در بررسی بحران شیوع کرونا

دولت ترامپ مسئول مرگ و عذاب مردم ایران است

۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۴۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایران پس از چین و ایتالیا بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر در نتیجه شیوع ویروس کرونا را متحمل شده است. از آغاز شیوع ویروس تا کنون بیش از ۱۸هزار مورد ابتلا به ویروس و بیش از ۱۲۰۰ قربانی گزارش شده است. این وضعیت وخیم نتیجه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به دلیل تحریم های آمریکا بوده است.
دولت ترامپ مسئول مرگ و عذاب مردم ایران است

نویسنده: حنا سعدا

دیپلماسی ایرانی: ایران پس از چین و ایتالیا بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر در نتیجه شیوع ویروس کرونا را متحمل شده است. از آغاز شیوع ویروس تا کنون بیش از 18هزار مورد ابتلا به ویروس و بیش از 1200 قربانی گزارش شده است. این وضعیت وخیم نتیجه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به دلیل تحریم های آمریکا بوده است. تحریم های دولت ترامپ علیه ایران پس از خروج آن از توافق هسته ای، اقتصاد این کشور را ویران کرده و کانال های مالی برای خرید مواد غذایی و دارویی را از بین برده است.

دولت ترامپ در اقدامی به شدت بی رحمانه و غیرمنطقی و در بی اعتنایی به جان مردم بی گناه ایران در میانه بحران جهانی شیوع ویروس کرونا تا جایی پیش رفته که از تشدید تحریم های فلج کننده اقتصادی به رغم شدت آسیب تحریم های کنونی خبر داده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، از جامعه بین المللی پایان دادن به تحریم های غیرانسانی آمریکا را خواستار شده اند. چین و روسیه هم از آمریکا خواسته اند تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را لغو کند تا امکان مبارزه با شیوع ویروس کرونا را برای این کشور فراهم آورد. چین که خود به شدت از شیوع این بیماری آسیب دیده، مواد ضدعفونی کننده و دیگر تجهیزات مورد نیاز همچون کیت های آزمایش و همچنین تیمی از کارشناسان داوطلب را به ایران فرستاده است.

ایران در نومیدی و استیصال به سر می برد و به شدت به بودجه، تجهیزات پزشکی و کالا برای کنترل شیوع بیماری نیاز دارد. هر گونه تلاشی برای رساندن کمک به ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار می گیرد. ماسک های تنفسی و لباس های جراحی به اندازه کافی وجود ندارند و بسیاری از شرکت ها و بانک ها در سراسر جهان در پی نگرانی از تحریم های آمریکا از رسیدگی به مبادلات مالی ایران خودداری می کنند.

شواهد غیرقابل انکار هستند. تحریم های ایالات متحده به طور جدی به زیرساخت های بهداشت و سلامت ایران آسیب رسانده و موجب مرگ و میر شمار بالایی از مردم بی گناه ایران شده است. جامعه بین الملل باید مسئولیت خود را در قبال این قتل عام بپذیرد و به فشار شدید تحمیل شده علیه ایران واکنش نشان دهد. مقامات دولت ترامپ مدعی هستند که از تحریم ها برای صدمه زدن به مردم استفاده نمی کنند؛ با این حال، این مردم بی گناه هستند که بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

با توجه به اینکه ایران یکی از پیشرفته ترین نظام های پزشکی در منطقه را دارد و بسیاری از کشورهای مختلف برای معالجه و جراح های زیبایی به ایران سفر می کنند، متهم کردن دولت ایران و مردمی که با چالش مضاعف یک بیماری همه گیر و تحریم های آمریکا روبرو هستند، به ناسازگاری و بی کفایتی بی اساس است. مقابله با این بیماری همه گیر در سطح جهانی نیاز به دسترسی به تجهیزات پزشکی از کیت تست و ماسک صورت گرفته تا مخازن اکسیژن، الکل و سایر مواد ضدعفونی کننده و بسیاری موارد دیگر دارد که دسترسی ایران به آنها در پی تحریم های ایالات متحده محدود شده است. دولت ترامپ مدعی است که تجهیزات پزشکی از تحریم ها معاف هستند، اما در عمل مجازات های تعیین شده برای شرکت هایی که با ایران در تعامل هستند، مانع از تامین این اقلام می شود.

ایران در مواجهه با شیوع ویروس کرونا منابع گسترده ای برای پاسخ به بحران بهداشت عمومی و مقابله با کمبودها اختصاص داده و برای اولین بار در شش دهه گذشته، وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول خواستار شده است که احتمالا دولت ترامپ به عنوان بخشی از سیاست «اعمال فشار حداکثری» مانع از وصول آن خواهد شد.

مساله دیگر، توطئه ایست که در نتیجه یک کارزار تبلیغاتی آغاز شده. به گزارش «ایندیپندنت»، وزارت امور خارجه دولت ترامپ بودجه یک کارزار تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی برای بدنام کردن دولت ایران موسوم به «پروژه اطلاعات نادرست ایران» را تامین کرده که هدف از آن انتشار اخبار جعلی و بی اعتبار کردن محققان و روزنامه نگاران است. تبلیغات کنندگان حامی نظام امپریالیستی از رسانه های مختلف غربی و عربی که تحت حمایت ایالات متحده فعالیت می کنند، آشکارا تلاش های ایران در مبارزه با شیوع ویروس را زیر سوال می برند و این در حالی است که دولت ترامپ خود در تامین کیت های آزمایش ویروس دو هفته تاخیر داشت. اسکات بنت، تحلیلگر مبارزه با تروریسم و افسر پیشین جنگ افزاری روانی ایالات متحده، نیز به این مساله اشاره کرد که «بی بی سی فارسی» با ادعای اینکه تلفات بالاتر از آمارهای اعلام شده توسط دولت است، در صدد ایجاد بی اعتمادی بین مردم و دولت برآمده است: «واضح است که بی بی سی فارسی سعی دارد با بیان اینکه دولت ایران و رهبران اطلاعاتی اطلاعات را از مردم پنهان می کنند، مردم را نسبت به دولت بی اعتماد کند.» این مقام آمریکایی افزود اتهامات مربوط به رسیدگی به شیوع ویروس کرونا صرفا یکی دیگر از کارزارهای تبلیغاتی طراحی و ابلاغ شده توسط صهیونیست ها و نومحافظه کاران بانفوذ در کاخ سفید است. او معتقد است که به ویروس کرونا و همه ادعاهای پیرامون آن را باید یک کارزار تبلیغاتی خصمانه غربی در تلاش برای بهره برداری از یک فوریت تصنعی ایجاد شده برای تاثیرگذاری بر افکار و رفتار مردم ایران و چین تلقی کرد.

انتظار می رود که شرایط در ایران به دلیل تروریسم پزشکی ایالات متحده و سکوت جهانی در قبال آن بدتر شود. آمریکا باید تحریم های یکجانبه خود را پیش از آنکه جان های بیشتری به خطر بیفتند، لغو کند. در این بحران تنها دولت ترامپ مقصر است چون دسترسی ایران به داروهای مهم و تجهیزات لازم برای کنترل ویروس را محدود کرده. این تحریم ها جنایتی علیه بشریت هستند و جامعه بین المللی باید اطمینان حاصل کند که ایران داروهای و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را برای مقابله با این بحران سلامتی دریافت می کند.

منبع: امریکن هرالد تریبون / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع کرونا در ایران تحریم های آمریکا علیه ایران سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران


( ۶ )

نظر شما :

Aa ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۸
آنهای که برایشان دستگاه تنفس مصنوعی وصل کردن فوت نکردن و زنده ماندند.اصلأ ویروس داروی علاج ندارد مثل آنفلوانزا ولی واکسن پیشگیری دارد.ایران باید سعی کند آن دستگاه تنفس مصنوعی را بسازد که بشدت مورد احتیاج بیمارستانها است!
بنده خدا ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
دولت لیبرال روحانی ووطن فروشان بعدش دولت جنایتکار ترامپ
امیر ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۸
واقعا ما چقدر خوشبختیم که دشمن ما آمریکا یک کشور آزاد و دموکراتیک است. در آمریکا اگر از کسی باد معده هم خارج شود دموکراتها آنرا بر گردن ترامپ میاندازند تا از آن بهره برداری سیاسی بکنند و بهترین خوراک تبلیغاتی رو برای ما در ایران درست میکنند! فکر کنید اگر میخواستیم با چین یا روسیه در بیافتیم مجبور بودیم فقط مقالات داخلی آنهم از ذهنهای متفکرینی که روغن بنفشه تجویز میکنند را چاپ کنیم که خوب تاثیر آن بر مردم هم به همان قشر مصرف کننده روغن بنفشه محدود میماند!
مسعود ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۸
سیل ها و تصادف جاده ها هم تقصیر آمریکا و زلزله هم تقصیر اسراییل است. بقیه اش تقصیر مردم ایران است.
رضا ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۱
جا دارد اینجا یادی کنیم ازموسوی خویینی ودانشجویانی که به مانند حاکم شهر اترار باعث حمله چنگیز وخسارت به ایران شدنداین افراد با کار خود بهانه به دست آمریکایی ها دادندتا آنها صدام را تحریک کنند به ایران حمله کند وانواع واقسام دشمنی ها وتحریم ها برعلیه ملت ایران صورت گیرد البته فرزندان امثال خانم ابتکار خود درآمریکا حضور دارند جا دارد دیپلماسی ایرانی با موسوی خویینی و ابتکار وعباس عبدی و... دراین مورد مصاحبه کند آیا عذاب وجدان ندارندو پشیمان نیستند آنها به مانند فرماندهی می مانند که تمامی سربازان خود را به محاصره دشمن بی رحم و......
علی ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
وقتی نمی توانی کاری را که می خواهی انجام دهی باید برای حفظ تمامیت کشور اعم از انسانی و اقتصادی ونظامی وسیاسی وغیره باید آن کار را برای وقت دیگری بیاندازی به نظر من حاکمیت خیلی عاقل تر از آن است که در این برهه خیلی سخت از برخی مواضع خود عقب نشینی نکند . درجنگ بعضی مواقع فراربه سود کشور خواهد بود .