مصطفی الکاظمی: تصمیم عراق در دست خود مردمانش خواهد بود/ حاکمیت کشور خط قرمز است

۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۹۰۶۴۲ سرخط اخبار

مصطفی الکاظمی که روز گذشته برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی رئیس جمهور این کشور مامور شد، تاکید کرد که باید سلاح در دست دولت این کشور باشد و حاکمیت کشور حفظ شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی در اولین سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به عراقی‌ها گفت آزمونی که در پیش روی وی قرار دارد، یک وظیفه ملی است که مسئولیت‌ آن بر دوش همگان قرار دارد.

وی عنوان داشت، با وجود گذشت سال‌های مدید از سرنگونی نظام سابق، اما خواسته‌های ملت عراق در نتیجه شکست‌هایی که همگان متحمل مسئولیت آن هستند، محقق نشده است.

الکاظمی تعهد داد دولتی تشکیل دهد که خدماتی را به شهروندان ارائه دهد و این دولت در انزوا و در اتاق‌های تاریک نباشد.

وی با بیان اینکه دولتش دولتِ عمل و نه حرف خواهد بود، تصریح کرد که این دولت در خط مقدم دفاع از ملت در رویارویی با کرونا از طریق به کارگرفتن تمامی امکانات داخلی و روابط خارجی برای مهار این بحران می‌ایستد.

الکاظمی گفت: حاکمیت عراق خط قرمز است، ما از حاکمیت عراق کوتاه نخواهیم آمد، دولت شبانه‌روز برای حفظ حاکمیت عراق تلاش خواهد کرد. من تکرار می‌کنم که حاکمیت عراق مورد مناقشه نخواهد بود، عراق متعلق به عراقی‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی سلاح‌ها فقط باید در اختیار دولت باشد نه گروه‌ها و افراد، تصریح کرد: نهاد امنیتی در بخش‌های مختلف آن (ارتش، پلیس، حشد و پیشمرگ‌ها) به وظیفه خود برای ممانعت از رها شدن سلاح از طریق تدابیر قاطعانه عمل خواهد کرد.

الکاظمی با اشاره به اینکه دولتش بر حفظ کرامت شهروندان عراقی تاکید خواهد داشت، گفت: ما اجازه به اهانت به هیچ عراقی از سوی یک طرف داخلی یا خارجی را نمی‌دهیم، مردم عراق وابسته به هیچ‌کس نیستند، بلکه زاده تمدن‌ها هستند.

الکاظمی گفت: مبارزه با فساد یک ماموریت ملی است و بازگشت آوارگان یک هدفی است که من آن را رها نخواهم کرد.

وی از همگان خواست تا با دولت برای تحکیم اعتماد و حفاظت از عراق در قبال این نزاع‌ها همکاری کنند.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز گذشته الکاظمی را به تشکیل دولت طی ۳۰ روز مامور کرد.

مامور کردن الکاظمی در کمتر از یک ساعت از آن صورت گرفت که عدنان الزرفی، نخست وزیر سابق مامور به تشکیل دولت معذوریت خود را از انجام این ماموریت اعلام کرد.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :