بی توجهی جامعه جهانی به تحریم های ظالمانه آمریکا، لازمه مبارزه موثر با کرونا

امیدی به دولت ترامپ نیست اما...

۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۲۹ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمود اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رفتار کینه جویانه و خصومت آمیز دولت های مختلف آمریکا در چهار دهه گذشته علیه مردم ایران، به خوبی خوی وحشیانه و ضدبشری مقامات این کشور را برای مردم کشورمان آشکار ساخته است و در نتیجه انتظاری از این کشور برای لغو تحریم ها وجود ندارد. به طور خلاصه چنانچه آمریکا بتواند، (بقول کاسپار واینبرگر، وزیر اسبق جنگ آمریکا) «ریشه ایرانیان را می خشکاند».
امیدی به دولت ترامپ نیست اما...

نویسنده: محمود اکبری، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: تلاش های دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال تحریم های ظالمانه رژیم تروریستی آمریکا بر پایه 4 اصل: 1- آشکارسازی نامشروع و غیر انسانی بودن تحریم های یکجانبه آمریکا 2- ترغیب کشورهای مختلف به عدم همراهی با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا یا عدم رعایت تحریم ها، 3- یافتن و اجرای راه هایی برای دور زدن تحریم ها و نهایتا 4- کمک به بی اثر کردن تحریم ها در راستای سیاست های نظام، بوده است. با وجود سرسختی رژیم ترامپ در اجرای تمام و کمال تحریم ها و فشار آن بر دولت های مختلف برای همراهی در تحریم ایران، تلاش های فوق تا حدودی مثمر ثمر بوده و راه های گریزی را برای جمهوری اسلامی ایران مهیا کرده است. ایران در این مسیر توانسته است در گام اول همراهی کشورهایی را به دست آورد که خود نیز قربانی تحریم های آمریکایی بوده اند و به آن اعتراض دارند و در گام دوم با دیپلماسی عمومی فعال، بخشی از افکار عمومی جهان را به اثرات مخرب چنین سیاستی از جانب آمریکا جلب کند.

با شیوع ویروس کرونا و تهدید سلامتی جان مردم جهان از سویی و آثار مخرب اقتصادی و اجتماعی آن، در کنار نامه رئیس جمهوری به برخی از همتایان خارجی و شخصیت های بین المللی؛ تلاش های جدیدی از جانب دستگاه دیپلماسی کشور صورت گرفته که آثار بسیار مطلوبی به دنبال داشته است. موضعگیری ها، اظهارات و بیانیه های کشورها و سازمان های بین المللی در حمایت از مردم ایران و درخواست برای لغو تحریم ها یا حداقل تعلیق آنها از جانب آمریکا، از نتایج عملکرد موفق دستگاه دیپلماسی پس از شیوع ویروس کروناست. علاوه بر درخواست های رسمی دولت های روسیه، چین و ... به عنوان کشورهای دوست برای لغو تحریم ها علیه کشورمان؛ ارسال نامه وزرای امور خارجه 8 کشور به دبیرکل سازمان ملل در این خصوص، درخواست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی برای لغو تحریم های ایران با استفاده از بند «معافیت بشر دوستانه»، درخواست مشابه ائتلاف گروه 77، نامه دبیرکل سازمان ملل برای لغو تحریم ها، صدور بیانیه کمیساریای عالی حقوق بشر و مخالفت قاطع با تحریم های آمریکا، موضع گیری مثبت جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، صدور بیانیه از سوی سازمان های مردم نهاد اروپایی، آسیایی و آمریکایی و حتی درخواست شخصیت های پارلمانی و سیاسی در آمریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران را شاهد بودیم.

در زمان محدودیت های شدید ترددی به خاطر شیوع کرونا، تماس های روزانه رئیس دستگاه دیپلماسی با شخصیت های بین المللی و همتایان خارجی خود، همراه با توئیت ها و موضعگیری های رسانه ای او و مقام های دیگر کشورمان، تاثیر به سزایی در شکل گیری این روند داشته است. در حال حاضر تقریبا تمامی کشورهای جهان غیر از رژیم ترامپ دریافته اند که ویروس کرونا هیچ گونه مرز جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسد و تمامی کشورها و مردم جهان را اعم از فقیر و غنی و سیاه و سفید تهدید می کند. مبارزه با این ویروس و نابودی آن هم، زمانی موثر خواهد بود که کشورهای جهان به صورت متحد، یکپارچه و هماهنگ به مبارزه با آن برخیزند. اگر کشوری چون ایران بخاطر محدودیت های دارویی، پزشکی و اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا نتواند گام موثری در این زمینه بردارد، بلاتردید ویروس کرونا از بین نمی رود و بار دیگر دامن کشورها را خواهد گرفت. متاسفانه رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا این واقعیت را درنیافته و به واسطه خوی وحشیگری خود به دنبال بهره گیری از ابزار کرونا برای رسیدن به اهداف شوم خود علیه مردم ایران هستند. بنابراین شاهدیم که در بحبوحه وضعیت خطرناک ناشی از شیوع کرونا و بی توجه به درخواست های جهانی برای لغو تحریم ها علیه ایران، گستره تحریم ها را بیشتر می کنند. به قول رئیس دستگاه دیپلماسی: «در هنگامه شیوع کرونا، ایالات متحده از خرابکاری و آدم‌کشی پا را فراتر گذاشته و جنگ اقتصادی، تروریسم اقتصادی و تروریسم بهداشتی علیه ایرانیان راه انداخته است. این کار حتی فراتر از اقدامات مجاز در صحنه جنگ است.»

علاوه بر گسترش تحریم ها، رژیم آمریکا با افزایش تحرکات و تقویت مواضع نظامی در عراق و منطقه، به جنگ روانی روی آورده است و جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید می کند. ترامپ طی توئیتی با توسل به اتهامات بی پایه و اساس همیشگی خود علیه ایران می نویسد: «بر اساس اطلاعات و باور، ایران یا گروه‌های نیابتی‌ اش در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای پنهانی به نیروهای آمریکایی و یا منافعش در عراق هستند. اگر این اتفاق بیافتد، قطعا ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت!» پایگاه تحلیلی اینترسپت با توجه به این تحرکات و مواضع، در یادداشتی به قلم «مهدی حسن» هشدار می دهد که ترامپ درصدد است از شیوع ویروس کرونا در جهان به عنوان پوششی برای جنگ با ایران بهره برداری کند.

رفتار کینه جویانه و خصومت آمیز دولت های مختلف آمریکا در چهار دهه گذشته علیه مردم ایران، به خوبی خوی وحشیانه و ضدبشری مقامات این کشور را برای مردم کشورمان آشکار ساخته است و در نتیجه انتظاری از این کشور برای لغو تحریم ها وجود ندارد. به طور خلاصه چنانچه آمریکا بتواند، (بقول کاسپار واینبرگر، وزیر اسبق جنگ آمریکا) «ریشه ایرانیان را می خشکاند». حال با توجه به این واقعیت، انتظار لغو تحریم ها از جانب چنین رژیمی و کاستن از درد و رنج و آلام مردم ایران، ساده لوحانه است. آنچه مهم است، اینکه مردم جهان و دولت های مختلف با واقعیات و خوی جنایتکارانه و ضد بشری آمریکا بیشتر آشنا شوند و با سکوت، بی عملی و گاهی اوقات همراهی، در ظلم و جنایت علیه مردم ایران سهیم نشوند. آنها می بینند که آمریکا، برخلاف درخواست های بین المللی، به تشدید تحریم ها و جنگ روانی علیه مردم روی آورده، بنابراین شایسته است تحریم ها را نادیده بگیرد و طی همکاری با مردم ایران، موجبات نابودی کرونا را فراهم کنند. به قول دکتر ظریف: «اپیدمى ای که جهان را درنوردیده و سرنوشت انسان را مورد تهدید قرار داده، نیازمند همکارى، همبستگى و دعاست. در طول تاریخ مشاهده نشده که این گونه از یک فاجعه انسانى براى انتقامجویى، کینه ورزى و دشمنى سوء استفاده انتخاباتی شود. کارى که رئیس جمهوری فعلى آمریکا وتیمش به شکل زننده اى به آن مبادرت مى ورزند.» «معاونت در جنایات جنگی را متوقف کنید! پیروی از تحریم‌های غیراخلاقی و غیرقانونی ایالات متحده را متوقف کنید.»

کلید واژه ها: ایران و امریکا تحریم ایران تحریم دارو دونالد ترامپ جامعه جهانی شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایران مایک پمپئو


( ۶ )

نظر شما :