آیا برادرکشی کُردی دیگری در راه است؟!

ترکیه، تحریک کننده تنش اخیر میان کُردها

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۸۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
همزمانی بمباران های جنگنده ای ترکیه در منطقه زینی ورتی علیه مواضع پ.ک.ک با اقدام بارزانی ها در اعزام نیروهای پیشمرگ خود به این منطقه می تواند این فرضیه را تقویت کند که تحولات جاری در زینی ورتی و اختلافات درون کردی خارج از دایره تحریک و نقش آفرینی ترکیه و در حیطه ای بزرگ تر با مشارکت دیگر کشورها، به ویژه ایالات متحده به منظور دادن به حضور پ.ک.ک در قندیل صورت گرفته باشد.
ترکیه، تحریک کننده تنش اخیر میان کُردها

نویسنده:‌ عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی- حضور نیروهای پ.ک.ک در کوه های قندیل (کوهستانی واقع در مرز مشترک ایران، ترکیه و عراق) و تحرک این نیروها در بخش مرزی ترکیه و اقلیم کردستان از دیرهنگام برای اردبیل حکم یک استخوان در گلو را داشته که تا کنون درمانی هم برای آن پیدا نکرده است. چرا که اقلیم از یک سو با حضور نیروهای پ.ک.ک به دلیل عُلقه های کردی به نحوی کج دار و مریز رفتار کرده و از طرف دیگر نیز به دلیل نیاز اربیل به حفظ مناسباتش با دو کشور ایران و ترکیه سعی کرده است از تحرکات نظامی و امنیتی تهران و به خصوص آنکارا در تقابل با پ.ک.ک در این کوهستان هم سیاست سکوت و مماشات را پی بگیرد. 

اما گویا این اقدام اخیر مقامات اقلیم در اعزام نیروهای پیشمرگ وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) به منطقه «زینی ورتی» واقع در ۱۱۰ کیلومتری اربیل به نام نظارت و ممانعت از ترددهای غیر قانونی به منظور پیشگیری و تقابل با کرونا نشان از این دارد که مقامات اقلیم کردستان عراق و به ویژه بارزانی ها به دنبال آن هستند که تکلیف این استخوان را در گلو را روشن کنند؛ اقدامی که قطعاً در صورت تحقق آن به یک درگیری گسترده و جنگ داخلی میان کردها خواهد انجامید.

فارغ از این که منطقه زینی ورتی از سال 2000 در کنترل نیروهای پ.ک.ک بوده و پیش از آن نیز در اختیار نیروهای اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) قرار داشته و هرگز منطقه ای تحت اختیار پارتی نبوده است و نیز بدون در نظر داشتن این واقعیت که پ.ک.ک در چارچوب روابط و توافقات خود با یکیتی این اجازه را با نیروهای اتحادیه میهنی داده است که این حزب فعالیت هایی را در زینی ورتی داشته باشند، باید گفت که اساسا تحرکات میدانی اخیر بارزانی ها به منظور تقابل با پ.ک.ک در زینی ورتی نمی تواند صرفا در دایره مناسبات کردی تحلیل، تفسیر و تحدید شود. به بیان دیگر تحولات اخیر در زینی ورتی فراتر از اختلاف میان اتحادیه میهنی (یکیتی)و پ.ک.ک با حزب دموکرات کردستان (پارتی)، است و ابعادی منطقه ای دارد که یقینا بخشی از آن به دخالت ها، تحریکات، فشارها  برای حفظ منافع برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای باز می گردد. هر چند که در این میان تشکیک در نقش حمایتی حزب اتحادیه میهنی نیز نباید فراموش شود. خصوصا که نیروهای یکیتی که در منطقه «آوتنگ» حضور دارند مانع از ورود نیروهای پارتی به زینی ورتی نشده اند.   

پیرو این نکته یقینا نمی توان نقش برخی همسایگان و در صدر آن کشور ترکیه و تحریک آنکارا در اعزام نیروهای پیشمرگ حزب دموکرات کردستان عراق از جانب اریبل را نادیده گرفت. به هر حال ترکیه در سایه تحرکات چند ماهه اخیر خود در سوریه و به خصوص ادلب و مهمتر از آن تداوم و تشدید شیوع کرونا در داخل خاک ترکیه که سبب شده اکنون این کشور حتی در آمار مبتلایان (بیش از 83 هزار مبتلا) گوی سبقت را از ایران برباید، با چالش‌ها، معضلات و بحران های متفاوتی، هم در حوزه اقتصادی، هم در حوزه امنیتی و نظامی، هم در حوزه اجتماعی، هم در حوزه اقتصادی و مهمتر از آن در حوزه بهداشت و درمان گرفتار شود. لذا بهترین سناریو برای ترکیه ای که در حال حاضر میان انبوهی از این چالش ها اسیر شده، ایجاد درگیری، تنش، اختلاف و منازعه درون کُردی است؛ سناریویی به منظور رفع بخشی از نگرانی‌های آنکارا در خصوص تقابل با نیروهای پ.ک.ک که از دید اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عنوان مهمترین چالش امنیتی این کشور به شمار می رود، در دستور کار قرار گرفته است.  

با این تفاسیر قطعا برنامه ترکیه برای ایجاد تنش و منازعه در زینی ورتی که آرام ترین منطقه تحت کنترل پ.ک.ک بین کوه های کاروخ و قندیل به شمار می رود و از سوی دیگر یکی از دروازه های ورودی به کوهستان قندیل و مناطق تحت تصرف این نیروها (پ.ک.ک) نیز به شمار می رود، می تواند در اولویت قرار گیرد. چرا که آنکارا با اقدام به تحریک بارزانی ها به منظور اعزام نیروهای پیشمرگ خود به زینی ورتی سعی دارد علاوه بر تقابل با پ.ک.ک، آتش اختلافات احزاب کردی عراقی را نیز شعله ورتر کند. چون اگر چه زینی ورتی منطقه ای است که نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در آن مستقر هستند، اما بخشی از همین منطقه کانون منازعات و جنگ داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکیتی) و حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) بوده است که قسمتی از آن تحت کنترل بارزانی ها و بخش دیگر تحت کنترل طالبانی ها قرار داشت. 

اما نکته اینجا است که هنوز هم با گذشت سال ها تنش های میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق در این منطقه ادامه دارد. حال در شرایطی که اقلیم کردستان عراق با بحران های امنیتی ناشی از احیای هسته های خفته داعش در مناطق کرد نشین و به خصوص کرکوک، مشکلات اقتصادی جدی در سایه اختلافات بودجه ای با دولت مرکزی بغداد و مهمتر از همه بحران سلامتی و بهداشت جامعه خود به واسطه تداوم و احتمال تشدید شیوع کرونا مواجه است، بهترین فرصت را در اختیار ترکیه قرار دارد که درگیری پارتی و یکیتی را بر سر زینی ورتی کلید بزند که متاسفانه رفتارهای غیر مسئولانه و خارج از اصول و عرف صحیح سیاسی این دو حزب (بارزانی ها و طالبانی ها) در اتهام زنی به همدیگر و در ادامه حملات رسانه ای علیه یکدیگر، دایره اختلافات را به جایی رسانده است که اکنون بسیاری از کارشناسان و ناظران امر احتمال شکل گیری یک جنگ خونین دیگر و برادرکشی کُردی نظیر جنگ های داخلی سال های گذشته در اقلیم کردستان عراق را دور از ذهن نمی دانند؛ جنگ های داخلی 56 ساله ای که در فاصله سال های 1944 تا 2000 بیش از 30 هزار نفر از کردها را قربانی بردارکشی کرد. 

لذا ذکر این نکته حکایت از آن دارد که ترکیه در پیشبرد سناریوی مد نظر خود در تشدید اختلافات کردی بر سر منطقه زینی ورتی تا اندازه ای موفق عمل کرده است. از این حیث اقلیم کردستان عراق به دلیل شرایط کنونی هرگز تا به این حد مستعد احیای جنگ های داخلی و بردارکشی کردی نبوده است. البته که همزمانی بمباران های جنگنده ای ترکیه در منطقه زینی ورتی علیه مواضع پ.ک.ک با اقدام بارزانی ها در اعزام نیروهای پیشمرگ خود به این منطقه می تواند این فرضیه را تقویت کند که تحولات جاری در زینی ورتی و اختلافات درون کردی خارج از دایره تحریک و نقش آفرینی ترکیه و در حیطه ای بزرگ تر با مشارکت دیگر کشورها، به ویژه ایالات متحده به منظور دادن به حضور پ.ک.ک در قندیل صورت گرفته باشد.

ناگفته نماند که اختلافات پیشن دو حزب اصلی کردی که اقلیم کردستان عراق را تا پای «دوپایتختی کردن»، «دو اداره ای کردن» و «دو مدیریتی کردن» هم پیش برده در شدت بخشی موفقیت تحریکات آنکارا برای شعله ور کردن آتش اختلافات درون کردی بی تاثیر نبوده است، خصوصا که به نظر می رسد بارزانی ها با یکه تازی های خود در مدت اخیر سناریوی قبضه تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی در اقلیم کردستان عراق را آغاز کرده و به تنهایی اختیار دولت اقلیم کردستان را در دست گرفته اند. 

البته این سناریوی قدری بدبینانه را هم باید در نظر داشت که به واسطه قدرت طلبی بارزانی ها، احتمالاً تمام تحرکات اخیر حزب دموکرات کردستان عراق در اعزام نیروهای پیشمرگ به منطقه زینی ورتی، نه برای تقابل با نیروهای پ.ک.ک، بلکه برای تضعیف جایگاه سیاسی و نظامی اتحادیه میهنی کردستان عراق صورت گرفته باشد. اتفاقا همین رفتارهای حزب دموکرات کردستان عراق سبب شده تا دیگر احزاب و جریان ها کردی، به خصوص حزب اتحادیه میهنی به عنوان رقیب سنتی حزب دموکرات کردستان عراق به حاشیه رود. در سایه چنین نگاه اتوکراتیکی، پارتی ها اجازه نمی دهند که نیروهای یکیتی نیز برای مقابله با داعش به ارتفاعات قره چوغ اعزام شوند، زیرا این منطقه را جزو مناطق تحت کنترل و اداره خود می دانند و به همین دلیل هم پایگاه اتحادیه میهنی در منطقه «مصیف» را تعطیل کردند. ذیل این تحرکات و تک روی های بارزانی ها است که قطعا بستر و فضا برای هر گونه تنش و اختلاف افکنی کُردی فراهم خواهد شد. اتفاقا ترکیه هم با شناخت کامل این اوضاع دست به تحریک حزب دموکرات کردستان عراق در منطقه زینی ورتی زد.

مجموعه نکات یاد شده به ما یاد آورد می شود در سایه اقتضائات خاص و اهمیت فوق العاده ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک منطقه زینی ورتی قطعا ترکیه نمی تواند نسبت به ناامن کردن و ایجاد درگیری و منازعه درون کردی در این منطقه بی تفاوت باشد. اینها علاوه بر آن است که ارتش ترکیه در طی روزهای اخیر بارها منطقه زینی ورتی را به شدیدترین شکل ممکن مورد بمباران هوایی قرار داده است که مشخصا حمله سه شنبه شب هفته گذشته (26 فروردین/ 14آوریل) در دو مرحله به اردوگاه آوارگان واقع در نزدیکی شهر مخمور در غرب اربیل و جمعه هفته گذشته (29 فروردین/ 17آوریل) که تا کنون به کشته شدن 10 تن و زخمی شدن حدود 5 نفر انجامیده، نشان از این دارد که برنامه ترکیه برای ناامن کردن زینی ورتی فراتر از سناریوی درگیری و منازعه درون کُردی است. از این جهت کردها، به خصوص کردهای اقلیم باید به یاد داشته باشند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیشتر عنوان کرده بود کرکوک، موصل و اربیل باید به آغوش ترکیه بازگردند. حال در این شرایط باید دید که آیا احزاب کردی و به خصوص حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق برای فروکش کردن درگیری ها و مدیریت تنش به سمت گفت وگو، مذاکره سیاسی و اشتراک مساعی پیش خواهند رفت و یا این که در نهایت تحریکات بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای موجب خواهد شد که شعله ورتر شدن آتش اختلافات احزاب کردی، جنگ داخلی و در نهایت برادرکشی دیگری را در اقلیم کردستان عراق به همراه داشته باشد؟!

کلید واژه ها: اقلیم کردستان عراق حزب دموکرات کردستان عراق حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق پ.ک.ک منطقه زینی ورتی ترکیه ویروس کرونا بردارکشی کردی


( ۸ )

نظر شما :

علی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸
وقتی دولت عراق با خواسته ایران برای اخراج منافقین موافقت کرد درحقیقت در جهت منافع خود وهمسایه خود قدم برداشت واین امر منجر به حمایت ایران از دولت عراق شد کردهای عراقی باید بدانند به لحاظ توافقات تاریخی وجودشان در گرو همکاری با ترکیه معنی پیدا می کند بنابراین جادادن یک گروهک تروریستی در مناطق تحت کنترل اقلیم به ضعف خود اقلیم خواهد انجامیدهرچه زودتر این غده دفع شود به نفع اقلیم خواهد بود
اردشیر درازدست ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵
‌ترکیه چرا اینقدر بد است!؟
احمد ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۱
مناطق کردنشین ترکیه همواره جزو فقیرترین و توسعه نیافته‌ترین مناطق این کشور بوده‌اند، در تلاشی برای انکار هویت کردها دولت ترکیه تا سال ۱۹۹۱ کردها را جزو ترک‌های کوهستانی رده‌بندی می‌کرد نرخ بیکاری جوانان در مناطق کردنشین بسیار بیشتر از دیگر نقاط کشور است. تهیدستی، بیکاری، محرومیت، سرکوب و خفقان در نواحی جنوب شرقی و شرق ترکیه در طی سده اخیر، موجب پدید آمدن جریانی به نام پ‌ک‌ک در دهه ۱۹۷۰ شده‌است
رستم ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۵
اخرین امار سازمان ملل از جمعیت ترکیه در سال 2012 : کردها 23 میلیون (سی درصد) اخرین تخمین جمعیت کردها: سال 2017 امار جمعیت کردها 26 میلیون تخمین زده شد (سی و دو درصد) نرخ رشد در مناطق کردنشین 2 درصد و در مناطق ترک نشین 1 درصد ضمنا بین 3 تا 6 میلیون کردتبار در شهرهای ازمیر و انکارا و استانبول زندگی می کنند ترکیه خطر تجزیه و شورش رو حس کرده
علی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱
در مقاله ای از آقای خدیو هم که با عنوان " تلاش ترکیه برای کردستانی کردن جنگ با تروریستهای پ ک ک " نوشته شده بودالبته ایشتان پیشوند تروریست برای گروهک پ ک ک را یادشان رفته بود که اصلاح شد وحالاهم آقای عبداللهی تقریباٌ با همان عنوان . کمک به ترویسم به هرصورت مایه سرافکندگی برای هر کسی است من به دوستان نویسنده پیشنهادمی کنم حالا که اقلیم تصمیم گرفته زباله ها را بیرون بیاندازد وبه آرامش نسبی با حضور تمامی ساکنان اقلیم اعم از کرد وترک و مسیحی وعرب برسد سنگ اندازی نکنیدرهبران اقلیم به خوبی اهمیت روابط خوب با کشور قدرتمندی مثل ترکیه را میدانند
کارن ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۳
متاسفانه از وقتی عنصر تاتار پایش به مناسبات سیاسی خاورمیانه باز شد،این منطقه رنگ خوشی به خود ندید.
جانسون یوهانسون ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵
یک تار موی تاتار به کل وجود تاریخی عجم می ارزد!
فرهاد ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۰
انشالله که همچین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. این البته همیشه کار ترکیه بوده. تنش‌هایی هم در کشور ما ایجاد کردن که یک عده جاهل با پرچم ترکیه به قرآن و ایران و خلیج فارس و... توهین کنن. همین کار رو در سوریه و عراق و بقیه کشورها میکنن. باید هوشیار بود.
آریانا ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴
علی آقا تروریست کسی است که مردم مظلومی راکه برای گرفتن حق خود در خیابانها بصورت مسالمت آمیز راهپیمایی میکنند به خاک وخون میکشد, علی آقا تروریست اردوغان وسلفش آتاتورک ملعون هستند.
افخمی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
تنها راه نجات منطقه عقیم واخته کردن اسرائیل است،که در آن صورت میتوان افسار بعضی از کردها،اعراب وبخشی از جریانهای داخلی ترکیه را که در راستای منافع غربیان در منطقه ایجاد ناامنی وکشتار میکنند گرفت.بیشتر از این نباید به حاشیه های بی ارزشی مثل بارزانی،طالبانی،پ ک ک،انور قرقاش،فلان شیخک عرب،سلمان،حریری،داعش،اخوان مسلمین،امیر فکسنی شارجه،علاوی،....خود را مشغول کرد.بهترین راه تشکیل داعش ایرانی از میلیونها جوان شیعه بیکار وایجاد هرج ومرج است،فقط ما در منطقه خود را در مخمصه ای خود ساخته قرار داده ودائما میگوئم شیر میکشیم،پلنگ میکشیم ولی همزمان ترک ها با شیطان رجیم در حال معامله اند،اعراب هم روزانه میلیون ها بشکه نفت می فرستند وتجار غربی هم دائما در رفت و آمد ومعامله هستند ونوکران منطقه ایش مجری سیاستهایشان و..ما نشسته هی تحلیل میکنم،بارزانی چی گفت،انور قرقاش چی گفت،حریری چی گفت،سرکیس نعوم چی گفت،مردک عروسکی دبیر کل سازمان ملل چی گفت،علی پف چی گفت،کدخدای قره باغ چی گفت،.....جای خواجه نصیر طوسی خالی است.خداوند روحش را قرین رحمت کند .
حامد ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۶
خدا شما را شفا بدهد جناب افخمی و همکاران داعش مسلک شما را مثل سعودی‌ها و اردوغان.
گروهبان گارسیا ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۹
زنده باد ترکیه . مرگ بر پ ک ک
مسعود ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۳
ماشاالله جناب فتح الهی مهارت عجیبی در قلب حقایق و واقعیت رویدادها دارند! مساله ی زین ورتی " گردنه ی ورتی" بهانه ی کوچکی بود که رسانه ها و فضای مجازی حمایت شده از طرف ؛ طرفهای مشخصی برای اهداف مشخص سیاسی و فشار بر حکومت اقلیم کردستان از آن سؤ استفاده کردند و ترکیه تنها می تواند یکی از آن طرفها باشد !!؟و لزوماً می تواند طرف اصلی هم نباشد ! اعزام نیرو به گردنه ی ورتی برای مبارزه با ورود افراد بیمار و قاچاق انسان و در چهارچوب مبارزه ی موفق حکومت اقلیم کردستان با بیماری کرونا بوده است و این نیروها متشکل از نیروهای مشترک هر دو حزب اصلی یعنی دمکرات و اتحادیه ی میهنی و تحت فرماندهی وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم بوده است !! نباید انکار کرد که اختلافات جدی بین رهبری جدید " اتحادیه ی میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان " وجود دارد و البته این نوع رویدادها یک نوع جنگ قدرت و تلاش برای تثبیت موقعیت رهبری جدید اتحادیه ی میهنی م که چندان باب پسند حزب دمکرات نمی باشد است ! و ناظران معتقدند که این اختلافات باعث شعله ورشدن جنگ داخلی و تقسیم کردستان عراق به دو منطقه و دو حکومت نخواهد شد ، که ببنا به گذارشهای رسیده آمریکا هم به هردو گروه اخطار کرده که با هم توافق و مصالحه کنند ! لازم به ذکر است در توافق بین بارزانی و طالبانی به میانجیگری آمریکا و مادلین اولبرایت توافق شده است که در صورت بروز اختلاف بین این دو حزب سفیر آمریکا بین آنها "حکم" باشد !! به هر حال من از افرادی چون آقا یا خانم افخمی که با الفاظ ناشایست از اقوام و رهبران دیگران یاد می کنند به شدت گله مندم ! یادتان باشد کردهای عرق و رهبران آنها از بهترین و وفادارترین دوستهای ایران در منطقه هستند و تا این لحظه هم کردها خود را قومی اصالتاً ایرانی می دانند و بسیاری از هموطنان ما را هم کردها تشکیل می دهند که به هیچ وجه آنها حاشیه های بی ارزش نیستند بلکه از همان حقوقی برخوردارند که شما از آن بهرمندید ! حال بعضی مسایل بماند ! و بارزانی و طالبانی نمایندگان منتخب بخشی از ایرانی نژادهایی هستند که بخشی از آنها هموطن و جزو برادران و خواهران شما می باشند. باشد با این توضیح کوتاه " افخمی" و سایرین از مردم" کرد" پوزش طلبیده و آن عضو برجسته ی هیأت تحریریه هم بداند که مردم به دقت نقطه نظراتشان را بررسی کرده و کمتر نقش دایه ی مهربانتر از مادر را بازی کنند ! حقایق را آنچنانچه هست به مردم منتقل کنید!!
خسرو ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۴
معلوم نیست چرا برخی ها از سرکوب شدن یک گروه تروریستی که همه آنرا محکوم می کنند متاسف میشوند ، دیروز و روزهای پیش شاخه ایرانی پ ک ک (پژاک ) ، نظامیان ایرانی را شهید کردند ، چرا مقاله ای در محکومیت پ ک ک ننوشتید ؟ گروه های تروریستی وابسته هر قوم که باشند ، بیشترین ضربه را به آن قوم میزنند ، کم نیستند شهدای کرد که توسط پ ک ک یا دمکرات یا... کشته شده اند و خانواده هایشان بی سرپرست مانده اند ، اگر بازی سیاسی در کار نباشد و بارزانی ها واقعا بخواهند پ ک ک را از قندیل بیرون کنند ، یعنی اینکه تفکر دولت شدن را یاد گرفته اند و این بیشتر به نفع مردم شان هست ، توجه کنید که مردم عادی کرد ، در عراق یا ایران یا ترکیه یا سوریه ، زندگی صلح آمیز را در کشورشان خواستارند نه تجزیه و خودسری ، الیت هایی که در اورپا یا تحت تاثیر اورپایی ها ، نژاد پرستی وتجزیه کشورها را هدف قرار داده اند در یکصد سال گذشته مایوس شده اند
سامان ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۵
اقا احمد حرف شما درسته ولی مناطق کوردنشین ایران هم دست کمی از مناطق کوردنشین ترکیه به لحاظ مواردی که شما گفتید ندارند
کوروش ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۱
تنها راه حل خلاصی منطقه خاورمیانه از این بن بست،اتحاد اقوام از کرد و ارمنی و پارسی زبان و ... تا یونانی است.درست مانند اهالی شبیه جزیره ایبری که با اتحاد هم در مقابل اشغالگری امویان پس از حدود ۱۰۰۰ سال،اعراب را از سرزمینشان بیرون کردند.
خسرو ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
آقای فتح اللهی تحمل افکار مخالفش را ندارد مخصوصا در مورد گروههای تروریستی منتسب به کردها ، در حالی که بیشترین صدمه را همین گروهها به کردها وارد می کنند ممکن است باز مثل چند روز گذشته نظرات مرا بایکوت کند راستی چرا؟
خسرو ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲
رستم نامی گفته ؛ 32درصد جمعیت ترکیه کردها هستند در حالی که حزب حامی کردها در ترکیه در بهترین حالت فقط 11درصد رای آورد ، یعنی 21درصد بقیه کردها به حزب آکپارتی اردوغان رای میدهند ؟ یا کردها همان ده درصد جمعیت هستند ؟ یا از همان ده درصد نیز عده ای از زازاها یا ارمنی ها یا سریانی ها هستند و کردها درصد کمتری هستند ، چون رهبران حزب dhp مثل صلاح الدین دمیرتاش زازا هست و حتی کردی هم بلد نیست ، درضمن آقا کوروش شبه جزیره ایبری (اسپانیا ) یا همان اندلس با جمعیت اکثرا مسلمان توسط صلیبی ها نسل کشی شدند ومردم مسلمان زنده زنده در آتش سوزانده شدند ، جنایات صلیبی ها در آن دوره به قدری وقیحانه و وحشیانه و غیر انسانی بود که ، همه دنیا و مسلمانان به نسل کشی اندلس به عنوان یک جنایت تاریخی از طرف اورپاییها می نگرند تا کنون در هیچ منبع تاریخی به فاجعه کشتار مسلمانان اندلس به شیوه ای که شما گفتید افتخار نشده ، اگر کرد هستی به اسناد تاریخی نگاه کن حتی بارزانی ها از اقوام یهودی اندلس بودند که برای فرار از کشتار صلیبی ها به عثمانی پناهنده شده اند وبه همان جهت همیشه به عثمانی وفادارند
کوروش ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
جناب خسرو شما میای میگی که بیشتر کردها به عدالت و توسعه رای میدن و حالا میای و فقط رای های حزب دموکراتیک خلق رو به عنوان کردها در نظر میگیری!؟ با خودت چند چندی!؟ شما توی مناطق کردنشین اصلا خیلی‌ها انتخابات ترکیه رو شرکت نمیکنن. برو عموجون خدا روزیت رو جای دیگه بده از خودتون هر روز یک آمار تولید میکنید. اگه به شما باشه تهران رو هم باید بدن ترکیه!