سفیر روسیه: گمانه‌زنی‌ درباره وضعیت سلامت رهبر کره شمالی شایعاتی توخالی است

۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۹۲۷۷۱ سرخط اخبار

سفیر روسیه در پیونگ‌یانگ تاکید کرد، گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی شایعاتی توخالی بیش نیستند و این کشور با رهبری که تصمیمات بزرگ می‌گیرد، به صورت کاملا عادی به فعالیت و حیات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در پیونگ‌یانگ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم کیم یو-جونگ، خواهر کوچک‌تر کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی برای آنکه رهبر بعدی این کشور کمونیست باشد در حال آموزش دیدن است.

وی افزود: کره شمالی خشم و عصبانیت جدی خود را نسبت به شبنامه‌های تبلیغاتی ضد دولتی که از کره جنوبی به خاک این کشور ارسال می‌شد، ابراز کرد چرا که این شبنامه‌ها که اخیرا ارسال شده بودند حاوی نوع ویژه‌ای از پروپاگاندای کثیف و توهین‌آمیز درباره همسر کیم جونگ‌اون بودند. تمامی تصاویر موجود در این شبنامه‌ها با فوتوشاب ساخته شده بودند.

کره شمالی ضمن محکوم کردن سئول برای عدم متوقف کردن فراری‌های کره شمالی از ارسال چنین شبنامه‌هایی، تمامی خطوط تماس بین مرزی را قطع کرده و حتی یکی از دفاتر تماس مشترک که یکی از سمبل‌های کلیدی سازش دو کره بود را منفجر کرد.

کره شمالی همچنین کره جنوبی را تهدید کرده که دست به یکسری اقدامات نظامی خواهد زد اما کیم فعلا این برنامه‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.

شایعات درباره وضعیت سلامتی کیم و حتی احتمال مرگش در ماه آوریل به خاطر غیبت طولانی‌اش مطرح شدند اما هنگامی که وی اوایل مه سال جاری میلادی در مراسم افتتاحیه یک کارخانه تولید کود شرکت کرد، شایعات پایان یافت.

با این حال هنگامی که کیم جونگ-اون برای بیش از 20 روز دیگر در ملاء عام دیده نشد، چنین گمانه‌زنی‌هایی مجددا مطرح شدند.

سفیر روسیه در پیونگ‌یانگ گفت: مطمئنم که اینها شایعاتی توخالی بدون هیچ‌گونه پایه و اساسی هستند. کره شمالی طبق روال عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بدون شک رهبر کره شمالی کمتر در ملاء عام دیده می‌شود اما همچنان تصمیمات را اتخاذ می‌کند و دستوراتش منتشر می‌شوند.

الکساندر ماتسگورا افزود: غیبت کیم از انظار عمومی  شاید به این دلیل است که او بر تجدیدنظر درباره نتیجه ناموفق سازش دو کره، بدتر شدن روابط بین مرزی و افزایش تنش‌ها پس از سه نشست رهبران دو کره در سال 2018 میلادی متمرکز شده است.

وی ضمن رد شایعات مبنی بر اینکه کیم یو-جونگ احتمالا برای جانشینی برادرش در صورت فوت وی یا از کار افتادنش آماده می‌شود، تصریح کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم خواهر کوچک‌تر کیم برای رهبری این کشور کمونیست آموزش می‌بیند.

ماتسگورا گفت: بدون شک دلیلی وجود ندارد که بگوییم کیم یو-جونگ برای چنین شرایطی آموزش می‌بیند. او یک فرد جوان است با این حال تجارب سیاسی و سیاست خارجی جدی دارد. او را می‌توان به عنوان یک نماینده دولتی عالی‌رتبه و ثابت شده تلقی کرد.

وی افزود: هیچ کس در کره شمالی جرات ندارد خودش را فرد شماره دو کشور خطاب کند. به نظر من اگر از کیم یو-جونگ بپرسید که آیا فرد شماره دو کشور است یا خیر، با قاطعیت پاسخ "نه" را از زبان او خواهید شنید.  

درباره تشدید تنش‌های مرزی دو کره پس از آنکه پیونگ‌یانگ شدیدا اقدام فعالان در کره جنوبی برای ارسال شبنامه‌های ضد دولتی به کره شمالی را محکوم کرد، سفیر روسیه گفت: مبنای تشدید اخیر تنش‌ها ناراحتی شدید کره شمالی نسبت به ناکامی سئول در اجرای توافق‌ نامه‌های نشست 2018 بوده است. مساله این است که رهبر کره شمالی به شدت روی تصمیم‌گیری درباره روابط میان دو کره که قرار بود در یک چهارچوب دوجانبه و بدون مداخله خارجی صورت گیرد، حساب کرده بود.

وی افزود: طرف کره جنوبی توضیح داده بود که همه این توافقات درصورتی تحقق می‌یابند که کره شمالی ابتدا درباره موضوع برنامه هسته‌ایش با آمریکا مذاکره کند. بدون شک این موضوع باعث یک واکنش منفی شد. به طور کلی مشخص بود که تشدید تنش‌ها رخ خواهد داد و متاسفانه رخ داد.

ماتسگورا در ادامه گفت: بعید است که ارسال شبنامه‌ها از کره جنوبی دلیل اصلی تشدید اخیر تنش‌ها باشد اما احتمالا آخرین ضربه بوده است. این اولین بار نبود که شبنامه‌های ضد دولتی از کره جنوبی به کره شمالی ارسال می‌شد. سال گذشته ده بار چنین شبنامه‌هایی به کره شمالی ارسال شده بودند. 31 مه سال جاری میلادی بسته دیگری از شبنامه‌ها ارسال شد و باعث نارضایتی جدی کره شمالی شد. آخرین بسته از این شبنامه‌ها حاوی مطالب توهین‌آمیزی درباهر ری سول-جو، همسر کیم جونگ-اون بود. قطعا این مساله قابل قبول نیست و باعث نارضایتی جدی نه تنها در بین مقامات بلکه در بین مردم کره شمالی نیز شد.

کلید واژه ها: کره شمالی کیم جونگ اون


( ۱ )

نظر شما :