دیلی صاباح: تقابل محور عربستان - امارات با ترکیه بیشتر می‌شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۹۱۲۰۵ سرخط اخبار

یک روزنامه چاپ ترکیه نوشت کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده، دولت ترکیه را دشمن خود دانسته و تقابل آن دو با آنکارا در آینده نزدیک بیشتر هم خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «دیلی صاباح» در یادداشتی به بررسی مسیر تقابلی ترکیه با محور ریاض-ابوظبی پرداخته و نوشت خاندان‌های سلطنتی در سعودی و امارات، آنکارا را دشمن و تهدیدی برای دوام خود می‌دانند.

این روزنامه با بیان اینکه بلوک رژیم‌های سعودی و اماراتی - شامل بحرین و مصر - به دنبال برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و منزوی کردن ترکیه در منطقه غرب آسیا هستند، نوشت: «آنها می‌خواهند ملت‌های [منطقه] دیکتاتورها را پذیرفته و آرزوی آزادی، دموکراسی، تغییر قانون سیاسی و اصلاحات سیاسی را از سر خود بیرون کنند».

نویسنده این یادداشت ضمن اشاره به حمایت ترکیه از جنبش موسوم به بیداری اسلامی در چند کشور عربی، توضیح داد: «سلطنت‌های حاشیه خلیج [فارس] اما بهار عربی را نوعی خیزش و انقلاب واگیردار می‌دانند که تهدیدی حی‌وحاضر برای ثبات داخلی آنهاست».

دیلی صاباح با بیان اینکه دشمنی ریاض و ابوظبی با آنکارا متوقف‌نشدنی است، افزود: «رسانه‌های سعودی و اماراتی هرگز دست از تبلیغات منفی علیه ترکیه برنداشته، گردشگرها را با داستان‌های ساختگی یا اغراق‌آمیز از جنایت، آدم‌ربایی و آزار از سفر به ترکیه منع می‌کنند. در جدیدترین نمونه نیز رسانه‌های آنها، ترکیه را به پخش کردن ویروس کرونا در عربستان و کشورهای عربی متهم کردند».

این روزنامه تصریح کرد که تبلیغات منفی سعودی و اماراتی علیه آنکارا، بعد از مجرم شناخته شدن ۲۰ تبعه سعودی در دادگاه در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری استانبول شدت گرفته است.

نویسنده این یادداشت در پایان نوشت: «احتمال می‌رود تقابل بین ترکیه و این محور (ریاض-ابوظبی) در بخش‌های مختلفی از خاورمیانه و شمال آفریقا تشدید شود... [ایدئولوژی سعودی] منعکس‌کننده تفکر "جُرج بوش پسر" است که می‌گفت شما یا با ما هستید یا علیه ما! ترکیه اما به این حرافی‌ها اهمیت نمی‌دهد».

کلید واژه ها: ترکیه عربستان سعودی امارات متحده عربی


( ۲ )

نظر شما :

محمد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۳
اعراب در گذشته با قیام های خود باعث فروپاشی امپراطوری عثمانی شدند و حال برای وارث آن هم نقشه کشیده اند