جمهوریخواهان نزدیک به لبه پرتگاه

روزهای سخت ترامپ که می تواند به سقوط منجر شود

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۱۶۴ اخبار اصلی آمریکا
اگر آنها در انجام این وظایف شکست بخورند با پرتگاه کروناویروس مواجه خواهند شد؛ فروپاشی عمیق‌تر در مخارج و سر به‌ فلک گذاشتن نرخ بیکاری در ماه‌های پیش از انتخابات. این هم می‌تواند به چشم‌اندازهای انتخاب دوباره دونالد ترامپ آسیب بزند و هم اکثریت حزب جمهوریخواه در سنا را با خطری جدی روبه رو کند.
روزهای سخت ترامپ که می تواند به سقوط منجر شود

نویسنده: بن وایت (Ben White)

دیپلماسی ایرانی: بیکاران آمریکایی بسیار پیش از بهبود کامل اقتصادی، کمک‌های دولتی را از دست خواهند داد و این می‌تواند روز انتخاباتی آشفته‌ای را برای حزب جمهوریخواه رقم برند جمهوریخواهان با وظیفه دشواری در سه ماه آتی روبه رو هستند: بازگشایی اقتصاد به اندازه‌ای که اغلب بیکاران آمریکایی بر سر کارشان بازگردند، متوقف کردن توزیع غذا در میان مردم و پیشگیری از اختصاص بسته حمایتی چشمگیر دیگر.

اگر آنها در انجام این وظایف شکست بخورند با پرتگاه کروناویروس مواجه خواهند شد؛ فروپاشی عمیق‌تر در مخارج و سر به‌ فلک گذاشتن نرخ بیکاری در ماه‌های پیش از انتخابات. این هم می‌تواند به چشم‌اندازهای انتخاب دوباره دونالد ترامپ آسیب بزند و هم اکثریت حزب جمهوریخواه در سنا را با خطری جدی روبه رو کند.

جمهوریخواهان در حال حاضر باور دارند که تلاش‌ها برای بازگشایی ایالت‌ها موفقیت‌آمیز خواهد بود و 3 تریلیون دلار اختصاص داده شده از سوی نمایندگان، برای شروع کاهش نرخ بیکاری و پشتیبانی از رشد اقتصادی کفایت می‌کند. اما هنوز روشن نیست که آیا این بودجه برای بازگرداندن میلیون‌ها شغل از دست رفته در هفته‌های اخیر کافی باشد. برخی ناظران باور دارند که برای پیشبرد اقتصاد تا روز انتخابات به تزریق سرمایه‌های فدرال بیشتری نیاز است. علاوه بر این که برخی از وجوه اختصاص یافته به مزایای بیکاری، فقط تا 31 ژوئیه اعتبار دارد. عدم اختصاص سرمایه‌های مورد نیاز می‌تواند فروپاشی چشم‌اندازها برای بسیاری از نامزدهای حزب جمهوریخواهد در ماه نوامبر را به همراه داشته باشد.

همچنین ریسک بیماری هنوز بالاست و بازگشایی شتاب‌زده می‌تواند به شیوع دوباره کروناویروس و تعطیلی دوباره اقتصاد بیانجامد. اگر این اتفاق بیافتد و برنامه‌های کمک‌رسانی به افراد، کسب و کارها، ایالت‌ها و دولت‌های محلی گسترش نیابد، آشفتگی و زیان سیاسی بسیار چشمگیر خواهد بود.

مایکل وبر (Michael Weber)، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو در این باره می‌گوید: "ترامپ در سال 2016 فقط رای اندکی از حامیان سنتی دموکرات‌ها را به دست آورد، رای دهندگان به اصطلاح فراموش شده در مناطقی مانند پنینسولا، اوهایو و میشیگان. بنابراین فکر کردن به ریاضت اقتصادی در حال حاضر بسیار پرریسک است چرا که می‌تواند به بسیاری از رای دهندگان به ترامپ آسیب شدیدی وارد کند. ترامپ می‌داند که انتخاب دوباره او به اقتصاد بستگی دارد و به همین دلیل بر بازگشایی ایالت‌ها پافشاری می‌کند، به رغم این که این بازگشایی ریسک بسیار بزرگ موج دوم ویروس را به همراه دارد."

در حال حاضر بیش از 26 میلیون آمریکایی برای نخستین بار برای استفاده از مزایای بیکاری در طول بحران در خواست داده‌اند و این نشان می‌دهد که نرخ بیکاری 20 درصد افزایش یافته و به نرخ 24.9 درصدی بیکاری در رکود بزرگ (دهه 1930) نزدیک شده است. پیش بینی می‌شود با انتشار ارقام تازه در روز پنجشنبه، 30 میلیون نفر دیگر به آمار درخواست‌کنندگان استفاده از مزایای بیمه بیکاری اضافه شود. این آمار به خوبی نشان می‌دهند که چرا ترامپ – که اغلب درباره بزرگی اقتصاد آمریکا پیش از بحران ویروس گزافه‌گویی می‌کرد – اکنون بازگشایی هرچه سریع‌تر ایالت‌ها را خواستار است و به دنبال بازگشت هر چه سریعتر کسب و کارها به حالت عادیشان است.

اقتصاددانان باور دارند که شانس اندکی وجود دارد که اغلب افرادی که شغلشان را در موج اول بحران از دست دادند بتوانند تا تابستان بار دیگر شاغل شوند. بنابراین نرخ درصد افزایش بیکاری احتمالا تا پاییز همچنان دو رقمی باقی خواهد ماند. اگر مزایا و پول بیشتری به کسب و کارهای کوچک تزریق نشود، امیدها برای بازگشت اقتصاد به رشد سریع تا انتخابات نوامبر، بر باد خواهد رفت.

روبیلا فاروقی (Rubeela Farooqi)، اقتصاددادن موسسه های فرکوئنسی اکونومیک (High Frequency Economics)، می‌گوید: "به باور من جمهوریخواهان باید تسلیم شوند چرا که شمار بیکاران آن طور که ما می‌بینیم بسیار وحشت‌آور است. بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر از بین رفته‌اند و بسیاری دیگر نیز در آینده از بین خواهند رفت. نرخ بیکاری تا آخر سال همچنان بالا خواهد بود."

منبع: پولیتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در امریکا حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۹ )

نظر شما :