ضرورت توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص بیوتروریسم ایالات متحده

کرونا، چرا آمریکا متهم است؟

۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۹۰۳۱۰ آمریکا نگاه ایرانی
محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون اتهامات وارده به ایالات متحده در خصوص شکل گیری ویروس کرونا می نویسد: آمریکا خود سازنده اصلی و توسعه دهنده سلاح‌های بیولوژیک بوده و متهم اول در زمینه اشاعه بیماری کروناست. در عین حال کاخ سفید با تبلیغات وسیع رسانه ای، سعی در بزرگ نمائی خطر دستیابی گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به سلاح‌های بیولوژیکی و بکارگیری آنها علیه مردم دارد. این القائات درحالی صورت می پذیرد که گروه‌های تروریستی فاقد دانش و فناوری پیچیده برای تولید سلاح بیولوژیک هستند و بدون کمک کشورهای بزرگ هرگز نمی توانند آنها علیه اهداف مورد نظر بکار برند. یکی از احتمالات این است که گروه های تروریستی همچون القاعده یا داعش، به نیابت از آمریکا و با کمک این کشور، ویروس کرونا را منتشر کرده باشند.
کرونا، چرا آمریکا متهم است؟

نویسنده: محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی به مناسبت سال عید مبعث با عجیب خواندن ابراز آمادگی آمریکا مبنی بر کمک دارویی به ایران خاطر نشان کردند: "شما متهم هستید، این ویروس را ایجاد کرده‌اید. من نمی دانم این اتهام چقدر واقعی است. اما ممکن است دارویی وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند. شاید کسی را وارد ایران کنید تا اطلاعات خود را از میزان اثرگذاری این ویروس تکمیل کند."

بیانات روشنگرانه و هشدار دهنده رهبر انقلاب ضرورت توجه به موضوع جنگ بیولوژیکی و سابقه آمریکا در ساخت سلاح های بیولوژیک برای تحقق اهداف استکباری را مضاعف می کند.

استفاده از عوامل بیولوژیکی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ ها برای ناتوان ساختن دشمن در جنگ های کلاسیک را جنگ بیولوژیک می نامند. تهیه و استفاده از این سلاح از زمان‌های دور مورد استفاده قرار داشته و شواهد تاریخی نشان از بکارگیری از این سلاح در دوره مغول و در جنگ های جهانی اول دوم دارد. در سال 1925 برای منع استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک، پرتوکل ژنو به امضای کشورهای جهان رسید.

آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقیقاتی خود را در این زمینه آغاز کرد و تا سال ۱۹۶۹ ادامه داد. در این سال نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تحت فشارهای داخلی و بین المللی، این برنامه را متوقف کرد. متعاقبا در سال ۱۹۷۲ کشورهای جهان کنوانسیونی مبنی بر عدم تولید، فرآوری و گسترش سلاح های بیولوژیکی امضا کردند. سال ۲۰۱۱ نیز تعداد ۱۶۵ کشور در سراسر جهان متعهد شدند که استفاده از سلاح های بیولوژیک را در برنامه های دفاعی خود قرار ندهند. علیرغم موانع بین المللی، امروز بیش از ۱۷ کشور در زمینه ساخت و توسعه سلاح های بیولوژیکی فعالیت دارند.

حادثه ساختگی 11 سپتامبر یکی از دلایل آمریکا برای گسترش فعالیت های خود برای ساخت سلاح بیولوژیک به بهانه مقابله با تروریسم بود. پس از 11 سپتامبر، دولت نومحافظه‌ کار بوش با اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه‌ دولت آمریکا برای مبارزه با به اصطلاح "تهدیدات بیوتروریسم"، مراکز متعدد تحقیقاتی را راه اندازی کرد. تا پیش از حادثه 11 سپتامبر تنها پنج آزمایشگاه در آمریکا فعال بودند. تعداد این آزمایشگاه‌ها بعد از این حادثه و در سال 2009 به 15 مورد رسید و اکنون بیش از 400 مرکز تحقیقاتی در آمریکا فعال هستند که توانایی تولید عوامل جنگ بیولوژیک همچون باکتری سیاه زخم را دارند. بیش از چهارده هزار نفر بر تولید ویروس ها و باکتری های خطرناک در آمریکا مشغول به کار هستند.

آمریکا خود سازنده اصلی و توسعه دهنده سلاح‌های بیولوژیک بوده و متهم اول در زمینه اشاعه بیماری کروناست. در عین حال کاخ سفید با تبلیغات وسیع رسانه ای، سعی در بزرگ نمائی خطر دستیابی گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به سلاح‌های بیولوژیکی و بکارگیری آنها علیه مردم دارد. این القائات در حالی صورت می پذیرد که گروه‌های تروریستی فاقد دانش و فناوری پیچیده برای تولید سلاح بیولوژیک هستند و بدون کمک کشورهای بزرگ هرگز نمی توانند آنها علیه اهداف مورد نظر بکار برند. یکی از احتمالات این است که گروه های تروریستی همچون القاعده یا داعش، به نیابت از آمریکا و با کمک این کشور، ویروس کرونا را منتشر کرده باشند.

به نظر می رسد یکی دیگر از دلایل روی آوردن آمریکا به ساخت سلاح بیولوژیک، هزینه‌ بالای ساخت و نگهداری تسلیحات هسته‌ای است و کاخ سفید برای ادامه روند یک جانبه گرائی، نیازمند ساخت تسلیحات نوین و کم خرج و با قابلیت تخریب مضاعف است. رویکرد آمریکا به این موضوع، موجب نگرانی جدی شهروندان این کشور هم شده است چرا که آمریکا برای انجام آزمایش های لازم، علاوه بر نظامیان، شهروندان غیرنظامی را نیز به عنوان نمونه های آزمایشگاهی، در معرض خطر قرار می دهد. برخی شواهد دال بر  آزمایش عواملی همچون گاز خردل، گاز اعصاب، داروهای روان‌گردان، باکتری‌ها و ویروس‌ها بر اتباع آمریکائی بوده است. سئوال این است که آیا کشوری که به شهروندان خود رحم نمی‌کند، می‌تواند به دیگر ملل جهان برای مقابله با کرونا کمک کند؟

سوابق تاریخی نشان می دهد که در دوران جنگ سرد نیز هزاران شهروند آمریکایی قربانی آزمایش‌های "پرتو دهی" در مرکز انرژی اتمی و دیگر مراکز دولتی شدند. در سال 2001 نیز سندی محرمانه از پنتاگون منتشر شد که بر اساس آن طی سال‌های 1962 تا 1973 هزاران سرباز آمریکایی عمدا در معرض عوامل بیولوژیک مانند گاز اعصاب، گاز سارین، سیاه زخم و طاعون قرار گرفته بودند.

افشای این سند و ده‌ها و صدها سند مشابه آن ضرورت توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب را دوچندان می کند. صاحب نظران و کارشناسان امور بین الملل و بیولوژیک در سراسر جهان و بخصوص در ایران، باید تحقیق در مورد علل و دلایل اصلی شیوع گسترده بیماری کرونا را در دستور کار قرار دهند.

این یک واقعیت است که آمریکا و بخصوص نومحافظه کاران که بر اساس مبانی فکری و مذهبی، جهان را در معرض جنگ تمدن ها می دانند، ممکن است در مسیر تحقق اهداف آرمانگرایانه خود به مدرنیزه کردن تسلیحات بیولوژیک رو آورند. برای ایجاد امنیت در جهان، این واقعیت نباید مورد غفلت و کم اعتنائی کشورهای مخالف یک جانبه گرائی قرار گیرد.

کلید واژه ها: محسن پاک آیین مقام معظم رهبری ویروس کرونا بیوتروریسم


( ۱۷ )

نظر شما :

فدوی ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹
اینکه آمریکا دشمن است ، شکی در آن نیست . اینکه آمریکا خبیث ترین دولت تاریخ است بواسطه استفاده از سلاح اتمی آنهم در زمانی که عملا جنگ جهانی تمام شده بود ، باز هم شکی در آن نیست . اینکه در زمان جنگ عراق از اورانیوم ضعیف شده استفاده می کند و نسل کشی خاموش به راه می اندازد ، باز هم شکی در آن نیست . اینکه ده ها آزمایشگاه بیولوژیک زیر نظر مستقیم پنتاگون در حال ساخت و گسترش سلاح های بیولوژیک هستند ، باز هم شک برانگیز نیست . چیزی که تعجب دارد آنست که به گردن کلفت دنیا نه بگوییم بعد در داخل همچون ضعیفترین کشورهای آفریقایی ، مدیریت کنیم ... این دو با هم جور نیست . هم تحریم باشی و هم کالای قاچاق وارد کنی . هم تحریم باشی و هم دست دزدها باز باشد و ... برخی از نابسامانی ها و شلختگی هایی که در اقتصاد ما است می تواند غولهای اقتصادی جهان را از پای در آورد چه رسد ایران ... حوادث کرونایی در اروپا و آمریکا نشان داد تنها چیزی که تا الان باعث فروپاشی ایران نشده است ، نجابت مردم ایران است . آیا کسی در حاکمیت قدر دادن این نجابت است ؟ ( عملی نه شعاری )
زیتون ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۴
در جواب فدوی منظورت اینکه در انتخاب آقای روحانی با 24 میلیون رای تقلب شده ......یه سوزن هم به خودتون بزنید بد نیست .....شما این آقا را انتخاب نکردید تا برنامه اتمی را تعطیل کنه و منتظر کدخدا باشه تا یک تکه استخوان براش بندازه ....شما کی برای این لیست بهش رای دادین.....در ضمن قدرتمندترین کشور چینه نه امریکا .....حداقل مدیریت کرونا اینو ثابت کرد.....
سعید ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۶
در حالی که آمار تلفات چین و ایتالیا و اسپانیا از ایران بیشتر است و بیماری سرتاسر دنیا از آمریکای جهانخوار تا اسرائیل خبیث و انگلیس مکار را هم در برگرفته، این چه گمان و سوء ظنی است که به آمریکا داریم و خیال می کنیم که ویروس را برای نابودی ایران درست کرده اند؟ آیا این سخنان دلیلی جز کم کردن فشار انتقادات از دولت در مدیریت بحران بیماری دارد؟ آیا به نظر نمی رسد که رفع مسئولیت و کم کاری و بی تدبیری ها در حال توجیه شدن هست؟ آیا سخنانی از این دست آنهم در زمانی که تقریبا همه مردم به اخبار و اطلاعات جهانی دسترسی دارند حاصلی جز بی اعتمادی به مسئولین داشته باشد؟ اساسا سخنانی از این دست چه دردی از مشکلات مردم حل می کند، بیماری درمان می شود؟تحریم ها رفع و بی اثر می گردند؟ بحرانهای اقتصادی فرو کش می کنند؟شکافها و گسل های میان حاکمیت و مردم ترمیم می شود؟همدلی اجتماعی در مقابله با بیماری شکل می گیرد؟ یا تخاصم و کینه ورزی با آمریکا تشدید شده و سیاست های حاکمیت در تقابل با آمریکا مورد چالش قرار می گیرد؟ با فرض اینکه گسترش بیماری در ایران توسط آمریکا صورت گرفته باشد اول اینکه این یک شکست در برابر دشمن است و دوم اینکه چرا باید با چنین دشمنی پنجه در پنجه افکند تا مردم بیگناه را به کام مرگ فرستاد
ایرانی ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۶
این بیشتر یک فرضیه است. کشورهای مختلف به واسطه سهمی که از تجارت و مراودات بین المللی دارند از این بحران ضرر می بینند و به همین دلیل کشوری مانند آمریکا که درصد قابل توجهی از شرکت های بین المللی و هواپیمایی و... را در خود جای داده است خودش از آسیب دیده های اصلی خواهد بود. و کشوری مانند کره شمالی که عملا مراوده بین المللی ندارد، تقریبا هیچ آسیبی نمی‌بیند چون چیزی برای از دست دادن ندارد. منطقی‌ترین توضیح همان ارتباط یا خوردن حیوانات است که باید برای آن فکری کرد و اینکه چه این موضوع جنگ بیولوژیک باشد و چه ویروسی مانند سارس و ابولا و...، چیزی که مشخص است کشور ما آمادگی لازم را به طور مطلوب ندارد. چه از نظر زیرساخت یعنی تعداد تخت بیمارستانی، پزشک، کادر درمانی و... که در سرانه این فاکتورها در وضعیت خوبی نیستیم و چه در موضوع چابکی در تصمیم گیری سطوح بالا که بسیار کند و با تعلل تصمیم گیری می شود و هزینه های فراوانی بر مردم و کشور تحمیل می کند.
اون یکی زیتون ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۴
چون ویروس از کنترل خارج شده دلیل نمیشه مهندسی نشده باشه .....ویروس استاکس نت هم از کنترل خارج شد و بجز ایران به کشورهای دیگه هم آسیب زد ......یعدا معلوم شد اسرائیل بدون اجازه امریکا و کامل شدن برنامه ویروس را منتشر کرده بود .....بعنوان کسی که می تونه با ژن ها کار کنه ساختن این ویروس بسیار آسان تر از ساختن بمب اتم است.....لذا منتظر جهش یافته های جدیدترش هم باشید ...بخودتون هم بگید کار طبیعته(شایدم خودم ساختمش ....فقط موندم ساز و کار فرق گذاشتن بین خائن ها به ایران و وطنپرست ها چی می تونه باشه) ....
امیر ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۲
مدتی بود سایبری ها در فضای مجازی کمتر فعالیت میکردند و نظرات احمقانه و تندرویانه زیر هر خبر و مقاله ای مینوشتند. من نمیدونم دقیقا چه اتفاقی افتاده که حالا ناگهان فعالیت اینها زیاد شده. تو هر سایت فارسی زبان که میری حسابی فعال شده اند! خدا به داد ما مردم برسد چون معلوم نیست بودجه کدام بخش حیاتی مملکت رو گرفتن به اینها دادن!!!
افخمی ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸
جناب آقای پاک آئین محترم،طرح مسئله انتشار ویروس کاملا هوشمندانه است که مسئولین جوانب گوناگون را در نظر بگیرند تا اینکه فقط به رسانه ها که عمدتا تحت تسلط شیطان بزرگ هستند توجه کنند.مسئله ای که خواستم بعرض برسانم اینست که واقعا جای تاسف داره که بعنوان دیپلمات عنوان کنید که شاید آمریکا توسط داعش یا القاعده فقط توان انتقال چنین مواردی را دارد.کمی فکر کنید متوجه خواهید شد که نه چند تا بلکه هزاران راه برای انتقال چنین مواردی وجود دارد،جسارتا.
حجت ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۵
اینکه کار امریکاست یا نه . سی چهل سال دیگه افشاگری میشه . ولی به نظر من بهتر بود به زبون نمی اوردیم چون اگه کار اونا نباشه تازه به فکر میوفتن که این کار رو انجام بدن . بهتره از این اتفاق تجربه کسب کنیم و بعد از طوفان ، سپاه خودش روی توی دفاع اینجور حملات از نظر علمی و تحقیقاتی قوی کنه .
ناشناس ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶
تمام کسانی که به خاطر تامین منافع حزبی و سیاسی گروهای مرتبط با خود جان ملت رو با بی توجهی به موازین پزشکی و کم اهمیت جلوه دادن بیماری در خطر انداختند خائن هستند و نه کسی دیگر. وطن پرستی عین شرک است. این ناسیونالیزم پوچ محصول ایده های استعماری غرب در سده هجده ام است که بدبختانه از سر کم دانشی و کم خردی اکنون فضیلت پنداشته می شود. افتخار ملت ایران به خدا پرستی و اعتقاد به حق و حقیقت است نه حرف های سودجویانه با اتهام به مردم شریف ایران. مضافا جهت اطلاع باید گفت مفهوم وطن به واحد سیاسی نظیر کشور اطلاق نمی گردد و وطن روستا و شهر محل زندگی را می گفتند و می گویند.
مسعود ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
خداوند تبارک و تعالی برملت ایران منت گذاشته و در این دوران پرآشوب و حساس ما را تحت ولایت حضرت ولی امر مسلمانان جهان حضرت " امام خامنه ای" قرارا داده است ، لذا شرعاًاگر طالب رستگاری هستیم ؛ فرمایشات و رهنمودهای ایشان را باید بطور کامل و شامل نصب العین خویش قرارداده و هیچ شک و شبهه ای نسبت به درستی و صحت آن به دل راه ندهیم . وقتی معظمٌ له در رابطه با منشأ ویروس منحوص کرونا یا هر موضوع دیگر مسایلی را مطرح فرمودند حکم شرعی و الهی ما لبیک گفتن و تأیید فرمایشات ایشان وعمل به خواستهای ایشان همچون یک امر واجب است ، اینکه با تحلیلها و ایرادات بنی اسرائیلی بخواهیم شک و شبهه ای در دل مردم ایجاد کنیم علی رغم مسئولیت اخلاقی و شرعی و قانونی آتش دوزخ راهم برای خود خریده ایم ! و این معامله از طرف هر مسلمانی عقلایی نیست !!!مواظب باشیم !همه ی ما مسئول هستیم !
رضا الف ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵
یک تیم تحقیقاتی بر روی این موضوع تحقیق کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که این ویروس می تواند 10 منشاء داشته باشد و البته با مدرک و سند اثبات می شود این نتایج خروجی گرافی است که بر اساس ورودی دیتا به آن تصمیم گیری کرده است و هوش مصنوعی این تصمیم را گرفته است( در این هوش مصنوعی با ترکیب یادگیری عمیق مثلا یک آیتم این است که چرا ابرقدرت جهان خود را ضعیف و مظلوم نشان می دهد و چرا بعد از کشف این ویروس در سال 2015 ادامه تحقیقات آن متوقف شد و نیز چرا اسرائیل در 3 حوزه پیشگیری ، شناسایی و درمان این ویروس قوی است): 1- صهیونیست جهانی به نمایندگی اسرائیل و در اوج آن ترامپ و نتانیاهو: 40% 2- آمریکا به تنهایی: 15% 3- نتیجه سهل انگاری و نشت از آزمایشگاه های تحقیقاتی ایالت متحده:5% 4- نتیجه و خروجی یک کار علمی تحقیقاتی دانشگاهی:5% 5- در طبیعت بوجود آمده است:10% 6- چین5% 7- روسیه 5% 8- انگلیس 5% 9- شرکت های بهداشتی و دارویی: 5% 10-شرکت های تجهیزات پزشکی 5% از طرف دیگر درنهایت جناحی که مانند جنگ جهانی دوم از این جنگ بیولوژیک از لحاظ سیاسی ، نظامی و مخصوصا" اقتصادی برنده بیرون می آید حتما وزن100% خواهد گرفت. سیاه بازی ترامپ، نتانیاهو و رهبران انگلیس همه چیز را نشان خواهد داد (چرا ترامپ شعله ور شده است و از همه دنیا برای کمک به آمریکای سرشاراز امکانات پزشکی فریاد می زند؟ این یعنی من (آمریکا) مظلوم واقع شده ام و من متهم نیستم. و دیگر اینکه این جنگ بیولوژیک زمانی اتفاق افتاد که قدرت در جهان در حال جابجا شدن و چند قطبی شدن بود.