وزیر دفاع امریکا در جلسه پرسش و پاسخ کنگره: ایرانی ها از جنگ مستقیم با ما نگرانند/فعلا برنامه ای برای حمله مستقیم به ایران نداریم

۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۹۰۴۱۰ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: ژنرال مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان کنگره امریکا در تاریخ 12 مارس 2020 به سوالات آنها درباره حمله اخیر به التاجی توضحیاتی ارائه داد. این جلسه به طور کامل در سایت وزرات دفاع امریکا منتشر شده است که بخش هایی از آن را در زیر می خوانید:

وی در این جلسه گفت: «بگذارید روشن بگویم، ایالات متحده دیگر به هیچ کس اجازه نخواهد داد علیه مردمش، منافعش و هم پیمانانش حمله شود.»

اسپر همچنین گفت: «ما در چند ماه اخیر هر گونه فعالیتی را که برای حمایت از نیروهایمان در عراق و منطقه لازم بوده است انجام داده ایم.»

وی درباره وضعیت پایگاه نظامی التاجی در عراق نیز گفت: «به مناسبت های مختلف دست کم 107 راکت از سوی گروه های شبه نظامی شیعه به پایگاه التاجی پرتاب شده است. ما خیلی خوب می دانیم که چه کسانی این حملات را انجام داده اند و در موقع مناسب تکلیف آنها را روشن می کنیم. خوب دقت کنید! ما می‌خواهیم کار را یکسره کنیم، بنابراین به عاملان حتما پاسخ قاطع خواهیم داد. پیام ما به آنها روشن است: شما نباید به پایگاه‌های ما شلیک کنید، آمریکایی‌ها را بکشید و زخمی کنید و فرار کنید. بنابراین، ما از ماه دسامبر و قبل از آن، در مورد این مسئله موضع بسیار روشنی داشته ایم؛ از آن زمان ما به مرتکبین این حملات پاسخ داده ایم و این همان کاری است که ما قصد انجام آن را داریم.»

وزیر دفاع امریکا درباره میزان همکاری عراقی ها با طرف های امریکایی در حمله به پایگاه ها و منافع امریکا در عراق نیز گفت: «ما ارتباطات خوب امنیتی با نیروهای عراقی داریم. آنها ما را در دفع این حملات کمک می کنند و روابط نزدیکی با یکدیگر داریم.»

اسپر در پاسخ به پرسش نماینده ای درباره جزئیات حمله به پایگاه التاجی گفت: «در حمله اخیر به التاجی، دو سرباز امریکایی و یک سرباز انگلیسی کشته شدند. 14 نفر دیگر نیز زخمی شدند که حال پنج تن از آنها وخیم است. همه نیروهای مستقر در التاجی که شامل سربازان، ملوانان، خلبانان و مربیان و نیروهای دیگر می شوند، امریکایی نیستند و از دیگر کشورها از جمله کانادا، لهستان، استرالیا و انگلیس نیز در آنجا مستقر هستند.»

وی درباره گزینه های امریکا در پاسخ به حملاتی که به پایگاه های امریکایی می شود، گفت: «همه گزینه ها برای ما روی میز است. همه چیز را زیر نظر داریم و گزینه های مختلفی را مطرح کرده ایم اما گزینه نهایی را رئیس جمهور انتخاب می کند.»

وزیر دفاع امریکا در پاسخ به سوالی درباره این که تا چه اندازه مطمئن است که ایران پشت این حملات است یا دستور به انجام آن داده یا نیروهای عراقی را به انجام آن تحریک کرده است، گفت: «ما می دانیم و اطلاعات کامل داریم که ایران پشت حمله به پایگاه تاجی است. ما این موضوع را خیلی خوب می دانیم و نسبت به آن مطمئنیم. اما این را هم خیلی خوب می دانیم که ایرانی ها از رویارویی نظامی مستقیم ما با آنها نگرانند. ما به آنها پیام داده ایم که دیگر نمی توانید امریکایی ها را بکشید و فرار کنید. برای همین آنها روی همه کارهای ما حساب می کنند و هر واکنش ما را به دقت زیر نظر دارند. برای ما همه چیز قابل محاسبه است و ما هر کاری برای حفظ منافع خود انجام می دهیم.»

وی در ادامه افزود: «فعلا گزینه ای برای حمله مستقیم به خاک ایران روی میز نیست و تمرکز ما در حال حاضر روی گروه هایی است که در عراق اقدامات ایذایی علیه منافع ما انجام می دهند.»

کلید واژه ها: ایران و عراق ایران و امریکا امریکا و عراق ایران و امریکا و عراق حمله به ایران


( ۹ )

نظر شما :