ضرر ۶ میلیارد دلاری عربستان از تعطیلی حج

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۹۲۵۸۰ سرخط اخبار

با تایید رسمی لغو مراسم حج ۲۰۲۰، عربستان سعودی با کاهش چشمگیر درآمدهای سالانه خود از محل این مراسم مذهبی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی دودیسکورس، در حالی که پیش‌بینی می‌شود درآمدهای نفتی عربستان در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا با اُفت ۳۴ درصدی، به ۱۳۳ میلیارد دلار کاهش یابد، لغو حج امسال نیز بخش دیگری از درآمدهای سالانه میلیارد دلاری سعودی‌ها را از این مراسم مذهبی هدف گرفته است.  

وزارت حج عربستان شامگاه گذشته اعلام کرد امسال حج با حضور تعداد محدودی از شهروندان و خارجی‌های مقیم عربستان برگزار خواهد شد.

با وجود این‌که برخی از کشورهای پرجمعیت مسلمان چون اندونزی و مالزی در کنار هند، آفریقای جنوبی، برونئی، سنگاپور، تایلند و کامبوج به دلیل نگرانی‌های بهداشتی به صورت رسمی از حضور نداشتن در مراسم حج ۲۰۲۰ خبر داده‌اند، مقامات سعودی همچنان موضع رسمی خود را در قبال برگزاری یا عدم برگزاری حج امسال اعلام نکرده‌اند.  

مراسم حج که سالانه در اواخر ماه «جولای» با حضور حدود دو میلیون نفر در عربستان برگزار می‌شود یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان شناخته می‌شود. اما پس از آن‌که مسؤولان برگزاری رویدادهای جهانی بزرگی همچون بازی‌های المپیک توکیو به دلیل گسترش ویروس کرونا ناچار به تعویق و یا لغو برنامه‌های‌شان شدند، مقام‌های عربستان سعودی نیز برای برگزاری مراسم حج امسال تحت فشار قرار گرفتند و درصورت تصمیم نهایی به لغو حج باید با تبعات مالی آن در کنار کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی نیز دست و پنجه نرم کنند.  

عربستان امسال پس از سال‌ها درهای خود را به سوی گردشگران بین‌المللی باز کرده بود و با توسعه منطقه گردشگری دریای سرخ و سرمایه‌گذاری هنگفت در این صنعت قصد داشت بخشی از وابستگی اقتصادی خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد اما گردشگری نیز از صنایعی بود که امسال بر اثر بحران جهانی شیوع ویروس کرونا آسیب بزرگی دید.

این کشور امسال به عنوان میزبان نشست گروه ۲۰ (۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی) در ماه نوامبر انتخاب شده است که فرصت مناسبی برای دیدار رو در روی محمد بن سلمان شاهزاده جوان عربستان سعودی با رهبران کشورهای مهم جهان را میسر می‌کرد اما با ادامه بحران کرونا، این احتمال وجود دارد که این رویداد نیز به صورت مجازی برگزار شود. 

کلید واژه ها: حج عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :