کرونا و تغیّرات فرهنگی در سطح بین الملل

معیارهای شایستگی یک ابرقدرت

۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۹۰۳۳۵ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
حسن فتاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چین محاسبات عناصر تشکیل دهنده قدرت را به هم ریخت. قدرت های بزرگ باید مدیریت های بزرگ، کمک ها  و خدمات بزرگ و احترام نسبت به جامعه بشری به جا آورند. زوایای پنهانی از بحران کرونا لازم است آشکار شود؛ نه تنها از جهت منشأ ساخت و شکل گیری کرونا، بلکه بخشی از نگاه ها باید معطوف به کنش و واکنش های خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی این امر معطوف شود. بر روی محموله های ارسالی چین برچسب هایی با خط درشت از عذرخواهی، ناچیز بودن و وعده کمک های مجدد از سوی ملت چین حکایت می کرد. مقامات چین با تمامی کشورها با بهترین لحن ممکن گفت وگو کردند و پیوسته بر همبستگی جامعه جهانی برای مقابله با تهدیدات مشترک فراروی بشر تأکید کردند. چین به معنای واقعی در آزمون احساس مسئولیت پیروز شد.
معیارهای شایستگی یک ابرقدرت

نویسنده: حسن فتاحی، کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: «تیمی از متخصصان پزشکی چینی روز دوشنبه وارد پنوم پن، پایتخت کامبوج شدند تا به این کشور در مبارزه با COVID-19 کمک کنند. این تیم متخصص از منطقه گوانگشی ژوانگ در جنوب چین با دارا بودن وسایل پزشکی از جمله تهویه، ماسک های پزشکی، لباس های محافظ، کیت های تست و حسگرهای مادون قرمز برای ارزیابی دمای بدن، وارد کامبوج شدند.»

اخبار پی در پی از ارسال کمک های چین، به طور دقیق به تمام کشورهای مبتلا به کرونا، تحسین برانگیز است. اکنون ایالت های مختلف چین به صورت مجزا به حمایت کشورهای مبتلا به کرونا کمک های انساندوستانه پزشکی و دارویی ارسال می کنند. چین در حالی که بی وقفه به مهار کرونا می پرداخت از دین خود نسبت به سایر مردم دنیا به علت اینکه مهد انتشار کرونا بود، غافل نشد و ضمن پاسخ های دیپلماتیک و رسانه ای به تخریب های موذیانه آمریکا نسبت به چین در این خصوص، بسیار ماهرانه افکار عمومی جهان را مخاطب خود قرار داد و با ارسال کمک های مقتضی، پرستیژ جدیدی برای خود ایجاد کرد. خونسردی مقامات چین در بحبوحه مدیریت و مهار کرونا مشهود بود؛ یک بحران  به فرصت تبدیل شد. از اکنون می تواند گفت چین به بحران کروناویروس فائق آمده است. 

این درحالی است که آمریکا که ابرقدرت محسوب می شود تا کنون کمک نجات بخشی به هیچ یک از کشورهای مبتلا به کرونا نکرده است. این کشور که می بایست پیشتاز کمک های بشردوستانه علیه کرونا باشد نه تنها تا کنون کاری برای بشریت نکرده بلکه به تخریب چین پرداخته و انسجام جامعه جهانی را خدشه دار کرده است. کمک های چین در تمامی قاره ها گسترش یافته و به مهار کرونا کمک کرده است. شاید بتوان گفت اگر کمک های چین نبود تا کنون ویروس کرونا تعداد بسیار بیشتری قربانی می گرفت. در نهایت چین با کنترل موفق کرونا در خاک خود الگوی خوبی نیز برای چگونگی قطع زنجیره انتقال کرونا ارائه داد. 

نکته چشمگیر اینکه، روش چین در کنترل کرونا کاملاً مدنی و بدون توسل به نیروی نظامی بود. چین با آگاهی افکار عمومی جامعه، یک نیروی اجتماعی فوق العاده برای عملیاتی کردن داشبورد مدیریت بحران کرونا ایجاد کرد. اما اکنون منع آمد و شد و رعایت دستورات قرنطینه در پایتخت کشورهای جهان اول در اروپا و آمریکا توسط گارد ملی این کشورها اعمال می شود و در نهایت نیز آنچنان موفقیت آمیز نبوده است. تزریق مکرر بودجه و ارتقاء پی در پی سطح  سخت گیری ها در انگلیس، آمریکا و فرانسه و به طریق اولی در اسپانیا و ایتالیا نشانگر درخشش رشد مدنیت خاصی در شرق جغرافیایی است. کنترل مدنی در چین و کره جنوبی و ژاپن یک تحول فرهنگی آموزنده قابل تحسین محسوب می شود. واکنش این سه کشور چند مخرج مشترک داشت: سرعت، رعایت و دقت در رعایت.

هر سه کشور با حداقل تلفات، خود را از رتبه های نخست مبتلایان جدید و مرگ و میر روزانه خارج کردند. این بار ویژگی مثبت دیگری از نژاد زرد شناسایی شد. نمره قبولی در مدیریت بحران بر اساس متغیرهای غافلگیری، زمان و شدت بحران.

چین محاسبات عناصر تشکیل دهنده قدرت را به هم ریخت. قدرت های بزرگ باید مدیریت های بزرگ، کمک ها  و خدمات بزرگ و احترام نسبت به جامعه بشری به جا آورند. زوایای پنهانی از بحران کرونا لازم است آشکار شود؛ نه تنها از جهت منشأ ساخت و شکل گیری کرونا، بلکه بخشی از نگاه ها باید معطوف به کنش و واکنش های خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی این امر معطوف شود. بر روی محموله های ارسالی چین برچسب هایی با خط درشت از عذرخواهی، ناچیز بودن و وعده کمک های مجدد از سوی ملت چین حکایت می کرد. مقامات چین با تمامی کشورها با بهترین لحن ممکن گفت وگو کردند و پیوسته بر همبستگی جامعه جهانی برای مقابله با تهدیدات مشترک فراروی بشر تأکید کردند. چین به معنای واقعی در آزمون احساس مسئولیت پیروز شد.

تا کنون چین از نظر شاخص های اقتصادی برای تبدیل شدن به قدرت نظام بین الملل مستعد بود اما اکنون می توان گفت که چین از نظر فرهنگی و اجتماعی در سطح کلان جهانی نیز آموزه های مترقیانه و انسانی تری دارد تا همتایان غربی این قدرت نوظهور.

کلید واژه ها: چین شیوع ویروس کرونا قدرت ایالات متحده امریکا ویروس کرونا اروپا


( ۳۰ )

نظر شما :

امیر ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۷
«چین به معنای واقعی در آزمون احساس مسئولیت پیروز شد.» واقعا خجالت داره! چطور یک نفر به خودش جرات میده از هر چیزی دفاع کنه؟ چین با این ویروس دنیا رو به هم ریخته اون وقت شما با کمال وقاحت همچین ادعایی میکنید؟ یادمون نمیره که اولین نفری که تئوری توطئه آمریکا رو راه انداخت سخنگوی وزارت خارجه چین بود که گفت شاید کار آمریکاییها باشد! تنها بعد از آن بود که آمریکاییها نام ویروس رو چینی گذاشتند! یادمون نمیره که چین هفته ها راجع به وجود این ویروس پنهان کاری کرد و اجازه داد ویروس در دنیا پخش شود! فراموش نمیکنیم که دکتر لی ون لیانگ اولین دکتر چینی که راجع به این ویروس اطلاع رسانی کرد دستگیر شد و بعد در زندان کشته شد و مرگش رو هم انداختن گردن کرونا! واقعا این مقاله خجالت آوره! گناهان چین با این حرفها پاک نمیشه!!! ما همیشه کشورهای عربی رو مسخره میکنیم که غلام حلقه به گوش آمریکا هستند. اما آیا ما غلام حلقه به گوش چین و روسیه نیستیم؟ اگر نیستیم چطور میتوان انتشار همچین مقالاتی رو آنهم در کشوری که بیشترین ضربه رو از کرونای چینی خورده توجیه کرد؟!
ali ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۴
منشا ساختی برای کرونا وجود ندارد بلکه کرونای جدید حاصل جهش ژنتیکی طبیعی است. متاسفانه دست اندازی بیشتر بشر به طبیعت و رشد مراودات بین المللی و از همه بدتر عدم رعایت بهداشت از جانب چینی ها باعث همه گیر شدن کرونای جدید شد. چین به مردم دنیا مخصوصا کشور های فقیر بابت این بیماری جدید بدهکار است و باید طلب بخشش بکند نباید کشور های دنیا تاوان خودخواهی و همه چیز خواری چینی ها را بدهند که بعد بخواهند متشکر چین هم بابت کمک هایش باشند! این نهایت ظلم است
محسن ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۵
بدون هیچ گونه تعارفی این مقاله توهین به شعور مخاطبین و خوانندگان بود بیماری ضدیت با غرب برخی را به ناکجاآبادهای اینچنینی می کشاند برای جهانی که در آن کشوری همچون جمهوری خلق چین با آن الگوهای عجیبر و غریب به ابرقدرتی فراخوانده میشود باید متاسف بود و گریست الحق و الانصاف که دیگر این جهان با این تفکرات رو به زوال محل خوبی برای زندگی نیست !!!
ایران ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۶
این دوستانی که نظر میدن مثل اینکه خیلی از فاجعه ای که در غرب داره اتفاق میفته واینکه در شرق کنترل شده عصبانی اند،دوستان درسته ما باید نه شرقی نه غربی رو رعایت کنیم ولی به این مقاله اصلا ربطی نداره،شما که میگید اولین بار چین بود که تئوری توطئه رو مطرح کرد و گفت احتمالا آمریکا این ویروس رو تولید کرده،یادت باشه اولا کی گفت ویروس چینی که البته حرفی فراتر از اختلافات سیاسی هست و یک توهین نژادی محسوب میشه،دوما به یاد بیار اوایل که چین دچار مشکل شده بود مسئولان آمریکایی چگونه ضد بشری خوشحال بودند که چین به لحاظ اقتصادی ضربه میخوره و این به نفع آمریکاست. دوست عزیز بهتره منابعت که پروپاگاندای غرب هست رو متنوع کنی و سعی کنی از رسانه های مختلف استفاده کنی تا بتونی قشنگ متوجه بشی پنهانکاری ای در کار بوده یانه،در ضمن اگر میخوای به پنهان کاری توجه کنی بهتر ببینی وضعیت کشور های به اصطلاح توسعه یافته غربی بعد گذشت تقریبا دوماه کمو بیش از شروع بیماری،الان چطوره و به سخنان رئیس جمهور ابرقدرت دنیا نگاه کنی درمورد تلفات آنفلانزا و سخنان مسئولان خود آمریکا که میگن تست کرونا بعضی از افراد که بر اثر آنفلونزا سال پیش فکر میکردند فوت کردند،مثبت بوده،پس باید ببینی اولا منشاش کجا بوده دوما چرا دولت آمریکا در قبال کشتار آنفلانزا که الان متوجه شدن(البته اگر پنهانکاری نکرده باشن) بعضا کرونا بوده،مسئولانه عمل نکردن وبعد ببینید یک دولت چقدر خبیث هست که حتی در شرایط همه گیری جهانی تحریم های یک کشور دیگه که درگیر بیماری هست رو برنمیداره و ریاکارانه پیشنهاد کمک میده
فدوی ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۳
امیر خان لطفا آرامتر و بدور از هیجان ... امکان داشت این ویروس اولین بار در آمریکا مشاهده می شد که البته شاید هم واقعا در آمریکا ظاهر شده و اتفاقی سر از چین در آورده . دوم شاید واقعا کار آزمایشگاه های مخفی بیولوژیکی پنتاگون باشد و سوم گیرم نظر شما در مورد چین درست باشد ، با درنده خویی آمریکا که اجازه ارسال دارو به ایران را نمی دهد ، چه کنیم ؟ البته جواب شما را می دانم !!! .... وقتی از گناه چین می نویسی معلوم می شود چه در افکارت می گذرد ... شاید در دوران حیات جنابعالی ویروسی جدید از یکی از مدینه های فاضله غربی شایع شد ، برای آن روز راه فراری برای افکار خودت بگذار .
پژمان ملک پور ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۴
عالی بود.
سرور ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵
درباره ادعاى "کنترل کاملآ مدنى" به عنوان شاهد عینى نمیتوانم موافق باشم. دیروز در پیامرسان، دوست چینى ساکن پکن میگفت که موفقیت چین در مهار این ویروس را با این واژه میتوان توصیف کرد: که به معناى پیروزى خونین و خشونت بار است: 惨胜
غضنفر ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳
مقاله بشدت آبکی بود. ی دانش آموز دبیرستانی هم به راحتی می تونه استدلال های این مقاله رو زیر سوال ببره. میخواستم خیلی چیزا بنویسم ولی دیدم آقای امیر در بخش نظرات خیلی خوب گفتن
ایران ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۶
کرونا باعث قوی تر شدن چین می شود
ابراهیم قدیمی ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۵
عملکرد چین در مواجه باویروس کرونای جدید که کووید -۱۹ مانند مدل ماشین های سواری نام گذاری شد علمی وبا توجه به جمعیت یک میلیار و دویست میلیون واندی ان که ان اندی اش برابر با جمعیت برخی کشورهای اروپائی است که ماهها بعد الوده شدهاند و متاسفانه تلفاتی بیشتر از چین دارند فوق عالی بوده است. به کادر مدیریتی وخدمات درمانی چین بایدگفت خسته نباشید.چندروزی تاخیر در مورد تشخیص صحیح اولیه ان با توجه به اینکه اولین کشوری بوده است که ویروس در انجا تشخیص داده شد وایام سال نو انها وتشابهات بسیار زیاد نشانهای بیماری این ویروس با انفلونزا وسرما؟خوردگی معمولی کاملا طبیعی وجایز بوده ا.ست.اگرما تاخیر کوتاه مدت چین را در شناسائی و تاخیر دراتخاذ تصمیمات لازم محق ندانیم در مورد دیگرکشورهای اروپائی وامریکائی چه باید بگوئیم.چین هرچه در توان داشت هم برای خودش کرد وهم برای کشورهائی که از او درخواست کمک کردند.اگردیگر کشورها دراتخاذ تصمیمات مقتضی سستی کردند به چین ارتباطی ندارد.اینکه چین ویا کشور دیگری مسئول انتشار این ویروس است حکم دادن بدون سند ومدرک ومحاکمه وتحقیق است.یکی از اشتباهات بزرگی که چین کرد این تصور ثابت نشده اولیه بود که این انتشار از بازار ماهی است. چین باید ابتدا فعالیت های تروریستی با توجه به انچه در هنگ کنگ میگذشت که مطمئنا تقویتکننده هدائی داشتند ودیگر تروریستها و انتشار ناخواسته از طریق فعالیت های ازمایشگاهی و تولید واکسن وواکسیناسیون را تحقیق ومردود اعلام میکرد وبعدبه بازار ماهی میرسید. ممنوعیت فروش حیوانات وحشی در کل صحیح بود ونباید؟انرا به اشاعه این ویروس ارتباط داد.نگاهی به تنوع ویروس های انفلونزا در صدسال اخیر وویروسهای ردیف کرونا در چند دهسال اخیر ومقایسه ان با جهش های نامشهود ویروس های بیماری های ویروسی دیگر در میابیم که این جهش ها که مطمئنا در اثر تکثیر ویروس در محیط های مختلف انسانی وحیوانی است قابل مقایسه با یکدیگر نیست.انواع انفلونزا داریم ولی انواع سیاه زخم نداریم . این مقایسه نشان میدهد که مطمئنا کار برروی تکثیر این ویروس در جهت ایمن سازی جوامع از طریق تولید واکسن ویا سوئ استفاده از توان تخریی اجتماعی ان بسیار زیاد است.از یاد؟نبریم که با ویروس انفلونزا تعداد چند ده میلیون در ابتدای قران بیستم وهرساله درحدود صد هزار وبیشر درجهان در شرایط فعلی تلفات وجود دارد. سربازان بسیار زیادی از امریکا در اثر ویروس انفلونزا در ابتدای قرن بیستم الوده و فوت کردند.لذا ویروس شناسان امریکائی این نوع ویروس ها راخوب میشناسند وبه توان تخریبی ان هم خوب اگاه اند وروی انهم بسیار برای تولید واکسن وایمن سازی کار کرده اند گرچه جواب مساعدی دریافت نکردند. یکی از مرکزی که برروی تکثیرماین ویروس هاکار میکنند که از نظر عظمت وحجم تکثیر بادنیای حیوانات وحتی انسان قابل مقایسه نیست ازمایشگاههای تحقیقات ساخت واکسن وتولید تجاری ان است.برخی اعتقاددارندکه واکسن بی ارزشی است. برخی اعتقاد دارندتبلیغات ان بسیاربیشتر از انتفاع ان است.چرا نباید تصور کنیم که این تنوع انواع از فعالیت های فوقالعاده بالای تکثیر این ویروس ها در محیط های کشت غیر یکنواخت والوده به همه چیز بوجود امده باشد.بعنوان مثال تخم مرغ یکی از محیط های کشت است. این صحیح که تخم مرغ را مرغ میگذارد ولی غذای مرغ دیگر دانه نیست. هر اشغال را خشک میکنندوبه مرغ میدهند. چرا نبایدتصور کرد که انفلونزای مرغی از واکسن؟انفلونزا بوجود نیامده باشد یا خوکی وغیره. چرا نباید تصور کرد که مرس وکووید-۱۹ از فعالیت های واکسن سازی سارس بوجودنیامده باشد.بهترین گروهی که میتوانددراین مورد نظربدهد نه افواه وشایعات عامیانه بلکه نظر محقیقن بین المللی بیطرف منتخب سازمانهای جهانی از مجموع است.ا ین صحبت که این ویروس چین است همانقدر اعتبار دارد که بگوئیم کار کشوردیگری است..ما نباید بپذیریم که بگویند این یک جهش طبیعی است. بایدبه این نتیجه برسیم که حرکتی تخریب گرایانه و از نشت فعالیت های علمی صحیح وغیر صحیح ازمایشگاهی نبوده باشد.
آرش ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۷
فکر می کنم خوشحالی آمریکایی ها از اینکه با ویروس کرونا می توانند به اقتصاد چین ضربه بزنند از یاد غرب دوستان رخت بر بسته. حمایت آمریکا از حملات عربستان به یمن سبکی از ابرقدرتی است. تحریم ایران بخشی از ابرقدرتی آمریکاست.این مرض چین ستیزی و روس ستیزی واقعا خجالت آوره. حالا ببینیم این ویرس چه بلایی بر سر ابرقدرت خواهد آورد.
ابراهیم قدیمی ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۳
هند را قبلا میگفتند شبه قاره هند. ولی امروز چین یک قاره است به تمام معنی گرچه از نظر جغرافیائی در قاره وسیع اسیا قرار دارد. یک کشور نیست. از نظر جمعیت، از نظر وسعت خاک ، از نظر تولیدات وتحقیقات . بهم پیوستگی ، سیستم اجتماعی خاص خود ،و....... این نشان بی توجهی است که فیل وفنجان با هم در بیافتند. نتیجه مشخص است.عده ای مفتون بزرگی خود در دوران استعمار ودوران تسلط بر سرزمینهای وسیع شده اند وبزرگی دیگران را در اثر کار وفعالیت نمی بینند.چین توان نیروی کار را در دنیای تولید وتحقیق نشان داد.اگر این دنیا اشکال دارد بحث دیگری است.