افزایش نرخ ارز و طرح سوال از رئیس جمهوری

لطفا به جای خاموش کردن آتش، آتش‌نشان را هدف نگیرید!

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۹۲۹۶۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال میرزایی
جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: لازم است تا دیر نشده مجلس با تجدید نظر در رویکرد تقابل با دولت به تعامل و هم اندیشی رو آورد تا با هم افزایی بتوان به راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت موجود دست یافت در غیر اینصورت رفتار مخالفان دولت به گونه ای است که به جای کمک در فرو نشاندن آتش، آتش نشان را هدف قرار می دهند ، نتیجه آنکه دود آتش به چشم همه می رود.
لطفا به جای خاموش کردن آتش، آتش‌نشان را هدف نگیرید!

دیپلماسی ایرانی - در چند هفته اخیر بسیاری از کنشگران سیاسی مخالف دولت اهتمام زیادی به خرج داده اند تا دولت و شخص رئیس جمهوری را مقصر اصلی التهابات موجود در بازار کالاها و خدمات مانند قیمت ارز، مسکن و خودرو معرفی کنند. نتیجه این تلاش سازماندهی شده یکسویه را می توان در طرح سوال از رئیس جمهوری از سوی نمایندگان طیف اصولگرای مجلس دید که دیروز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. از نظر طراحان سوال و حامیان فکری شان، ایران اسلامی غرق در امکانات، منابع گسترده مالی و طبیعی است که فقط این سوء مدیریت های داخلی از سوی قوه مجریه است که شرایط اسف بار کنونی را رقم زده است. لذا با یک چنین بینش و نگرشی بر آن هستند تا به موکلان خود نشان دهند که درصدد اصلاح و سامان دادن به امور از طریق تحت فشار قرار دادن دولت و رئیس جمهوری هستند.

اگر چنین تحلیلی منطبق بر واقعیت بود باید با صرف طرح سوال از رئیس جمهوری، آثار روانی این حرکت های مجلس در بازار نمایان می شد و لااقل منجر به توقف روند افزایش قیمت ها می شد. اما واقعیت فراتر از تصورات و پسینه ذهنی نمایندگان جدید مخالف دولت است.  چنانکه مروری بر قیمت کالاها و خدمات در 4 ماه اخیر نشان می دهد که رویکرد خط و نشان کشیدن برای دولت، چه بسا به افزایش التهابات در بازار ارز و سایر کالاهای اساسی کشور شده است.

نگارنده در اثبات مدعا به دو مقطع در ارتباط با افزایش قیمت دلار اشاره می کند. مقطع اول دوره زمانی اواخر بهمن ماه یعنی پیش از پیروزی جریان مخالف دولت در انتخابات مجلس است که قیمت دلار در 28 بهمن 98، در حدود 13 هزار و 750 تومان بوده اما این روزها قیمت دلار 22 هزار تومان را پشت سر گذاشته و سیر صعودی دارد. مقطع دوم پیش از اعلام وصول  طرح سوال از رئیس جمهور است. در حالی که قیمت دلار روز شنبه 14 تیر 20 هزار تومان بود در روز یکشنبه به بالای 22 هزار تومان رسید. یعنی درست بعد از وصول طرح سوال از رئیس جمهور قیمت دلار دو هزار تومان افزایش یافت.

البته مخالفان دولت در مجلس و بیرون از مجلس که اصرار عجیبی روی اثبات ناکارآمد بودن دولت دارند، می گویند که هنوز برای قضاوت در خصوص عملکرد مجلس زود است. این در حالی است که در دوره های مشابه شاهد بوده ایم که چگونه صرف پیروزی و موفقیت یک جناح در انتخابات به ثبات و کاهش قیمت ها پس از یک دوره پر التهاب و پرنوسان منجر شده است. امروز برعکس آن نظاره گر این واقعیت هستیم که چگونه با روی کار آمدن جناح مخالف دولت، بازار واکنش منفی نشان می دهد و احساس بی ثباتی و شکنندگی کاملا در اقتصاد کشور با موضع گیری ها و کنش های کلامی و رفتاری نمایندگان جدید هویداست.

شوربختانه مخالفان دولت به جای دیدن این واقعیت ها که تحریم های ظالمانه آمریکا و حوادثی نظیر، سیل، زلزله و کرونا، باعث کاهش درآمدها و افزایش هزینه ها در کشور منجر شده اند، مستقیم سراغ دولت می روند و مقصر تام و تمام را در عملکرد دولت می بینند. لازم است تا دیر نشده مجلس با تجدید نظر در رویکرد تقابل با دولت به تعامل و هم اندیشی رو آورد تا با هم افزایی بتوان به راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت موجود دست یافت در غیر اینصورت رفتار مخالفان دولت به گونه ای است که به جای کمک در فرو نشاندن آتش، آتش نشان را هدف قرار می دهند ، نتیجه آنکه دود آتش به چشم همه می رود.

جلال میرزایی

نویسنده خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در دوره دهم 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جلال میرزایی افزایش نرخ ارز طرح سوال از رئیس جمهور


( ۸ )

نظر شما :

محمد باقر ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۵
هفت سال هم افزایی برای رشد اقتصادی ایران اسلامی کافی بود ...بگذارید با ایجاد یک مجلس قوی ، نظارت بر دستگاه های اجرایی شکلی جدی به خود بگیرد... در دوران مجلس محافظه کار قبلی هم دلار به 20 هزار رسیده بود ...آیا آن زمان با الآن متفاوت است
ن.ط ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۳
آره من هم موافقم این روند فرسایشی و پر از ناکارآمدی همچنان ادامه داشته باشه تا همه نابود بشه
رضا.ب ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۰
از زمان پایان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی سیاست پنهان نظام غالبا این بوده است که هیچ رئیس جمهوری در پایان دوره دوم مسئولیتش، با افتخار و با مقبولیت مردمی از مسئولیتش کنار نرود. نمی دانم چرا؟!!!!!!!! حتی اصولگراترین و موجه ترین و معتمدترین فرد نظام هم (محمود احمدی نژاد) با خواری و خفت دوران ریاست جمهوری را به پایان برد!!!!! اگر کسی دلیلش را میداند بگوید.
حسین ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
جناب جلال میررایی از حامیان سینه چاک دولت است که متاسفانه گرفتاریهای حال حاضر این مملکت در بی کفایتی این دولت و امثال جلال میرزایی رقم خورده است و حالا جناب میرزایی با فرافکنی و فرار به جلو خود و این دولت را مقصر نمیداند و انتظار دارد مجلس حاضر هم مثل مجلس سابق مماشات نماید و چشم خود را بر اشتباهات دولت ببندد و منظور جناب میرزایی از تعامل مجلس و دولت همان مماشات مجلس قبلی است حالا میخواهد پدر ملت در اثر این تعامل در بیایید یا نیایید.
مسعود ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
لطفاً تهمت نزنید ؛ هیچ کس در مجلس و میان مردم ایران مخالف دولت نیست ، مردم از دولت خود انتظار دارند و مجلسیان نمایندگان مردمی هستند که در فقر و فاقه با سیلی صورت خویش را سرخ نگه داشته اند و انتظار دارند دولتشان پاسخگو بوده و بحران پیش آمده را مطابق قول و قراردادهای انتخاباتی به شکلی صحیح و ملموس مدیریت نماید ! دولت و "آتش نشان "عزیز بدانند که کمر شتر زیربار گرانی خم شده و هرآن است که بشکند! پس نمایندگان ما به وظیفه ی شرعی و قانونی خویش عمل می کنند مگر اینکه " مصلحت"چیز دیگری طلب کند!!
جواد حشمتی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۰
چه اشکالی دارد طبق قانون رییس‌ جمهور پاسخگوی عملکرد خود باشد.او می تواند در مجلس طرح های خود را بیان کند.تا شاید زمینه آرامش بازار ایجاد شود. ضمنا آقای میرزایی شما چرا کلی گویی می کنید اگر صدق کرام و رفتار دارید در مورد جزییات‌ عملکرد پریزدنت‌ صحبت کنید.تا ببینیم قابل دفاع هست یا نه. متاسفانه ما با نوعی از زیر کار دررفتن دولت رو به رو هستیم.
فدوی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۳
آقا رضا . ب : نظام که البته نمی دانم دقیقا چه کسی است از بوجود آمدن ماهاتیر محمد جدید برای ایران ، راضی نیست ... چرایش را هم نمی دانم ؟
کوروش ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴
سلام اگر منظور از آتشفشان اقای روحانی است که او آت افشان است، اوضاع کنونی کشور برآمده از دولت تدبیر و امید او است ایا غیراز این است