استراتژی اروپا در مقابله با covid ۱۹ چیست؟

انتقاد شدید از حرف های جانسون و اظهارات تامل برانگیز مرکل

۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۵۲ اروپا نگاه ایرانی
ابوالقاسم دلفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حالی که راهبرد کشورهای بزرگ اروپائی و به ویژه بریتانیا در مقابله با ویروس کرونا با تردیدهای نسبتا جدی روبه رو است، اظهارات اخیر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری در جهت مدل برداری از این راهبرد و توجه کردن به راهکارهای دکتر ملک زاده، وزیر اسبق بهداشت و معاون فعلی این مجموعه جای تامل دارد.
انتقاد شدید از حرف های جانسون و اظهارات تامل برانگیز مرکل

نویسنده: ابوالقاسم دلفی، سفیر سابق ایران در فرانسه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که راهبرد کشورهای بزرگ اروپائی و به ویژه بریتانیا در مقابله با ویروس کرونا با تردیدهای نسبتا جدی روبه رو است، اظهارات اخیر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری در جهت مدل برداری از این راهبرد و توجه کردن به راهکارهای دکتر ملک زاده، وزیر اسبق بهداشت و معاون فعلی این مجموعه جای تامل دارد.

بر اساس گزارش های رسانه های بریتانیایی دولت بوریس جانسون BoJo، نخست وزیر بریتانیا، همچون دولت های آلمان و فرانسه، البته با بیان صریح تر، امیدوار است که امکان توسعه و فراهم سازی "ایمنی جمعی" را در بین مردم کشورش، که در واقع آلوده شدن اکثریت جامعه با نوع خفیف تر covid 19 است، به وجود آورد. 

به گفته Patrick  Vallance، مشاور علمی دولت محافظه کار، کارآیی این پروسه در صورتی خواهد بود که ۶۰٪ مردم به آن مبتلا شوند.

هر چند راهبرد BoJo مبتنی بر پاره ای نظرات علمی است، لیکن شدیدا مورد انتقاد جامعه علمی بریتانیا است. در نامه ای که روز گذشته در نشریه Times و با امضای برخی از دانشمندان این کشور و از جمله مدیر مسئول مجله معتبر پزشکی The Lancet درج شد، از نخست وزیر خواسته شده هر چه زودتر مستندات علمی، داده ها و مدل های مورد نظرش که بر پایه آنها به راهبرد فعلی رسیده است را ارائه کند. برخی از سیاستمداران و تحلیلگران هم BoJo را متهم کرده اند که با رولت (نسخه) روسی در حال بازی کردن با ویروس و سلامتی مردم انگلیس است. 

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هم در این خصوص به شبکه خبری BBC گفته است، می توان به صورت تئوری حرف هائی زد، لیکن در حال حاضر در شرایطی هستیم که باید عمل کرد.

نکته پایانی اینکه سخنرانی مهم و مبسوط چند روز پیش خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تشریح وضعیت بحرانی این کشور و تاکید چند باره اش بر این موضوع "که سرعت آلود شدن به ویروس به قدری باید آهسته شود که سیستم بهداشتی توان پذیرش و برخورد مناسب را داشته باشد" گویای عمق واقعیت اروپا و اجبار کشورهای بزرگ آن برای توسل به راهبرد "ایمنی جمعی" است.

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایتالیا شیوع ویروس کرونا در ایران ابوالقاسم دلفی اتحادیه اروپا اروپا انگلیس بریتانیا آلمان ایران و اروپا


( ۱۱ )

نظر شما :

دکتر ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۸
اینها فقط در حد حرف و صحبته. اولا ایمنی جمعی در مقابل این بیماری فعلا جای بحث داره چون چندین مورد در دنیا برای دومین بار هم مبتلا شدن. دوما با مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد، احتمال جهش ویروس و تبدیل شدن به بیماری خطرناک‌تر وجود داره. سوما این کار به معنی تعداد بالای کشته و همینطور عوارض احتمالی برای تعدادی از بهبودیافتگان هست که هنوز از عوارض این بیماری هم اطلاع درستی نداریم. این یعنی هزینه زیاد روانی برای خانواده های فوت شده ها و هزینه اقتصادی به علت طولانی شدن وضعیت اپیدمی و همینطور درمان بیماران. نهایتا اینکه همه این کشورها در حال توسل به سیاست قرنطینه هستن البته با شدت مختلف.
علی ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۳
روحانی دکتره، دکتر روحانی، دکتر حسن روحانی از گلاسکو! شما چی دکتری؟