لزوم توجه به الگوی کره و ژاپن در برابر عملکرد نامناسب کشورهای اروپایی

چرا برای بحران کرونا یا اروپا باید الگویمان باشد یا چین؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۲۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سید علی موسوی خلخالی می نویسد: چرا باید همیشه اروپاییها حتی اگر عملکردشان نامناسب و پراشتباه باشد یا حرفشان که معلوم نیست صحیح یا غلط باشد، برای ما الگو باشند؟ 
چرا برای بحران کرونا یا اروپا باید الگویمان باشد یا چین؟

نویسنده: علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: در افکار عمومی دولت مورد نقد است که در مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا کوتاهی کرده یا آن را در ابتدا جدی نگرفته یا شیوه اشتباهی را در پیش گرفته که منجر شده است تا تعداد قربانیان تا این اندازه بالا باشد. رسانه های معاند و خارج نشین نیز بر آتش این انتقادها می دمند و بر تشویش اذهان عمومی و تشکیک به عملکرد دولت بیش از پیش می افزایند.

در این که کادر بهداشتی و پزشکان و پرستاران کشورمان با جان و دل در حال مداوای بیماران هستند و جان بر کف در بیمارستان ها در حال رسیدگی به مبتلایانند، شکی نیست. اما افزایش قربانیان جدای از این که دلایل اصلی آن چیست، ناخرسندی های بسیاری را موجب شده است.

در این یادداشت نه قصد دفاع از دولت را داریم و نه درصدد توجیه افکار عمومی. به مصادیق هم نمی خواهیم اشاره کنیم. اما یک سوال جدی از دولت مطرح است. چرا در حالی که بحران کرونا روز به روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد، و قربانیان بسیاری را رقم می زند، مقامات دولتی اظهاراتی را بیان می کنند که نه تنها افکار عمومی را آرام نمی کند بلکه باعث تشدید نارضایتی افکار عمومی می شود؟ وقتی که آقای رئیس جمهور به صراحت می گوید به گفته مقامات وزارت بهداشت باید 60 تا 70 درصد مردم مبتلا به ویروس کرونا شوند تا این ویروس مهار شود و بعد شاهد می آورد که آلمان و انگلیس هم همین را می گویند، آیا به این مساله هم فکر کرده است که این موضوع تاثیرات بد بر افکار عمومی می گذارد و عواقب وخیم اجتماعی به دنبال دارد؟ به ویژه که دولت در مظان اتهام پنهان کاری و سرپوش گذاشتن برای کوتاهی ها در عملکرد خود بر سر شیوع ویروس کروناست؟ چرا باید همیشه اروپایی ها حتی اگر عملکردشان نامناسب و پراشتباه باشد یا حرفشان که معلوم نیست صحیح یا غلط باشد، برای ما الگو باشند؟ 

آقای علی ربیعی، سخنگوی محترم دولت می گوید که ما نمی توانستیم مثل چین برخورد کنیم و همان تدابیر شدید چین را علیه مردم اعمال کنیم. این حرف با توجه به شرایط اجتماعی جامعه ایران درست و پسندیده است. اما سوالی مطرح است، آیا ما یا باید از انگلیس و آلمان الگو بگیریم (که البته شرایط بهداشتی آنها به مراتب از ما بهتر است) یا حتما از چین؟ چرا نمی توانیم سنگاپور، تایوان، کره جنوبی و ژاپن را که در حال حاضر الگوی مناسبی برای بحران کرونا هستند را الگو بگیریم؟ به گفته مقام های کره ای تا کنون 30 کشور از آنها کمک خواسته اند تا شیوه شان را برای مهار کرونا در اختیارشان بگذارند. آیا کره جنوبی واقعا نمی تواند برای ما الگو باشد؟ یعنی یا باید برای ما چین الگو باشد یا آلمان و انگلیس، به ویژه انگلیس که خود در بحران کرونا به مشکل خورده است؟  

کلید واژه ها: شیوع ویروس کرونا ایران و چین ایران و اروپا شیوع ویروس کرونا در ایتالیا شیوع ویروس کرونا در ایران روسیه ایران و روسیه


( ۵ )

نظر شما :

دکتر ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۸
اون حرف در مورد آلمان و انگلیس صدق نمیکنه. خود آلمان وارد قرنطینه محدود شده و این دو کشور سرانه تعداد تخت مراقبت‌های ویژه و پزشک و پرستار شون چند برابر ماست. متاسفانه دولت نه میخواد هزینه قرنطینه کامل به سبک چین، ایتالیا و... رو قبول کنه و نه هزینه تستهای گسترده کرونا به سبک کره و آلمان و... و این یعنی تلفات زیاد جانی و درگیر بودن طولانی مدت با بیماری.
مجید ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۳
فقط وففط یک علت داره .از زمان قاجار تا به الان کعبه مقصود وامال اکثر دولتمردان ایران وگروهی از ملت ایران اروبا وغرب است حتی در مصاحبه های اکثر مسولین وقتی می خواهند چیزی رو به اثبات برسونند میگن مثلا دولت سویس یا فرانسه وووو.هم اینجوری رفتار می کنند .یک لحطه فکر کنیم فرهنگ وتاریخ ومردم ما فرق دارند نمی شه هر روز یه پیراهن فرهنگی اقتصادی وروحی از غرب بیاریم وبزور تن این کشور کنیم .مگه نمی بینید اوضاع فرهنگی واقتصادی وخانوادگی جدید را.ازقدیم یه ضرب مثل میگه کلاغه اومد راه رفتن غاز رو تقلید کنه راه رفتن خودش رو هم فراموش کرد