پکن ادعای واشنگتن درباره برنامه‌های «شرورانه» چین در گرینلند را رد کرد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۹۱۴۳۸ سرخط اخبار

سفیر چین در دانمارک ادعاهای همتای آمریکایی خود درباره اهداف و برنامه‌های «شرورانه» پکن و مسکو برای تقویت نفوذشان در دانمارک، گریلند و قطب شمال را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر چین در دانمارک اعلام کرد، آمریکا از اتهام‌زنی‌ها علیه چین و روسیه به منظور پوششی برای پیش بردن منافع خودش در منطقه گرینلند استفاده می‌کند.

به نوشته اسپوتنیک، «فنگ تای» با نگارش یک یادداشت در روزنامه دانمارکی «آلتینگت» به یادداشت اخیر «کارلا سندز» سفیر آمریکا در دانمارک علیه پکن و مسکو واکنش نشان داد.

سفیر آمریکا در یادداشت خود ادعا کرده بود، روسیه و چین برای قطب شمال و به طور خاص جزیره گرینلند، اهداف و برنامه‌های شرورانه‌ای دارند.

سفیر چین در دانمارک در رد این یادداشت نوشت: «سفیر ایالات متحده در یادداشت خود به طور غیر مستقیم اعلام کرد که تلاشهای ایالات متحده برای تقویت نفوذش در گرینلند، بهترین راه‌حل برای دانمارک و گرینلند است چرا که جایگزینش آن خواهد بود که روسیه و چین می‌آیند و کنترل گرینلند را در دست می‌گیرند. این حرف، عجیب و غریب و گمراه کننده است».

به گفته فنگ تای، چین به حاکمیت دانمارک و دیگر کشورهای حوزه قطب شمال و حقوق آنها احترام می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای نگاه کردن به چین در قطب شمال به عنوان «تهدید» وجود ندارد، پکن را یک شریک برای کشورهای منطقه و فرصت خوانده است.

سفیر چین در دانمارک همچنین تصریح کرد: «یادآوری این نکته مهم است که هر گونه همکاری (چین) یک همکاری داوطلبانه است و چین به هیچ وجه نمی‌تواند گرینلند یا دانمارک را مجبور به همکاری کند.

تای به اتهام زنی سفیر آمریکا در دانمارک به چین درباره تلاش تدریجی پکن برای اعمال نفوذ و پیدا کردن جای پا در دانمارک از طریق ایجاد شبکه‌های ایستگاه‌های علمی در قطب شمال پاسخ داد.

سفیر چین در دانمارک ضمن رد ادعای همتای آمریکایی اعلام کرد، پکن به دلیل عضویت در «معاهده 1920 اسوالبارد» و طبق این معاهده از حق انجام فعالیتهای پژوهشی، تحقیقاتی و تجاری در بخشهای مشخصی از قطب شمال برخوردار است.

وی افزود، در حال حاضر هیچ شرکت چینی در گرینلند فعالیت ندارد اما پکن برای تقویت همکاریهای اقتصادی با گرینلند و دانمارک آمادگی دارد.

رد ادعای سفیر آمریکا در دانمارک مبنی بر اینکه چین منشا بسیاری از آلودگی‌های موجود در گرینلند است، بخش دیگری از یادداشت سفیر چین را تشکیل داد.

او نوشت: «در گرینلند آلودگی (ایجاد شده توسط) ایالات متحده به شدت فراگیر است و ما شاید فقط از نوک کوه یخی (آلودگیها) اطلاع داشته باشیم».

سفیر پکن همچنین به بسیاری از سوالات بی‌جواب درباره «شهر اسرارآمیز زیر یخ» موسوم به کمپ سنچری (Camp Century) که در حدود 200 کیلومتری پایگاه آمریکایی «تول» قرار دارد، اشاره کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک، این کمپ بخشی از برنامه موشکی محرمانه آمریکا در جریان جنگ سرد بود.

سفیر چین در دانمارک سپس به سقوط سال 1968 بمب افکن بی-52 آمریکا به همراه 4 بمب اتمی در گرینلند اشاره کرد و نوشت: «این سقوط باعث ایجاد آلودگی رادیواکتیو در منطقه شد و مردم منطقه هنوز هم از تولد حیوانات با نقص عضو خبر می‌دهند».

اظهارات متقابل سفرای چین و آمریکا در دانمارک در حال صورت گرفته که گمانه‌زنی‌های برخی سیاستمداران دانمارکی درباره اظهارات سال گذشته دونالد ترامپ در خصوص احتمال خریداری کردن گرینلند ادامه دارد.

 آمریکا در ماه آوریل ضمن ابراز نگرانی درباره نفوذ روسیه و چین در دانمارک به این کشور اروپایی پیشنهاد بسته کمک مالی 12 میلیون دلاری به منظور حضور آمریکا در صنعت گردشگری و انرژی گرینلند را داد.

تعدادی از نمایندگان پارلمان دانمارک از چندین حزب این کشور ضمن رد این پیشنهاد آمریکا، آن را تلاش واشنگتن برای تضعیف پیوندهای دانمارک با گرینلند خواندند.

مطرح شدن ایده خریداری کردن گرینلند توسط آمریکا از سوی دونالد ترامپ پیشتر با واکنش تند رهبران دانمارک مواجه شده بود.

ترامپ به دنبال واکنش‌های تند رهبران دانمارک سفرش به این کشور را لغو کرد و در این باره به خبرنگاران گفت: «بیانیه نخست‌وزیر [دانمارک]... که گفت این ایده مضحکی است، زننده بود. او کافی بود بگوید "نه، ما [به این معامله] علاقه‌ای نداریم» (جزئیات بیشتر).

گرینلند که بزرگترین جزیره جهان است و در نزدیکی قطب شمال واقع شده، از چند دهه پیش مورد توجه سیاستمداران آمریکایی قرار گرفته است. واشنگتن چند بار تلاش کرده تا نظیر خرید آلاسکا از اتحاد جماهیر شوروی، این منطقه پهناور را نیز از دانمارک خریداری کند.

حاکمیت آمریکا بر این منطقه، توان این کشور برای ضربه زدن به روسیه و چین در یک جنگ احتمالی را به شدت افزایش می‌دهد. کنترل این منطقه از منظر گردشگری و منابع طبیعی نیز مزایای گسترده‌ای برای آمریکا به همراه دارد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا چین


نظر شما :