در حق کابل بیش از اندازه نیکی کرده ایم

نمک نشناسی و سوء استفاده افغانستان از بزرگ منشی ایران

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۲۴۹۹ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مصطفی زندیه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعا جای تامل است که نمایندگان مجلس افغانستان به جای قدردانی از خدمات ۴۰ ساله دولت و مردم ایران به سه میلیون اتباع کشورشان در ایران، درخواست می کنند که دولت ایران از آنها عذرخواهی کند. روشن است که جمهوری اسلامی ایران در بحث آموزش، بهداشت و سایر موارد که کم هم نیست در حال بهترین خدمات رسانی به اتباع افغانستانی است. حتی شرایط به گونه ای است که نخبگان خودمان در مقطع دکترا از آن بی بهره هستند. حالا به جای تشکر از این همه زحمات، مجلس نمایندگان این کشور برای جمهوری اسلامی ایران شرط و شروط هم تعیین می کند. شاید بد نباشد فیلمی از جرایم و جنایات برخی از افغان ها که علیه اتباع ایرانی صورت گرفته تهیه و در کابینه و پارلمان افغانستان نشان داده شود تا اندکی عرق شرم بر پیشانی مسئولین افغانی بنشیند.
نمک نشناسی و سوء استفاده افغانستان از بزرگ منشی ایران

مصطفی زندیه، کارشناس ارشد مسائل حوزه افغانستان و پاکستان

دیپلماسی ایرانی:

مقدمه:

بنا به اعلام سخنگوی وزارت امورخارجه قرار است یک هیات 50 نفره از وزارت امورخارجه افغانستان به سرپرستی حنیف اتمر سرپرست آن وزارتخانه به منظور پیگیری وقایع مربوط وقایع هریرود و یزد روزیکشنبه مورخ 1/ 4/ 1399 به تهران سفر کند. رسانه های افغانی پیش از این اعلام کردند محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست هیأت دولت اعلام کرده که  اتمر به ایران می‌رود تا روی «موضوعات کلیدی » مهاجران با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند. 

جمهوری اسلامی ایران بیش از 40 سال است سخاوتمندانه و با آغوش باز میزبان حدود 4 میلیون مهاجر افغانستان است. تحصیل رایگان، خدمات پزشکی رایگان، استفاده از سوبسید سوخت و انرژی و بسیاری خدمات دیگر که اتباع افغانستان همانند دیگر هموطنان مان از آن بهره مند بوده و هستند از جمله این خدمات است. به عنوان مثال در تازه ترین اقدام، جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت اتباع افغانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند را به طور رایگان مداوا می کند. در همین راستا و در آخرین تحول رخ داده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، بیش از یک میلیون پناهجوی قانونی و دو میلیون پناهجوی غیرقانونی در ایران از بیمه خدمات درمانی بهره‌مند هستند که این مساله ایران را پیشتاز ارائه کمک ‌هزینه درمانی به پناهجویان کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این گزارش که برای تهیه آن به تعدادی از پناهندگان افغانستانی در ایران مراجعه کرده می افزاید، پناهندگان افغانستانی در ایران از بیمه‌ای بهره‌مند هستند که مزایای آن با مزایای بیمه شهروندان ایرانی یکی است. گذشته از این رایگان بودن تحصیل مهاجران افغان‌ اعم از قانونی و غیرقانونی، کمک هزینه درمان‌ در بیمارستان همچون جراحی‌ها و همچنین داروهای درمانی و مراقبت از بیمار برای خانواده‌های پناهنده‌های پذیرفته شده در سراسر ایران، از جمله خدمات جمهوری اسلامی ایران است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این گزارش به آن اشاره کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پایان گزارش خود از ابتکار عمل دولت ایران در ارائه خدمات به پناهندگان قدردانی کرد. دراینجا شایسته است این رفتار انسانی جمهوری اسلامی ایران مقایسه شود با کشوری اروپایی همانند مجارستان که اقدام به اخراج دانشجویان ایرانی مبتلا به کرونا کرد و این در حالی است که این دانشجویان اقامت قانونی و رسمی مجارستان را داشتند و یا مقایسه کنیم با کشورهای اتحادیه اروپا که حاضر نشدند چند صد هزار مهاجر سوری و افغانی را بپذیرند. این در حالی است که ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و تحریم، میلیون ها افغان را پذیرفته و این اتباع افغانستان در ایران مشغول به زندگی و کار هستند و از محل درآمد خود، هزینه خانواده های خود در افغانستان را تامین می کنند که با این حساب شاید بتوان گفت حدود ۱۰ میلیون افغانی در داخل ایران و یا در خاک افغانستان در کنار سفره سخاوتمندانه ایران بهره مند هستند.

علی رغم تمامی این خدمات و مهمان نوازی از مهاجرین افغانستان، متاسفانه بسیاری از مواقع شاهد نمک نشناسی برادران افغان خود هستیم که دل هر انسان منصفی را به درد می آورد. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران می تواند در مقابل این وضعیت از ابزار مهاجرین استفاده کند ولی متاسفانه این دولت افغانستان و برخی از سیاستمداران معلوم الحال این کشور هستند که تلاش می کنند از این مهاجرین به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند و اهداف و مقاصد اربابان خود یعنی آمریکا و برخی از کشورهای منطقه ای رقیب ایران را تامین کنند. 

وقایع غرق شدن تعدادی از شهروندان هریررود و نیز کشته شدن چند تن از اتباع افغانستان در شهر یزد بار دیگر دستمایه ای برای راه اندازی موج جدیدی از حملات بر علیه جمهوری اسلامی ایران و ایجاد موجی از ایران هراسی در رسانه های محلی، ملی افغانستان و بنگاه های خبرپراکنی بین المللی بر علیه کشورمان شد. برگزاری تجمعات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف افغانستان و آتش زدن پرچم مقدس و نیز مقامات عالیه کشورمان را  می‌توان مورد اشاره قرار داد.

در کشوری به نام افغانستان که متاسفانه هر روز صدها نفر بر اثر جنگ، درگیری، زد و خورد و تسویه حسابهای شخصی و یا توسط باندهای جنایتکار کشته می‌شوند و هیچگاه نیز عاملین این جنایات نه شناسایی، نه مجازات و نه از سوی دولت و دیگر نهادهای این کشور و حتی نهادهای بین المللی مورد پیگیری قرار می گیرند، پذیرش این نکته بسیار سخت است که در حوادثی همانند غرق شدن افغان ها در هریرود و یا حادثه یزد دغدغه دولتمردان افغانی جان اتباع کشورشان باشد. به نظر می رسد در مورد جمهوری اسلامی ایران حساسیت و پیگیری دولتمردان کابل در حوادثی همانند هریرود، یزد و موارد قبل از آن به هیچ وجه به دلیل استیفای حقوق اتباع این کشور صورت نمی پذیرد بلکه اهداف دیگری در سر دارند و در نگاه کلان مقاصد دشمنان منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را پیگیری و اجرا می کنند و در این میان قطعاً منافع سرشاری نیز نصیب آنان می شود. با این توصیف می‌توان به خوبی درک کرد که چرا شبکه های معاند و مزدور همانند بی بی سی و ایران اینترنشنال به طور گسترده این اخبار را پوشش می‌دهند. 

به عنوان مثال چند روز قبل از سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، نیروهای آمریکایی در یک رشته حملات هوایی بیش از ۵۰ نفر از غیر نظامیان و از جمله زن و کودک افغانی را در منطقه شیندند ولایت هرات کشتند و هیچ صدایی از مقامات مسئولین، رسانه ها و سازمان های حقوق بشری این کشور شنیده نشد. در این میان نقش برخی از عوامل مرموز و انجمن‌های به اصطلاح حامی مهاجرین همانند انجمن دیاران که در قضیه هریرود اقدام به انتشار مقاله ای به قلم آقای جلایی پور بر علیه کشورمان کرد و یا در ماجرای کشته شدن تبعه سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور بلافاصله اقدام به مقایسه این حادثه با رفتار با افغان ها در ایران و انتشار آماری در خصوص نگاه شهروندان تهرانی به اتباع افغانستان پرداختند را نمی توان نادیده گرفت.

به طور خلاصه می توان گفت روابط ایران و افغانستان دو وجه دارد یک طرف ایران قرار دارد که از نگاه افغان ها همیشه متهم، بدهکار و از قبل محکوم و طرف دیگر افغانستان که علیرغم جرایم بی شمار اتباع آن کشور در نقض حاکمیت و قانون ایران، همواره طلبکار، حق به جانب و همیشه پیروز جنجال‌های رسانه‌ای بوده و به طور خلاصه جای شاکی و متشاکی عوض شده است.

در اینجا بد نیست به برخی از جرایم اتباع افغانی علیه هموطنان ایرانی اشاره کرد، بریدن سر زن ایرانی توسط شوهر افغانش در افغانستان، تجاوز به دختر خردسال شش ساله ایرانی توسط چند تبعه افغانستان در شهر مشهد، قتل زن ایرانی و فرزند خردسالش توسط همسر افغانش در مشهد، تجاوز به زنان شوهردار ایرانی در حضور همسرشان در یکی از بزرگراه های تهران توسط چند تبعه افغانی، تجاوز به توریست فرانسوی در تهران، گروگانگیری اتباع ایرانی در داخل ایران و یا انتقال آنان به افغانستان، اغفال و یا گروگانگیری دختران و زنان ایرانی و انتقال آنان به افغانستان، ربایش کودکان و انتقال آنان به افغانستان و هزاران هزار مورد دیگر که می توان به آن اشاره کرد. 

متاسفانه برخورد کریمانه و بزرگ منشی جمهوری اسلامی ایران در عدم انعکاس اینگونه وقایع باعث شده تا برخی تصور کنند که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اتباع افغانی اشتباه و انفعال بوده و برهمین اساس از افشای این دست از جنایات افغانها بر علیه اتباع خود چشم پوشی کرده و سانسور می کند. در مقابل طرف افغانی در سایه سکوت همراه با بزرگ منشی مقامات و مسئولان ایرانی از اتباع خود که به خاک جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده و حاکمیت آن را نقض می کنند همانند حادثه اخیر هریرود و یزد به شدت دفاع و علیه جمهوری اسلامی ایران و ارکان آن و از جمله نیروی انتظامی می تازد و به این مقدار نیز بسنده نکرده و به این حوادث ابعاد بین‌المللی بخشیده و با آبرو و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازی می کند.

در حالی که سالیانه حدود 500 هزار تن از اتباع افغانستان به طور قاچاق و غیرقانونی از مرز ایران عبور می کنند، به جای آنکه مقامات دولت افغانستان پاسخگوی نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران باشند با نهایت بی انصافی از موضع طلبکاری برخورد می کنند. در عین حال آنچه در این میان جای تاسف و شگفتی دارد فارغ از برخورد و سیاست کریمانه و بزرگ منشی، انفعال بیش از اندازه مسئولین کشورمان در قبال این سیاست و رفتار طرف افغانی است و همین امر باعث جری تر شدن آنان شده و اینجاست که می گوییم جای شاکی و متشاکی عوض شده است. (بخصوص اینکه اخیراً در فضای مجازی تصاویری از توهین های آشکار شامل نصب بنر و نیز شعارنویسی های بسیار زشت بر دیوار سفارت جمهوری اسلامی در کابل و نیز سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات منتشر شده که به هیچ وجه شایسته روابط تاریخی دوکشور نیست. دردناک تر این که این اتفاقات توهین آمیز در شرایطی رخ داده که مامورین دولتی هیچگونه ممانعتی از تظاهرکنندگان به عمل نیاورندند.)

از سوی دیگر در حادثه اخیر در یزد و در حالی که در همه کشورهای دنیا چنانچه راننده ای به اخطار پلیس توجه نکند مورد تعقیب و هدف گلوله قرار می گیرد ولی در نهایت ناباوری و در شرایطی که انتظار می رفت سفیر افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه شبانه احضار شود این شخص سفیر بود که در روز تعطیل جمعه به یزد سفر کرده و مسئولان استان را به محل کارشان فرا می خواند تا به وی توضیح دهند! روشن نیست چطور مسئولین و دیگر ارگان های ذیربط کشورمان انجام این سفر را در روز جمعه پذیرفتند؟! ( هرچند که بعدازاین ماجرا و نیز توهین های صورت گرفته به مقامات عالیه کشورمان در شهرهای مختلف افغانستان به خصوص در کابل و هرات، سفیر آن کشور در تهران به وزارت امورخارجه کشورمان برای ارائه پاره ای از توضیحات توسط مقام ذیربط فراخوانده شد.) آیا از نظر مقامات کابل و اربابان غربی و منطقه‌ای آنان به راستی به صرف اینکه کسی تبعه افغانستان باشد می تواند مجوزی برای ارتکاب جرایم داشته باشد؟ آیا قرارداد کاپیتالاسیونی بین دو کشور امضا شده که دست آنان برای هرگونه جرم و تجاوز آزاد گذاشته و شهروندان ایرانی از آن آگاه نیستند؟ این در شرایطی است که در هیچ جای دنیا عبور غیرقانونی از مرز و نقض حاکمیت پذیرفته نیست. در اینجا لازم است به رفتار طرف افغانستانی با اندک اتباع ایرانی که به طور غیرقانونی وارد خاک افغانستان می ‌شوند نگاهی انداخته تا قضاوت دراین خصوص قدری روشن تر شود. بر اساس برخی شواهد و اخبار منتشره اتباع ایرانی پس از احراز ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت شده و بلافاصله به اتهام تروریسم و اعمال خرابکارانه روانه زندان شده اند و پس از برگزاری دادگاه تا ۱۲ سال به زندان محکوم می شوند. 

از سوی دیگر از نظر افغان ها بهترین همسایه آنها ترکمنستان است، می دانید چرا؟ چون به افغان ها ویزا و اقامت نمی دهد و هر کسی که از مرز بخواهد به صورت قاچاق وارد این کشور شود بلافاصله با تیر مستقیم مورد هدف قرار می گیرد. آیا به راستی باید انتظار داشت اتباع افغانستان و یا هر کشور دیگری که به طور غیرقانونی قاچاقی وارد کشور می‌شوند مورد رأفت اسلامی قرار گیرند؟ 

اینکه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌طور مداوم و مکرر مورد حملات و تاخت و تاز باندهای قاچاق، سیاستمداران فاسد و رسانه های معاند خود فروخته قرار دارند به این دلیل است که این نیروی مقتدر کشورمان است که تا حدود زیادی جلوی بسیاری از این مفاسد و جنایات را گرفته و به همین دلیل مورد هجمه و تاخت و تاز قرار دارد. جای بسی تأسف است برخی عوامل معلوم الحال نیز در داخل و خارج از کشور که خود را ایرانی می‌دانند به مدافعان امنیت و مرزهای کشور که در شرایط بسیار حساس منطقه، وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند حمله می کنند و با این شبکه های قاچاق انسان و مواد مخدر همراهی و خوش خدمتی می کنند.

چه باید کرد؟

اخیراً کمیسیون بین الملل مجلس نمایندگان افغانستان از کم کاری وزارت امور خارجه افغانستان انتقاد کرده و موارد زیر را از آن وزارتخانه مطالبه کرده اند:

1. پاسخگویی آقای حنیف اتمر به دلیل ضعف برخورد با حادثه هریرود
2. درخواست عذرخواهی دولت ایران
3. پرداخت غرامت به بازماندگان
4. محاکمه ماموران مرزبانی ایران با حضور نماینده افغانستان در دادگاه و مجازات آنان
5. قطع روابط با ایران در صورت عدم اجابت خواسته های طرف افغانستانی 

نیکی چو از حد بگذرد نادان خیال بد کند... ناگفته پیداست وقتی چنین توهماتی در کمیسیون مثلاً حرفه‌ای مجلس یک کشور مطرح می شود، نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. افرادی در مقام نماینده مردم که در ارتباط با سیاست خارجی کشور باید بر مبنای واقعیات اظهار نظر و تصمیم گیری می کنند متاسفانه چشم بر بسیاری از واقعیات های دیگر بسته اند. در واقع اینها همان کسانی هستند که در برابر کشتار کودکان و نوزادان و حمله به عروسی ها و زایشگاه ها کر و لال بوده اند و حالا ناگهان در قبال حقوق چند شهروند متجاوز خود چنین غیرتمند شده و توهم زده اند که گویی ایالات متحده در حال دفاع از حقوق شهروندان خود در سومالی است! شایسته است پاسخ مناسب و متناسب به این رفتار باید توسط کمیسیون مشابه مجلس شورای اسلامی متضمن تهدید به تحدید تسهیلات گسترده ای که در اختیار افغان های قانونی و غیرقانونی مقیم کشور است تنظیم و ارائه شود. ضمن اینکه واقعا جای تامل است نمایندگان یادشده به جای قدردانی از خدمات 40 ساله دولت و مردم ایران به سه میلیون اتباع کشورشان در ایران، درخواست می کنند که دولت ایران از آنها عذرخواهی کند. روشن است که  جمهوری اسلامی ایران در بحث آموزش، بهداشت و سایر موارد که کم هم نیست در حال بهترین خدمات رسانی به اتباع افغانستانی است. حتی شرایط به گونه ای است که نخبگان خودمان در مقطع دکترا از آن بی بهره هستند. حالا به جای تشکر از این همه زحمات، مجلس نمایندگان این کشور برای جمهوری اسلامی ایران شرط و شروط هم تعیین می کند. شاید بد نباشد فیلمی از جرایم و جنایات برخی از افغان ها که علیه اتباع ایرانی صورت گرفته تهیه و در کابینه و پارلمان افغانستان نشان داده شود تا اندکی عرق شرم بر پیشانی مسئولین افغانی بنشیند.

جمع بندی:

به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران باید هم زمان با تداوم رفتار و برخورد کریمانه و بزرگ منشی که از نظر برخی منتقدین به انفعال تعبیر می شود، با صدای بلند اعلام کند: جمهوری اسلامی ایران که ۵۰۰ هزار شهید و جانباز در دفاع مقدس از مرزهای خود تقدیم کرده هر آن کسی که بخواهد حاکمیت و مرز کشور را نقض کند به سزای اعمال خود رسانده و کسانی که حاکمیت و مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد خدشه قرار داده و نقض کنند و به طور غیرقانونی وارد کشور شوند مورد هدف و تعقیب قرار می‌گیرند و مسئولیت آن بر عهده حاکمان افغانستان است و باید هزینه‌ها و غرامت آن را نیز بپردازند. باید کسی پیدا شود و با صدای بلند بگوید اینجا ایران اسلامی است که تابع قانون است و کسانی که بخواهند از رافت کارگزاران جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کنند و قوانین ایران را که صدها شهید برای آن تقدیم شده تخطی کنند با شدیدترین نوع برخورد مجازات خواهند شد. وقت آن رسیده است که جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با مقامات افغانی شیطنت های ارگ ریاست جمهوری افغانستان را مدنظر قرار دهد و قدری در نگاه مملو از عطوفت و بزرگ منشانه و در پاره‌ای موارد ساده انگارانه به آنان تجدید نظر کند تا بدانند که سیاستمداران و برخی از افراد در افغانستان بر اساس ماموریتی که بر عهده آنان گذاشته شده در زمین هم پیمانان خود یعنی آمریکا، عربستان و دیگر دشمنان ایران در حال بازی علیه ایران اسلامی هستند. خود افغان ها می دانند که چسبندگی نیازهای حیاتی بسیاری از مناطق افغانستان به خصوص مناطق غربی و جنوبی این کشور به جمهوری اسلامی ایران به قدری گسترده است که در صورت جدیت در تداوم شیطنت های طرف افغانی، کافی است تا مسئولین خیرخواه کشورمان بخواهند در سیاست خود در قبال مهاجرین و مقیمین افغانستان در ایران قدری تجدیدنظر کنند و طرحی نو دراندازند. آنگاه این احتمال قویاً وجود دارد که سیاست بازان فریب خورده افغانی در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

کلید واژه ها: ایران و افغانستان افغانستان حادثه هریرود حادثه یزد تهران و کابل اشرف غنی احمدزی


( ۶۳۳ )

نظر شما :

الیاس ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
مشکل خود ماییم که در این شرایط تحریم داریم بطور برابر هزینه اموزش و درمان و غیره رو میپردازیم باید در کمترین حالت ممکن اعلام بشه که ما قادر به تامین هزینه مهاجرین افغانی نیستیم و باید سازمان ملل و سایر سازمان های کوفت زهرماری هزینه رو بپردازن و همچنین هزینه ترانزیت رو اندکی بالا ببریم و تعدادی از افاغنه رو ب کشورشون ارجاع بدیم ما قادر به تامین هزینه های کشورمون نیستیم این دست مو نداره چرای باید صرف دیگران شه
رضا ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷
سلام جناب زندیه یه کم آهسته. این افغانه همان هایی بودند که فاطمیون را تشکیل داده و پا به پای ما ور سوریه برعلیه داعش جنگیدند.
نادر ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
متاسفانه ایران در برابر افغانستانزیاد کوتاه امده الان باید چماق نشانشان دهیم
امیر ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
ما از برادران ایرانی کمال تشکر داریم حساب دولتها ازملتها جداست ملتها همیشه بودت وهستن وخواهند بود دولتهادرحال تغییر وسیاستمداران قابل اعتمادنیستن ماوشما ملت واحد هستیم زبان فرهنگ دین مذهب ما یکی است ولی نویسنده این را ازقلم انداخته قتل عام سنگ سفید وتل سیاه اینم گوشه ای ازجنایت است یاخیر انصاف داشته باشیم سیاستمداران راستگو نیستن حقیقت را نمیتوان تاابد پنهان کرد
علی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶
مقاله خیلی خوبی بود این نکات که عرض فرمودید سال ها دغدغه ایرانی ها بوده ولی متاسفانه توجهی نشده جدا ازین موارد رفتار مهاجران افغان در فضای مجازی به شدت علیه ایران و ایرانی هست و بسیار زننده هست در این شرایط سخت اقتصادی باید مرزها سفت و سخت کنترل شوند و پیشاپیش اعلام شود ورود غیر قانونی به مرز با عواقب جدی مواجه میشه
جامی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۶
حساب مردم افغانستان از دولت( پشتونها) جداست.هنگامی که نیروهای طالبان (پشتونها) مزارشریف رو گرفتند با ماشینهای شأن در شهر می چرخیدند می گفتند «تاجیکان بروند به تاجیکستان،ازبکها بروند به ازبکستان،هزاره ها هم بروند به قبرستان».این دقیقا نظر دولت افغانستان است نسبت به غیر پشتونها.
ایرانی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵
بله وقتی که نخبگان ما چشم بر روی یک سری نمک نشناسی افغان ها می بندند و باعث تقسیم شدن سفره کارگران ایرانی با برادران به اصطلاح افعانی می شوند(البته من به طور قطع در برادری ایشان شک دارم)و اگر برخوردی از جانب مردم با متجاوزان صورت بگیرد به ایرانیان انگ نژاد پرستی زده می شود (همین چند روز پیش انصاف نیوز یه مقاله نوشته بود جوری می گفت که انگار بعد هیتلر ایرانیا نزاد پرست ترین بشر هستند)عمو باور کنید ما مردم هم حالیمون هست که منافعی در کار هست ولی صبر خوبه تا جایی که طرف مقابلت به سستی تعبییرش نکنه
iranzamin ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۸
هر انسانی تحقیرش کنی نمک نشناسی خواهد کرد؟! نمک خورده دیگر معنایی ندارد؟ من و شما خوب میدانیم از روزی که افغانها وارد ایران شدن با وجود اینکه به یک زبان صحبت میکنند ولی کاملأ دوستانه با آنها برخورد نشده.مهمان را راه نده ولی که راه دادی درست حسابی از او مراقبت کن.من در اینجا جوان افغانی دیدیم تازه آمده اینجا ۲۰ تا ۲۲ ساله؟ زاده تهران است با لهجه غلیظ تهرانی ها صحبت میکند ولی دلش خون است از محل تولدش و بزرگ شدندش و تحقیرهای که کشیده؟!بنی آدم اعضای یکدیگرند..
علی ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱
واقعا رفتار مسئولان و ملت و مهاجران افغان با ایران شرم آور است. چهل سال لقمه دهانمان را در دهان میلیون ها افغانی گذاشتیم درحالیکه می دانستیم افغانستان مرکز مواد مخدر و سلفی گری و هابیت و طالبان است اما در جهانی که افغانستان را مرکز القائده و شرارت می دانست بی مهابا از سال 1357 تا کنون درهای مرزها را به روی آنها باز گذاشتیم از جیب ملت خود خرج تحصیل و اقامت و بهداشت و درمانشان کردیم اما فقط ناسپاسی دیدیم به دروغ عده بسیار قلیل فاطمیون و شهدای افغان حاضر در جنگ ایران وعراق را وسیله ای برای تسلط و امتیاز گرفتن بر ایران کرده اند صد رحمت به آمریکا و اسرائیل.
حامد ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۹
باسلام دولت ایران در جاهایی واقعا دلسوزی کرده ولی تحصیل رایگان من به شخصه ندیدم وقتی که از اتباع خودش پول میگیرد چطور از اتباع خارجی نمیگیرن پروندهای دادگاه به نفع اتباع ایرانی تمام میشود در کشورهایی که اتباع خارجی بیش از مدتی میمانند یک مدرک محکمی میدهند ولی در ایران اتباعی هستند که بیش از 35یا40سال بیشتر در ایران هستند ولی مدرکی که یک اتباعی شاید 10سال نمیشود در ایران آمده همان مدرک را دارد و جالب این است که باید بابت آن مدرک پول دهند من نمی‌گم که دولت ایران در قبال افغانها کاری انجام ندادند انجام داده اند ولی رایگان نبوده است افغان‌هایی که در زمان خفاش شب که افغان اعلام شد وچه قدر از افغانها را کشتند خانه‌هایشان را آتش زدند دولت ایران کجا بود که بعدش اعلام شد که از قوچان ایران است افغانها در زمان 8سال دفاع مقدس حضور داشتندواز این آب و خاک دفاع میکردند و عراق که این همه کارهای ناپسند انجام دادند الان اتباع عراق را بیشتر تحویل می‌گیرند واقامت میگیرند اگر به تاریخ برگردیم افغانها نمک خور ونمکدان شکن نیستن حالا که برای اولین بار دولتمردان افغانستان غیرتی شده اند نمکدان شکن شدن چون میخواهد حق پایمال نشود اگر جنایاتی که در قبال افغانها در ایران میشود در مجلس ایران نمایش دهندکی شرمنده میشود کار فرمایانی که حق کارگران زحمت کش افغان را میخورند وقتی دادگاه میروند از آنها مدرک میخواهد ومدرک که میبرند به بهانه نداشتن قرداد حق آنها خورده میشود حرف زیاد است قزاوت با شما
zabi ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۸
واقعن اگر کسی دنبال واقعیت هست باید بیاد از من مهاجر سوال کنه ن حرف اینو اون.
مهدی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰
با سلام،واقعا برای شما متاسفم آقای زندیه که اینقدر از حقوق بین الملل بی اطلاع هستید این مقاله کاملا نژاد پرستانه بود و برای سایت شما هم متاسفم،نمک نشناس واقعی شما هستید آقای زندیه و امثال شما که قشر مظلوم شیعه هزاره افغانستان را اینگونه خطاب میکنید،این افغانی ها نبودن که در جنگ شما با عراق جنگیدند این افغانی ها نبودن که در لشکر فاطمیون که حدود ۵۰هزار نفر شامل شدند با تکفیری ها جنگیدن،حرف از چه تسهیلاتی برای مهاجرین میزنید!حتی حق گرفتن یک سیم کارت یا داشتن یک حساب بانکی به دلشان مانده چه برسد به گواهینامه وملک وبیمه درمان واقعی...شما از زندگی مهاجرینی که حدود ۵۰سال در ایران زندگی میکنند چه میدانید از رنج ها،تمسخر ها وکنایه ها،وضعیت افغانی های مقیم ایران از سیاهپوستان آمریکا هم گاهی بدتر است،نمایندگان پارلمان افغانستان نماینده همه مردم افغانستان نیستند،مثل شما که نماینده هیچ کسی نمیتوانید باشید،با تشکر
Ddddd ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۶
صحبت های خوبی بود ولی ای کاش کاستی هایی ک صورت گرفته رو هم ذکر میکردی جمهوری اسلامی حمایت زیادی از افغان ها کرده ولی اینکه مثل شهروندان خود انها را دیده و ب انها خدمات ارائه داده را نمی توان پذیرف چون در جامعه هستیم و میبینیم
abdulhameed ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۲
خیلی هم به افغان رسیدید شما ایرانی ها ارزه هرکاری را ندارید میدید به افغانی ها. چه حق شهروندی به افغانهای بیچاره دادید. هر افغانی ایران اومده یا راننده بیل یا فرغون شده و فرزندانشون هم همینطور حتی پاکستان هم به افغانها کارت اقامه و اجازه هرکار و سفر به تمام نقاط پاکستان را داده اموزش و هر مزیتی که به پاکستانیها داده افغانها برخوردارند. از مجبوری افغانها هم مثل شما سو استفاده را هم نکردند. نه در جنگ کشمیر استفاده و نه هیچ جای دیگه برعکس شما که در سوریه و یمن و جنگ 8 ساله خود افغانها را به جنگ فرستادید. البته شما خودتون ایرانی ها جربزه کاری را ندارید
Sara ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹
سلام بیاین حساب سیاستمدارها ودولت مردانی که فقط منفعت خودشون براشون مهم هست رو از حساب مردم جدا کنیم لطفا. من خودم یک افغانستانی هستم 20 سال ایران زندگی میکنم. تو کشور خودم بخاطر هزاره بودنم وشیعه بودنم باید ترس از بی امنیتی داشته باشم تو کشوری هم که بزرگ شدم هرجای دولتی که میرم باید چوب افغانستانی بودنمون بخورم کی میگه آموزش رایگان؟ خدمات بیمارستانی رایگان؟ از کجا میدونید سالانه سازمان های مختلف چقد پول برای هر نفر پناهنده به اون کشور میده؟ وقتی این چنین چیزا رو در مورد خاکش وخونه اش که کشورشه معلومه احساساتی میشه و این رو دولت مردان خوب بلدن که چطوری احساسات مردم جریحه دار کنن. درسته هیچ شخصی هویت خودشو رو از یاد نمی‌بره نمیتونی نادیده بگیری از کجای، کدوم ملتی، اما قبل همه ی اینا ما یک انسانیم آفریده یک پروردگاریم در حق هم مهربانی کنیم مطمئنن خدا لقمه سفره ایراینها(صاحب خانه) رو در دهان مهمان(افغانستانی ها) نمیزاره. هر انسانی هر جای دنیا باشه برای ادامه بقای خودش زحمت میکشه واگر بجای رسیدن از تلاش وزحمت وخون دل خوردن خودشون بوده هیچ وقت لقمه آماده کسی نمیزاره دهن کسی. من خودم به شخصا تا زنده ام هیچ جای رو به اندازه ایران دوست نخواهم داشت وهمیشه مدیون مردمی بودم که انسانیت داشتن. اما دولتش هیچ وقت حقشون ادا نکردن واین حسابش جداست و اینها هم سیاست شون. ممنونم روز تون خوش
جاوید ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷
چیزایی که شما گفتین مثل واقعیت نیس کدوم تحصیل رایگان کدوم خدمات درمانی رایگان واقعا شماها فکر میکنید دارین به ما خوبی میکنید منبع درامدی دارید واسه خودتون از طریق اتباع افغانستانی من این همه سالی که ایران بودم ندیدم خدمات تحصیلی درمانی و سایرشون رایگان باشه فقط اونم یک سال بود که تحصیل رو رایگان کردن تموم شد رفت الان بخاطره همه چی از گذشته تا به امروز داریم پول پرداخت میکنیم موندم الان منت چیو دارین میزارین شماها این آقایی که اون همه سخنرانی کرده اطلاع دقیق نداره حتما یبار بیاد ببینه واقعا ما داریم خدمات درمانی و تحصیل و چیزای غیره دیگه ای رایگان دریافت میکنیم همونجوری که دوستان ایرانی این روزا کلی هزینه ی خرج مخراج زندگیشون رو میکنن ماها که هیچی ن یارانه داریم ن بیمه ای هیچی هزینه های دکترمون که دوبله اس تحصیل خرج مخراج یه مدرک درست حسابی هم نداریم بخاطرش هی میگیرن ول میکنن یه سیم کارت حساب بانکی باز نمیکنن هی طرح جدیدی میاد فقط خواهشن چیزایی رو که نمیدونید الکی بیان نکنید یبار که مثل ماها دستو بالتون بند باشه مفهمید چی میگم
مونسی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۴
نیکی چون ازحد بگذرد نادان خیال بد کند
محمد ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۸
هر چند همه ی افغان ها قابل احترام هستند و من همیشه به آنها احترام گذاشته ام و خواهم گذاشت ، ولی باید بپذیریم که میزان مهاجرت افغان ها به ایران بسیار بیشتر از توان و ظرفیت اقتصادی و اجتماعی ایران بوده است. وضعیت میزبانی ایران را نباید با شرایطی که برخی کشورهای مهاجر پذیر برای مهاجرین فراهم می کند مقایسه کرد. کشور درگیر جنگ و یا درگیر تحریم و یا در گیر تا امنی نمی تواند که موضوع مهاجران را جزو اولویت های اول خود قرار دهد.
kabiri . bakhtyarih ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶
با عرض سلام من یک ایرانی هستم . درسته ایران برای افغانی ها کار های زیادی انجام داده ولی ما نبا ید از یاد و خاطر خود ببریم که همین افغان ها بودند که به دفاع از میهن ما با عراق جنگیدند . یکی از آن دلاور مردان نسیم افغانی بود که جسدش تقریبا دو هفته پیش پیدا شد. ما باید در برابر کشور های خارجی اتحاد خودمونو حفظ کنیم . نه پته ی هم رو روی هم بریزیم.
فرشید ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۸
اگه یکم کلی تر به قضیه نگاه کنیم متوجه میشیم که یه دستای پشت پرده تو کاره که ایران عزیز تقسیم شه ولی اونی که خدا بخاد میشه هیچ قدرتی جلودار ایرانی نیست و هیچ مردمی هم به مهربانی ایرانیا نیست تمدن ۲۵۰۰ سالش اینو میگه ؛ولی جنگ بین ایران و افغان که هر دو فارس زبونن کار عربای خائنه که چشم عجم جماعتو ندارن یکم تفکر و تدبیر لازمه همین؛سیایتمدارا توجه داشته باشن از این کشمکش کی بیشتر سود میبره....
راحل موسوی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹
ایران و افغانستان؛ نیازمند بازتعریف روابط راهبردی راحل موسوی حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به تهران رفته و با همتای خود محمدجواد ظریف و برخی مقام‌های دیگر ایرانی دیدار و گفتگو کرده است. وزارت خارجه کشور در صفحه رسمی توییتر خود نوشته است که هیئت اعزامی کشور به ایران شامل نمایندگان هفت وزارتخانه، پنج ریاست مستقل، مشاور حقوقی رئیس جمهوری و دفتر شورای امنیت ملی خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است که هیئت دولت افغانستان با مقامات دولتی ایران در «چارچوب سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان» روی مسایل اقتصادی، مرزی، مهاجران، همکاری‌های رسانه‌ای، امنیتی، بهداشتی و کارگروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفتگو خواهد کرد. ایران از همسایگان مهم و مؤثر افغانستان است و پذیرایی چهل ساله این کشور از میلیون‌های مهاجر افغانستانی، از خدمات انکارناپذیر و فراموش‌ناشدنی جمهوری اسلامی برای اهل انصاف است؛ اگرچه در این مورد کاستی‌ها و کژتابی‌هایی هم وجود داشته است که باز هم در جای خود غیر قابل چشم‌پوشی است. ایرانی‌ها نیز همواره با استناد به پذیرایی چهل‌ساله خود از میلیون‌ها مهاجر افغانستانی، در پی قبولاندن احسان بی‌چشمداشت خود به مردم افغانستان هستند. در این مورد شک و شبهه‌ای وجود ندارد، اما در همین جا به مناسبت بد نیست یادآوری کنیم که خدمات متقابل مهاجران افغانستانی به جانب میزبان خود، کمتر از مهمان‌نوازی برادران ایرانی خود نبوده است. سهم کارگران مهاجر افغانستانی در پویایی اقتصادی و پیشرفت صنعتی ایران، بسیار برجسته و انکارناپذیر است، اما مهم‌تر از آن نقش‌آفرینی آنان در میدان‌های نبرد با دشمنان ایران در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق و هم‌اکنون در جنگ سوریه در برابر گروه تروریستی داعش است که مشخصا برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی به میان آمده و نیروهای داوطلب برخاسته از میان مهاجران افغانستانی، نقش بازدارنده محوری از دست یافتن این جریان تروریستی به اهداف شوم و شیطانی خود داشتند. بنابراین باید اذعان کرد که احسان انجام‌شده، متقابل و دوسویه بوده و اگر نیک بنگریم احسان مهاجران افغانستان با احتساب هزینه‌هایی که از زندگی خود برای حمایت از جمهوری اسلامی پرداخته‌اند، به مراتب بیشتر و ماندگارتر از احسان ایران در پذیرایی از آنان بوده است. با این حال و به رغم آن‌که در چهل سال گذشته، روابط ایران و افغانستان فرازوفرود ملموسی و محسوسی نداشته و از نوعی ثبات در حسن همجواری برخوردار بوده است، اخیرا اما رویدادهایی به میان آمد که به صورت طبیعی با واکنش‌های متقابل دو کشور همراه بود و البته در کنار آن برخی واکنش‌های غیرطبیعی مثل آتش زدن پرچم و تصویر رهبران مذهبی ایران در اعتراضات ضد ایرانی برخی حلقات مسمی به جامعه مدنی رخ داد که خارج از دایره انصاف و مغایر با منافع راهبردی ملی افغانستان در مناسبات حسنه و دیرینه آن با جمهوری اسلامی ایران بود؛ کاری که بدون شک برآمده از فتنه‌انگیزی‌های عوامل داخلی و خارجی معاند جمهوری اسلامی ایران بود و آنان از تنش تازه به وجودآمده در روابط دو کشور در پی بهره‌برداری به نفع اغراض و امراض سیاسی و ایدئولوژیک خود علیه ایران بودند. بر پایه این واقعیت، غوغاسالاران چند ده نفری برپاکننده تظاهراتِ به زعم خود مدنی و مسالمت‌آمیز، نه‌تنها نمایندگان مردم افغانستان نیستند، بلکه در معنایی دقیق‌تر و عمیق‌تر، در ضدیت با مردم خود قرار دارند؛ زیرا اگرچه این نوع اقدامات خودسرانه و سبک‌سرانه، آسیبی جدی به روابط و پیوندهای تاریخی دو کشور وارد نمی‌کند، اما بدون شک برای میلیون‌ها هموطن افغانستانی مقیم ایران بدون پیامد نیست و می‌تواند شرایط را بر آنان که یا در ایران به تحصیل مشغول‌اند و یا سر در کار کسب و تجارت دارند، با سختی و دشواری همراه سازد. از سوی دیگر از این واقعیت نیز نباید چشم پوشید که کارنامه مدیران سیاست خارجی دو کشور در مهار و مدیریت تنش‌های اخیر، بسیار ضعیف و فاقد معیارهای خردورزی عادلانه و واقع‌بینانه بود و این به نوبه خود مزید بر علت شد و میدان را برای ترکتازی عناصر و عوامل مخرب و تفرقه‌افکن بازتر و هموارتر کرد و البته برکاتی هم داشت که برای فرصت‌طلبان فرقه‌ای‌اندیش ناخوشایند است؛ یکی از آن برکات، تنبُّه مدیران سیاست خارجی هردو کشور درک این مهم بود که روابط ایران و افغانستان، به رغم دیرینگی و پرپیشینگی تاریخی، نیازمند بازتعریف در قالب طراحی و تدوین راهبردی جامع و همه‌جانبه در حوزه‌های حیاتی و مهم برای پایداری و آسیب‌ناپذیرسازی این رابطه دوسویه است. به گونه‌ای که در یک نگاه کلی و کلان هیچ چیز از ریز تا درشت امور متقابل میان ایران و افغانستان از قلم نیفتد و از سیاست تا امنیت و تجارت و مهاجرت و مرزداری را تحت پوشش قرار دهد. بر اساس همین تعامل راهبردی و استراتژیک است که میزان تعهد هر دو طرف به منافع یکدیگر افزایش می‌یابد و الزامات مسؤولیت‌آور آن، هم ایران و هم افغانستان را در برابر تخطی‌های احتمالی از مواد و مفاد آن سند راهبردی، پاسخگو می‌سازد. بنابراین آنچه از سفر آقای اتمر و هیئت همراه به جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود این است که دو طرف به توافق راهبردی‌ای دست پیدا کنند که هم دندان طمع بدخواهان روابط دوستانه ایران و افغانستان را بیرون بکشد، هم زمینه‌های وقوع حوادث ناگوار اخیر را منتفی سازد و هم در صورت روی دادن این‌گونه اتفاقات، مواجهه عاقلانه و عادلانه دیپلماتیک با آن صورت گیرد و به حلقات مریض و مغرض مجال ماهی‌گیری از آب گل‌آلود به نفع مقاصد سیاسی و ایدئولوژیک خود و اربابان داخلی و خارجی شان داده نشود.
پرویز ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۳
کدوم بزرگ منشی منظورتون حمایت از دشمن دیروز و دوست امروز ( طالبان ) هست که آرامش و ثباتو از افغانستان سلب کرده ؟!!!!
Mahdi ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
چه خدماتی یک دونه سیم کارت خرید نمیتوانند از یک شهر به شهر باید نامه تردد بگیرند هیچی بنام نمیشود با ادعا میکنید همه چیز رایگان بیمه تعلق نمی گیره مدرسه پولی کارت اقامت پولی کجا مجانی ده کشورهای بعد ۸ یا نه سال اقامت تابیعت میگیری ولی ده ایران چی مردم چهل سال کار کردند هنوز یک مدرک ندارند که راحت راه بروند درست هست من پنج سال المان هستم ماشین کار و راحت زندگی میکنم بدون ترس از افغانی بگیر ده بچه هایم مثل آلمانیها حقوق انسانی دارند باز شما ایرانیها میگید خدمت چه خدمتی شما المان ببینید از کل دنیا اینجا زندگی میکنند هیچ کس از کسی برتر نیست ولی ایران تحقیر میشودیم حق مان را میخورند هیچ نمی توانستیم بگیم اگه من دروغ میگم از ایرانیهای خارج از ایران بپرسید که بعد ۸ یا ۱۰ سال تابیعت گرفتن اگه مثل ماها داخل کشورها برخورد میکردن که هیچ ایرانی تابیعت کشور دیگه ای را نداشت تو کانادا افغانستانی شده نماینده پارلمان اما داخل ایران شده گچ کار بنا کانال کن وغیره و کارهای سخت
شهروند افغان ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۳
شما هم کم از دیگران ندارید با این تندروی تان!
احسان الله امینی ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۶
عرض سلام دارم خدمت ایرانیان عزیز اما بعد اینجانب چند تا از موارد را خدمت شما عرض میکنم مردم مظلوم افغانستان همیشه قدردان شما است و سپاس گذاری هم میکنیم مجلس را که شما نامبردید با رای مردم انتخاب نشده حتا خود حکومت برحال ما با رای مردم انتخاب نشده این اشخاص دست نشانده آمریکا هستند و من منحیث یک شهروند افغانستان از شما میخواهم چند تا اشخاص که تابعیت دوگانه دارند از تمام افغانستان نمایندگی نمیتوانند.
حسین ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۳
دیپلماسی ایرانی همییشه تو زمینه های نژاد پرستی و اختلاف افکنی قلم میزنه چیز جدیدی نیست یه روز به افغانسان یه روز به ترکیه ، یا روز با عراق و ... میپره بنظر میاد مشگل خود بزرگ بینی دارن
Sayedlayeq ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۴
اشتباه است من قبول ندارم اگر دانشجویان درس می خوانم پول و هزینه تحصیل خود رو میدن و ماند مریض آنها هم دکتران ایرانی دو چند سایر ایرانی ها پول می‌گیرند از افغانها هیچ خدمت نکردند اگر تابحال ماندن افغانها از بازو وزور خود ماندم کار کردن عرق ریختند.
Moammad ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۶
سلام نظر همه بزرگان مورد احترام است باید اینو در نظر گرفت که اگر افغان ها یک بار به ایرانی ها رو آزار رساندن اما ایرانی ها از همان روزا های که اتباع افغان وارد ایران شدند از همان روز تا الان همیشه مورد آزار و اذیت قرار میگرفتن اما هیچ وقت اینجوری که سربازان ایران با مردم افغانستان رفتار میکنن هیچ وقت سربازان افغانستان با مردم ایران همچین رفتاری نداشتن از تر طرف که نگاه کنی همیشه افغان ها همیشه مورد آزار و اذیت قرار داشتن از طرف سربازان ایران چه داخل راه ها چه داخل اردوگاه ها. بازم این همه مسایل حل نشده هست میان دو کشور و الان بخاطر اینکه می‌خوان موضوع این آتش زدن را مشخص کننن شما میگین افغان ها نمک نشاناین واقعا جای تعصبع
حیدر ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۷
آقای زندیه تواین چهل سال خدمت که افغانها به شما کرده هم بگوید بله ماممنونیم از جمهوری اسلامی اما نه اینقدر که مارا اکرکشتند هم تشکر کنیم منم ازآتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ناراحت شدم متاسفانه یک تعداد که نوکران کشورهای غربی هستن دارن ازاین آب کیل آلود ماهی میگیرن ویک تعداد عجیرشده گان ایرانی هم آن هارا همراهی می‌کنند باید جمهوری اسلامی دولت افغانستان هوشیار باشند
Samad ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰
در بعضی از این نظرات افاغنه در این سایت یکی از اینها مدعی شجاعت افاغنه در سوریه و یمن است و ایرانیها را بزدل خطاب میکند و جای تعجب است که این افغان دم از شجاعت افاغنه میزند ولی ناموس افاغنه زیر چکمهای اجانب و امریکاییهاست و جرعت رو در رو شدن ندارند و به کشورهای دیگر پناه میبرند.حضور این مدعیان شجاع در سوریه و یمن بخاطر پول و اقامت دائم در ایران است نه دفاع از ایران چون ایران نیاز به اینها به دفاع از کشورش ندارد و ملت غیور ایران علی الخصوص ملت آذربایجان که خار چشم این افاغنه هستند حافظ این خاک هستند.
نوروزعلی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۱
شما نماینده خدا هستید
خسرو ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲
نویسنده محترم و بعضی از کامنت نویسها ، متاسفم از طرز فکر نژاد پرستانه و مغرورتان ، افغانها را نمی پسندید ، به عربها ...می گویید ، پاکستانی ها را نمی پسندید ، ترکها را نمی پسندید ، محض رضای خدا کمی فکر کنید مگر می توانید همسایه های ایران را عوض کنید ؟ باور کنید که ایرانیها برتر از برادران عرب و افعان وپاکستانی و ترک نیستند ، برادری اسلامی بهتر از نژاد پرستی است ، دست از آریا بازی بردارید
مهدی عادل ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸
کارهای خوبتان بدون تشکر و پاداش نمانده و نخواهد ماند ولی اینکه کار زشتی که کردین رو قبول نمیکنید و عذرخواهی نمیکنید عذر بدتر از گناه هست.
احمد ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۳
سلام دوستان که هر کدام شما یک نظری دادین قبل از این که حرفی بزنید لطفا کمی تحقیق کنید اگر اتباع افغان در ایران نبور اقتصاد ایران دراین حدی که الان هست نبود اگر افغان نبود کار های شاقه را کی یا کدام ایرانی انجام می‌داد یا در گفتار جناب سفیر در کشور شما چیزی رایگان افغانها داده نشد شما تاجی که توانستی نان ما را بریدجگ های افغانستان انتحاری های افغانستان شما دولت که با افغان ها مشکل دارید پس چرا دردفعات جلو رفتن افغانها و گرفتین یا همین الآن افغان هارو از کشورتان خارج نمی کنید افغان هست که ایران هست حرف زیاد خواهشی دارم از افغانی های عزیز وبرادران باغیرت الان وقت عاقل شدن است
Pouya ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳
در واقع ما آنچنان اطلاعات دقیقی درباره بودجه و هزینه ای که از طرف سازمان ملل واگذار میشه برای مهاجران نداریم ولی آنچه که روی کاغذ مشهوده خیلی غیر منطقی بنظر میاد کشوری هم چون جمهوری ایران بخواد محض رضای خدا کاری واسه مهاجران اون هم از نوع افغان انجام بده پس خواهشا اینقدر چوب و سرکوفت هزینه هایی که برای مهاجرین میکنید رو نزنید تو سر افغان ها. ب والله مهاجرین افغانستانی یک منبع درآمد و سوده برای شما از یک طرف شهدای سوریه از طرفی شهدای هشت سال دفاع مقدس...اینا همه فراموش شده #التماس تفکر
مرتضی ۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳
اقا شما خیلی خوب هستید ما بدیم بلند شید برید کشور خودتان نه برید اروپا یا امریکا دستم بشکن بخاطر محبتهای زیادی که به خاطردلسوزی به شماها کردم در باره فاطمیون گفتید نمیرفتید ما برای حضرت زینب جان دادیم و میدیم هرکسی به این راه امد با دلش میاد منت بر کسی نداره در مورد تحصیل براتون بگم برید ورامین کرج باقر اباد قم وجاهای دیگه نه قرار بزارید ببرم به مدارس نشون بدم چقدر دانش اموز افقانی رایگان تحصیل میکنن همین کامنتهاتوننشون میده که نمک نشناس هستید نه مقصر مایم خوبی که از حد بگذرد افغانی خیال دیگری کند بین مرز دیوار کشده شده که شما افغانیها با مواد مخدر ایرانیها رو بدبخت نکنید برید به کشور خودتون خوش باشید ما بدیم وسلام
علي ۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۷
نژاد پرستی ایرانیان (البته نه همشون، یه عده خاص پانفارسیست- پان ایرانسیت) واقعا مایه ننگ است.
پوریا ۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۱
می گویند که مهاجران در ایران فقط کارگری می کنند.کاش فقط کارگری می کردند.این ها الآن تجارت پسته کرمان را در دست گرفته اند و به چنان ثروت عظیمی در استان کرمان رسیده اند که مخ ما سوت می کشد.واقعا این ها اگر در اروپا بودند؛نمی توانستند با قانون های سفت و سخت مالیاتی اینقدر درآمد کسب کنند ولی خب این جا ایران است و بدون دادن یک قران مالیات،برای خودشان شبکه تجاری راه انداخته اند.
سینا ۰۹ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۵
اعتبار یافتن پاسپورت ایرانی از اهداف اعلانی دولت مستقر بود که گویا در یزد خودمان انهم در برابر افغانها اعتبار نداریم؟!
عارف ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۵
تاکنون ایران میزبان بیش از 12 میلیون مهاجر افغان در چهل سال گذشته بوده است یعنی از هر دو افغان حداقل یکی در ایران زندگی کرده است و الان هم سه میلیون مهاجر افغان در ایران هستند که بیشتر از نیمی از آنها بصورت غیرقانونی حضور دارند
ایرانی ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۷
پاسخ به Mahdi شما افغانستانی ها را از زمان ورود شوروی سابق به افغانستان میشناسم ، بهتر بگویم از دوران دانشجوئی و رشته تحصیلی ام که سروکارم همیشه با مردم و مشکلات مردم بود آنهم خارج از ایران ، کمک به افغانستانیها گاهی اوقات فراتراز محدودیت کاری بود بطوریکه بچه ها را درخانه خودم مجانی درس میدادم و دفتر و قلمشان را خودم تهیه میکردم که بتوانند در مدارس دولتی به انگلیسی مسلط باشند و از کارم رازی بودم ، هرچند این پناهندگان در خیلی موارد رفتارخشن و قلدرانه داشتند و میگفتند ما پتان هستیم ، بفضل خدا در هیچ حزب ودسته و گروهی نبودم که گرایش خاصی داشته باشم و تا بوده مثل یک ایرانی با ارزش های اخلاقی زندگی کردم و مثل مادر تریسا که در خدمت نیازمندان بود به پناهندگان افغانستانی بی وقفه کمک میکردم که اگر آنزمان مثل حالا انترنت و کامپیوتر بود خاطراتم را آنلاین میگذاشتم تا همه بخوانند که ما ایرانیها کی هستیم ، مردان شما در محل کارم به من توهین کردند و یکبارهم بهنگام ورود به ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد به من بیشرمانه حمله کردند که به کمک نگهبان توانستم بروم داخل در حالیکه لباسم پاره شده بود ، ناگفته نماند آنها کسانی بودند که درارائه موارد پناهندگی رد شده بودند و بقول خودشان میخواستند حقشان را بگیرند آنهم نه درخاک کشور همسایه بلکه کشوری که به لحاظ فرهنگی و معنوی شباهتی به افغانستان ندارد ، البته و صد البته انسانهای شریف و مظلومی هم بودند که حسابشان از قلدرهای وحشی کاملأ جدا بوده و هست ، اکنون با گذشت بیش از چهل سال که با مهاجرین فارسی زبان کارکردم و تجربه دارم به این نتیجه رسیدم که افغانستانی جماعت هیچ تغیری نکرده بلکه طلبکارتر هم شده و همیشه ناشکری میکنند ، ای کاش این قلدری ها را به امریکائی ها نشان میدادند که روی جنازه های بی جان درافغانستان ادرار کردند و عکس سلفی گرفتند ، داشتن ایمان و غرور درشما افغانستانی ها از بین رفته آنهم بدست خودتان و با مهاجرت به کشورهای غربی خودتان را گم میکنید تا جائیکه نه فرهنگ غرب را میشناسید و نه فرهنگ بومی خودتان را ، در کشور کانادا وقتی اروپائیها آمدند و مستقر شدند نسل اول آنها زمین جارو میکردند و تن به کارهای بسیار سخت میدادند که فرزندانشان به مدرسه بروند وبا سواد باشند حال اگر عده ای سواد و تخصصی داشتند مسلمأ کارهای راحت تری پیدا میکردند ، خیلی از هموطنان ایرانی خودمان که نسل اول مهاجر بودن راننده تاکسی شدند یا دررستوران کار کردند که فرزندانشان از درس خواندن عقب نمانند با اینکه سواد دانشگاهی داشتند و مشکل بیشتر به زبان انگلیسی مربوط میشود که باید مسلط باشیم وکسانی که سر از پارلمان در آوردند درس خواندند و تعدا آنها دو یا سه نفر بیشتر نیستند که در خیلی از موارد موضع مخالفت با ایران را دارند (که خودش قابل بحث است) ، درهمان آلمان مگر جوان افغانستانی را دیپورت نکردند که وقتی رسید به افغانستان خود کشی کرد ، حالا افتخار شما شده کشور آلمان که اگر کسی بگوید هولوکاست چیست و چگونه اتفاق افتاد هم جریمه نقدی و هم زندانی دارد ، در کانادا آموزش و پرورش برای تمام ملیت ها زبان هر کشوری را مجانی در اختیارمهاجرین قرار داده که کودکان زبان و میراث فرهنگی خودشان را حفظ کنند و در رده بندی زبان فارسی ، دری و پشتو تفکیک شده اما یک نفر برای نمونه در زبان دری ثبت نام نکرد در حالیکه دولت پول خوبی به خانواده های بچه دار میداد و هنوز هم میدهد ، و اگر سراغ ایرانیها را بگیرید باید بگم مدرسه تا حد دبیرستان هم افتتاح کردند که خصوصی هست اما اعتبار دارد و دارای مجوزهستند.....خدا کند این کامنت را بخوانید و متوجه بشودید که این خود مهاجر است که مسیر زندگی خودش را پیدا میکند نه کشور میزبان ، تمام بچه های نسل دوم و سوم افغانستانی در کانادا سواد خواندن و نوشتن زبان دری را ندارند در حالیکه میتوانستند بطور مجانی یاد بگیرند ، من اگر درایران بودم تمام کارگران افغانستانی را که به شغل شریف و پر زحمت بنائی ، گچکاری و غیره مشغول هستند را جمع میکردم بعد اسم و رسم شما را پیدا میکردم و شما را وادار میکردم که از آنها معذرت خواهی کنید چون شما به آنها توهین کردید و بحساب تحقیر گذاشتید غافل از اینکه تحقیر در وجود شما مقایسه افغانستان با ایران است و حس حسادت نه خود ایرانیها که گفتید حق شما را خوردند ، هر پناهنده ای که اسم و رسم و سن و سال جعلی ارائه میدهد و دروغ میگوید خودش تحقیرکننده خودش میباشد ، پاسخ نمک نشناسی و و فرصت طلبی شما را فقط خداوند میتواند بدهد .
رها ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۹
خدا خیرت بده. تورو خدا کاری کنید افغانیها برن. روزی ایران رو میگیرن. این مردم نادانن. نمی فهمن. چشم و گوش بسته به شبکه های بی بی سی و ... گوش میکنن و غافل که پشت همه اینها انگلیسه. و قصد داره ایران رو بده به افغانیها
هادی ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
سلام در جواب آفای خسرو باید بگویم نویسنده مقاله جناب زندیه کجاش نژاد پرستانه است بنده خدا می گوید مسئولین ونمایندگان افغانستان واقعیت ها را نمی بینند خدمات ۴۰ ساله کم زیاد ایران را و کشته شدن زنان و بچه های افغان توسط پهبادهای آمریکایی ،حملات طالبان و داعش نمی بینند چسبیدند به قضیه مشکوک هریرود خوب که تاحالا مورد دیگه ای بین ایران و افغانستان نبود وگر نه اعلام جنگ می کردند اگه ایران برای افغان ها بده چرا ۳ملیون افغان نمی روند یه جایی دیگه من یک دوست افغانی دارم بچه مزار شریفه وچهل ساله ایرانه وروابط خانوادگی دارم بهش میگویم حالا که افغانستان خوب شده چرا نمی روی به افغانستان میگه هادی جان هرات ومزار شریف هنوز امنیت نداره وشبانه مغازتو خالی می کنند و هیچ کس کاری نمیتونه بکنه مگه به باند های تبهکار باج بدی این نمایندگان بجای درست کردن این وضعیت وتهیه مقدمات اتحاد با ایران دنبال مسائل حاشیه ایند من فهمیدم افغانستان با داشتن چنین نمایندگانی تا صد سال دیگر کشور بشو نیست حتی با کمک امریکا به امید اتحاد هرچه زودتر دو ملت
مجتبی موسوی ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۵
با سلام خدمت همه ملت شریف ایران من حدود سه ساله ایرانم واقعا مردم ایران مردم باعزت هستند واقعا مردم مهربان بیاید واقع بینانه ببینیم با وحود این همه فشار و تحریم بازم به مهاجرین خدمات میدن البته نه بدون پول بجز تحصیل اینم بگم اون چندتا نماینده های که ما تو مجلس داریم بیشتر پولی هستند مردم اونارو انتخاب نکرده ما اونجا فقط یه سمبل هستیم تو همه چیز الخصوص انتخابات اصلا دولت ما یه دولت دست نشانده غربیهاست اون چهارتا نماینده هم شرایط مهاجرینو درک نمیکنن براخودشون هرچی میگن به هرحال زنده باد ملت ایران یگانه ملتی که یار و یاور مظلومه
امیر بهروز ۰۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۷
ما ایرانی ها سالهای متمادی به کارگران افاغنه درتهران هم کار میدهیم هم سرپناه هم امنیت وبا روی باز از آنها در هر زمینه دفاع کرده ایم وحتی بهتر از کارگران ایرانی با آنان رفتار میکنیم درحالی که پول ودرآمد حاصل از کارشان را درایران خرج نکرده وبرای خانواده هایشان میفرستند .جادارد از دولت و مردم ایران کمال قدردانی وسپاس را داشته باشند ونمک خورده و نمکدان نشکانند.
جعفر ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۱
هرکس خوشش نمی آید میتواند برود و باید روزی همه استان بروند ما که برایتان نامه فدایت شوم نفرستادیم
کاظم ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۹
یکم برسی کنید ببینید این همه خوبی به ما کردین تا دو سال پیش بنده شهریه میدادم به مدرسه چطور میگید این حرف ها رو و یک تخت برای مریض کرونایی ۲ملیون تومن هست خواهشا سنجیده صحبت کنید حقیقت هنوز رو نشده وقتی گفته بشه حتما برای شما تلخی زیادی خواهد داشت
دل پر ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۶
من افغان هستم که در ایران زندگی می کنم. بماند که 40 سال پیش پدر و مادرم مهاجرت کردند و متولد ایرانم و گواهی ولادت بیمارستان دارم. بماند که مدارس دولتی از پذیرش اتباع معذورند و اتباع مجبورن برن مدارس گرون یا باج بدن. بماند که اگر دانشگاه کنکور بدن و روزانه قبول بشن باید شهریه بدن. بماند برای اینکه از یه استان به استان دیگه برن باید یه عالمه کاغذ بازی رو طی کنن. بماند که برای درمان کرونا نفری 10 میلیون ازش می گیرن. بماند که یه کار شرافتمندانه یا حداقل مورد علاقه او برایش نمی دهندو مجبور است به کار در مرغداری و روده پاک کنی و .... بماند که نیشش میزنند که برو به کشورت کشورتو آباد کن اگه ایران بده چون نمی دونن افغانستان 50 ساله درگیر جنگه و هر کی هم رفته کاری کنه موفق نشده. بماند که تعداد زیادی از مهاجرین برای دفاع از حرم حضرت زینب شهید شدند و گفتن به خاطر شناسنامه رفته چون نمی دونن اگه همین مهاجرین مدافع حرم نمی شدن الان ایران شده بود سوریه. بماند که هر جا هر کار اداری داشتی باید الاف شی چون کدی مثل کد ملیشون نداره... بسه دیگه بسه دیگه خانه ظلم آباد نمی مونه بخدا کاری که انسان با هم نوعش می کنه گرگ نمی کنه راستی تا یادم نرفته این رو هم بگم: بماند که توی کوچه و خیابون مملکت اسلامی شیعه به یه شیعه افغان به چشم حقارت و مسخرگی نگاه می کنند اما به اهل کتاب مسیحی مو زرد آلمانی به چشم بزرگی. واقعا که از آخرم نمک نشناس شدیم. من نمی دونم روز قیامت چه جوابی دارین بدین که به خاطر مرزبندی و دنیا فلانه و چه کاره و فلانه با یه همدین هم مذهبتون چه کردید. آفرین بر شما تبریک می گم خوب مملکتی هستید لا اقل نان و آبی داریم که از گشنگی نمیریم. دمتون گرم
محمد ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳
ببخشید ک شما هیچ لطفی ب ما نکردید و تا میتونستید مارو اذیت کردید تزلشاید درس بخونم چون چشم دیدن موففیت مارو نداشتید ما کم ب شما لطف نکردیم این همه ابی ک شنا مصرف میکنید همش از افغانستان اومده
مهدی ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۰
سلام..نویسنده ی عزیز از لحن نوشتنشون معلوم بود نژاد پرستانه برخورد میکردن..نمک نشناس کلمه ی درستی برای یک ملت مثل افغانستان عزیز نیست... تمام افغان ها که اهل خشونت نیستن اینطور جمع میبندید..اینها همان هم وطن های ما هستن که به مرور زمان از خاک کشورمان جدا شدن.. در کشور روی برادران افغان باز هست و حقوقشان با شهروندان کشورمان بایستی یکی باشد...یاعلی
حسن ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۱
آقای مرتضی آقای ایرانی باشما دونفر هستم شما که میگوئید مرز را دیوار کشیدند در کدام قسمت اروپا شما مرزی می بینید در کجای دنیا اینهمه تظاهر به خوب بودن را می بینید با دست پس میزنید با پا پیش میکشید کجا اون زمان که صنعت اینهمه پیش رفت نکرده بود در کنار کوره پس خانه ها وپای دستگاههای حلاجی وپنبه ریسی مردم افغانستان را نگه می داشتید آهای مردم مملکت اسلامی که دم از آزادگی وجوانمردی می زنید در کجای دنیا یک صاحبخانه به دختر نه ساله مهمان بنام سحر در تهران تجاوز می کند ود هیچ کس جوابگو نیس
حسن ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۴
در ضمن جناب زندیه ما اگر پدرانمان از آن دولت راضی بود خودمان را به دردها ورنجهای آوارگی نمی زدیم تا نیش وکنایه شما مثلا سیاست مدار را بشنویم آهای کارشناس مسائل خارجا
مهدی ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۶
باسلام خدمت همه برادران و خواهران عزیز ایرانی و افغانی. بدون هیچ تعصبی به عزیزان افغانی عرض میکنم که.. 1.تحصیل رایگان تا دیپلم برای افغانیها وجود دارد. 2.کارهای سخت و خشن فقط مخصوص افغانیها نیست.این به دور از انصاف است که فکر کنیم اگر افغانها نبودند ایران پیشرفت نمیکرد چون پیشرفت بر پایه علم و تکنولوژی است نه زور بازو.اگر چنین بود کاروان شترها در بیابان متمدن ترین جوامع را داشتند. 3.پیرامون جنگ با داعش آیا افاغنه از طرف دولت خودشان رفتند ویا... هرچند شجاعتشان تحسین بر انگیز است.و من به شخصه دستشان را میبوسم. 4.در جنگ شوروی بر علیه افغانستان میشناسم ایرانی هایی که در انجا با متجاوزان شوروی جنگیدند و شهید شدند یا بعدها در جبهه های ایران به شهادت رسیدند.که البته برای خدا بوده و منتی متوجه مردم افغانستان نیست. 5.من بارها دیده ام که گارگران ایرانی که شناسنامه ایرانی دارند با کارفرمایانشان به مشکل خورده اند و نتوانسته اند حقشان را بگیرند .پس این اختصاص به افغانها ندارد. 6.کاش افغانهای عزیز درک درستی از جامعه ایران داشتید.طوری رفتار میکنید و حرف میزنید که گویی ملت ایرا مسئول بدبختی و مشکلات شما هستند.42 سال تحریم شدید اقتصادی و سیاسی نمیبینید و انتظار دارید کاری که برای ملت خودمان نمیتوانیم انجام دهیم برای شما انجام دهیم.از طرفی میخواهید مستقل باشید و از طرفی دنبال لقمه آماده میگردید البته بدون کار کردن.کدام ایرانی را دیده اید که بدون کار کردن و عرق ریختن چیزی بدست آورده باشند که شما میگویید کار کرده ایم و عرق ریخته ایم.مهم اینست که دارید مثل ایرانیها از امکانات استفاده میکنید. 7.بعضا خدا را شاکرم که با این طرز تفکرتان ایرانی نیستید و ما افغانی و گرنه خدا میداند چه بر سر ما می آوردید. 8.البته مطمئنم که ملت و دولت افغانستان حسابشان جداست و ملت افغانستان بسیار شریف و غیور هستند. 9.با آرزوی روزی که دوباره این دو ملت جداشده متحد شود.
عرفان ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۸
داداش من که 15 سالمه از تو بیشتر میفهمم باشه شما با اغوشششش باز باز ما رو قبول کردید با رفتار های بد تون و تبعیض نژادی تون
مسعود ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴
با عرض سلام و خسته نباشید، اینجانب خدمت مجله وزین الکترونیک شما پیشنهاد میکنم تا در صورت امکان کمپینی در فضای مجازی برای روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت اتباع افغانستان که بصورت قاچاق وارد ایران شده اند و هم اکنون نیز در ایران ساکنند و میلیونها نفر میباشند ایجاد نماید
سادات ۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲
با سلام از همه این گفتگو های سیاسی که بگذریم ملتین و دولیتین ایران و افغانستان و تمام مجامع بین الملی با هرگرایش وبینشی باید در باره آب بدانند ا اشتراکات و حقوق مشترک ما با افغانستان در دو حوزه آبی هریرود و رود هیرمند می باشد. پیشینه آن را هامون نشینان بهتر می توانند توصیف کنند. و اما هریرود: این رود که از آبخوانها ی ارتفاعات جنوبی بامیان سرچشمه گرفته و به چشم روشنی هرات زیبا این در گرانمایه که در مرکز جغرافیای تمدن مشترک ملتین ایران و افغانستان قرار دارد.هریرود خوانده شده ودر ادامه مسیر خودچام رود و سرخس رود است ،و درشمالی وشرقی ترین نقطه خراسان رضوی ، چندگامی بیشتر در منطقه تجن به ریگزارهای صحرای قره قوم ترکمنستان می ریخته در آن محو میشده! و هرچند درقرن معاصر مزارعی بزرگی توسط اتحاد جماهیر شوری در تجن ایجاد شده که فعلا برای کشور ترکمنستان است. واما نشانه های تمدنی انسانی هشتاد هزار ساله درکناره های غربی این رود درجایی دنبالچه های رشته کوهای شمالی فلات ایران با دنبالچه های فلات پامیر بایکدیگر تلاقی می کنند درمنطقه پل خاتون و پسکمر شهرستان سرخس یافت شده که نشان از حقابه ای پیش از باستانی به ما می دهد. زمانی که تمدنهای دیگر هنوز به وجود نیامده بودند. ما که در طول دورانها و تمدنها در طول تاریخ طغیانها و خانه خرابی های زیادی را این موهبت الهیمان را دیده ایم . باید بخاطر بخالت وطمع ورزی طیف ها و گروه های تازه به دوران رسیده دنیای کنونی ازحق انسانی ومیراث ماندگار خود محروم بمانیم!؟ اف برجاهلیت چه قدیم و چه حال و چه آینده ! که اول خانه خود وبعد خانه همسایه را خراب می کند.
ناصر ۰۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۹
واقعا واقعا ادم سر مطلب میبینه همه چی دست گیرش میشه..رفتار اسلامی که هیچ برادرانه که هیچ نمیدونم تاریخ مشترک که هیچ مثل انسانم با ادم رفتار نمیکنید..نمیکنید نکنید لاعقل دروغ نگید...میگید از ایران بد میگیم اما دنبال دلیلش نیستید..میگید کار دادین به ما دنبالش دلیلش نیستید که خیر خواهی که نیس بلکه نیازه به نیروی کار گرچه الان کم تر شد شمام رفتار تون بدتر شده..ما هم بخاطر نیازه به کار اومدیم اینجا...زدین کشتین میگن چرا امریکایی ها کشتن چیزی نگفتید ما کشتیم میگم..عذر بدتر از گناه میاید اخه..این استدلاله اخه..من افغانستانی که مرض ندارم بیخودی بد بگم از ایران..اقا مسعله کار بکنار مسعله هزینه اموزشی که گفتید که نصف دروغ بود کنار لااعقل رفتار خوب کنید این که خرج نداره..خو چرا وقتی اتباع میگیرید مجبور میکنید دستشویی بشور اخه چرا میزنید ورا تحقیر میکنید..اکه غیر مجاز رد مرز کن اگه مدرک داره ازاد کن این تحقیرا چیه..پلیس طرف گرفته تو کلانتری می بره صندلی خالی میگه نشین وایسا اخه چرا؟؟؟ تو ماشین میزاره میگه سر ها پایین بابا مگه هولوکاس هیتلره...میگید امکانات دادن هزینه داره خو هیچ رفتار درست که هزینه نداره معرفت خودتون نشود میده...همه جا بد و خوب داره همه ایرانی هم افغانستانی..
زند ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۷
باسلام چرا افغانی ها باید درکشور ما باشند حتی مردم ایران دارن از گرسنگی میمیرن ولی افغانی ها بابهترین امکانات دارن زندکی میکنن وخیلی هم به مردم ما دست درازی میکنن تو کشور خودمون این یعنی چی
مرتضی ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۴
اقای زندیه ممنون واقعا حرفت حقه هرکی هرچی میخاد بگه من طرفدار توهم
تهرانی ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۷
هیچ قومی نژاد پرست تر از افغانی نیست این حرف یکی از افغانی های مقیم ایرانه خودشون بارها به من گفتن ما ایرانی هارو تو افغانستان کشتیم، آتیش زدیم رو خاکسترش ادرار کردیم من میتونم صد کورد قتل و جنایت تبعه افغانستان نام ببرم که قاتل مورد نظر در دسترس نیست، به افغانستان برگشته به خدا ما خانواده شهدا راضی نیستیم ایران نا امن بشه مرز باز نباشه هر کس بیاد بره از نویسنده این مقاله و جناب عراقچی مچرم
. ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۶
برخی از دوستان افغانی نوشتن ما ایرانیا ترسو هستیم. یا خانومی نوشته بود با ما بد رفتار میشه و... اولا که ترسو خودتون هستید که عرضه دفاع از کشورتون رو ندارید و مثل موش به کشورمون اومدین. دوما اگه به شماها بد میگذشت که این همه افغانی در ایران نبود!
. ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۳
برخی از دوستان افغانی نوشتن ما ایرانیا ترسو هستیم. یا خانومی نوشته بود با ما بد رفتار میشه و... اولا که ترسو خودتون هستید که عرضه دفاع از کشورتون رو ندارید و مثل موش به کشورمون اومدین. تاریخ ثابت کرده ما ایرانیان شجاع ترین بودیم و هستیم و خواهیم بود. هیچ وقت اجازه ندادیم بیگانه ای به کشورمون تجاوز کنه. ملاحظه فرمودین چطور به خاطر شهید کردن سردارمون، جواب آمریکایی ها دادیم و چند تا موشک بهشون هدیه کردیم. ولی شماها چی!! به اونا اجازه دادین بیان ازتون سواستفاده کنن و شماها مثل موش به ما ایرانیا پناهنده شدین و ازاینکه از ما تشکر کنید که امنیت دارید شاکی هم میشید! محترمانه همتون تشریف ببرید خونه خودتون... و اجازه تعرض بیگانه ای به خاکتون رو ندین. نیاز نیست برای ما تصمیم بگیرید چون مسائل داخلی ما اصلا اصلا نه به شماها و نه هیچ اجنبی مربوط نیست. اگه همینجوری بهتون اجازه ورود به ایران بدیم کشورمون پر افغانی خواهد شد! و امنیتمون میشه امنیت افغانستان. با زبون خوش تشریف خواهید برد. دوما اگه به شماها بد میگذشت که این همه افغانی در ایران نبود!
. ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲
آقا یا خانوم افغانی که اومدی با عنوان دل پر، کامنت گذاشتی. نوشتی اگر مهاجرین مدافع حرم نمیشدن الان ایران شده بود سوریه!!! شما اگه مدافع بودین، مدافع کشور خودتون میشدین که یه عمره آمریکایی ها بهتون تجاوز میکنن، چرا قبل نوشتن فکر نمیکنی و هر چرت و پرتی مینویسی. تو که خیلی ادعات میشه هموطنات بردار ببر افغانستانتون و کشورتون رو امن کنید. کشور شما که از سوریه بدتره، واقعا نمک نشناسید و مسئولین عزیز کشور ایران، حتما باید جلوی ورود بیش از حد افغانیا به کشورمون رو بگیرند. این همه کشور تو دنیا هست فقط چسبیدین به کشور ما.
دل پر ۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
جناب نقطه صد در صد ایران می شد سوریه شک نکن. اشتباه هم برداشت نکن که من دوست داشتم این کار میشد چون من خودم ایران هستم و اگه چنین اتفاقی می افتاد گریبان من رو هم می‌گرفت.
دل پر ۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۳
جناب نقطه برو مرز رو کنترل کن تا افغانی نیاد ما که بی عرضه ایم شما از اون با عرضه هاش باش. یا این که مرز های غربیت رو باز کن تا افغانی از کشورت بره بیرون. یا یه لطفی بکن یکبار برای همیشه افغانی رو از کشورت بنداز بیرون و دیگه ادعای نوع دوستی و از این حرفای عاشقانه نزن. می خوای بدونی ایران چی کار کرده تا الان؟ اومده به متخصصین و دانشمندان و سرمایه داران مهاجر در خواست تابعیت ایران رو داده اگه واقعا تعصب و عرق ملی داری و نمی خوای هوای کشورت با نفس افغانی نجس بشه جلوی این کار رو هم بگیر. اگه تند میرم تند میرم نمک نشناس هم نیستم چون یادم نمیاد نون و نمک ایرانی رو خورده باشم چون بابام با پول کارگری بزرگم کرد و نون بازوی اون رو خوردم.
دل پر ۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۰
جناب نقطه این رو حتما بخون: برو درباره دلاوری ها و رشادت ها و شهدای مجاهدینی بخوان که وقتی کمونیسم شوروی وارد خاک افغانستان شد با تمام وجود در مقابل ابر قدرت دنیای آن زمان که آمریکا از شنیدن اسمش به وحشت میفتاد، ایستادند و مقاومت کردند تا ابر ظالم شوروی از درون فروپاشید. برو درباره سربازان گمنامی بخوان که هر روز با طالبان خونخوار و داعش خبیث می جنگند و جان شیرین خود را فدا کردند. گمان نکن که فقط ایران بوده که جنگیده و عرضه داشته... فقط ایران بوده که دفاع کرده و شهید داده... بدان و بفهم که فقط شما نیستید که در دنیا زندگی می کنید. این رو نوشتم که بدونی وقتی ببینی بعد از شوروی القاعده اومد و طالبان اومد و برادر کشی شد و نمیدانستی اسلحه ات را کجا شلیک کنی، اون رو بزاری کنار و به کشوری پناه ببری که گفت اسلام مرز نداره. بعد یهویی بیان دستگیرت کنن به جرم افغانی بودن و رد و مرزت کنن و تو سرگردان. البته که هیچ وقت تا مهاجر افغانی نباشی حرف من رو درک نمیکنی .
حمید ۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷
باید گفت هیچ کس منکر خدمات و مهمان نوازی دولت ایران طی سی سال گذشته نسبت به مهاجرین نبوده و نیست، ولی انصاف مطلب این است که بسیاری از مهاجرین با دلخوشی و خاطره ای خوب ایران را ترک نکرده اند. مهاجرینی که بسیاری از آنها شاید بیش از سی سال است به ایران پناهنده شده اند، هنوز نمی توانند مجوز رانندگی دریافت نمایند، نمی تواند حتی وسایط نقلیه خود را بنام خودشان سند بزنند، و حتی نمی توانند خود را بیمه نمایند و یا در بسیاری از موارد جواز کار دریافت نمایند. دوستان مسئول ایرانی نیز هرگاه این مشکلات به میان آمده، گفته اند: مهاجرینی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند می توانند مدارک شناسایی خود را تحویل اداره اتباع نمایند و از طریق نیروی انتظامی پاسپورت و اقامت یکساله دریافت نمایند. ( که البته این طرح به تازگی اجرایی شده و تا دو سه سال قبل فقط به عده ای خاص اقامت داده می شد). ولی مهاجرین افغانستانی در ایران این دغدغه را دارند که شاید این اقامتها سال دیگر تمدید نشود و همین مدرک شناسایی آنها که بیانگر سابقه حضور آنان در ایران هست نیز از بین برود. هرچند باید گفت این کارتهای شناسایی در سالهای گذشته که به هیچ دردی نخورده است و حتی با آنها نمیتوان امور بانکی انجام داد چه رسد به کارهای دیگر. به هر صورت ایکاش وزیر محترم امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در دیدار با هیات ایرانی متذکر این مطلب می شد که بسیاری از مسلمانان افغانستان کشور اسلامی ایران را به دلیل ناامنی های اجتماعی و ترس از آینده به کشورهای غیر مسلمان ترک کرده اند و معلوم نیست سرنوشت اعتقادی آنها چه خواهد شد. آیا بهتر نبود با مشخص کردن تکلیف و وضعیت این مهاجرین آنها را از این بلاتکلیفی نجات داد تا دیگر فقط غم و غصه کار و تحصیل و بیماری را داشته باشند و به فکر مهاجرتی در حال مهاجرت دیگر نباشند؟ و آیا پسندیده نبود تا دولت ایران با ارائه حقوق اجتماعی پیش پا افتاده از قبیل مجوز رانندگی و جواز کار ، اجر و مزد زحمات سی ساله خود را ناچیز جلوه نمیداد؟ این کار را دیگر کشورهای مهاجر پذیر انجام دادند و سبب شد تا خدمات ناچیز آنها زبانزد افغانها شود ولی ایران به دلایلی این کار را نکرد هرچند بسیار بیشتر از دیگر کشورها برای مهاجرین افغانستانی متحمل زحمت و خدمت شده بود.
سعید ۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۲
نقطه عزیز افغان ها موش نیستند انسان هستند چطور جرات می کنی به یک ملت توهین کنی؟ مگه تو مسلمون نیستی؟!
. ۰۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳
دل پر جان خودت داری میگی تو افغانستان برادر کشی میشد خب یعنی به خودتونم رحم نمیکنید بعدشم میخواین برید خب برید. همونجور که اومدین برگردید جناب سعید خان من نگفتم افغانیا موشن بله اونام مثل ما انسانن و مسلمان و حق دارند در کشور خودشون با غرور زندگی کنن نه آواره این کشور و اون کشور بشن. دل پر جان، به ملت ما توهین کردی جوابتم گرفتی. انشالله روزی کشورتون امن بشه و برگردید و با عزت و غرور اونجا زندگی کنید.
امیر ۰۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۴:۵۶
کی گفته که افغانی ها برن سوریه بجنگند به زور که نفرستادن شون خودشون برای پول خوب رفتند اگر غیراز این بود میرفتند برای خودشون تو افغانستان در برابر صالبان و داعش میجنگیدند
علی ۰۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۵:۱۱
همین که تو ایرانی یعنی نمک ایران رو خوردی همین که از پول ما مدرسه میرین و بیمه میشین مثل ما و خیلی چیزای دیگه این نون و نمک نیست حتما باید بری خونه یه ایرانی نون و نمکشو بخوری؟
بی طرف ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۸
از ادبیات کامنت ها معلوم میشه کلا دو سه نفر دارن کامنت می ذارن. دوستان این کامنتا واسه کسی نون و آب نمیشه میاین با چند تا اسم الکی نظر می دید. زندگی رو عشقه
دل پر ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۱
کاربری که با اسامی مختلف نقطه و امیر و علی اومدی کامنت گذاشتی ما با پول هیچ کس و ناکسی درس نخوندیم و زندگی نگذروندیم ما با بازومون نون در آوردیم کارهایی کردیم که تو و امثال تو از فرط تنبلی و غرور بهش رو نمیارن مثل روده پاک کنی و چاه کنی و آجر پزی و... هلا منکر جان و جانان ما بزن زخم انکار بر جان ما بزن زخم این مرهم عاشق است که بی زخم مردن غم عاشق است. اگه حرم حضرت زینب نبود مطمئن باش الان داشتی توی ایران با داعش می جنگید ی حالا هی بیا بگو به خاطر پول خوب رفتن هیچکس جون شیرین خودشو با پول معامله نمی کنه بقیه رو با اعتقادات خودت مقایسه نکن. اگه هم در افغانستان نجنگیدن که البته که جنگیدن و می تونی بری تحقیق کنی، به خاطر این بود که دشمن قابل شناسایی نیس بالا هم بهت گفتم. کسی مارو مفت بیمه نکرده و مفت به مدرسه نبرده کسی نمک شما رو نخورده که نمکدون بشکنه مطمئن باش اگه افغانستان صلح بشه اولین کسایی که دوان دوان به سمت وطن میرن مهاجران افغان در ایران هستند و کسی عاشق شما نبوده و نیست و نخواهد بود منظورم اینه که فکر نکنی از روی دلخوشی ما اینجاییم. در آخر خوشحال میشم بگی دقیقا چه توهینی به ملت ایران کردم؟ تو هستی که به ملت افغانستان توهین می کنی و اون هارو موش خطاب میکنی واقعا که...
دل پر ۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
همین که 99 درصد مهاجرین ناراضی هستند نشونه شکست شما در میهمان نوازیتان است همه مهاجرین که دزد یا جنایتکار نیستن که این رو بهانه کنی ما طلبکار هم نیستیم ما حق خودمان را می خواهیم ما می خواهیم به نام خود سیمکارت داشته باشیم ماشین داشته باشیم خانه داشته باشیم به نام خودمان کم ترین حق انسان مالکیت است که آن را از ما گرفته اید. شکایت ما از شما نزد حضرت قائم ارواحنا فداه محفوظ است انشاالله روز قیامت حسابی از خجالتتون در میایم.
دل پر ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۷
برو قوانین مربوط به اتباع بیگانه را در قانون اساسی کشورت بخوان، که مسلمان غیر ایرانی را با مسیحی و یهودی و کلیمی و... یکی کرده است. بله اگر شما هیچ ادعایی نداشتید ما می پذیرفتیم و کنار می آمدیم اما وقتی ادعا میکنید ما ملت امام حسینیم یا مملکت امام زمانیم، آیا در مملکت امام زمان خون ایرانی از خون افغانستانی رنگین تر است. تعارض تا کجا؟ فکر کردید با پایین زدن بقیه می توانید خودتان را بالا بزنید. هرگز! عزت تنها نزد خدا و رسولش و مؤمنان است. با شعار دادن کار به جایی نمی رسد اگر واقعا مسلمانان برادران دینی تان هستند پس عدالت را برای همه رعایت کنید و از خدایی بترسید که اگر اراده کند ما و شما را نیست و نابود می سازد و مخلوقاتی دیگر می آفریند. من و تو روزی می‌میریم و آن وقت می فهمی که چه نوشته ام اما الان هر چه بنویسم تو درک نمیکنی چون: و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لا یبصرون. امید است که دلت زنده شود.
ایرانی ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۹
آقای افغانی اجنبی، حق شما در کشور خودتون محفوظه. اینکه مالک خونه بشید بروید در کشور خودتون مالک خاکتون بشید. نه بیاید کشور ما و ادعای مالکیت خاک ما رو داشته باشید. خاک ما ایرانیا مال هیچ اجنبی نیست و نخواهد بود. از نیروی اطلاعات ایران خواستارم امثال این آقایی که ادعا میکنن و توهین میکنن شناسایی شوند و بهشون یادآور شوند که حقشون کجاس.
دل پر ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۹
ما شیعیانی بودیم که از شیعیان هم زبان هم نژاد هم فرهنگ خود زخم خوردیم ما مسلمانانی بودیم که به خاطر شیعه بودن در کشور خانه خود زخم خوردیم. این زخم ها نشان افتخار ما و ارادت خالصانه ما به خاندان عصمت و طهارت است و این تسلی دهنده دل پر و دل خون ما شیعیان از هر جا رانده شده است. ما بی صاحب نیستیم صاحب ما آقا امام زمان ارواحنا فداه هست. اگر دعای امام زمان در حق ما نبود الان ما نابود شده بودیم. ولی اشکال ندارد این زندگی چند روزه دنیا مال شما ملی گرایان زمین پرست. دیگر آن جهان انتسابی نیست که کسی کجایی به دنیا بیاید آن جا اکتسابی است و ترازوی اعمال و نیات سرنوشت را رقم می زند و دیگر ایران و افغانستان و آمریکایی وجود ندارد و همه با خضوع و تواضع نزد الله گرد خواهند آمد. از مدیر محترم خواهش می کنم حتما حتما این کامنت را نشر دهد من بعد از این کامنت دیگر نظری ارسال نمی کنم. با سپاس
دل پر ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱
«یا أَیهَاالنَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّاللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ». «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما راتیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است!» خداوند با این آیه شریفه بیان نموده که مردم از این جهت که مردمند همه با هم برابرند، و هیچ اختلاف وفضیلتی در بین آنان نیست، و کسی بر دیگری برتری ندارد، و اختلافی که در خلقت آنان دیده میشود که شعبه شعبه و قبیله قبیله هستند تنها به این منظور در بین آنان به وجود آمده که یکدیگر را بشناسند، تا اجتماعی که در بین‌شان منعقد شده نظام بپذیرد،و ائتلاف در بین‌شان تمام گردد، چون اگر شناسایی نباشد، نه پای تعاون در کار می آید و نه ائتلاف، پس غرض از اختلافی که در بشر قرار داده شده این است، نه اینکه به یکدیگرتفاخر کنند، یکی به نسب خود ببالد، یکی به سفیدی پوستش فخر بفروشد، و یکی به خاطرهمین امتیازات موهوم، دیگران را در بند بندگی خود بکشد، و یکی دیگری را استخدام کند، و یکی بر دیگری استعلا و بزرگی بفروشد، و در نتیجه کار بشر به اینجا برسد که فسادش تری و خشکی عالم را پر کند، و حرث و نسل را نابود نموده، همان اجتماعی که دوای دردش بود، درد بی درمانش شود. اما با جمله «إِنَّأَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» بیان نموده که تقوا تنها کرامت و امتیازحقیقی است. و آنچه که می توانددر بین آنان امتیاز باشد تقوا است نه چیز دیگر. توضیح اینکه: این فطرت و جبلت در هر انسانی است که به دنبال کمالی می گردد که با داشتن آناز دیگران ممتاز شود، و در بین اقران خود دارای شرافت و کرامتی خاص گردد. و ازآنجایی که عامه مردم دلبستگی‌شان به زندگی مادی دنیا است قهرا این امتیاز و کرامترا در همان مزایای زندگی دنیا، یعنی در مال و جمال و حسب و نسب و امثال آن جستجو می کنند،و همه‌ی تلاش و توان خود را در طلب و به دست آوردن آن به کار می گیرند، تا با آن به دیگران فخر بفروشند، و بلندی و سروری کسب کنند. در حالی که اینگونه مزایا، مزیتهای موهوم و خالی از حقیقت است، و ذرهای از شرف و کرامت به آنان نمیدهد، و او را تا مرحله شقاوت و هلاکت ساقط میکند. آن مزیتی که مزیتحقیقی است و آدمی را بالا میبرد، و به سعادت حقیقی‌اش که همان زندگی طیبه و ابدیدر جوار رحمت پروردگار است میرساند، عبارت است از تقوی و پروای از خدا. آری، تنهاو تنها وسیله برای رسیدن به سعادت آخرت همان تقوی است که به طفیل سعادت آخرت سعادت دنیا را هم تامین می کند، و لذا خدای تعالی فرموده تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیا وَاللَّهُ یرِیدُ الْآخِرَهَ. شما متاع دنیا رای میخواهید، ولی خدا آخرت را.» و نیزفرموده «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوی»؛ (برای زندگی ابدیخود توشه جمع کنید که بهترین توشه تقوی است) ، و وقتی یگانه مزیت تقوی باشد، قهرا گرامیترین مردم نزد خدا با تقویترین ایشان است، هم‌چنان که در آیه مورد بحث هم همین را فرموده است.
خسته از ایران ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰
سلام ایرانی ها بعد از چهل سال به اصطلاح خودشون مهمان نوازی کردنشون حتی درست یاد نگرفتند که مهمانانشون رو درست صدا بزنم نمی‌دونید بدونید که(افغانی) واحد پولی ماست نه...کدوم خدمات درمانی شما تا استحقاق درمان نگیرین که هیچ کمک هزینه درمانی به اتباع نمیکنین چرا بعد از ۴۰سال۹۹٪مردم مقیم ایران از زندگی کردن تو این کشور ناراضی هستن چرا بعد از ۴۰سال هیچ افغانستانی تو ایران پیشرفت نکرد چرا بعد از ۴۰سال 23000دانشجویی که فارق التحصیل میشن و شدن هیچ فرصت شغلی فراهم نشده و نمیشه چرا بعد از 40سال صاحب فقط یه گواهینامه رانندگی نشدن؟و اونایی هم که شدن چرا هر ساله به هزاران هزار بدبختی سوال و جواب بی ربط تو ادارات گذرنامه تحقیر بشن و هر سال یکبار باید تمدید کنن؟ چرا بعد از 40سال صاحب یه سیم‌کارت تو ایران نشدن؟ چرا بعد از40سال زندگی تو ایران یه ماشین رو نمیتونن بنام خودشون بگیرن؟چرا بعد از 40سال در دست داشتن کارت عابر بانک تو دست یه اتباع افغانستانی برای ایرانی ها عجیب و غریب و و و.....
پاسخ به ایرانی(نقطه سابق) ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۷
آقا یا خانوم نقطه که حالا با یه اسم دیگه نظر دادی خیلی وقته که دولتتون حق ما رو داده حرص نخور کسی در اینجا صاحب خانه نشده اگر وسعش می رسید در همان جا خانه دار میشد. تو از بنده خدا می خوای دهان من رو ببنده من از خدا می خوام که دهان تو و امثال تو را که آبرو برای خود نگذاشته اید ببندد. آمین در ضمن نظرات اگه قابل پخش نباشند مدیر سایت اونهارو پخش نمی کنه. اینا حرفای حقیه که واست بد جوری سنگینی می کنه راستی اجنبی گفتی به من، افغانی اجنبی، بهتره بری به من زرد های اروپایی هم که مسلمون هم نیستن اجنبی بگی که دلت البته راضی نمیشه چون اونها نژاد اصیل آریایی هستند. همینکه این جا رو پیدا کردی نشونه مریض بودن قلب و نژاد پرستی و ملی گرایی کورکورانه ات داره. چون مردم عادی واسه شون انسانیت مهمه نه ملیت. خیلی بیگانه ستیز هستی برو دانشمندان و متخصصان افغان رو که بهشون تابعیت ایران اعطا شده سلب تابعیت کن. و هر چه بنویسم نمی فهمی و درک نمیکنی.
پاسخ به خسته از ایران ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۴
سلام دوست عزیز خودت رو خسته نکن و امیدت به خدا باشه اینها 40 سال که هیچ تا روز قیامت هم خیری نمی رسونن بهتره اعصابت رو خرد نکنی و به زندگی ادامه بدی اونی که بالا سر من و توست می داند چه کار کند بگذار هر زخم زبانی که باباهاشون به ما زدن خودشون هم بزنن.
پاسخ به ایرانی(نقطه سابق) ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۲
من خیلی خیلی خوشحال میشم بگی دقیقا چه توهینی به کشورت کردم. برعکس تو که ما را موش خطاب کردی...
دل پر ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۶
اصلا شما راست می گویید دیدار و سخن به قیامت...
خطاب ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۴
لطفا جناب در مورد جنایاتی هم که اتباع ایرانی در حق مهاجرین انجام دادن چند مثال می زدید. در شرایط تحریم یادتان نرود ک افغانستان منبع مهمی برای تامین ارز ایران هست و صادرات کالاهای ایرانی در همین شرایط تحریم بخش اعظم ان به کشور افغانستان هست. بیش از دوهزار شهید افغانستانی در جنگ ایران و عراق و جانبازان آنها را فراموش کردین عنوان کنید. نیروی کار ارزان در دوران سازندگی هم گویا فراموشتان شده، خط مقدم جبهه سوریه با حضور نیروهای فاطمیون ک هزاران بهره سیاسی برای ایران داشت هم به یاد ندارید. بی چشم و رویی برخی ایرانیها واقعا جای تاسف دارد...
محمد رضا ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۹
اگر دولت افغانستان خیلی این موارد برایشان مهم است این رفتار زشت و بی ادبانه را نسبت به کشور های اروپایی نشان بدهند که به افغانستانیهای مهاجر هر نوع توهین را اعمال می کنند ولی جرات حرف زدن ندارن افغانستانی های مهاجر در ایران دزدی کردن تجاوز کردن آدم کشتن مواد مخدر قاچاق کردن و هر بار که قانون دنبال آنها بود از مرز رد شدن و پشت آن مخفی شدن و دوباره از یک جای دیگر سر در آوردن هیچ وقت از ایران و ایرانی بخاطر این جنایات معذرت خواهی نکردن اما برای یک سیلی که مردم ایران از دست این مهاجران بیشتر خوردن داد و بی داد می کنند
مجتبی ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
با احترام. بفرمایید مهاجرین افغانستانی که می گویید در ایران جنایت کردن آیا این سخن منصفانه است؟ یعنی از اطفال شیر خواره تا افراد سالخورده مهاجر جنایتکار هستن؟ شما خودتان می گویید اروپا بیشتر توهین کرده باز خودتان در نظر تان توهین می کنید؟! ضمنا فارغ از هرگونه ملیت و نسب و نژاد، هر کس جرمی مرتکب شود باید به سزای اعمالش رسیدگی شود و البته که خوب و بد همه جای دنیا پیدا می شود و نباید بد بودن گروهی را به تمام یک قشر بزرگ نسبت داد. کم نیستند تحصیل کردگان و بزرگانی از این قشر که مورد چنین بی مراعاتی هاو تندروی ها قرار می گیرن. در حرف زدن مان با انصاف باشیم. دولت افغانستان هم در حقیقت نسبت به مهاجرین بی تفاوت و بی پرواست و این کار های دولت افغانستان بیشتر جنبه خود نمایی دارد. اینجانب درخواست میکنم نظرات این بخش خاموش و حذف گردد چون به نظر من باعث دلسردی جوامع از هم می گردد. چون زبان ما و آنها فارسی است و آنان به اینترنت دسترسی دارند. همچنین بهتر است از ارائه چنین نگاه ها و موضوعاتی که غالبا با لفظی تند هستند جلوگیری شود تا باعث رنجش فرد یا افرادی نشود. موفق باشید.
ناشناس ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۱
باسلام اقا من با افغانهاکارمیکنم ادمهای تقریبا دوروهستنداگربحساب بشی زیردستشون دمار ازروزگارت درمیارن.خلاصه اگربرن توکشورخودشون کارواسه ایرانیابیشترمیشه. بامدارک ایرانیا کارمیکنن توهر زمینه ای.زبونشونم درازه.باهاشون کارمیکنم ک میگما خلاصه اگر برن راه کار واسه ایرانیابازمیشه.بخدا اگرمابریم توکشورشون دمار از روزگارمون در میارن.نگاه نکنید مظلوم.نگات میکنن بخدابشن۵نفر دیگه جلودارشون کسی نیست.خلاصه دولت باید بیرونشون کنه
محمد علی ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸
البته قوانین بازدارنده دولت ایران تا حدودی موثر عمل کرده و چند وقتی است که اکثر افغان ها در ایران به فکر مهاجرت به کشور ثالث شده اند و حتی عده زیادی از آنها در طی این چند سال به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده و وضع آنها بهتر شده است. لذا از برادران ایمانی افغان که توانایی مهاجرت به کشور ثالث را دارند می خواهم تا برای آینده فرزندانشان هم که شده از ایران خارج شوند. زیرا از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم خواهند ماند. مثل من که 20 سال از عمرم به هدر رفت تا اینکه در هرات امنیت نسبی برقرار شد و به خانه برگشتم. خدا را شکر دیگر از همه مزایای یک شهروند عادی برخوردارم و صاحب خانه و موتر و ثروت شدم که اگر از ایران نمی رفتم این اتفاقات برایم رقم نمی خورد. پس وطندار! ایران خانه من و تو نیست. این یک حقیقت است. هر چند که خودت را هم ایرانی بدانی، ایران میهن تو نمی شود. جایی برو که برایت ارزش قائل شوند زیرا تو ارزشمند و شایسته ستایش هستی نه نیش و کنایه
بی نام ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۴
آقای زندیه خیلی خوب میشد که از میهمان نوازی هایی که در دو دهه قبل در حق مهاجرین می کردید هم مطلبی می نوشتید! البته در دیگر دهه ها هم میهمان نوازیتان در همین حد بود لکن دهه 70 چیز دیگریست! لطفا با استفاده از کلمه میهمان نوازی، شأن و ارزش این کلمه را متزلزل نفرمایید. البته که ما بسیار نمک نشناس هستیم و آنگونه که شما حقمان را ادا کردید، ما حق شما را ادا نکردیم!
ایرانی ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰
قرار نیست یه قرن شما افغانهای عزیز مهمان ما باشید. مهمان نگه داشتنم دیگه حدی داره خدایی...الان که خداروشکر کشورتون نسبت به قبل امنتر شده؛ نیاز نیست مهمان کسی شوید
محمد علی ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵
آقایی ایرانی درست می گویید هیچ جا وطن خود آدم نمی‌شود. من مدتی است به افغانستان برگشته ام. با وجود تهدیدات امنیتی از تمامی حقوق اجتماعی و انسانی برخوردارم و حسرت روزهایی را می خورم که ای کاش هیچ وقت به‌ایران هجرت نمی کردم. با عرض پوزش.
عبدالحمید ۱۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۶
آقای زندیه شما بهتر است بیشتر روی مسائل پاکستان تمرکز کنید تا افغانستان. چون میزان آگاهی شما از مهاجرین افغانستانی بسیار اندک است. ارادتمند شما.
ناشناس ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۸
انشاالله حق به حق دار خواهد رسید. انشالله روزی می رسد که دیگر هر حرف مفتی خریدار نداشته باشد و هر قانون غلطی تابع نداشته باشد. آه. چه نزدیک است. گویی روزی را می بینم که حقایق آشکار گشته، و آنان که گمان می کردند اهل خوبی کردن و... هستند، ناگهان، خود را در میان آتش می بینند. همان هایی که امروز گمان می‌کنند که چه بگویم مطمئن اند که دارند به ما لطف بسیار بزرگی می کنند! در واقع آنان نمی دانند که بر ما در این سالیان طولانی چه گذشت. هر وقت دولت افغانستان کاری کرد، آنها ما (مهاجرین) را مورد اهانت قرار دادند. هر وقت جرمی صورت گرفت و مجرم افغان بود، تمام ما را مورد اهانت قرار دارند. خفاش شب را گفتند افغانی است و چه حوادث هولناکی که به تبع آن بر مهاجرین وارد شد و از آخر هم معلوم شد افغان نبوده. وقتی حرف دلت را میزنی باز هم تو را مورد اهانت قرار می دهند. فکر نمی کنم اصلا ما را آدمی زاد حساب کنید. خوب اشکال ندارد ما هم خدایی داریم. شمایی که می گویید من برگشتم و زندگی خوبی دارم، آیا تمام افغانستان دارای این شرایط هست؟ تمام افغانستان پیشکش! غیر از هرات و چند شهر انگشت شمار دیگر آیا خودت و برادر ایرانی ات می توانید تنها یک روز دوام بیاورید؟ مشکل ما همین است که مسائل را فقط از دید خود مطرح می کنیم و همین که خود به حق مان رسیدیم، می گوییم بقیه به درک! ولی نه اینطور چرخ گردون نمی گذرد. شاید با خود بگویید این شخص از کار برخوردار است و در ایران نان و آب می خورد و نمک نشناس هست که این اراجیف را نوشته،ولی من به شما می گویم عاجزانه و خالصانه بروید و از احوال ما جویا شوید، تحقیق کنید که در طی این چند سال میهمان نوازیتان! بر ما چه گذشت. خواهشا عموم مهاجرین را در نظر بگیرید نه مثلا همسایه پولدارتان را! تا بدانید چه کسی دروغ می بافد. حرف من حرف همین یکی دو سال نیست. حرف حداقل 35 سال است. در این 35 سال نمی. دانید که بر ما چه گذشت اما خدا می داند. طرف مقابل من، کسانی هستند که مخالف مهاجرین هستند و معتقدند چون ایرانی هستند ایران همم فقط وفقط به آنها تعلق دارد، یعنی ملی گرایان و پان ایرانیست ها.
ناشناس ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۱
نمی دانم چرا اسم مهمان نوازی گذاشتید؟ فرق هست بین مهاجر آواره و میهمان.
ایرانی ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
ببینید من دوستای خودم افغانستانی هستن خیلیم ادمای خوب و نجیبی هستن ولی من با حرف دوستان موافقم که میگن اگه مهاجرین برن شغل های زیادی ایجاد میشه نمیشه گف که همه اتباع افغانستانی نمک نشناس هستن اما اگه به کشور خودتون برگردید دیگه غریبانه زندگی نمیکنین و با غرور تو کشور خودتون صاحب همه چیز میشید ببینید حتما دلیلی داره که مزایایی از اقامتتون تو ایران نمیدن
پوپک ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۳
باسلام ،یک طرف قضیه کشور ایران است که مرزاشو کامل کنترل نمیکنه که راحت غیرقانونی رفت وآمد میکنند،بعضی نظر دادن که با افغانها رفتار برادرانه نبوده،در کشوری که بعضی مناطق از امکانات کم و حتی همان حقوق حداقل بی بهره اند،نباید عزیزان افغان انتظاری بالاتر داشته باشند،چه بسا کسان زیادی بوده اند که از دلسوزی به این افراد کار داده‌اند و متاسفانه بخاطرطمع یا چیز دیگری به قتل رسیده اند،این رو هم عزیزانی که طلبکار ملت ایرانند بدانن،اگر این کشور جای خوبی نیست،پس چرا مهاجرت میکنید،با اوضاع معیشتی که برای کشور ما هست و فرزند آوری خیلی کم شده،عزیزان افغان خوب دراین زمینه موفق روکنارخانواده های شش و حتی بیشتر تشکیل دادند
امیدوار ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۹
تصور کنید اگر برادر کشی و تفرقه در افغانستان ما نبود الان ما بزرگترین قدرت در منطقه بودیم اما صد حیف... اما با آمدن صلح و ثبات انشالله با تخصص های کسب شده در رشته های گوناگون قله های پیشرفت را طی خواهیم کرد و دو عنصر گمشده عزت و اقتدار را به ملت ستمدیده و مظلوم مسلمان خواهیم بخشید و به جهانیان افغانستانی را معرفی خواهیم کرد که در آن امنیت، ثبات، آرامش، امید، پیشرفت، عزت و اقتدار اسلامی تجلی کند به امید آن روز ها زنده ام. به امید صلح من زنده ام و شوق دارم که روزی ببینم آبادی کشورم و خوشی مردم مسلمان را. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر.
پناهنده ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
مزایا ندادن ایران به اقامتمان هیچ دلیلی ندارد جز عقب مانده نگه داشتن و حتی عقب مانده کردن پناهندگان! بروید خواهشا یه جای دیگه از این حرفا بزنید و از این مقاله ها سیاهه کنید.
ـ ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۷
آره فقط شما ایرانی ها خوبید
سعید ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۶
سلام علیکم عزیزان لازم است برای آگاهی آن دسته از افغانهای عزیز که قصد مسافرت به ایران را دارند نکاتی را عرض کنم. من خودم تمام عمر در ایران بودم و از تمام چالش ها و مشکلات خبر دارم. 1.در ایران شما نمی توانید هر شغلی داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما در افغانستان معلم یا راننده تاکسی باشید، در اینجا نمی توانید این شغل ها را داشته باشید و دامنه شغلی مجاز برای مهاجرین اندک است. 2.درست است که تحصیل در مدارس برای اتباع بیگانه مجانی است اما دیده شده که مدیر مدارس یا عوامل دیگر در برخی مدارس دولتی از اتباع پول به عنوان شهریه می گیرند. 3.تحصیل در دانشگاه های ایران حتی اگر شما کنکور بدهید و روزانه قبول بشوید باید شهریه بپردازید و هر رشته ای را هم نمی توانید بخوانید و در هر منطقه ای هم که مجاز به اقامت نباشید نمی توانید تحصیل کنید. 4.اگر چه برخی از مردم جامعه ایران به خوبی با شما تعامل می کنند، اما جو غالب مردم ایران به دلایلی همچون عقب ماندگی افغانستان در اثر جنگ، وقوع جرایم از سوی اتباع بیگانه که توسط رسانه به آن ضریب داده می شود، دید خوبی نسبت به شما ندارند و شما را به عنوان یک نوکر یا یک انسان بی سواد و بی فرهنگ نگاه می کنند هر چند که شما باسواد و با شخصیت باشید.، اینجا همه مان به یک چشم شناخته می شویم. 5.در اینجا به شما به راحتی گواهینامه نمی دهند سیمکارت نمی دهند هرچند که مجاز هم باشید به شما حق کار در ارگان های دولتی داده نمی شود. 6.شما از مالکیت اموال غیر منقول مانند خانه مسکونی محروم هستید و در مورد اموال منقول هم بسته به اینکه چه نوع مدرک اقامتی داشته باشید دارای محدودیت خواهید بود. به طور کلی بسیاری از اموالی که سند دار هستند تحت مالکیت شما در نخواهد آمد. مانند اتومبیل. 7.اگر توانایی مالی دارید پیشنهاد می شود به کشور ثالث مهاجرت کنید. 8.انتظار این را نباید داشته باشیم که در ایران در اولویت باشیم، چه بسا 40 سال از حضور اتباع بیگانه در ایران می گذرد و در این مدت گام های اندکی برای مهاجرین برداشته شده است. امید وارم مطالبی که نوشتم برایتان مفید باشد باز هم می گویم که حتی الامکان به ایران مهاجرت نکنید چون محدودیت ها بسیار است و پیشرفت نخواهید کرد. لازم به ذکر است کسانی به ایران مهاجرت کنند که منطقه شان درگیر جنگ هست و آن عزیزان که در مناطق نسبتا امن زندگی می نمایند به جای مهاجرت به ایران، به کشور های اروپایی مهاجرت کنند. باتشکر
پزشک ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۱
فکر کنم (حتم دارم) آقایی که می‌گوید اگر افغانها بروند فرصت شغلی زیاد می شود تا حالا باغچه خونه اش را هم بیل نزده باشد!
یک مهاجر ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵
مقصر کسی نیست جز سیاستمداران افغانستان چرا من به عنوان یک افغانستانی نباید توی کشور خودم باشم چرا کشور من نباید د رفاه امنیت ارامش باشه چرا نباید با سر بلندی از کشورم وقتی به کشور دیگر میروم به عنوان یک جهانگرد نروم که به عنوان یک مهاجر انجا باشم چرا جوانهای ما باید اینقدر سر خورده باشن و به عنوان یک برده به انها نگاه بشه لعنت بر طالبان لعنت بر حامی طالبان لعنت بر تعصب لعنت بر طالب کودک کش و کسایی که فقط فکر منفعت خودشان هستنن نه مردم افغانستان چرا نباید کشور ما اباد باشه فقط جنگ باشه متعصبین خونخوار فقط ادم بکشن سر ببرن به نام جهاد دراه خدا خدا به کدام از شما وحی کرده ادم بکشین چرا خدایا ایه ای نازل میکردی که این شمرهای زمان بفهمن نباید ادم بکشن نباید این جاهلای بیسواد در کشور ما چه میکنن که خدا لعنت کنه انگلیس را که این کوچیهای خونخوار را قدرت داد که کشور مارا بگیرن مردم مارا به این روز بیندازن چرا ما باید اواره باشیم چرا ما نباید به عنوان یک جهانگرد به کشورهای همسایه برویم که به عنوان مهاجر برویم به عنوان اواره برویم پس لعنت بر سیاستمداران خونخوار لعنت بر طالبان خونخوار لعنت بر حامی طالبان .........؟؟؟؟؟؟
Ahmadi ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۴
اینهمه حقارت تحقیر تقصیر کسی نیست جز سیاستمداران افغانستان چرا من به عنوان یک جهانگرد نروم به کشورهای همسایه که باید به عنوان یک مهاجر بد بخت برویم چرا باید کشور ما جنگ باشد چرا نباید مثل کشور های اروپایی یا ژاپن نباشیم چرا کشور افغانستان نباید در رفاه باشد چرا امنیت نباشد چرا ادم کشی باشد چرا .؟؟؟؟چرا چهل سال جنگ دراین چهل سال اگر سالی یک ساختمان هر کسی میساخت به جای ادم کشتن در راه خدا به جای سر بریدن در راه خدا الان افغانستان اواره نداشت رفاه داشت گل گلزار بود یک افغانستانی به عنوان یک جهانگرد به کشورهای همسایه میرفت نه یک مهاجر بی ارزش اوراه بی ارزش وقتی به عنوان یک جهانگرد میرفت دیگر توهیتی در کار نبود سر بلند بود یو جوان افغانستانی به هویتش افتخار میکرد دیگر سر افکنده نبود عاملش جهل تعصب قومی مذهبی مذهبی که سر میبرن که ثواب کرده باشن سر میبرن که جهاد در راه خدا کرده باشن لعنت بر فکر شوم طالبان وحامیان طالبان لعنت بر جهل لعنت بر تعصب لعنت بر طالب کودک کش و کسایی که یاری میدن با پول لعنت بر انگلیس که این کوچی های جاهل کثیف را اوردن توی افغانستان که مردم دیگه روی ارامش نبینن خدایا کاش ایه ای نازل میکردی که نکشید صلح کنید زندگی کنید شاد باشید تا مردم جاهل این کارها را نمیکردنن اینهمه بد بختی تقصیر کسی نیست جز سیاستمداران افغانستان و طالبان خونخوار شمرهای زمان چرا باید یک جوان افغانستانی اینقدر سر در گم باشد و به دنبال مامنی امن بگردد چرا کشور خودش ارام نباشد چرا .؟؟؟؟؟؟؟
غریبه، بیگانه، خارجی، افاغنه یا هر چی که دوست دارید ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸
از خدا می خوام که توی هیچ جای دنیا مهاجرت نباشه. سخته هجرت. این سختی رو فقط یک مهاجر درک می کنه. درد هجران از درد از دست دادن عزیز کمتر نیست. مخصوصا که فقیر هم باشی. خدایا! از ما که گذشت و مویمان در غربت همسایه مان سفید شد. به جوانان عنایتی کن که داغ هجرت دامنشان را نگیرد. آمین
دنیای فانی ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۱
برعکس خیلی از مهاجران، من کاملا آرامش دارم و اصلا به این گپ ها اهمیت نمی دهم چون می دانم که هر حقی گیرنده ای دارد و عدالت الهی بر این است که حق به حق دار برسد، چه در اینجا چه در آنجا(آخرت)
هموطن ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۷
مشکل از اینجا شروع شد که ایران به محاجرین غیر قانونی هم اجازه ورود دارد
نیا اینجا! ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰
ای کاش هیچوقت در ایران متولد نمی شدم. ای کاش هیچوقت پدر ومادرم به ایران نمی آمدند. ای کاش زودتر از اینجا بروم. هر کس به ایران مهاجرت کنه اشتباه بزرگی می کنه تورو خدا اگه قدرت انتخاب دارید ایران را انتخاب نکنید. دیدم دوستانی رو که به یه امیدی میان و نوزادانشان را در ایران به دنیا می آورند.یا میان دانشگاه درس بخونن. اما بشنوید از من که متولد این ایران هستم! مواظب باشید این اشتباه را انجام ندهید. اگر می توانید حتما حتما به اروپا یا آمریکا بروید حتی ترکیه هم بروید خوب هست. دانشگاه های خوبی هم دارد و قیمت های مناسبی هم دارد. اما لطفا لطفا لطفا اگر آینده فرزندانتان برایتان مهم هست به ایران نیایید از من که گذشت و عمرم با بی احترامی و هتک حرمت و تبعیض و... تباه و تلف شد. اینجا اصلا مارا آدم حساب نمی کنن اگه بفهمن افغان هستی اصلا بهت محل نمی گذارند. یه جوری به تو نگاه میکنن انگار از فضا آمدی. فریب نخورید. بعضی ها برای مهاجرت به ایران حفظ دین را بهانه می کنن در حالی که اگر انسان درست باشه در اروپا هم دینش حفظ میشه. در اداره ها بروی اگه یکم زیاد حرف بزنی میگن طلبکار که نیستی! اصلا تا نیای اینجا حرفایی رو که زدم رو فکر نکنم باور کنی. پس یه بار امتحان کن بیا ایران، دفعه بعد کفشت هم اینجا جا بذاری نمیای و داریش!
ادامه نیا اینجا! ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۶
و اینکه گول این حرفارو که امثال آقای زندیه میزنن مثل بزرگ‌منشی، مهمان نوازی، کریمانه، برادرانه، رفیقانه، و... را نخورید. اینها فقط در حد حرف هست و حرف زدن را همه بلد هستن.
شعیب ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۷
ما شاءالله ده برابر مقاله اصلی دیدگاه ثبت شده.
با انصاف باشیم ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶
من تولد یافته ایران هستم و تا الان که حدود 30 سال سن دارم در ایران زندگی کردم و هر سال بابت تمدید مدرک پول پرداخت می کنم و مالیات هم می دهم. ولی سیمکارت به نام خودم ندارم و بانک هم حسابم (مهاجرین) را مسدود می کند و اذیت مان می کند. گواهینامه ندارم و جرات ندارم بدون گواهینامه زندگی کنم و هر روز برای رفتن به سرکار تاکسی می گیرم و پول زیادی از حقوقم به رفت و آمد خرج می‌شود در حالی که پول خرید ماشین را دارم. هزاران مشکل دیگر اینکه بچم با وجود اینکه قانونا ایرانی محسوب میشه چون خودش و من متولد ایران هستیم، اما شناسنامه ندادن. حالا خودتون قضاوت کنید کی نمک نشناسه...
اسدی ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۴
سلام ممنون از این مقاله خوب و غنی..همین است درد مردم ایران...ما مشگلات بسیاری در ایران داریم افعانی ها هم شده اند قوز بالا قوز.....و کل تقصیر بر گردن دولت است...دولتی که مردم انتخاب کرده اند و این دولت به بیگانه خدمت میکند در خدمت افغان نمک نشناس.....من خود در انگلیس مدتی زندگی میکردم...البته مستقیم هیچ رفتار بدی ندیدم...اما همان فرم پر کردن هزار جا و شغل مناسب پیدا نکردن..خودش نشانگر مواظبت از مردم خودشان است ..حالا که در ایران هستم میفهمم که آنها چطور با سیاست خارجی ها را کنترل میکنند...یک روز صبح زن حامله سیاه پوستی را دست و پایش را گرفتند با زور داخل ماشین پلیس کردند و بردند فرودگاه ... من به پلیس محلی خبر دادم و برایم توضیح دادند که توریستی آمده و چند سال است مانده و کار کرده با اسم دیگری و بیمه دیگری و الان هم حامله است و میخواهد بچه اش را اینجا بدنیا بیاورد تا بماند...چون غیر قانونی و حقه اینکار را کرده...باید برود به کشور خود.
احسان ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
زندیه! که همش چهل سال میهمان نوازی کریمانه می گی! این رو بدون که تا 15 سال پیش ما نمیتونستیم دانشگاه بریم چون نه میذاشتن پیش دانشگاهی بخونیم و نه می ذاشتن کنکور شرکت کنیم. تا 20 سال پیش اینقد دانش آموزان اتباع رو اذیت کردید که بیشترشون از تحصیل زده شدن. کله تان را جناب از برف بیار بیرون. دانشجوی خارجی در دانشگاه مفت درس نمی خونه. مهاجر اینجا زحمت می کشه عرق می ریزه پول درمیاره مثل اروپا نیست که فکر می کنین از جیب مالیات دهندگان مهاجرین پول می گیرن نخیر اگر اینجا کار نکنی خبری از پول مفت نیست. شما یک سیمکارت زورتان می آید به اسممان بزنید. دیگه بقیه امور پیشکش تان. از کدام نمک حرف می زنی؟ از کدام نمک دان حرف می زنی؟ اگر نان و آب و برق و گاز و تلفن ارزان است، کار ما هم در این مملکت ارزان است. اگر در این مملکت نان و نمک خورده ایم با پول خودمان نان و نمک خورده‌ایم. آهای اونی که میگی بچه هاشون زیاده فکر نکنم به شما هیچ ربطی داشته باشه که بچه هاشون زیاده شما ارباب ما نیستید که بگید چرا بچه هاتون زیاده. وقتی ما برایتان بیگانه و خارجی و اجنبی و افاغنه، که لفظی تحقیر آمیز هست، هستیم، پس انتظار لطف ما را نباید داشته باشید. وقتی منت خوبی های ناکافی تان را بر سر ما می‌کشید انتظار تشکر و قدردانی از مارا نداشته باشید. انتظار نداشته باشید عاشق سینه چاک تان باشیم وقتی می بینیم دیدگاههایتان راجع به ما چقدر زننده است.
اسدی ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۴
باز هم سلام....این خانه قشنگ است ولی خانه تو نیست این خاک فریباست ولی خاک وطن نیست. پشت خط هزار حرف میزنید...آیا مقابل قاضی در دادگاه...میتوانید بگوئید چه حقی طلب دارید چه میخواهید از صاحبخانه ای مهمان ناخوانده ..نه نمی توانید..میلیون میلیون بدون ویزا میایند میروند کار میکنند پولشان را میبرند در کشورشان خانه دارند باغ و بستان دارند...این ها فقط موقعیت طلب هستند....ما هیچ نژاد پرست نیستیم ما میگوییم محترمانه برگرد خانه ات و همسایه باش نه سربار
!!!؟؟؟... ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲
اسدی ممنونم که( دانسته یا ندانسته) آنچه که حقیقت جامعه انسانی ایران هست را بیان کردی بله درسته میلیون ها میلیون (که می‌شود 1 میلیارد) جمعیت افغانستان بوده نمی دونستیم.! و اما حقیقت جامعه این است که به خاطر لطف های نکرده بر سرمان منت می‌گذارند. جناب فکر نکن به خاطر محدودیت ها مهاجرین قدم به جلو برندارن. کار کردن از بدیهیات است. کار ما را هم هر کسی حاضر نیست انجام دهد مثلا خود جنابتان تا حالا کوره پزی کرده اید؟! بله راست می گویید می خواهید ما به کشورمان برگردیم ولی با احترام را که قید کردی شما هیچ گونه احترامی قائل نیستید. تحقیق کن. جناب این خانه برای شما قشنگ هست این خاک برای شما فریبا است. من از به دنیا آمدنم در این خاک سخت پشیمانم. این خانه از اول برای من سرایی سرد بود. و اینکه چه حقی طلب داریم؟ جواب دادن به این سوال بی معنی است چون فکر نکنم شما صلاحیت رسیدگی به آن را داشته باشید. و دیگر اینکه بعید است از شما به عنوان شهروند یک کشور اسلامی که از کشوری مانند انگلستان الگو برداری کنید! ولی در همین انگلیس عمو ام زندگی می کند و حدود 20 سال هست آنجا زندگی می کند و مدیر یک شرکت پستی هست و فرزندانش هم پاسبورت انگلیسی دارند و هیچ گونه تبعیضی میان آنها و اتباع انگلیس وجود ندارد. اما در این خانه زیبا! ما تمام هم و غم مان این است که یک موتور سیکلت یا یک ماشین به ناممان بزنند و نه بیشتر! بله درست می گویید این خاک فریبا زیبنده ما نیست. البته شاید الان بگویی که داییت سواد داشته خوب بله سواد داشته ولی ما هم اینجا بی سواد نیستیم. ولی یک چیز را خیلی درست و دقیق و به جا فرمودی.، هزار فرم پر کردن و شغل پیدا نکردن در انگلستان! پس معلوم می شود در ایران هم اگر کسی کار پیدا نمی کند مشکلش ما نیستیم! اشکال کار خودش هست. و در آخر خیلی عذر می خوام اگر ناراحت شدی یا شد،ولی بذار اینم بگم نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا، حتی اون دنیا! انسان به اندازه لیاقتش نان می خورد نه به قدر اشتهایش. فدات
گلاب ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸
بزرگ منشی کریمانه یا بزرگ منشی خود شیفته وار؟
دکترای نمک شناسی ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳
ما خیلی هم نمک شناس هستیم و انواع نمک ها را می شناسیم مانند سدیم کلرید پتاسیم کلرید سدیم سولفات و غیره.... می خواستم بگویم ضرب المثل های زبان فارسی تان بسیار غلط دارد!ههه...
... ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۶
مساله افغانستان یک بن بست به تمام معنا هست و مردم افغانستان اعم از مهاجر و غیر مهاجر و کشور های همسایه و حتی آمریکا و اروپایی ها این بن بست را باید قبول کنند. همین خیال بافی که بگوییم روزی افغانستان خوب می شود همه مان را در اشتباه فرو برده چهل سال است که می گوییم یک روز افغانستان خوب میشه که نشده. تنها راه حل این است که سوابق مهاجرین چه در ایران و چه در کشور های دیگر رسیدگی شود و آنها که مفید و زحمتکش بودند در جامعه پذیرفته و آنهایی که جرمی مرتکب شده اند بر آنان محدودیت اعمال شود. اتفاقی هست که افتاده هیچ کس هم حاضر نیست برگردد. وضعیت افغانستان هم معلوم هست. هر کس از خانه اش بیرون می رود برگشتنش با خداست. ما در جامعه هستیم و می بینیم که برخلاف فضای مجازی و تلاش عده‌ای به اصطلاح انسان در این فضا، بسیارند افغان هایی شرافتمند و محترم که سالیان متمادی در کشور زندگی کرده اند و حتی نسل های سوم و چهارم هم در ایران هستند. نباید به ما بربخورد که چرا افغان ها غیر قانونی به ایران آمده اند. چون که در جنگ همه به دنبال نجات جان خود هستند و مجبور هستند هر چه زودتر محل ناامن را ترک کنند. افغانستان بدون صلح آباد نمی شود که بخواهند به ایران نیایند و کشورشان را آباد کنند! هنوز تا رسیدن به این مرحله خیلی مانده است. با کمال تعجب در یکی از نظرات دیدم فردی گفته من به افغانستان برگشتم و کاش به ایران نمی آمدم! دوستان می توانید در اخبار بخوانید که در افغانستان چه می گذرد! هم میهنانی هم که با حضور اتباع بیگانه که من اصلا آنهارا بیگانه قلمداد نمی کنم مخالف هستند باید بدانند که قبل از اینکه ایرانی باشیم مسلمان هستیم و کشور های اسلامی باید به معنای واقعی کلمه یک کشور و یک امت به نام کشور اسلام باشند تا دست ابر قدرت ها از این امت قطع گردد. من گله ای هم از برخی برادران افغانستان دارم درست هست که در بسیاری از موارد که در جامعه می بینم در حق تان اجحاف شده اما شما عزیزان باید بدانید که ایران در شرایط سختی قرار دارد.، این را گفتم که بدانید اگر ما در شرایط خوب و عالی از لحاظ اقتصادی بودیم با آغوش بسیار باز تر از شما پذیرایی می کردیم و در آخر باید بگویم که شما تاج سر مان هستید و میهمان نوازی ما از شما برایمان بزرگترین افتخار هست و اگر در این راه کوتاهی کردیم حلالمان کنید. با تشکر.
برائت ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷
بسم الله الرحمن الرحیم این برائت نامه ایست از آن دسته از مسئولین و حتی ایرانیانی که روز به روز عرصه را بر ما قشر مهاجر (که اصلا مهاجر نیستیم و متولد این کشور هستیم) تنگ تر می کنند. من و امثال من از آن دسته مسئولین که مشکلات ما را می دانند اما ما را الاف کرده و هیچ قدمی برنمی‌دارند اعلام برائت می نماییم. من به عنوان مهاجر زاده ای که قانونا در ایران زندگی می کنم از ایرانیانی که همه را به یک چشم دیده و مارا عامل بدبختی خود می دانند اعلام برائت میکنم من از طالبان آدمکش و حامیانش اعلام برائت می کنم من از حکومت فاسد افغانستان اعلام برائت می کنم من از سازمان ملل که در این سال‌ها مارا تعیین و تکلیف نکرد اعلام برائت می کنم من از آمریکا و هر خارجی دیگری که از ناامنی افغانستان سود می برد اعلام برائت می کنم. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.
000 ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵
من از نژادپرست و نژادپرستی متنفرم؛ اما آن دوست ایرانی که خود را نماینده ی مرم شریف ایران تصور کرده بود و از مهاجرین افغان خواسته بود به کشورشان بازگردند، نگفته بود آیا کشورهای مسیحی میزبان میــــلیـــــــونــهــا ایرانی هم از این سیل مهاجرین ایرانی یک چنین درخواستی کرده اند؟؟ آن ایرانیها که با ویزا و پاسپورت مهاجر نشده اند؛ میزبان هم از آنان دعـــــوت نکرده بود؛ کشور اسلامی ایران هم که از لحاظ توسعه در منطقه کم نظیراست؛ پس دلیل مهاجرت آن ایرانیها درد شکم یا تهدید جنگ و.... نبوده است!! پس دلیل این قساوت کلامی شما نسبت به ما افغانهای هم دین و هم زبان تان که جبر زمانه کشور ما را به آتش کشیده در چیست؟؟
سحر ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
خونی ک برای حفظ جمهوری ب اصطلاح اسلامیتان از هزاران جوان افغان ریخته شد و با چشم سفیدی چشم روی آن بستید و رشادت های کم نظیر تیپ فاطمیون در عراق و سوریه ک باز هم برای حفظ امنیت ایران بود باز هم از نمک نشناسی ما صحبت میکنید واقعا جای تاسف است ک دست پیش را گرفتید ک پس نیفتید
جوادی ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱
از کسانی که نژادپرستی افتخارشان، میهن پرستی آیینشان، و از دیدن رنج ما خوشحال، چه انتظاری بیشتر این؟!
مرتضی ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۳
یه سوال، مهاجرین افغانی که الان در ایران هستند برای کدام کشورها می توانند درخواست اقامت بگیرند؟ به عبارتی کدام کشورها مهاجرین افغانی ساکن ایران را قبول می کنند؟
مصطفی ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۴
در پاسخ به مرتضی سایت را اشتباهی آمدی برادر باید با وکیل مهاجرت صحبت کنی
فریدون ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳
اولآ ایران تا بحال بزرگ‌منشی در مورد مهاجرین افغانستانی نشان داده است ولی متآسفانه این مردم نمک نشناسند و به مردم شریف ایراناز طریقه مجازی بسیار فحاشی میکنند ،من از مسئولین محترم خواهشمندم در این مورد رسیدگی کنند،
گنجی ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۲
من چندتا نظراتی رو مطالعه کردم همه حرفای ایرانی وهم افغانی درسته. اما چرا افغانیها دل پراز کینه وبغض نفرت از ایرانها دارن...؟ من در همه جا مخصوصا از زنان افغانیها زیاد دیدم و باگوشم مستقیم از زبانشون شنیدم .. این تابعه های افغانی جواب بدن چرا... من با چشمان خودم می دیدم افراد افغان حتی به مسافران عرب و عرب تباران که هیچ ربطی به اونا نداشتن از اون ایرانیی که سرسفره اش هرروز نون می خورد روزی می بردن به ایرانی ترجیح می دادن ... چرا ...؟ من از اون موقع فهمیدم این عقده در دلشون نسبت به ایرانیها هرگز پاک نمی شه من چشمانم دیدم و شنیدم
میثم ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱
1. دولتمردان ایران تصویری رویایی از هزینه ها و امکانات ارایه شده به افغانستانی ها ارایه میکنند. برادران ایرانی. چه حسی دارید وقتی رئیس محترم جمهور از رفاه ایرانیان و امکانات پزشکی و بیمه و کیفیت آموزش و پرورش و رونق اقتصادی صحبت می کنند؟ ماهم همان حس را نسبت به اظهارات اقای زندیه داریم. 2. وقتی صحبت از جرم و جنایت مهاجران در ایران می‌شود از شما خواهش می کنم تعداد زندانیان و مجرمان افغانستانی را بر تعداد کل مهاجران تقسیم کنید بعد �داد مجرمان و زندانیان ایرانی را بر جمعیت کل کشور تقسیم کنید عدد های به دست آمده را با هم مقایسه کنید و توجه داشته باشید مهاجران افغانستانی که به ایران آمده‌اند اکثرا از طبقه ضعیف و روستایی هستند و اکثر نخبگان و ثروتمندان افغانستان به اروپا و آمریکا رفته اند حالا ببینید سطح سلامت اخلاقی مهاجران افغانستان در مقایسه با چگالی جرم و جنایت در اتباع ایرانی چگونه است وقتی پای صحبت دولتمردان ایرانی در خارج از کشور بنشینید و ایران را ندیده باشید فکر می کنید ایران از تمام کشورهای اروپایی پیشرفته تر است اما شما چه قدر شما از کیفیت خدمات دولتی و رفاه اجتماعی خود راضی هستید؟
میثم ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۵
افغانستانی بد. فقط سری به کشور های عراق. پاکستان و ترکیه و سوریه وحتی فلسطین بزنید. نظرشان را بپرسید. بعد متوجه قدر وجاهت دولتی میشوید و داغ نک نشناسی!!! افغانها قابل تحملتر می شود.
دوست دار سرزمین ایران یک افغانی. ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۷
دلمون گرفت از این روزگار! بین کامنت ها کامنت های یه عده خیلی جالب بود و اموزنده... عزیزان بیایید برای همه انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و نزدیکی دوری و حتی اگه سربار و باعث رنج ما هستند طلب خیر و برکت بکنیم تا احساس لطف الهی و ارامش شامل حال همه مون بشه چرا که امروز ایران هم روز به روز داره شبیه همون افغانستان و.. میشه... و این کینه و ها و نفرت ها هم راه به جایی نمیبره جز ویرانی یاحق
لیدا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۳
واقعا نمک نشناسی افغان ها زبانزده !!! ما برای افغان ها کارت دعوت نفرستاده بودیم و مهمان ناخوانده هم که تعیین تکلیف نمیکنه من کاملا افغان ها رو میشناسم و با آنها مراوده داشتم کافیه یک ایرانی در جمع افغان برورد بسیار مورد تحقیر قرار میگیره !! اگر ایران انقد بد بود چرا اومدین؟! حالا هم دیر نیست برای رفتن ... اینجا کشور ماست با قوانین ما بروید کشور خود را با قوانین خود آباد کنید ! والسلام
ناشناس ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۷
خواهران و برادران افغان به کشور خود باز گردید و کشور خود را با دستان خود بسازید.
شهسراب ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۷
یک سوزن به خود و یک جوالدوز به بقل دستی .ایران دیگر توان خودراازدست داده ،تورم وحشتناک، بیکاری مردان و جوانان، بیماری اخیر ،فقر مردم،تحریم و ... کمر ایران شکسته ، شما افغانها در گذشته مردم نجیب و شریفی بودید ولی دیگر نیستید ! بعضی جوانهای شما در ایران به زشتی روزگار میگردانند ! کارشان از وقاحت گذشته ! مردم میبینند صبر میکنند ولی روزی کاسه صبر لبریز میشود .آنوقت آنهاییکه از ترس مرگ ناشی از جنگ به ایران پناه آوردند و ایرانیها آغوش باز کردند ، یا خود را اصلاح کنند یا منتظر عواقب اعمالشان باشند ! این شامل همه نیست ولی چیزی که من در کرج شاهدم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جوانان کارگر بشدت راه و رسم زندگی سالم را گم کرده اند ! چرا ؟ در عمل پیرو هیچ دین و قانونی نیستند !
محمد ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰
من ایرانی بهیچ وجه راضی نیستم که وقتی خودم دارم زندگی سختی را تحمل میکنم ، بار دیگری را بر دوش من بگذارند و مالیاتم را خرج کسانی کنند که به جای پایان دادن جنگ و شروع ساخت و ساز و آبادانی کشورشان از آن فرار کرده اند و دارند از منابع ما استفاده میکنند
امیر ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۳
به امید روزی که همه ی افغانیا برگرند به کشورشان
وحید ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۱
خواستم نظری به نفع افغانستانی‌ها بدم ولی با دیدن بعضی کامنت‌ها پشیمون شدم. جالبه بیشترین ایرانی‌هایی که به نفع افغانستانی‌ها صحبت می‌کنند وطنپرست‌های ایران هستند درحالی که در شهرهای تجزیه‌طلب‌نشین با این مهاجران -از سوی اهالی نه دولت- بشدت برخورد میشه و دولت هم بخاطر امنیت خود این مهاجرین اونها رو از ورود به این شهرها منع کرده ولی می‌بینیم که با کمال تعجب از میزان فهم و شعور یک سری از مهاجرین، از ادبیات پانترکیستی بر علیه غیرتمندان ایران استفاده میشه!! معنی نمک‌نشناسی را در همین نکته ببینید.
وحید ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۵
۲۰ سال پیش در برنامه روز هفتم رادیو بی‌بی‌سی از اینکه یک پسر افغانستانی‌تبار هنگام دستگیری گفته بود که من متولد ایران هستم پس ایرانی هستم، یک جوّ احساسی شکل گرفت. ولی بعد از اینکه با یک زن افغانستانی مصاحبه کردند و خودشو با افتخار افغانی نامید کل جوّ فرو ریخت و مجریان حق رو به دولت ایران دادند.
Kamran ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۲
سلام میخواستم بگم اول اینو بخون بعد نظر بده. من نصف این مقاله رو خوندم و همچنین چند تا از نظر ها رو و میخواستم بگم با بخشی از این مقاله موافقم ولی با بخشیش هم نه مثلا نوشته افغانی ها در ایران رایگان خدمات کرونا از این چیز ها رو دریافت میکنن و اینا میخوام بگم شما با چشمای خودت دیدی من که افغانی تا حالا ندیدم و همچنین نوشته در مشهد به دختر بچه ایرانی تجاوز کردن ولی ننوشته در ایران به دختر بچه افغانی تجاوز کردن و کشتنش و اخر هم معلوم نشد قاتل و اصلا مجازات کردن یا نه و همچنین ما افغانی های بیچاره به جای اینکه میاومدیم ایران باید میرفتیم کشور خودمون رو آباد میکردیم اگه حساب کنی از وقتی افغانی ها اومدن ایران چقدر کار کردن چند ساعت چندین سال یا حتی اشغال ها رو جدا کردن شما خودت باشی انجام میدی اینا رو هم حساب کن تو ایران افغانی رو میزنن نمیتونه از خودش دفاع کنه درس میخونه نمیتونه کاره ای بشه در حالیکه شما خودتون تو امریکا یا کشور های خارجی درس میخونین تازه میتونین کار دولتی مثل پزشکی و اینا رو هم بکنین و دیگه میگن از مدرسه به صورت رایگان استفاده میکنن واسه من که اینجوری نبود میومدن میگفتن بخش نامه اومده باید پول بدین چیزایه دیگه ای هم هست که الان حضور ذهن ندارم
مسلم ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۳
مهاجرین افغان همیشه تحقیر می‌شوند من روز اول مدرسه ام یادم میاد که معلمم با من بسیار بد رفتاری کرد متاسفانه این در افکار مردم است وقتی یک مادر به فرزندش میگه اگه غذا نخوری افغانی میاد از همون بچگی افکار بدی از افغان ها دارن همه مردم خوب و بد دارن ولی بیشتر افغان ها از قوم هزاره و شیعه مذهبن که بسیار آرامن مشکل اصلی از پشتون هاست که با تمام اقوام افغانستان و مردم ایران مشکل دارن. آیا به نظرتون یه مهاجر که هیچ وقت نتونسته به نام خودش یه سیمکارت بخره نتونه گواهی نامه بگیره و ماشین بخره و از همه مهتر متولد اون کشور باشه از اون کشور بیزار باشه. حالا خیلی میگن مگه ما شما را دعوت کردیم نه دعوت نکردین ولی در هیچ جای دنیا این رفتار با مهاجرین نمیشه حتی جاهایی است که اسمش افغانی ممنوع است‌. ما هم آدمیم و حق زندگی داریم مهاجرین متولد ایران ایران را وطنشان میدانن و حاضرا حتی برای ایران بجنگن
دكتر فشاركي ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱
بسیاری از ما ایرانیها نژادپرستیم و برخورد بدی با افاغنه داریم. تو کتابهای تاریخمان مینویسیم افغانستان جزئی از ایران بوده ولی افاغنه را ایرانی نمیدانیم! آیا غیر از اینست که برای نگهبانی و سرایداری به ایرانی اعتماد نداریم و از افغانی استفاده میکنیم.بسیاری از مشاغل سخت که ایرانیها زیر بار آن نمیروند توسط افاغنه انجام میشود. ایکاش مانند غربیها که نخبگان و افراد فنی ما را با دادن تابعیت جذب میکنند ما هم به افاغنه تابعیت میدادیم.
افغانستانی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۲
مشکل خود مائیم خاک تو سرمون که بین یه مشت ادم نژاد پرست داریم به سختی روزمون رو شب میکنیم وای بر نژاد پرستان تا وقتی که متولد میشیم یه عالمه زحمت و سختی می افته گردن پدر و مادر بعد که رفتیم مدرسه باهامون عین یه ادم رفتار نمیکنن بعد که قدم گذاشتیم تو دانشگاه یه عالمه باید پول بدیم ولی اخرش میگن تا نری افغانستان بهت مدرک نمیدیم راستی اینو هم بگم که هیچ پولی بابت اموزش شما پرداخت نمیکنین خودمون داریم با زحمت و کارگری کردن پردداخت میکنیم یه اب درست حسابی نداریم دست همون سازمان های خیریه ی خارج از کشور درد نکنه که بیشتر کمک رو میکنن
ایرانی ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۸
افغانها دارند چوب جدا شدن از ایران را میخورند ، تصور کنید پاکستانیها بروند به هندوستان و با پناهنده شدن بخواهند دوباره نشان بدهند که یک ملت هستند و یک زبان دارند ، نمیدانم چرا هیچ نویسنده ای به این موضوع نپرداخته.....؟
به علی ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۱
تو و امثالت که نژادپرست نیستید چرا نزدیک ۵۰ سالی که افغانها میان ایران حتی یک افغان و تو شمال غرب کشور پناه ندادید ؟ همیشه شمایید که میگید فارس افغانی و به این بهانه حتی ترکهای افغانستان و پناه ندادید خودتون تو شهرهای غیرترک هستید اما چشم دیدن غیرترک و تو شهرهاتون ندارید از هر تریبونی هم برای زدن فارسها و کردها استفاده میکنید یکی از شروط افغانها باید این باشه که افغانها در آذرباییجان مثل بقیه استانهای ایران ساکن بشن نژادپرست تر از شما با شعارهای مرگ بر فارس و مرگ بر کرد و توهینهاتون به مردم گیلان و مازندران خودتونید
ناشناس ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱
اینها آب هیرمند را به روی هموطنان بلوچ ما بسته اند وتعدادشان روز به روز در حال افزایش است بعد دم از برادری میزنند هر روز هم در گوشه و کنار این مملکت جنایتی مرتکب میشوند مشاغل را از دست کارگران و بنا های ایرانی گرفته اند وآنها را بیکار کرده اند فرزندان این مرز وبوم به خدمت سربازی بروند و از مرزها پاسداری کنند تا افغان ها در امنیت باشند برویدد شرتان را کم کنید و مملکت خود را بسازید اگر عرضه دارید چرا مثل مور وملخ در ایران هستید همین چند وقت پیش یه شهروند کرد ایرانی در اربیل عراق خود سوزی کرد چون حتی یک عابر بانک ساده هم بهش نمیدادند اما اینها شناسنامه میخواهند کارت ملی میخواهند آموزش رایگان وتمام خدمات دیگر را و اینقدر پر رو هستند که زمین هم میخواهند ما برای این سرزمین خون وشهید داده ایم و کشور را به اجنبی وافغانی نمیدهیم هر کار هم میکنید در برابر پول انجام میدهند و الحمداله هیچ کسی هم نیست که به داد مردم برسد .
به ناشناس۰۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۳
ببین این حرفا دیگه تاریخ مصرفش گذشته جواب تک تک چیزایی هم که گفتی رو خودت می دونی. بهتره که به جای (حرف مفت) و نفرت پراکنی خودتو مدیون یک قشر رنج دیده نکنی.
.......! ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱
حاجی برین کشور خودتون
علی سینا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۲
جناب کارشناس شاید ندانی ولی پیر مهاجران در ایران درآمده، به دعوت خودتان به کشورتان مهاجرت کردیم و شما چه کار ها که نکردید شاید جمهوری اسلامی ایران باید هم عذر خواهی کند وهم تشکر که با این وضع اسف ناک و قوانین ناقص و فاشیستی مهاجرت در ایران حداقل حقوق انسانی را از جمله حق کار و یا حق دارابودن یک سیم کارت ساده را از مهاجرین می گیرد. اروپایی ها را روی سرتان حلوا حلوا می کنید و افغانستانی هایی که در شرایط جنگ داخلی شان به کمک شما شتافته و هشت سال در کنارتان جنگیدند را در چنین شرایطی قرار می دهید و طلب کار هم هستید. بی خود نیست این حجم از فرار مهاجرین در ایران رخ میدهد.
Saeid ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۳
مهاجرین اگر شما منت کمک کردن در جنگ رو بما میزنید بهتون بگم که ما بیشتر به شما کمک کردیم وبیشتر ازشما هم (بخاطر حمایت ازشما ) شهید دادیم.دوما کسانی که تو جنگ کنار ما شهید شدن یا تابعیت دارن یا اقامت.به مهاجرین دیگه ارتباطی نداره و قرار نیست ایران به تموم مهاجران قانونی و غیر قانونیتون امتیاز بده اونم با اون جمعیت میلیونیتون.
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۹
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (10) حجرات همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.
مجید ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۷
من در ایران به دنیا امدم و همینجا درس خواندم اب و خاک ایران شده خون و جسم اگر کوچیک ترین تعرضی بشود من هستم همون جور وقتی شندیم کم بود خونه رفتم سازمان انتقال خون برای اما با تمام بی ادبی شروع به فحاشی کردن گفتن ما از افغانی (افغانستانی درستشه) خون نمی گیریم یاد اون خون های الوده ای افتادم که از خارج وارد می شد که مردم ایران را دچار مشکل کرد افتادم گفتم باز اون خون الوده به خون ما ارزش دارد . خون ما وقتی ارزش دارد که تو هشت سال دفاع مقدس یا سوریه ریخته شود .گفتم این هم مهم نیست .زندگی ما در ایران رایگان نیست و نبوده همچنین زمان های بین المللی از ما حمایت کرده و هزینه ما را به دولت ایران پرداخت کرده با ور ندارید بریم از کمیسار عالی که دفاترش در ایران است بپرسید .به جز کمک این ها ما هم داریم مالیات می دهیم و هزینه هنگفتی برای درس در مدارس و دانشگاه ها .مسافرت رفتن تمدید مدارک اقامتی و ... .ما شیعه ها هیچ وقت به کشور اسلامی که همسایمون است توهین نمی کنیم لطفا کل اقوام افغانستان را با یک دید نگاه نکنید دولت دست پشتون ها همون افغان ها هست و با این سیاست غلطشون ما شیعه ها را به نابودی کشید کدوم خبر رو شنیدید که گفته یک افغان (پشتون ها سنی می باشد) کشته شده یا در منطقه سنی نشین بمب منفجر .
علیخان ۰۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۲
باسلام خدمت اقای زندیه،باورکنید دراین شرایط بد اقتصادی وجود این افغانیها بزرگترین مصیبته برای قشر کارگر ومستضعف چونکه کارگران ایرانی همه بیکار شدن وافاغنه در بهترین کارها مشغولند خوب همه ی بدبختیهای جامعه از بیکاری به وجود میاد
علی حسینی ۰۳ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۱
با سلام ۱ تحصیل رایگان چی اتباع میشناسم با بالا ترین معدل قبول شده نزاشتن دانشگاه بره گفتن اتباعی ۲چه خدمات رایگانی دادن برین بپرسین ببینین چیجوری پول میگیره ۲ چه شغلی دادن ن اینکه دکترا میدن یا میزارن مهندس بشن یا یا دفتری چیزی کار کنن ۳ برین تحقیق کنین بابت تعویض کارت اقامت چقد پول میگیرن حالا از گواهینامه رانندگی دادن بگم یا حساب بانکی ک هر روز مسدود میکنن یا نود درصد بانکا ک اصلا حساب باز نمیکنن و کساییم ک دارن و میبندن حسابشونو ک اتباعین و با کمال بی احترامی میگن اتبایین ببندیدن حسابشونو
اسحاق ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۹
کسی کارت دعوت نفرستاده ایران ایرانی بد. برو جایی که خوب رسیدگی میکنن
به اسحاق ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
اکثر ما به دنبال رفتن به اروپا یا آمریکا هستیم و عده ای دیگر هم که در ایران هستند پول و تواناییش را ندارند.... وگرنعکه حتما زحمت را کم می کردند. مطمئن باشید تواناییش باشد یک لحظه هم به شما زحمت نمی دهیم. یک لحظه!!
مهاجر ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۰
اگر قادر به مرحم نهادن بر زخم هامان نیستید،لطفا بر روی زخممان نمک نپاشید.
اسحاق ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵
از من ناراحت نشو مشکل رفتار خود تون است من قصد ناراحت کردن نداشتم. همه میگن مشهدی ها دزدن ولی نصف کاسب های مشهد از برادران افقانی هستند. امید وارم دولت شما بفکر همه مردم باشد
مجید ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۳
سایت سازمان ملل رو ببینید ببینید چند میلیون دلار کمک کردن به ایران اگر همون پول رو بین خودمون تقسیم میکردن به هر افغانستانی یک میلیون دلار می رسید که خیلی پول بود الان این پول خرج چی شد خرج خودتون
به مجید 21 خرداد 1400 ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۷
برادر عزیز! آنقدر سنگ ایران را به سینه زدی، به جز جملات (برو کشور خودت{بسیار محترمانه گفتم تازه}) یا (اتباع بیگانه) یا (افاغنه) چه چیز دیگری نصیبت شد؟؟ همین نظرات را یک دور بخوان هیچکدامشان سنگ تو را به سینه نمی زنند که تو سنگ آنهارا به سینه می زنی. بنازم کشور پاکستان را که به متولدین خاکش از هر ملیتی که باشد شناسنامه می دهد و فرزندان مهاجرین رایگان در مدارس درس می خوانند و کارگران فصلی مهاجر مورد تشویق و قدر دانی قرار می گیرند بابت اینکه در اقتصاد کشور پاکستان کمک می کنند. اینها را برو تحقیق کن. من و تو نمک نشناس نیستیم؛ نمک اینها شوری ندارد!
حمقل ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۲
آقای اسدی! خانه قشنگت و خاک فریبایت ارزانی خودت!
ضد نژادپرست ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۲
واقعا شرم آوره کسی که توضیح پروفایلش "کارشناس مسائل حوزه افغانستان و ایران" هست، تا این حد بی اطلاع، نژادپرستانه و غیر انسانی بنویسه. افغان ها در ایران به عنوان مهاجر سختی های خیلی زیادی کشیدن. از نگاه نژادپرستانه ی مردم تا کمبود های تحصیلی و شغلی و درمانی که سیاست گزاری های دولت بهشون تحمیل کرده. خود ما ایرانی ها سالهاست تو کشورهای اروپایی داریم پناهندگی میگیریم و مشکلات نژادپرستی رو تجربه و بهشون انتقاد میکنیم. باز خوبه که افغان ها هم نژاد ما و هم زبان ما هستن وگرنه چطور باهاشون برخورد میشد. کاش یکم از لاک حماقت و چشم بستگیمون بیایم بیرون و مشکلات رو از زاویه ای متفاوت از نگاه خودخواهانه خودمون ببینیم.
میرم ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴
به زودی از این کشور میرم. ولی هیچوقت دوست ندارم برگردم با اینکه در این کشور بدنیا اومدم اما یک صدم تعلق به ایران ندارم! چرا؟ چون تحقیر و توهین شد به من. من از شما چیزی نمیخواستم فقط منو متفاوت نبینید منو یه انسان مانند خودتون ببینید. یکی از بهترین دوستام ایرانیه وقتی برای اولین بار داداش کوچیکش منو دید گفتش دوستت چرا افغانیه ! ببین اینکه اتباع افغانی توی کشورت زندگی میکنه و نمیدونم نمک نشناسی میکنن و ...! اصلا این چه صیغه ای هستش که منت بذاری با اینکه هر خدماتی که ارائه میدید رایگان نیست تنها چیزی که رایگان بوده هوایی که تنفس میکنیم هستش . ببینید بیاید منطقی نگاه کنید اصلا اینکه من تو ایران بدنیا بیام دست خودم بود ؟‌ من اصلا کسی رو اذیت نکردم ولی به من ظلم شد!! وقتی اصلا نمیدونستم تبعیض چیه . نمونه از خاطراتی که از ایران یادم میاد : همونطور میدونید خاطرات خیلی خوب و یا خیلی بد پر رنگ ترن و اول به ذهنت میاد . اون زمان که کوچیک بودم تو صف نونوایی. نون رو گرفتم نون داغ بود از دستم افتاد پسره بهم نگاه کرد گفت افغانیه بعد همه خندیدن اخه چرا باید بخنده شاید بگید بچس ولی اینو پدر مادرش اموزش دادن. اخه چرا اینهمه تبعیض همین چند وقت پیش رفته بودم بانک برای باز کردن حساب بانکی وقتی گفتم یک افغان هستم جوری رفتار کرد که از باز کردن حساب پشیمون شدم. اون نگاهی که من کرد هیچوقت یادم نمیره . و خیلی تحقیر های دیگه . الانم 19 سالمه روزی هشت ساعت درس میخونم فقط برای اینکه بتونم به یه کشور خوب مهاجرت کنم. از مردمانی که تولد یک نوزاد را سرگرمی و ازار یک سگ را دلگرمی و قفس پرنده را موسیقی میپندارند عشقی فوران نخواهد شد . در جهنمی که میگریند برای خروج(منه افغان کشورتون رو جهنم نکردم که مشکل و بدبختی کشورتون بشم) و ...
محمود ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۲:۰۰
گویا عزیزان افغانی که میان نظر میدن متاسفانه هنوز از نگاه یک شاکی حرف میزنن و همیشه طلبکار.اینکه بعضی از برادران شیعه افغان در کنار ایرانیها جنگیدن درسته اما گویا افغانها حافظ شون ضعیفه واریادشون رفته که چقدر ایرانی در افغانستان شهید شدن که یک تعدادی در اونجا هنوزمدفون هستن و چقدر بودجه سرمایه این مملکت برای مجاهدین خرج شده و هزاران کار دیگه که مجالی برای گفتن نیست.متاسفم برای اون افغانی که میگه ایرانیها خودشون جربزه هیچ کاری رو ندارن میدن به افغانیها.که اینم برمیگرده به سطح سواد وا گاهی و شناخت این برخی ازاین ملت از شرایط منطقه و کشور ما.کیک نوع عقده گشایی شده براشون.من ایشون رو ارجاع میدم به کارهای که ایرانیها درهمه عرصها برای پیشرفت خودشون وکشورشون کردن چه بلحاظ علمی نظامی وسیاسیت خارجی نفوذ منطقه ای و قدرت منطقه ای و حتی جهانی و...بعد میگم با خودتون مقایسه کنید و کشور خودتون.شما اگر خیلی عرضه دارید این عرصه رو برای وطن خودتون خرج کنید اونجا رو آباد کنید نمیخواد لطف به ما بکنید.ما این فرهنگ مشترک و زبان رو نخواهیم باید کی رو ببینیم اینقدر از بی چشم روحی هم اندازه ای داره.من خیلی به این قشر احترام میز اشتم ولی الان که نظراتشان رو میخونم واقعا تاسف میخورم که چرا باید این همه سال ما پذیرای اینها باشیم آنهم حدود پنج میلیون افغانی.کدوم کشور دمکراتیک یا پیشرفته وبزرگ دنیا اینقدر مهاجر قبول میکنه که ما قبول کردیم بعد همیشه هم بدهکاریم.آقایون افغان اگر ناراحتیداز حضور در ایران به سلامت تشریف ببرید وطن خودتون.ما مهمانی که50ساله داره نون نمک مارو میخوره بعد نمکدون میشکنه نمیخایم.مهمان هم یک روز دو روز یا دوسال سه سال نه چهل یا پنجاه سال.دیگه طوری رفتار میکنن که ما شدیم مهمان اینا شدن صاحب خانه.بعد جالبه انتظار دارن آزادانه توی کشور هر کاری بکنن و هر جنایتی خواستن بکنن وقانون هم کاری باهاشون نداشته باشه.عزیز دل اگر همین یک ذره قانونی اینجا رعایت نمیشد که الان ایران ما بدتر از افغانستان بود.اگر هم قانون جلوی شرارتها جنایتهای اینارو بگیره اونجا میشه کشتار افاغنه و ظلم.بخداتظر من اینه واسه یکسال فقط یکسال یک درس درست حسابی به این قشر بی چشم رو بدیم دیگه چقدر ملت ایران باید هزینه اینها رو بده.شما بعنوان یک ایرانی برو داخل افغانستان بعد ببین با شما به اصطلاح مهمان همین ها چه ها نمیکنن باز یک عده دم از مهمان نوازی میزنن.چشم بسته وبدون اطلاع لطفا حرف نزنید
ناشناس ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۲
آقایون افغانی که نون نمک ایران میخورید دیدی پول ایران ارزش داره
به ناشناس ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۳
اولا که برای افکار نژاد پرستانه و تمایلت به نفاق و عقده حقارتت متاسفم. دوما آن برنامه که می گویی یک مسابقه هست که از یکی از شبکه های افغانستان پخش می‌شود و حدود 2 یا 3 سال هم دارد روی آنتن می رود و هر روز غیر از جمعه ها برنامه دارد و سوالات عمومی را می پرسد. و سوالات هم غالبا 99 درصدشان غیر تکراری هست. اگر واقعا دنبال حقیقت هستی و دنبال تفرقه و نفاق نیستی مرد باش برو همان برنامه آن روز را کامل ببین که نه مجری و نه شرکت کننده های مسابقه و نه تماشاچی ها پولتان را مسخره نکردند و آن صدای تشویق هم ضبط شده هست و هرکس سوالی را جواب دهد به صدا در میاید. به هر حال مثلی هست که کافر همه را به کیش خود می پندارد. واقعا متاسفم که با امثال تو شدم 7 میلیارد جمعیت بشر. واقعا متاسفم.
نخل خمیده ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۶
بله افغانستان نمک نشناس هست؛عراق نمک نشناس هست؛ فلسطین و سوریه و لبنان نمک نشناس هست؛ اروپا هم نمک نشناس هست... بالاخره ما نفهمیدیم دنیا نمک نشناس هست یا شما انتظار دارید همه نوکری تان را بکنند
احمد ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۰
آغوش ایران بسته و آغوش اروپا و آمریکا نیمه باز هست. چاره چیست؟ جانمان را نجات دهیم به ایران بیاییم. وقتی به خود آمدیم دارایی هایمان را بفروشیم و به خارج برویم. آنها که به امیدی در ایران می مانند خوش خیال هستند و آنها که دیگران را ترغیب به جنگ و دفاع از میهن می کنند از اوضاع و احوال آگاهی ندارند.
زنده باد جایی که مرا آدم حساب کند ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۰
یک عمر ما را آدم حساب نکردید اشکال ندارد. خدا را شاهد می گیرم که له له می زنم تا طالبان امنیت و صلح را برقرار کنند و زیر پرچم امارت اسلامی بروم. این را کسی می گوید که یک عمر در ایران بوده و هم مذهب ایرانیان هم بوده اما همواره مورد تبعیض و حق و ناحق بوده.
پریسا ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۶
دقیقا حق با شماست باید حرفاتونو با طلا نوشت اونایی هم که نظر مخالف دادن افغان هستن یا خودشونو از دروغ ایرانی جا زدن
مرضیه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۱:۰۴
مردم ایران از مهاجران افغانی متنفرند!!! لطفا به کشورتان یا هر جای بهتری در دنیا که سراغ دارید بروید.... اینقدر هم از شجاعت و جان فشانی خودتان در جنگ ایران و عراق و یا مبارزه با داعش در سوریه برای ما رجز نخوانید... که همه دنیا شاهد غیرت و عزت شما در جریان تسخیر دو هفته ای کل افغانستان در عرض دو هفته توسط طالبان بودند!!! ۳۵۰ هزار ارتشی و چند میلیون افغان ، کابل در عرض چند ساعت تسخیر شد! این همه غیرتی نشوید ترا خدا!!! پنجاه سال در کشور ما مفت خوردید و چرخیدید و ما از شما جز جرم و جنایت و تجاوز و مواد مخدر و دزدی و بی ناموسی ندیدیم!! هر افغانی تا ده تا بچه در کشور ما زاییدن !! خرج درمان و تحصیل و خورد و خوراک اینها با کیست؟ ما از شما متنفریم!! لطفا از ایران بروید!!
علی ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۷
ممنون مردم ودولت ایران هستیم
۰۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۷
خطاب دوستی که اسمشو ایرانی گذاشته کی گفته افغانستان چوب جدایی از ایران رو می خوره این طرز فکر شماست دوست عزیز
جلیلی ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۳
کدوم حقوق؟ ما که ندیدیم. من رفیق افغان زیاد دارم کافیه پای درد دلشون بشینی دل شون از ایران و ایرانی پره بس که تحقیر شدن و محدودیت دارند توی ایران رفیقم یه سیم کارت نتونست برای خودش بگیره با کارت ملی من گرفت یا یه ماشین و خونه نمیتونن سند بزنن به اسم خودشون گواهینامم که ندارن حتی توی امور تحصیلی ... کشورای دیگه حتی توی ارتش و نیروی انتظامی اتباع دارن اما ایران این که کلا هیچ حتی توی دانشگاه فرهنگیانم اتباع رو راه نمیده یه بنده خدای افغان میشناختم با کلی ذوق میخواست معلم بشه... واقعا تاسف داره این دولت منم میتونم یه مقاله توهمی بسازم اما اگه توی جامعه باشیم و باهاشون ارتباط داشته باشیم حقیقت خیلی واضح و تلخه همه ما انسانیم و داریم روی زمین خدا زندگی میکنیم هیچکس حق نداره حقوق انسانی یا هر حق دیگه ای رو از کسی سلب کنه مگه پیش خدا افغانی و ایرانی یا سفید پوست و سیاه پوست فرق داره؟ ما ادما مگه نعوذبالله بالاتر از خداییم که فرق میزاریم؟ شدیم مثل زمان عرب جاهلیت که ایرانی رو برده میدونستن و حقی براش قائل نبودن حالا ما شدیم عرب جاهل و افغانا شدن گذشته ی ما امیدوارم تفکرات و تبعیضات نژاد پرستانه از بین بره
هواپیما ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۳
می خواستم از خانم مرضیه بابت ابراز احساسات لطیف شان تشکر کنم. بله من انسانی بی عقل و بی وطن و دزد و بی غیرت و بی شعور و رجز خوان و... هستم. خوب خیر باشد ما هم خدایی داریم. این دل به درد آوردن ها یک روز سوال و جواب دارد.
رامین ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۷
چه خدماتی چه درمانی دارین از کمک های بین الملی پول دریافت می‌کنید یک هزار تومانی به ما نمیدین نازه هر ساله با پرداخت عوارض و تمدید مدرک دارین از ما پول دریافت می‌کنید مجانی که خدمات نمیدین
فرزانه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۳
سلام حالا که این نظر رو مینویسم افغانستان(نه زنان افغان )به دست طالبان آزاد شده!!! امیدوارم خواهران و برادران افغان برگردن سرزمینشون رو آباد کنند. یکی از دوستان نوشته بود جوانان افغان در سوریه و ..‌ جنگیدن تا امنیت ایران تامین بشه. این دیگه ازون حرفا بود. ایرانی غیوره. امنیت ایران فدای سرتون غیرت وجودتون رو بیدار کنید که دختران و زنان رنج‌کشیده افغان بدست اراذل طالب نیفتند.
مینا ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۹
ما دقیقا چی به شما افغانها بدهکاریم که اینطور طلبکارانه و حق به جانب با ما صحبت میکنید؟؟؟ واقعا شورشو درآوردید هر چقدر ما در مقابل شما صبوری میکنیم روز به روز متوقع تر میشید اگر ما ایرانیها رو نژادپرست و بد میدونید چرا میایید ایران مگه ما التماستون کردیم که بیایید؟ سالهاست شغل هایی که جوانان خودمون میتونن انجام بدند رو از دستشون در اوردید و به دروغ به جوونهای ما انگ کارنکن و تنبل رو میزنید شما حق بیمه نمیدید و با این کارتون چقدر به سازمان تامین اجتماعی ما و اقتصاد ما ضربه زدید اگه بخوام از جرم و جنایات و سایر مشکلاتی که شما افعانها که نصف بیشترتون غیرقانونی تو کشور ما زندگی میکنید بگم باید چند صفحه بنویسم. تو همه فضای مجازی از ما بد میگید فحش میدید چرا وقتی اینقدر از ما متنفرید بازم تو ایران زندگی میکنید مگه ما مجبورتون کردیم اینجا زندگی کنید؟؟؟ از ایران برید اون پولی هم که ادعا میکنید سازمانهای بین الملل به خاطر شما به کشور ما میدن ارزونی خودتون ایران نه نیازی به شما و نه پولتون داره لطفا تشریفتون رو ببرید کشور خودتون
جانان ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۹
متاسفانه به جای حل کردن مسائل توسط متخصصان و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی، این صفحه از سایت بدست یک عده خاله زنک افتاده، چه ایرانی چه افغان. همه هم حرفای تکراری و مفت. کاش هر چه سریعتر طرح صیانت فضای مجازی اجرا بشه تا هر کس با شوهرش دعوایش می شود در فضای مجازی تخم نفاق نپاشد.
بهنام ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۳
امیدوارم دولت جدید فکری به حال بازگرداندن مهاجران افغان به کشورشان بکند اینها واقعا برای ما دردسر ساز شدند کم مانده ما ایرانیها را از کشور خودمان بیرون کنند در بعصی شهرها تعداد مهاجران افغان بیشتر از ایرانیها شده اگر مسئولین همچنان نسبت به این مسئله بی تفاوت بمانند آینده کشور ما بی شباهت به فلسطین نخواهد بود
زنده باد ایرانی وطن پرست ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۳:۲۷
تا زمانی که حق وابروی کارگر ایرانی رو به افغانی بدند وتا زمانی که برادر وخواهر های ما برای ما بی ارزش باشند دم از انسانیت نزنید ارتش افغانستان از ترس به ایران پناه میاره چون می دونه ما با خودمون مشکل داریم تا دیروز نژاد پرست بودیم حالا شدیم فرشته نجات بسه این همه حماقت
مسعود ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۱
کدام تحصلات رایگان.... بیمه؟!.....دروغ شاخدار! حتی اجازه تحصیلات غیر رایگان هم نداریم!... چی میگی تو.... تا سال ۸۹ حق تحصیلات عالیه نداشتیم.... خو من را از کلاس چهارم ابتدایی به بهانه نیامدن بخشنانه انداختن بیرون!.... چی میگی تو ...؟!... واسه خودشیرینی کردن واسه نظام یه راه دیگه پیدا کن!
محمد امین صاحبی ۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۸
ازین پس باید ایرانیارو بکشیم چون که آب و نان افغانستان رو می‌خورند و حرف اضافی میزنند
سیاه و سفید ۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶
خداوند به همه ملت ها و دولت ها حسب نیات و افکار و اعمالشان عوض می دهد.
melika ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۹
چه دلشون خوشه اگه چیزی تویه این کشور برای مهاجران افغانستانی رایگان بود اون هم بخاطر کمک های خیلی زیاد سازمان ملل به ایرانه و باید یاد اوری بشه که افغانستانی ها مجبور به پرداخت مبلغ زیادی برای تمدید کردن کارت های اقامتشون هستن و همین طور برای مسافرت های برون شهری و کار کردن هم باید پول پرداخت کنن و تا چند سال پیش مدارس هم پول دریافت میگردن از دانش اموزان اتباع و.... بهتر بود نمک نشناسی افغانستانی هارو زمانی که توی جنگ تحمیلی جون اشون رو کف دستشون گذاشتن و یادتون بود یا زمانی که کلی از جونای افغانستانی رو از طرف ایران به اسم ایران برای جنگای سوریه میفرستند علاوه بر این تنها چیزی که افغانستانی ها از ایران دید فقط و فقط توهین و ازار بود و بس
جای خنده و حیرت ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۳
چیز هایی در این مطلب خواندم که یک لحظه چشم هایم را ببستم و فکر کردم دارم در اروپا زندگی می کنم! :)
احمدی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۶
درود بر شهامتت مرد
محمدی ۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۳
افغانها کل ایران را گرفته اند وای بحال ایرانیها
۷۲ ملت ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۲
افغانستان سرزمین هفتاد و دو ملت با تنوع قومیتی قراوان که هر کدام آن اگرچه دین مشترک ولی مذاهب گوناگون است. اینکه شما توقع نمک‌شناسی دارید عملاً فقط تمسخر خودتان است، چون تنها بخشی از مردم افغانستان موافق ایران هستند که هم‌اینک در ایران مهاجر هستند والاّ همین الآن اگر یک مهاجر افغانستانی قصد بازگشت به افغانستان را داشته باشد با احتمال خیلی زیاد یا کشته خواهد شد یا حداقل مورد نکوهش و شماتت قرار می‌گیرد. جرأت دارید در بعضی از مناطق افغانستان بروید بگویید: "من ایران رفته‌ام". در ثانی نویسنده این مقاله فراموش کرده که مقوله‌ی دولت و ملت افغانستان از هم جداست.
امیرحسین از ایران ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۹
مرضیه خانوم ساکت شو لطفا. در ًمن شرایط افغان ها در ایران واقعا بد هستش اگر هم کمکی بهشون شده از جیب حکومت یا آقای نویسنده نبوده که...از ثروت و منابع کشور بوده، که مال همین مردم هستش، شما چی میگی،؟یه جوری نوشتی انگار از جیب مبارک هزینه شده
اسماعیل ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۲
یادتون رفت اینو اضافه کنین هیچ خدمات رایگانی ارائه نمیدهید.پولشو میگیرین.نمک کجاست که نمک نشناس وجود داشته باشه.
M ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۶
شما از کجا میدانید اینطوری که میگید هستند؟
به کجا چنین شتابان ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۸
فکر نمی کردم تحلیلگران و صاحب نظران سایت شما با این شدت پل ها را خراب کنند.فقط امیدوارم هیچ افغانستانی این صفحه سایت شما را نخواند.
ایرانی کُرد ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۹
من هیچ قصد توهین ندارم و طرف صحبت من با اون شخصی افغانی هست که با نظرشون به زبان پارسی و مادری ما توهین کردند شما به چه حقی در حضور همه ایرانی ها و پارسی زبانان زبان پارسی و مادری مارو ژیر سوال میبری جناب با این نظرت سطح فهم و شعورت رو نشون میدی جناب تو خیال میکنی که خیلی زبان کشور خودت بدون هیچ عیب و نقصی هست و خیلیم کامل هست که همچین حقی به خودت میدی که به زبان و آداب اون توهین کنی لطفا حد و مقام خودت رو حفظ کن تو هیچ حقی نداری که ضرب و المثل های مارو زیر سوال ببری یعنی چی که میگی ضرب و المثل های شما نمیدونم فلان و فلانه و نمک نشناسی که میگیم بهت بر نخوره این نظر خیلی از هم وطنای منه و از ما ایرانی ها هم انتظار نداشته باش با این سطح فهم و شعور تو مورد احترام ما و کشورمون قرار بگیری من خودم به شخصه یه ایرانی کُرد و یه اریایی اصیل هستم و به هیچ اتباعی اجازه نمیدم که به فرهنگ و زبان ما توهین کنه همه اتباع قابل احترام هستند اما تا وقتی که خودشون برای خودشون ارزش قاعل باشند و حرمت ها را نشکنند مردم افغان عزیز من طرف حسابم اون جنابی بود که توهین کرده بود و هیچکدوم از حرفام ربطی به بقیه افغان ها نداشت
ناشناس ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰
افغانیها از خودشون بپرسن چرا ترکیه دیوار کشید در مرز با ایران؟چرا یونان دیوار کشید ؟آیا افغانیها میتونن با ویزای توریستی برن کشور های اروپایی و دیگه بر نگردن ؟همین ترکیه براحتی دیپورتشون میکنه،چرا با ویزای توریستی نمیرن کشور های عربی بعد بلافاصله کار کنن و خونه اجاره کنن؟چون همه کشور ها براحتی دیپورتشون میکنن،درحالی که براحتی میان ایران و بر نمیگردن . هزینه یارانه آب و برق و گاز و دارو و مواد غذایی و... افغانیها ازمالیات مردم ایران میره .بعد همین ها توو فضای مجازی فقط به ایرانی ها توهین میکنن،ایرانیها لطف زیادی کردن طوری که برای افغانی ها این حق ایجاد شده وظیفه ماست. حق آبه هیرمند نمیدن،هر شهرستانی که تحت تاثیر آب هیرمند به خشکسالی رسیدن،نباید اتباع افغانی راه بدن . با چین هم مرزن ولی چین اجازه ورود پناهنده نمیده ،ولی یه بار از چین انتقاد نکردن. پولی که سازمان ملل میده اگه کافی بود چرا کشوری مثل مجارستان که وضیعت اقتصادی خوبی نداره،این قدر در برابر ورود پناهنده مقاومت میکنه ،ای کاش افغانیها اندکی قدردان ایران و ایرانیها بودن
ناشناس ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷
یه سری از کامنت هارو خوندم،اتباع افغانستان نوشتن که کار کردیم حقمونه ایران بمونیم . برای ایران جنگیدیم ،عجب رویی دارید شما . همون تعدادی که جنگیدن یقینا در ایران ساکنن و از امکانات ایرات استفاده میکنن .اما بقیه که مثلا دو سال پیش اومدن هم باید طلب کار باشن ؟؟؟؟؟ البته تقصیر شما نیست که این قدر طلب کار شدید از ایرانیها ،تقصیر ما ایرانیهاست که بیش از انداز بهتون لطف کردیم . همتون هم تحت تاثیر رسانه های جیره بگیرتون از ترکیه و امارات هستید ،یه بار گفتید چرا امارات راهتون نمیده ؟ ویزای توریستی بهتون میده اصلا؟ به اسم زیارت میاید ایران و بر نمیگردید طلب کار هم هستید ؟،مگه نمیگید اروپا براتون فرش قرمز پهن کرده،یعنی شما پول بلیط هواپیما ندارید که برید اروپا ؟ مثل این می مونه یه همسایه راهتون نده و یکی دیگه بده ،بعد برید بشینید بگید این همسایه که راهمون داد ،غذاشون شور بود . پنج درصد تحریم های ایران روی کشوری مثل سوییس اعمال بشه ،همون مردم سوییس بدترین رفتار با پناهنده ها میکنن . یکی گفت ما برای تحصیل در ایران هزینه میدیم ،آیا واقعا فکر میکنی مثلا پنجاه هزار تومنی که هر سال فرضا برای دبستان و راهنمایی و پیش دانشگاهی بدید ،برابر با هزینه تحصیلتونه ؟ شما که شب و روز توو فضای مجازی به ایرانی ها توهین می کنید ،برید همون کشور هایی که با شما افغانی ها خوبن ،کسی مجبورتون کرده در ایران بمونید ؟ .با تفکرات طالبانی وارد ایران میشید ،راحت درس میخونید بعد که با همین امکانات ایران ، میرید اروپا ،پشت ایران بد می گید . امیدوارم مرز ها کنترل بشه ،نیکی از حد بگذرد ،نادان خیال بدکند...
Reza ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۲
آقا ناراضی هستید برید کشورتونو آباد کنید توروخدا بخاطر ایران اینقدر خودتونو اذیت نکنید .برید اقتصاد وصنایع خودتونو پیشرفته کنید .عزت زیاد
Ref ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۰
با این حساب اروپاییها بابت اون خدماتی که اونها به پناهنده ها میدن هرروز باید به صفشون کنند و حسابی کتکشون بزنند ،
ایرانی ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۷
دوستان عزیز برادران افغانی هیچ هویت مشترکی به جز دین مبین اسلام با ما ندارند و مبنای جمهوری سلامی ایران .ایرانی بودن و اسلامی بودن است .مهم تر از این ها که حق الناس مردم ایران بر گردن کسانی هست که باید وظیفه خود در قبال برگرداندن برادران افغانی تا آخرین نفر به کشور خودشان را انجام دهند . دوباره تکرار میکنم فرهنگ ایران و افغانستان به هیچ وجه حتی نزدیک به هم هم نیست
پویا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۹
باید مردم سوریه را پناه میدادیم قدر شناس و درستکارند
نمک نشناس هستم ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۷
یک چیز خیلی جالب اینکه اگر در گوگل جست و جو کنید مثلا نمک نشناسی فلان کشور،اکثر کشور ها را که جست و جو کنید نمک نشناس هستند.شگفتا
سید محمد جواد حسینی ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۹
بنده پدرم ۳ سال جبهه داره در دفاع از ایران خودم دوتا پام در دفاع از حرم قطع شد ولی نباید بین همدیگر تفرقه بندازیم الان ۸ سال گوشه خونه افتادم بیا نگاه کنید چیزی نمیخام ولی یکم فکر کنید جان و فدا کردن کار هر کسی نیست من رفتم شهید بشم دست و پام ناقص شد ۸ سال هر روز آرزوی مرگ میکنم ولی خدایش جای من باشید چی میگید حتی اینجا متولد شدم ولی بازم میگم خداروشکر توی اروپا نبودم اینجا کشور مسلمان هست بازم قضاوت با شما ما رو شما بگید بد هستیم یا خوب ولی چی بگم خدارو شکر
قران کریم ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۳
سلام برادر افغانی و سلام برادر ایرانی قران میفرماید از نشانه های صراط مستقیم مراقبت از نفس و جان است‌.. باید بدانیم ما مسئول کلمات و جملاتمان هستیم کلمه ای از دهان و زبان هر دوطرف خارج شود که کسی جوزده شود و دستوری بدهد یا کاری بکند که جان کسی چه در افغانستان چه در ایران به خطر بیفتد،در روز قیامت باید پاسخگو باشد. من نمیدونم چطور اینقدر راحت در کلام انسان کشته می شود،باید بدانیم خیلی از این مشکلات در همین کلام ما است که پنهان است. مراقب کلام باید باشیم چه افغان چه ایران چه اروپایی چه امریکایی انسانیم و باید به یکدیجر احترام بزاریم
چاهی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۸
لطفا در ورود اتباع به ایران دقت بیشتری کنید و به ایرانی ها رحم کنید شرایط اقتصادی ایران با این همه مهاجر غیر رسمی خیلی سخت شده شرایط کار و مسکن برای هموطنان موضله شده .لطفا تدابیری بیندیشید
علی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۹
آقایون افغان عزیز که اعتراض دارید درست است که شما هم انسان هستید و حقوق خودتان را دارید ولی کسی برای شما دعوتنامه نفرستاده که ساکن ایران شوید . در صورت نارضایتی یک خداحافظ ما را مهمان کنید و در پناه خدا سفرتان بی خطر . موفق باشید
پری ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۵:۳۸
زیاد شدن افغانی در ایران یه تهدیده اونا کم کم جای ایرانی ها را دارن میگیرن اجاره خانه بالا میدن چون هر کدام کلی بچه دارن وهمشون میرن سر کار محله خود ما پر افغانی خودشان میگن حالا شما به ما زور میگین در سالهای آینده جامون باشما عوض میشه کشور ما شده غریب پرست خود ایرانی ها بیکارن هر جا میریم بچه های افغان دارن شاگردی میکنن
مرده تنهایه شب ۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۹
زنده باد ایران ، زنده باد افغانستان
محمدیوسفی ۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۹
باسلام. واقعیت این است که هم در  افغانستان عده ای معلوم الحال بر طبل تفرقه می کوبند وهم در میان ایرانیها عده ی از جمله جناب زندیه بر آتش فتنه وجدایی می دمند اما بخواهی نخواهی از همدیگر جدایی ناپذیرند چهل سال گذشته این را نشان داده است. بنده نمی خواهم توصیه اخلاقی بکنم امااین واقعیت انکار ناپذیر وجود دارد بپذیریم یانپذیریم.
ناشناس ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۳
افغانستان کشور عقب ماندهایه ذهنیتشون فرق می‌کنه شما حقتونه وقتی که این همه بیکارو فقیر در ایران هست حمایت نمیشن مگه ایران نیروی انسانی ندارها افغانی ها ریختن ایران همشون شغل دارن و کار میکنن اینطور میشه
هادی بذرافکن ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۹
با سلام حقوق بشری که تعدادی از افراد زندگی ومعیشت کارگران ساختمانی وبی ثباتی درکار کارگر وازخون ونان کارگرایرانی استفاده مکنندبرای برادران افغان نامردی وطن فروشی است
ناشناس ۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۱:۲۱
لطفا از ورود مهاجران افغانی جلوگیری بشه در عوض بفکر برطرف کردن مشکلات جونهای کشور اعم از ازدواج بیکاری نداشتن مسکن وغیره توجه بشه چرا ما ایرانی‌ها هزینهای مهاجرین رو باید بدیم اینا که نخبه یا سرمایه گذار نیستن که وارد کشور میشن جز هزینه برای کشور فایده ای وجود نداره
امیرحسین ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۱
سلام دیگر تحمل فحش های شما را ندارم ماهم انسانیم اینقدر به ما فحش ندید من بعضی نظرات رو خوندم گریم گرفت شما خوب هستید ولی بعضی خیلی فحش میدهند منم نمیبخشم
IrooniBoy ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۷
من یک نژاد پرست نیستم.ولی هجوم این همه افغان،این همه مهاجر غیر قانونی،این همه کارگر بدون جواز،نتیجه اش می شود تنگدستی بیشتر کارگر عزیز ایرانی،کوچک تر شدن سفره ی کوچک کارگر ایرانی...عرف جهانی نسبت به مهاجرین غیر قانونی افغان نشان دهنده ی مشکل ساز بودن این افغان ها است. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.عید هر جا میرفتم پر بود از این مهاجرین غیر قانونی و خطرناک
مینا ۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
افغانها رو اخراج کنید
Shahram ۲۶ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۲
سلام تشکر بسیار از جناب آقای زندیه که دلسوزانه موارد مهم را مطرح نمودند که البته مربوط میشود به دردسرسازیهای طالبانیها تا همان تاریخ ... الان که اواخر آذرماه ۱۴۰۲ هستیم این طلبکاریها و ادامهء تجاوزات بی خردانهء طالبانیها به مراتب شدیدترشده بی هیچ برخورد مناسب !
زهرا ۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۹
افعانها زمزمه کردند که ایرانیان ترسو هستند واگر ما نبودیم کشورشان همانند سوریه میشد اولا سرمنشا داعش را باید در کشور شما جستجو کرد واگر جنگید بخاطر کشور خودتان بوده در ثانی اگر حمایتهای کشور عزیزمان نبود محال بود قدم از قدم بردارید حالا حرف حسابتون چیه دیگه چی می خواهید کشورمان را دو دستی تقدیم کنیم می گوید مثل ما اواره شوید امیدوارم هرگز اونروز رو نبیند واگه اینطور سود نکبتی شما دامنگیر ما شده