نگرانی های اقتصادی و اجتماعی دولت

چرا ایران تصمیم به کاهش مقررات قرنطینه گرفته است؟

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۸۳۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به اعتقاد ایرینا فدورووا، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه، علت کاهش مقررات قرنطینه، وضعیت اقتصادی در ایران است. در صورتی که این کشور به سیاست اجرای قرنطینه سفت و سخت ادامه دهد، در آن صورت پیامدهای اقتصادی آن جبران ناپذیر خواهد بود. با این وجود، دولت ایران ریسک بزرگی می کند و احتمال دارد، این اپیدمی نه فقط پایان نیابد، بلکه موج دوم شیوعش آغاز شود. به موازات علل اقتصادی، علل اجتماعی نیز مطرح است: مانند سابق، تمایلات برای آغاز اعتراضات در این کشور وجود دارد. ایرانی ها از اقدامات دولت در مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا انتقاد می کنند.
چرا ایران تصمیم به کاهش مقررات قرنطینه گرفته است؟

نویسنده: النار باینظراف

دیپلماسی ایرانی: ایران بعد از دو ماه و نیم مبارزه سخت با ویروس کرونا، به تدریج، محدودیت ها را لغو می کند. از روز 11 ماه آوریل، در تمامی استان ها به جز تهران، فعالیت مغازه ها، کارخانه ها و ارتباطات شهری از سر گرفته شد. مراحل بعدی کاهش محدودیت ها از روز 18 الی 20 ماه آوریل آغاز خواهد شد. مردم باید مانند سابق، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و رستوران ها، تئاترها، استخرها، مراکز تجاری و سالن های زیبایی مانند سابق تعطیل خواهند بود. و این در حالی است که طی هر شبانه روز، به تعداد مبتلایان به ویروس کووید – 19 در این کشور تا 1500 نفر افزوده می شود. کارشناسان و شهروندان ایرانی باور دارند که لغو محدودیت ها بیشتر با مشکلات اقتصادی در این کشور مرتبط است.

در روز 19 ماه فوریه، نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در ایران به ثبت رسید. در آن ایام، ایران جزء سه کشور اول از لحاظ تعداد مبتلایان به ویروس کووید – 19 بود. تا روز 14 ماه آوریل در این کشور، 73 هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند و 4585 نفر نیز فوت کردند. در حال حاضر، ایران بعد از امریکا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و بریتانیا، از جایگاه ششم برخوردار است. در امریکا، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هشت برابر ایران است.

3پیک این بیماری دو هفته پیش به پایان رسید و در آن ایام، طی هر شبانه روز، 3186 نفر به ویروس کرونا مبتلا می شدند. اکنون، روند این بیماری در ایران رو به کاهش است. از اوایل ماه مارس، در ایران، مدارس، دانشگاه ها، سینماها و تئاترها تعطیل هستند و برگزاری نمازهای جمعه به صورت موقت، لغو شده است.

به رغم آن که تعداد مبتلایان همچنان رو به افزایش است، اما دولت ایران تصمیم گرفته است تا مقررات قرنطینه را به تدریج، کاهش دهد. از روز 11 ماه آوریل، در ایران فعالیت کارخانه ها و شرکت هایی که تهدیدی برای شیوع ویروس کرونا به شمار نمی روند، از سر گرفته شد.

به اعتقاد ایرینا فدورووا، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه، علت کاهش مقررات قرنطینه، وضعیت اقتصادی در ایران است. در صورتی که این کشور به سیاست اجرای قرنطینه سفت و سخت ادامه دهد، در آن صورت پیامدهای اقتصادی آن جبران ناپذیر خواهد بود. با این وجود، دولت ایران ریسک بزرگی می کند و احتمال دارد، این اپیدمی نه فقط پایان نیابد، بلکه موج دوم شیوعش آغاز شود. به موازات علل اقتصادی، علل اجتماعی نیز مطرح است: مانند سابق، تمایلات برای آغاز اعتراضات در این کشور وجود دارد. ایرانی ها از اقدامات دولت در مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا انتقاد می کنند. بعد از پایان این اپیدمی، احتمال آغاز اعتراضات گسترده در این کشور وجود دارد.

ایرانی ها از رعایت مقررات قرنطینه به تنگ آمده اند. در سطح شهر تهران، جوانانی مشاهده می شوند که در حال گردش های 3 یا 4 نفره هستند. در حالی که یک ماه پیش، اکثر شهروندان ایرانی از مقررات قرنطینه حمایت می کردند، اکنون از این مقررات خسته شده اند. باید خاطر نشان کرد که از روز 11 ماه آوریل، محدودیت ها به تدریج در حال کاهش هستند، اما مهد کودک ها و مدارس همچنان تعطیل هستند.

به گفته الهه کریمی ریابی، استاد گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران، از روز 11 ماه آوریل، 70 درصد از مردم به سر کارشان بازگشته اند، اما این رقم در مورد تهران صدق نمی کند و در این شهر، از روز 18 ماه آوریل، محدودیت ها کاهش خواهند یافت.

منبع: ایزوستیا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایران ایران و امریکا اقتصاد ایران اعتراضات ایران مبارزه با کرونا قرنطینه


( ۳ )

نظر شما :

مجید ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۳
این ویروسی است که مثل انفولانزا باید با ان زندگی کنیم .طبیعت قوانینی دارد