش یافته است واحتمال درمان ان بسیار کم است می ماند.دیگر زمان ان نیست که از گسترش اپیدمی کرونا با ممنوعیت مسافر وغیره جلوگیری کنیم.امروز همه شهرها در همه کشورهای جهان الوده است.میلیونها کرونائی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد.سرعت نشر کرونا بیشتر وتوانا تر از فعالیت کشورها در جلوگیری از گسترش ان بود. کشور موفق در این زمینه فقط چین است که در شرایط فعلی با یک میلیارد وپانصد میلیون نفر واولین کشور یافت ویروس کرونا بیمار کرونائی تقریبا که نه تحقیقا ندارد. و با توجه به سیستم حکومتی ودانش ونیروی لازم در مهار ان موفق بوده است.کشورهای پر جمعیت دیگری مانند هند وبرزیل و دیگر کشورهای اسیائی هنوز در ابتدا فراگیری عمومی قرار دارند. خدا عاقبت انرا بخیر کند.بیاد دارم زمانی که در جنگ تحمیلی به تهران موشک زده میشد.تهران ازجمعیت خالی شد. با اینکه تعداد شهدا زیاد نبود. ولی ترس بر مردم مستولی شده بود ولی امروز باخطرات زیاد کرونا ترسی از این اپیدمی خطرناک دیده نمیشود.ممکن است علت ان باشد که انسانها از کرونابی صدا میمیرند واز موشک با صدا.اینکه میگویند چین ابتدای این بیماری بوده است ادعای ثابت نشده ای است.کشف اولیه این بیماری درچین صورت گرفته است.مسئله دفاع از چین نیست. مسئله یافت حقیقت است. من اعتقاد به تروریستی بودن این ویرس دارم ودر کامنت های گذشته خودم هم عنوان کرده ام.هم زمانی این ویروس با مسائل هنگ کنگ باید در نظر گرفته شود..جهان وکشورهای توسعه یافته دانش مبارزه با اپیدمی های فراگیر را بعلت نبود نیاز برای مدت طولانی از دست داده بودند.حتی کشورهای به اصطلاح پیشرفته بادانشی ضعیف تر وکم سرعت تر از ابتدای قرن بیستم با انفلونزا با ان برخورد نمودند.جهان پر جمعیت تر وانسانهابسیار متحرک تر شده بودند. لذا تصمیمات سریع تری باید گرفته میشد.تصورمن این است که با کرونا در اروپا وامریکا باسرعتی لاک پشتی برخورد شد ولی سرعت انتشار کرونا باسرعت فوقالعاده زیادی بود.لذا ویروس کرونا بر جوامع غلبه کرد.امریکا ازکرونا نمیتواند بهره برداری سیاسی کند زیرا خودش زمین خورده وضربه فنی شده ویروس کرونا است.امروز همه جهان دست در دست هم باید با این اپیدمی توسعه یافته بگونه مراقبت فردی ، خانوادگی واجتماعی وکشوری وجهانی بدور از مسائل سیاسی مبارزه کنند. بیاد نمی اورم اجتماعی از رهبران کشورهای مطرح جهان در موردمبارزه جهانی با این ویروس تشکیل شده باشد. حتی سازمان جهانی بهداشت تحریم شده است.پرزیدنت ترامپ هر ویزگی که داشته باشد بجای خود محفوظ اصلا سیاسی نیست.با مسائل سیاسی وعلمی برخورد نمی کند. تبلیغاتی برخورد میکند.امروزه در جهان همه کارها تبلیغاتی وبی محتوای علمی است.