کرونا و تغییرات پیش رو

کمربندها را محکم کنید، «نظم نوین» ناهموار خواهد بود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۳۲۲ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
کوین هست، از مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته پیش بینی کرد که میزان آسیب دیدن آمریکا از ویروس کرونا ممکن است از زمان رکود بزرگ سال های ۳۹-۱۹۳۸ به این طرف بی سابقه باشد و به میزان سالانه ۳۰ درصد برسد.
کمربندها را محکم کنید، «نظم نوین» ناهموار خواهد بود

نویسنده: اندرو هموند (ANDREW HAMMOND)

دیپلماسی ایرانی: از جمله پی آمدهای شیوع ویروس کرونا نتایج تصورناپذیر سیاسی و اقتصادی این بیماری است. حتی چند هفته پیش، کمتر کسی می توانست پیش بینی کند که نیمی از جمعیت جهان خانه نشین شوند. هر روز شاهد رویدادهای بی سابقه فزاینده هستیم.

کوین هست، از مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده هفته گذشته پیش بینی کرد که میزان آسیب دیدن آمریکا از ویروس کرونا ممکن است از زمان رکود بزرگ سال های 39-1938 به این طرف بی سابقه باشد و به میزان سالانه 30 درصد برسد.

افزون بر این، حدود 30 میلیون نفر از نیروی کار آمریکا در 6 هفته اخیر بر اثر شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور بیکار شده اند. رقم بیکاری در این دوره زمانی از شمار 22 میلیون شغل جدید که  از سال 2009 به این طرف ایجاد شده بود به مراتت بیشتر است.

فهرست رویدادهای تصور ناپذیر نشان می دهد که جهان به هیچ وجه برای روبه رو شدن با چنین رویدادی آمادگی نداشته است. ناتوانی دولت ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا در ضمن نشان می دهد که دانش ما درباره این ویروس تا چه اندازه محدود است.

البته با بهبود اوضاع در چین و کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای اروپایی خوش بینی هایی در زمینه مقابله با این ویروس به وجود آمده است اما کشورهایی که از قرار کرونا را تحت کنترل درآورده بودند، از جمله سنگاپور و کره جنوبی، بار دیگر مرزهای خود را به روی بیگانگان بسته اند و تدابیر محدود کننده تری اتخاذ کرده اند، چون بیم آن می رود که افراد آلوده به کرونا از کشورهای دیگر به این دو کشور وارد شوند.

کارشناسان بر این باورند که از این پس به جای قرنطینه کامل شهروندان و به تعطیلی کشاندن هر گونه کسب و کاری، محدودیت های کمتری برای مقابله با شیوع این ویروس برقرار خواهد شد. 

رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا هشدار داد بیماری کرونا در فصل زمستان آینده با فصل شیوع بیماری آنفلوانزا همراه خواهد شد و برای دولت مشکلات بیشتری ایجاد می شود.

با این حال شاخص سهام در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا  نسبت به ماه گذشته که به شدت کاهش یافته بود اندکی بهبود یافته است و انتظار می رود که وضعیت بازار سهام رونق بیشتری را تجربه کند. اما باید به خاطر داشت که پیش از این نیز امیدواری هایی همچون احتمال مهار ویروس کرونا در چین خوش بینی هایی به وجود آورده بود.

در نظم نوینی که در راه است دولت ها و شرکت های چند ملیتی تلاش خواهند کرد خود را برای مقابله با چنین بحرانی آماده کنند و آسیب پذیری کشورشان را کاهش دهند. توجه بیشتری به کارگران و کارمندان نشان داده خواهد شد و حمل و نقل نیز مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت. آینده از آن کشورها و ملت هایی است که بتوانند بحران را به فرصت تبدیل کنند.

بیشتر شرکت ها خط تولید خود را تغییر داده و به ساخت دستگاه های تنفس مصنوعی و دیگر وسایل حفاظت شخصی در برابر بیماری های عفونی واگیردار پرداخته اند. از این پس شرکت ها تلاش خواهند کرد که فقط به فکر منافع سهامداران خود نباشند بلکه به دیگر اقشار جامعه بیاندیشند.

یکی از مهمترین تحولات در دوران پس از کرونا، بازنگری و تغییر جهت در ارتباط با جهانی شدن تولید خواهد بود. از این پس دولت ها تلاش خواهند کرد به فرایند تولید در داخل کشور خود اهمیت و توجه بیشتری نشان بدهند چون در خلال بحران کرونا زنجیره تولید و توزیع کالا در سطح بین المللی مختل شده است. در همین حال سیاستمدارانی همچون دونالد ترامپ برای کنار گذاشتن وابستگی  به کشورهای دیگر، تلاش خواهند کرد. دولت ها با توجه به وابستگی مسائل اجتماعی و اقتصادی به یکدیگر سعی خواهند کرد تا مسائلی همچون انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات اقلیمی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در امریکا شیوع ویروس کرونا در اروپا شیوع ویروس کرونا در جهان مبارزه با کرونا


( ۹ )

نظر شما :