خالد مشعل خطاب به نظام جدید سودان: عادی‌سازی روابط با اسرائیل سرابی دروغین است

۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۹۱۶۵۶ سرخط اخبار

رئیس دفتر سیاسی سابق جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در پیامی به نظام جدید سودان گفت که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به مثابه «سرابی دروغین» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صفحه فیسبوکی حزب «کنگره مردمی سودان»، شامگاه روز جمعه گزارش داد که «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی سابق جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در پیامی به نظام جدید سودان اظهار داشته که عادی سازی روابط با تل‌آویو به مثابه «سرابی دروغین» است.

رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در این پیام نوشته است: «پیام من به نظام سودان، شما در سیاست‌های داخلی و خارجی خود آزاد هستید؛ ما چیزی به کسی دیکته نمی‌کنیم. عادی سازی روابط با اسرائیل از نظر منافع به مثابه سرابی دروغین است».

خالد مشعل در ادامه نوشت: «خارطوم در حافظه ملت فلسطین جایگاه عظیمی دارد به همین خاطر نمی‌خواهیم ما را با دادن امتیاز آزرده کند».

مشعل از اعلام آمادگی حماس برای گسترش روابط با نظام جدید سودان بدون دخالت در امور داخلی این کشور یا هر کشور عربی دیگری خبر داد.

سودان از تاریخ ۲۱ آگوست گذشته، به مدت ۳۹ ماه وارد مرحله انتقالی شده است؛ این مرحله با برگزاری انتخابات به پایان خواهد رسید و قدرت در این کشور میان ارتش و ائتلاف نیروهای «اعلان الحریه و التعبیر» به پایا خواهد رسید؛ این ائتلاف در تاریخ یازدهم ماه آوریل سال ۲۰۱۹ اعتراضاتی مردمی به راه انداخت بطوریکه طی این اعتراضات فرماندهی ارتش سودان را وادار کرد «عمر البشیر» از ریاست سودان کنار بزند.

در این نامه آمده است:‌ «[حماس] با نظام جدید سودان روابطی ندارد. تماس‌هایی تلفنی میان اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی حماس) و برخی مقامات سودانی از جمله رئیس شورای حاکمیتی عبد الفتاح البرهان صورت گرفته است؛ اما این به معنای روابط سیاسی واقعی نیست. درهای ما به روی تمام کشورهای عربی، و جهان باز است. نظام سودان، مسئله‌ای ملی است و ما به اراده هر ملتی در جهان عرب احترام می‌گذاریم و با نظام‌های رسمی و مردم تعامل داریم».

خالد مشعل همچنین هر گونه دیدار رهبر کشورهای عربی را با دشمن صهیونیستی مردود دانست بطوریکه دیدار البرهان با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوگاندا را رد و آن را «دردناک» توصیف کرد.

در همین ارتباط، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بهمن ماه گذشته اعلام کرد که نتانیاهو در سفر به اوگاندا با عبدالفتاح البرهان» دیدار و درباره «همکاری برای عادی‌سازی روابط» میان تل‌آویو و خارطوم رایزنی کرده است. امری که از سوی البرهان نیز تایید شد و اعلام کرد که آمریکا زمینه این دیدار را فراهم کرده است.

رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در ابراز اطمینان کرد که مسئله فلسطین در تمام کشورهای عربی زنده خواهد ماند.

خالد مشعل همچنین بر اجماع فلسطینیان بر رد طرح موسم به «معامله قرن» تأکید کرد.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

کلید واژه ها: خالد مشعل فلسطین سودان


نظر شما :