انتقاد روسیه از تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران

۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱ کد : ۱۹۹۱۸۱۵ سرخط اخبار

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی در زمینه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را کارشکنی در راستای برنامه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای خواند.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم‌های هسته‌ای ایران در زمینه همکاری‌های هسته‌ای، در پیامی توییتری نوشت: آمریکا به معافیت از تحریم‌هایی که در برگیرنده پروژه‌های هسته‌ای تحت برجام(و امضا شده در شورای امنیت سازمان ملل) هستند پایان می‌دهد. تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه این پروژه‌ها به معنای نقض فراتر منشور سازمان ملل(بند ۲۵)، قطعنامه ۲۲۳۱ و معاهده ان.پی.تی(بند۴)است. آمریکا همچنان به کارکشنی در [اقدامات] عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

واکنش این مقام روس به دنبال این مطرح شده است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد معافیت‌ تحریم‌های مربطو به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران طی ۶۰ روز آینده لغوه شده و دیگر تمدید نخواهند شد.

این اقدام آمریکا همچنین  تاکنون با واکنش جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مواجه شده است که با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: این توافق تنهاترین و بهترین راه برای تضمین کردن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

بورل در این راستا ادامه داد: به همین دلیل است که از تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ پروژه‌های هسته‌ای مربوط به برجام متاسفم. این [اقدام] اطمینان حاصل کردن از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه جهانی سخت خواهد کرد.

کلید واژه ها: روسیه معافیت هسته ای ایران


نظر شما :