اعتراضات سراسری در جهان علیه نژادپرستی در آمریکا+تصاویر

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹ کد : ۱۹۹۱۹۲۱ سرخط اخبار

ملت‌های جهان نظاره‌گر ناآرامی‌های مدنی در ایالات متحده در پی مرگ جورج فلوید، سیاهپوست بی دفاع آمریکایی به دست افسر سفیدپوست پلیس هستند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تایمز آو ایندیا، مرگ فلوید در ۲۵ مه سال جاری میلادی در مینیاپولیس جدیدترین نمونه از مرگ‌های زنان و مردان سیاهپوست به دست پلیس ایالات متحده است.

این اتفاق باعث شده تا اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا و سایر کشورهای جهان برگزار شود؛ در لندن هزاران تن در حمایت از معترضان آمریکایی تجمع کردند و شعار "هیچ عدالتی! هیچ صلحی!" سر دادند. مردم همچنین پلاکارت‌هایی را در دست داشتند که رویشان نوشته بود "چند نفر دیگر؟" معترضان همچنین در میدان ترافالگار تجمع کردند، بدون آنکه به قوانین ارائه شده از سوی دولت لندن درباره رعایت فاصله گذاری اجتماعی به منظور مقابله با ویروس کرونا توجه کنند؛ پلیس هم آنها را متوقف نکرد.

در این تجمع معترضان به سمت سفارت آمریکا در لندن رفتند که پلیس آن را تحت حفاظت قرار داده بود. پلیس لندن از دستگیری ۲۳ تن پس از حمله به افسران خبر داد.

در همین حال، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) از آمریکا خواست تا خودش را دچار تفرقه نکند و گفت، پرونده فلوید بسیار جدی است.

معترضان همچنین در دانمارک در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند و پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویش نوشته شده بود "کشتن سیاهپوستان را متوقف کنید."

سفارت آمریکا در برلین هم روز شنبه با شعار "عدالت برای جورج فلوید" شاهد اعتراضات بود. مردم در منطقه کرویتسبرگ برلین پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویش نوشته شده بود "سکوت، خشونت است"، "پلیس را مسئول بدانید" و "با قتل انجام شده توسط افسر پلیس با چه کسی تماس می‌گیرید؟!"

تیتر احساسی روزنامه بیلد آلمان هم روز یکشنبه این بود: "این پلیس قاتل، آمریکا را به آتش کشید" و تصویری از "درک شووین"، افسر پلیس چاپ کرد که اکنون از کار اخراج شده و به جرم قتل درجه سه در مرگ فلوید متهم شده است.

ماسیمو گاجی، خبرنگار ارشد روزنامه ایتالیایی کوریر دلاسرا نیز نوشت، واکنش به کشته شدن این سیاهپوست با کشته شدن سیاهپوستان دیگر به دست پلیس متفاوت است. جنبش‌های سیاهپوستان جدی‌تری وجود دارد که دیگر درباره مقاومت بدون خشونت، موعظه نمی‌کنند. فرمانداری مینه‌سوتا هشدار داده که گروه‌های آنارشیست و برتری‌جویان سفیدپوست تلاش می‌کنند تا به این ناآرامی دامن بزنند.

در چین نیز، اعتراضات با انتقادهای دولت آمریکا از سرکوب اعتراضات ضد دولتی در هنگ کنگ تلاقی پیدا کرده است.

"هو شیجین"، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز توئیت کرد: مقام‌های آمریکایی حالا شاهد اعتراضات ضد دولتی در کشور خودشان هستند. می‌خواهم از پلوسی و پامپئو بپرسم آیا پکن باید از اعتراضات در آمریکا حمایت کند، دقیقا همان کاری که آنها در هنگ کنگ می‌کنند؟

روسیه نیز مشکلات سیستماتیک در حوزه حقوق بشر در ایالات متحده را متهم اصلی دانست و مرگ این سیاهپوست آمریکایی را جدیدترین از سری خشونت پلیس علیه آفریقایی-آمریکایی‌ها دانست.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این رویداد نشان داد که پلیس آمریکا اغلب اوقات دست به چنین جرایمی می‌زند.

در برزیل هم صدها تن در مقابل کاخ دولتی ریودوژانیرو دست به تجمع اعتراضی زدند و به جرایم پلیس برزیل علیه سیاهپوستان اعتراض کردند.

در کانادا، یک اعتراض ضد نژادپرستی به درگیری میان پلیس مونترال و برخی از معترضان منجر شد. پلیس از گاز اشک آور و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. معترضان شیشه‌ها را شکستند و آتش‌سوزی‌هایی هم رخ داد.


( ۲ )

نظر شما :