کارشناس عراقی: آمریکا عراق را میدان مبارزه اقتصادی با چین می‌داند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۹۰۸۲۸ سرخط اخبار

یک کارشناس عراقی گفت که آمریکا به دولت پیش روی عراق برای لغو قراردادهای اقتصادی با چین فشار خواهد آورد. موضوعی که در دوره عبدالمهدی موفق به آن نشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وسام التمیمی» کارشناس اقتصادی عراقی گفت که آمریکا تلاش دارد بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در عراق با هدف جنگ اقتصادی با چین، چیره شود.

او به وبگاه المعلومه گفت که موفقیت آمریکا در این راه به تصمیمات دولت جدید بستگی دارد که تا چه میزان می‌خواهد در این موضوع به چین یا آمریکا متمایل شود.

التمیمی افزود: «بازی آمریکا و عربستان برای تسلط بر بازار نفت و اشباع آن با هدف تغییر موازنه اقتصاد جهانی و تسلط بر قیمت بورس نفت صورت می‌گیرد. چین مهم‌ترین دشمن آمریکا در حوزه اقتصادی است و توافقات اقتصادی عراق با چین یک تهدید برای آمریکا محسوب می‌شود. کشوری که عراق را حوزه سرمایه‌گذاری خود می‌داند و تلاش دارد از عراق بعنوان سلاحی علیه چین استفاده کند.»

او تأکید کرد که آمریکا به دولت پیش رو برای لغو قراردادها با چین فشار خواهد آورد.

به گفته وی در روزهای آتی شاکله دولت مشخص خواهد شد و واشنگتن منتظر تشکیل دولت است تا طرح‌های سیاسی جدید خود را با هدف سیطره بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری آغاز کند؛ به خصوص اینکه آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور، زیان اقتصادی زیادی را متحمل شده است.

این کارشناس عراق همچنین گفت که آمریکا اگر نتواند قراردادهای بغداد و پکن را لغو کند از ابزارهای تشویق و تهدید برای کاهش طرح‌های اقتصادی چین در عراق استفاده خواهد کرد.

پیش از این نیز منابع عراقی از فشار شدید آمریکا به دولت عادل عبدالمهدی برای لغو قراردادهای اقتصادی با چین سخن گفته بودند. به طوری که یکی از عوامل دشمنی آمریکا با عبدالمهدی، اصرار وی بر بستن قراردادهای سرمایه‌گذاری با چین به جای آمریکا بوده است.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا عراق چین چین و امریکا


نظر شما :