بحران کرونا و فشارهای تحمیل شده به تهران

ترامپ باید تحریم ها علیه ایران را تسهیل کند

۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۶۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایران در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و پس از چین و ایتالیا، سومین کشور با آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کروناست. تا امروز بیش از ۲۷هزار مورد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در ایران به ثبت رسیده است. تحریم ها اقتصاد ایران را نابود کرده اند و شدت تنش ها با ایالات متحده همچنان بالاست.
ترامپ باید تحریم ها علیه ایران را تسهیل کند

تهیه شده توسط هیئت سردبیری نیویورک تایمز

دیپلماسی ایرانی: ایران در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و پس از چین و ایتالیا، سومین کشور با آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کروناست. تا امروز بیش از 27هزار مورد ابتلا به ویروس کووید-19 در ایران به ثبت رسیده است. تحریم ها اقتصاد ایران را نابود کرده اند و شدت تنش ها با ایالات متحده همچنان بالاست. دولت در تهران هم عملکرد چندان درستی در شرایط موجود ندارد. آیا همه اینها بدان معنی است که ایالات متحده باید با امید به این که استراتژی «اعمال فشار حداکثری» ایران را وادار به تسلیم کند، درصدد تشدید تحریم ها برآید؟ یا باید برای کمک به مردم ایران تحریم ها را کاهش و به آنها نشان دهد که مجادله آمریکا با مردم نیست؟

انتخاب واضح به نظر می رسد. نشان دادن شفقت در مواقع بحران رفتار مناسبی در سیاست خارجی است و در رابطه با شرایط کنونی ایران، در حقیقت می تواند تحقق اهداف مورد نظر دولت دونالد ترامپ را تسهیل کند. با این حال، ترامپ هفته گذشته تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد نام چندین شرکت در سراسر جهان را به دلیل «معاملات قابل توجه» با ایران در زمینه محصولات پتروشیمی به فهرست سیاه افزود. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت که کشورش همچنان به هدف گرفتن آنهایی که از نظام ایران حمایت می کنند، ادامه خواهد داد و در عین حال، «به تسهیل تجارت بشردوستانه و کمک به مردم ایران» متعهد است. او تاکید کرد که تحریم ها مانع از کمک های بشردوستانه نمی شوند.

چنین استدلال هایی در این روزهای وحشتناک، مشکوک به نظر می رسند. ایران از آمار بالای موارد ابتلای به بیماری و تلفات آن که هر روز افزایش می یابد، غافلگیر شده است. ایران از صندوق بین المللی پول 5 میلیارد دلار بودجه اضطراری و یک فهرست طولانی از لوازم ضروری از دستکش و ماسک گرفته تا دستگاه تنفسی قابل حمل درخواست کرده است.

بر خلاف برخی اتهامات، ایالات متحده و تحریم های آن مسئول شیوع سریع ویروس کرونا در ایران نیستند، اما دشواری های اقتصادی ناشی از تحریم ها شرایط را برای ایران وخیم تر کرده است. دیده بان حقوق بشر سال گذشته (مدت ها پیش از بحران کنونی) در گزارشی نوشت که تحریم ها «توانایی کشور در تامین مالی واردات اقلام بشردوستانه از جمله دارو» را به شدت محدود کرده اند. در حقیقت مسئولیت دولت ایران این است که ابتدا شیوع بیماری در کشور را رد و سپس خیلی آهسته در قبال آن اقدام کرده است.

دولت ترامپ می گوید که به «ملت ایران» پیشنهاد کمک و تسهیل در تحویل تجهیزات پزشکی را داده است. اما گفته می شود که این پیشنهاد شرایط دشواری دارد و واردکنندگان می گویند که مشکل اصلی در یافتن بانک هایی که مایل به رسیدگی به تامین مالی تجارت باشند، وجود دارد. در هر صورت، تشدید تحریم ها در زمانی که ایران به شدت آسیب دیده، از نظر اخلاقی اشتباه و وحشتناک است.

جدای از اینکه استدلال ها درباره توافق هسته ای دولت باراک اوباما با ایران و از سرگیری تحریم ها معقول هستند یا خیر، مساله این است که دولت ترامپ نباید با بحران موجود به عنوان یک فرصت دیپلماتیک رفتار کند. ایالات متحده در ابتدایی ترین سطح شفقت بشردوستانه باید پیشنهاد کمکی که در توان دارد را در صدر برنامه های خود قرار دهد؛ این، لزوما به معنای ارسال تجهیزات پزشکی مانند دستگاه تنفسی نیست، بلکه می تواند به معنای باز کردن راه صندوق بین المللی پول برای تخصیص وام به ایران باشد. ایالات متحده همچنین می تواند پیشنهاد اعزام کارشناسان و مقامات پزشکی با تجربه در زمینه اپیدمی ویورس کرونا را مطرح کند. دولت ترامپ همچنین باید تحریم ها را برای مدت نامحدود لغو کند و کمک های فنی به تهران پیشنهاد دهد. همچنین لازم است که کمک های بشردوستانه بی قید و شرط باشند و نه معامله گرانه.

ایران می تواند برای نشان دادن حسن نیت خود زندانی های خارجی را آزاد کند. در شرایط ایده آل، این اقدامات می توانند به تسهیل تنش ها، کاهش حملات به اهداف آمریکایی در عراق توسط متحدان ایران و حتی مذاکرات جدی درباره متوقف شدن پیشروی های هسته ای ایران بینجامند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نشان داده حاضر به عقب نشینی در برابر ایالات متحده نیست، شک و تردیدهای بسیاری درباره احتمالات در بهبود روابط وجود دارد، اما اگر واشنگتن از کمک به تهران در این شرایط بحرانی امتناع ورزد، آنگاه مردم ایران نیز همانند سیاستمداران این کشور با ایالات متحده دشمن می شوند.

از همه مهمتر اینکه هیچ مدرکی مبنی بر تحقق اهداف استراتژی «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ در قبال تهران وجود ندارد. به تعلیق در آوردن تحریم ها، باز کردن مسیر برای وام دهی صندوق بین المللی پول به ایران و ارائه کمک های واقعی می تواند ایران را از لجاجت باز دارد. ایالات متحده نه تنها به عنوان یک کشور بزرگ، که در تلاش برای کاهش مخاطرات احتمالی ایران و ممانعت از تشدید تنش ها در خاورمیانه، باید برای کمک به حل بحران کنونی دست به کار شود.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع کرونا در ایران تحریم های آمریکا علیه ایران سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران اقلام بشردوستانه


( ۲ )

نظر شما :