«مکتب صمدیّه» و «اصحاب قُمپُز»

وقت آن است همه یکصدا رو به جهان داد بزنیم تحریم ظالمانه است

۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۳۱ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: عقل حکم می‌کند اگر این گونه هم هست فعلاً زبان به دهان بگیرند و همه یکصدا رو به جهان داد بزنیم که تحریم ظالمانه است، تحریم مردم ما را به کشتن می‌دهد، آی جهانیان جان مردم ما را تحریم به خطر انداخته و بر ظرفیت مقابله با کرونا اثر منفی گذاشته، کادرهای درمانی ما زیر بار تحریم جان‌شان در خطر است، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی هم حرف ما را تأیید می‌کنند.
وقت آن است همه یکصدا رو به جهان داد بزنیم تحریم ظالمانه است

نویسنده: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

دیپلماسی ایرانی: من قبلاً در یادداشت «مکتب صمدیه و انگشت بیقرار» نوشتم کسانی هستند که جز انگشت کردن به چشم مردم – عین «صمد آقا»ی سینمای دهه چهل و پنجاه شمسی – کار دیگری نمی‌دانند. این‌ها برای مثال، درست در همان لحظه‌ای که ملت، اصحاب دیپلماسی و سازمان‌های حقوق بشری دادشان بر آسمان است که تحریم‌ها به ظرفیت حفاظت از جان مردم ایران آسیب زده، ماسک و ونتیلاتور کم‌یاب است، می‌گویند ما حاضریم به مردم مستضعف آمریکا یا اقصی نقاط جهان کمک کنیم.


گروه دومی هستند که کار اصحاب مکتب صمدیه را تکمیل می‌کنند. این‌ها «اصحاب قُمپُز»اند. اصحاب قُمپُز نمی‌گویند مواد و تجهیزات مقابله با کرونا را به مستضعفین آمریکا یا مردم عراق کمک می‌کنیم، بلکه می‌گویند تحریم‌ها هیچ اثری بر ظرفیت کشور برای تأمین مواد، دارو و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا ندارد، گاه یک پله جلوتر می‌روند می‌گویند همه را خودمان می‌سازیم، و گاه دو پله جلوتر می‌پرند و اگر فرصت بدهید مدعی صادرات هم می‌شوند.

حرفی نیست، کاش این گونه باشد، اما عقل حکم می‌کند اگر این گونه هم هست فعلاً زبان به دهان بگیرند و همه یکصدا رو به جهان داد بزنیم که تحریم ظالمانه است، تحریم مردم ما را به کشتن می‌دهد، آی جهانیان جان مردم ما را تحریم به خطر انداخته و بر ظرفیت مقابله با کرونا اثر منفی گذاشته، کادرهای درمانی ما زیر بار تحریم جان‌شان در خطر است، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی هم حرف ما را تأیید می‌کنند.

اصحاب قمپز هم مثل مکتب صمدیه مشاور رسانه‌ای ندارند؟ دیپلماسی عمومی نمی‌فهمند؟ یا مهریه را کی داده کی گرفته؟ می‌گوییم همه را خودمان می‌سازیم، اگر هم نساختیم یک بهانه‌ای جور می‌کنیم. یعنی کلاً منکرید که تحریم بر واردات مواد اولیه دارو اثر گذاشته است؟ همه را خودمان می‌سازیم؟ هیچ مشکل تجهیزات نداریم؟ یعنی اگر همه را هم می‌ساختیم در این شرایط که جهان ظرفیت هم‌صدا شدن با ما علیه تحریم‌ها دارد، باید بگوییم تحریم بر ما اثر ندارد تا آمریکایی‌ها به همین استناد کنند؟ یعنی اصحاب قمپز این قدر دیده شدن و پسندیده شدن را دوست دارند؟

این حرف‌ها را که اصحاب قمپز می‌زنند، یا آن انگشت‌ها را که اصحاب مکتب صمدیه در چشم مردم می‌کنند، نتیجه‌اش سوختن اعتماد است، نتیجه‌اش این است که وقتی من می‌نویسم «تحریم عین کرونا آدم می‌کشد» صد نفر پیدا می‌شوند که بگویند «نمی‌بینی آن‌ها گفته‌اند که تحریم‌ها اثر ندارد؟»

این حرف‌ها که می‌زنید مصداق فساد است. «شبکه عدالت مالیاتی» که یک سازمان بین‌المللی داوطلبانه برای مبارزه با فساد است، فساد را هر آن چیزی تعریف می‌کند که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند. این انگشت‌ها که به چشم مردم می‌رود، و آن قمپزها که به آسمان در می‌کنید، نتیجه‌اش اعتمادسوزی، یعنی فساد است.

این حرف‌ها در جهانی که آمریکایی‌ها – قدرت اول اقتصادی، سیاسی و نظامی جهان – ماسک‌ و وسایل مقابله با کرونای آلمان و فرانسه را کش می‌روند، چه معنایی دارند؟ دیده می‌شوید، اما حال مردم را به هم می‌زنید.

کلید واژه ها: ایران و امریکا شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایران تحریم ایران تحریم دارو


( ۶ )

نظر شما :

مسعود ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶
آقای فاضلی!!؟ مستحب است سربازان اسلام هنگام مواجه با دشمن هم رجزخوانی کنند و هم به ریش خود "حنا" بزنند نکند سفیدی ریش باعث "جری" شدن دشمن شود و همچنین ما در فرهنگ انقلابی و سیاسی خویش فرمول "با سیلی گونه ی خویش را سرخ نگاه داشتن " راداریم " و شماها هر طور فکر میکنید آزادید ! توپ های ما مثل قاجارها خالی نیست که اسمش را بگذارید "قمپز" ما موشکهایی داشتیم که عین الاسد و پایه های قدرت آمریکا در خاورمیانه و کاخهای فساد ال سعود را لرزاند ! ما خودمان را به جهان ثابت کرده ایم این مشکل بعضی از به اصطلاح "خودی" هاست که ایمانشان خرده شیشه دارد چون آنها هنوز هم در دوران خودباختگی فرهنگی "صمدیه " به سر می برند و آرزوی آن دوران را در سر می پرورانند! وضع ما در مبارزه با کرونا ؛علیرغم تحریمهای و حشتناک هنوز از پیشرفته ترین کشورهای اروپایی و حتی آمریکا بهتر است خوب است که ما مثل گانگسترها پای پله ی هواپیما ماسک نمی دزدیم!!
سهراب ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۱
اصولا معلوم نیست از موضع نظام ایا تحریم به نفع منافع ملی ایران هست یا به ضرر؟ اگر به ضرر هست که معقول ترین کار مذاکره با ترامپ هست. کاری که ۲ سال پیش باید انجام میشد. تا جامعه جهانی تصمیم بگیرد کاری بکند (که نمیتواند) کار از کار گذشته. اگر هم که تحریم به نفع منافع ملی هست که لابد همین شرایط خوب هست!
غضنفر ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰
وقت آن است که همه با هم فریاد بزنیم که این دولت بی کفایت مردم مظلوم ایران را در برابر این ویروس قاتل تنها گذاشته و فقط چون ابلهان با رندی خاصی در حال نظاره است. در این شرایط سخت که بر مردم مظلوم ایران می رود ، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجمع تشخیص و مجلس خبرگان و ... همه تعطیل شده اند. اگر این ها در این برهه زمانی اهمیتی ندارند پس بودنشان کی مهم است و چرا بودنشان بر گرده خمیده این ملت مسکین فشار وارد کند. در زمانی که ارکان حکومت در سایر نقاط دنیا به شدت در حال تلاشند تا جان مردم خود را حفظ کنند برخی از مهم ترین نهادهای این کشور تعطیل شده اند تا دولت بی عرضه با جان مردم هر چه می خواهد بکند و با ساختن هشتگ های قلابی و بازی با آمار توهم موفقیت در مهار بیماری را ایجاد کند. و در پایان نیز تقصیر بیمار شدن و مرگ افراد را به گردن خود مردم بیاندازد که به اندازه کافی خوب نبوده اند. نه عمو جان ما اگر بخواهیم فریاد بزنیم حرف های بسیاری داریم که اعتراض علیه تحریم ها یکی از آخرین هاست.
سهراب ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
اقای مسعود در متن شما یک بار کلمه ایران دیده نمیشه! "ما" یعنی "سربازان اسلام" ؟
reza ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵
اقای مسعود با سلام دراینکه نباید درمقابل دشمن خود راباخت حق باشماست اقای فاضلی می گویند باید به اندازه ظرفیت هایمان عمل کنیم اتفاقاً برای حفظ دست اوردهایمان درزمینه علوم مختلف ودفاعی نباید بهانه به دست گانگسترها بدهیم اگر یکی از نظامی ها سهواً یا خدای ناکرده عمداً عده ای ازسربازان را به محاصره دشمن اندازد حتماً دادگاهی می شود البته جادارد همزمان که روبه دنیا داد می زنیم به سر اصحاب موسوی خویین وطرفدارانش که به مانند حاکم شهر اترار بهانه به دست آمریکایی ها دادند فریاد بزنیم
محسن ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
ظلم واقعی. و ظالم حقیقی کسانی هستند که با تفکر و عملکرد و عربده کشی بین المللی کشور را به لبه چنین پرتگاهی بردند ، ظلم حقیقی را فرد یا افرادی کردند و می کنند که در این چند دهه آنچنان به سیاست های کلان کشور و سیاست خارجی بعد ایدوولوژیک و ناموسی دادند که الان جرات و شهامت اصلاحش را ندارند ، ظالم کسی هست که نمی داند در ابعاد کلان کشورداری. و زمانیکه پای منافع یک کشور به میان می آید «حرف مرد باید دو تا باشد نه یکی »
خیری ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۹
خیلی ابلهانه و خنده داره که ما با عملکرد و سیاست های نسنجیده داخلی و بین المللی کشور را خواسته یا ناخواسته در چنین «بن بست و تله ای» بیندازیم و سپس فریاد وامصیبتا و ظالمانه بودن تحریم ها بزنیم و با زبان بی زبانی به جامعه جهانی التماس کنیم که برایمان وساطت و میانجگری کند.....
محمد ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۸
امپراتوری که بر خون و استخوان بیش از 112میلیون سرخ پوست و عرق و خون بییش از 20 میلیون برده سیاه پوست ساخته شده گوشش از این حرف ها پره از طرف دیگه از جهانی که کشتن چندصد هزار نفر با بمب اتمی در ژاپن رو با بهانه پایان جنگ و کشتن هزاران نفر در ویتنام تا عراق و سایر کشورها و حالا در یمن رونادیده می گیره چه انتظاری هست؟ حالا به خاطر ملت ما از این ها انتظار ترحم نداشته باشید تنها چیزی که ملت ما رو نجات میده فقط سر پنجه های همین ملت و فکر و بازوهای خود ماست.
سعید ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹
مرسی دکتر.طنز ماجرا اینکه میان قمپز با قم پز یک ایهام تصحیف بی نظیر هم برقرار است. البته به اصحاب صمدیه و اصحاب قمپز باید اصحاب کشیده و سیلی رو هم اضافه کنید.اینها کسایی هستند که صورت رو با سیلی سرخ می کنند منتها با سیلی خود صورت مردم بینوا رو سرخ می کنند.
ناشناس ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۹
ما که مذاکره کردیم چند سال جلوی چشم همه دنیا اونم با حضور پنج قدرت بزرگ دنیای فرهیخته غرب پای میز (آخوندا بد اونارو که قبول دارید)،، آمریکا علنا زد زیر میز تحریم ها رم شیش برابر کرد ، حالا صمد و قمپز نمیدونم اینجا چی کاره ان؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۴
دکترجان قمپزی ها و صمدیه ها رو به حال خود رهاکن اینا خودشونو زدن به کوچه علی چپ ، اینا هر چقد قمپزم در کنن بالاخره ما با پنج قدرت بزرگ دنیا مذاکره کردیم و توافق کردیم و امضاکردیم ، فک کنم الان باید برای طرفدارای مذاکره نامه روشنفکرانه بنویسیم که برن سرچشمه آمال و آرزوهاشون اوباما و ترامپ و جان کری بگن ما امضا کردیمااااااا دادا جلوی چشم دنیا
حزب الله ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵
آنها تحریم کرده اند که فشار بیاید که روزگارتان سیاه شود که کودکانتان غذایی برای خوردن نداشته باشند که از پا دربیایید. حالا اگر همه با هم فریاد بکشید که آی بدبخت شدیم و تو را خدا بس کنید ، گمان می کنید که بس می کنند؟ خیر می گویند خوب است ادامه می دهیم تا بیشتر اثر کند و خواسته هایشان را چند برابر می کنند. تعجب من از این است که چرا نمی خواهیم ماهیت سیاست و عملکرد واقعی امریکا و اروپا را (جدای از تحت تاثیر قرار گرفتن توسط چشم های قشنگ و چهره های دلنشین و تکنولوژی بالا و شعارهای دلفریب شان )بفهمیم؟ تنها راه این که بس کنند این است که کشور درست مدیریت شود تا بتوانید امتیاز بدهید و امتیاز بگیرید.
علی ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۷
چرا باید فریاد بزنیم در حالی که مقامات بلند پایه سیاسی ونظامی کشور هر وقت که فرصت دست دهد به اتفاق می گویند تحریم ها به نفع کشور و باعث پیشرفت کشور در عرصه های مختلف علمی و صنعتی شده است ، این که خوب است و تحریم کنند ها به نفع آقایان عمل کرده انددر ابتدای مسئله کرونا چندین شرکت دانش بنیان نشان داده شدکه موفق به ساخت کیت های تشخیص کرونا شده اند آن هم درعرض 2 ساعت ! درست است که هنوز این کار انجام نشده ولی بالاخره خواهد شد ملت هم باید در راستای وظایف خود همواره صبر کنند چون راه دیگری ندارند ما ملتی هستیم که هزارو چند سال است در انتظار ظهور هستیم بنابراین چند صد سال دیگر هم می توانیم منتظربمانیم
sisi ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۵
اغای سهراب یعنی متنی که توش ایران نباشه قابل خواندن نیست چقد پان ایرانیستی تو خخخخخ
ساحیل ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۹
نویسنده جان بیا پشت بام ما داد بزنیم شاید ترامپ شنید