یادداشت اختصاصی از کشمیر

رد پای اسرائیل در تحولات؛ آیا کشمیر فلسطین دوم خواهد شد؟

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۲۳۱۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
سید هانی موسوی در یادداشتی اختصاصی از کشمیر برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت هند در کشمیر برنامه «Divide and rule» یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن در پیش گرفته است، در حالی که در حملاتش فرقی بین شیعه و سنی نمی گذارد و تمام مسلمانان کشمیر را دشمن خود می بیند. تمامی این برنامه ریزی ها شباهت بسیاری به کارهای رژیم صهیونیستی دارد که نشان می دهد ارتباط گسترده ای میان این دو برقرار است.
رد پای اسرائیل در تحولات؛ آیا کشمیر فلسطین دوم خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: روابط خوب هند با آمریکا و رژیم صهیونیستی پوشیده نیست. ولی در سال های اخیر با آمدن دولت نرندر مودی که طرفدار هندوهای افراطی و تندرو است این روابط خیلی گسترده شده اند. در بهار 2019 قبل از انتخابت هندوستان شاهد بزرگترین حمله به ارتش هند در کشمیر بودیم که در آن خیلی از سربازان هندی جان باختند. این باعث درگیری های هوایی میان هند و پاکستان  در بخش هایی از کشمیر شد که در آن یک خلبان هندی از طرف پاکستان اسیر شد. ولی نرندر مودی با کنترال رسانه‌ها این اتفاقات را به نفع خودش مصادره کرد و انتخابات را برنده شد و این باعث حمله مردم هند به کشمیری ها در شهرهای هندوستان شد.

مرحله مهم بعد از این حوادث، اعلام حمایت کامل رژیم صهیونیستی از هند برای جلوگیری از آنچه تروریسم اسلامی نامیده می شد، بود. واژه تروریسم اسلامی بعد از این توسط کارشناسان هندی و صهیونیست در رسانه‌ های هندی به شدت استفاده شد. و مقاومت مردم فلسطین را تروریسم اسلامی از طریق ایران و مقاومت مردم کشمیر را تروریسم اسلامی از طریق پاکستان خطاب می کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم این واژه را در سخنرانی خودش در دوران سفر به هند استفاده کرد.

چند ماه بعد در اوت 2019 دولت هند قانون خودمختاری کشمیر را به صورت یک جانبه لغو کرد و تماس ها و اینترنت را در کشمیر کامل قطع کرد. به این ترتیب جمعیت 8 ملیون کشمیری در محاصره واقعی قرار گرفتند. این روش خیلی به روش اسرائیل در فلسطین شبیه است. لغو قانون خود مختاری کشمیر دلیل اصلی درگیری هند و کشمیر بود و الآن هم تسلط هند بر کشمیر رسما تسلط نظامی است. 

قانون دیگری که در مجلس هند تصویب شد جدایی منطقه لداخ از کشمیر و اعلام آن به عنوان استان جدید بود. جمعیت لداخ در مقایسه با کشمیر خیلی کم است ولی از کشمیر بزرگتر است. لداخ دو شهر دارد، کرگل و لیه، که کرگل مردم شیعه هم دارد. اکثریت جمعیت لیه بودایی هستند و می شود گفت که در استان جدید لداخ جمعیت تشیع و بودا تقریبا برابر است. ولی شیعه های کرگل با اینکه انقلابی هستند ولی وضعیت اقتصادی آنها مثل لیه نیست. منطقه کرگل از طرف دولت محروم مانده است. با این جدا سازی، استان نماینده مردمی در دولت نخواهد داشت و از طرف دولت دهلی اداره خواهد شد. فعلا این روش ادامه دارد.

ولی در دوران این محاصره یک اتفاق مهم برای شیعیان کشمیر رخ داده است. این صحیح است که از سال ها پیش مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مرکز شهر سرینگر، پایتخت کشمیر ممنوع شده است، اما در مناطق شیعه سرینگر و دیگر مناطق با حمایت پلیس و البته مردم اهل سنت این مراسم برگزار می شود. ولی امسال برای نخستین بار مراسم عزاداری تحت حمله پلیس هند برگزار شد که در پی آن درگیری های خیابانی شدید حتی در روز عاشورا درگرفت که من خودم شاهد آن بودم و در آن مجروح هم شدم. از راهپیمایی تا داخل خانه ها شیعیان شاهد حمله پلیس هند و درگیری ها بودند. این اتفاقات به خاطر قطع بودن اینترنت و ارتباطات از دید جهان پنهان ماند.

از ماه قبل هم وقتی که تمام جهان درگیر شیوع ویروس کرونا شد، هند با کمک گرفتن از یاران صهیونیستی خود در پی برنامه‌ریزی برای غلبه بر کشمیری هاست. در ماه قبل دولت هند یک قانون وضع کرد که به موجب آن هندی ها می توانند در کشمیر ساکن شوند، این دقیقا همان کاری است که اسرائیل در فلسطین انجام می دهد. دیگر کارهایی که دولت هند انجام می دهد و به روش دولت صهیونیست در مناطق اشغالی فلسطین شباهت دارد حملات ارتش هند به پاکستان از مناطق مسکونی مردم است که در واکنش، حملات انتقامی به مردم آسیب می رساند. در درگیری ها با مجاهدین کشمیری هم روش ارتش هند این است که کل منطقه را ویران می کند که شاهد چنین حادثه‌ای در روزهای قبل بودیم که در اثر آن  17 خانه در کشمیر نابود شدند.

در عین حال دولت هند در پی تفرقه انداختن شیعه و سنی در کشمیر هم هست. روزها قبل یک خبرنگار (عکاس) دختر شیعه از طریق پلیس مورد بازپرسی قرار گرفت. این بازپرسی برای پخش یک عکس از مراسم عزاداری محرم که این خانم در آنجا بود و در آن مردم شیعه تصویر برهان وانی، یک مجاهد کشمیری را برداشته و او را شهید خوانده بودند، انجام شد. این عکس نشانه باهم بودن مردم کشمیر بود .

در چند هفته اخیر در دو حادثه جداگانه، یک مسجد و یک حسینیه در شهر سرینگر توسط افراد ناشناس مورد حمله کوکتل مولوتوف (یا بمب بنزینی) قرار گرفتند. خوشبختانه در هر دو حادثه به کسی آسیبی وارد نشد، رهبران شیعه این اقدام را اقدامی ایذایی برای تفرقه انداختن میان شیعیان و سنیان دانسته اند. امروزه در کشمیر، اکثریت شیعه و سنی به این نتیجه رسیده اند که برای جلوگیری از ظلم هندی ها باید با هم متحد باشند. جمعیت شیعه در کشمیر مطابق چند سرشماری بیش از یک میلیون نفر هست و تقریبا 25 درصد  مسلمانان کشمیر را شامل می شود که از جایگاه با اهمیت نشان دارد. به جز وهابی ها  که اغلب بیرون از سرینگر و در مناطق جنوب کشمیر ساکن هستند هیچ کس از مردم اهل سنت مشکلی با شیعیان ندارند. تا حالا هم هیچ رهبر وهابی در کشمیر به طور علنی در مخالفت با شیعه سخن نگفته است. از این رو این گمانه که این حملات توسط مردم انجام شده باشد، اشتباه بزرگی است.

از این همه اتفاقات دو تا نکته به روشنی قابل ارزیابی است: یکم، دولت هند در کشمیر برنامه "Divide and  rule" یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن در پیش گرفته است، در حالی که در حملاتش فرقی بین شیعه و سنی نمی گذارد و تمام مسلمانان کشمیر را دشمن خود می بیند. دوم، تمامی این برنامه ریزی ها شباهت بسیاری به کارهای رژیم صهیونیستی دارد که نشان می دهد ارتباط  گسترده ای میان این دو برقرار است. 

کلید واژه ها: هند کشمیر منطقه کشمیر مناقشه کشمیر پاکستان شیعیان اهل تسنن اسرائیل هند و اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴
درد مردم مظلوم کشمیر کمتر از فلسطین نیست ، کاش پان فارسها اجازه حمایت از کشمیر بدهند که هندیها ی افراطی از تمام مسلمانان متنفرند
ایراندوست ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۶
هند دوست دیرین کشور ایران بوده و در امتداد تاریخ هیچ گونه آسیبی به ایران نرسانده و حتی در تحریم ها نیز جزو محدود کشورهای کمک کننده به ایران می باشد. متاسفانه تجزیه کشورهای آسیایی به بهانه های نژادی، قومی و زبانی و دینی منجر به تاسیس کشورهای جدید مانند پاکستان و... شده که علاوه تفرقه و جنگ داخلی خودشان، دائم مشکلات امنیتی برای همسایگان بویژه ایران جان مان ایجاد میکنند و کانون ناآرامی می باشند. دشمنان این منطقه به دنبال تجزیه کشور بزرگ هند و ایجاد کشورک های ضعیف، وابسته و دستور پذیر و رام هستند تا به اهداف پلیدشان دست یابند. با اینکه مردمان کشمیر خود را دوستدار و وابسته به ایران بزرگ و فلات ایران می دانند ولی سود ایران گرامی در همبستگی با هند و پاسداشت تمامیت سرزمینی هند بوده و کمک به حل مشکلات کشمیری های ایران دوست به روش گفتگو با دولت هند می باشد.
ناشناس ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۱
مغولها حق صحبت راجع مسلمانانی که نصفشون رو کشته اند ندارند
ابراهیم قدیمی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۷
۔ مگر در قاره اسیا با هزاران سال تمرکز مزدمان ودولت ومرزهای متعیر میتوان خطی کشید که یکطرف ان عرب باشد یکطرف فارس۔یکطرف ترک باشد یک طرف فارس یا عرب وکرد۔ یکطرف پاکستانی ومسلمان باشد یکطرف هند وهندو و۔۔۔۔۔۔۔اب رفته بجوی نیز باز نمی گردد۔فعالیت هائی که در کشمیر صورت میگیرد تحت هدایت دیگری است۔مطمئنا برخی فعالیت ها از طرفین نامقبول است کمکی به حل مساله نمی کند وبر رنج مردمان می افزاید۔مناسب تر است کار را به کاردان ومردمان منطقه سپرد۔دیپلمات ها تخصص حل مشکلات وراه حل یابی منصفانه وغیر مخرب دارند۔ارزوی سعادت وسربلندی برای مردم کشمیر وهند وپاکستان وهمه مردمان در گیر در مشکلات مرزی که شماره انها وهزینه نظامی تحمیل شده بر ملت ها ورنج وزحمت انها وکشتارهای غیر ضروری زیادی دارند داریم۔