گرامی مقدم: برخی نمایندگان با توهین به ظریف درپی جریان‌سازی بودند

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵ کد : ۱۹۹۲۹۹۵ سرخط اخبار

 سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به حواشی حضور وزیر امور خارجه در مجلس، گفت: برخی نمایندگان با داد و فریاد و توهین به نفر نخست دستگاه دیپلماسی کشور درپی جریان سازی به نفع طیف سیاسی خود بودند و این موضوع هزینه‌ای را بر دوش دولت قرار می‌دهد.

اسماعیل گرامی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره حواشی رخ داده در جلسه علنی مجلس با حضور محمدجوادظریف وزیر امور خارجه، گفت: هر گزارشی که از طرف آقای ظریف ارائه می‌شود یک گزارش واقع گرایانه و مستند از نتایج مذاکرات ایران با ۱+۵  است. توافق‌ برجام سبب اتفاق‌های کم نظیری در کشور شد و با امضای این توافقنامه بسیاری از شرکت‌های خارجی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع خودروسازی، به ایران بازگشتند و دهها سند در این باره به امضا رسید.

سخنگوی حزب اعتماد ملی، برجام سبب رونق فضای کسب و کار و ثبات تورم در دولت اول حسن روحانی توصیف کرد و اظهار داشت: برجام ارزش پول ملی را تقویت کرد و نرخ بیکاری را کاهش داد که تمام این اتفاق‌ها در سایه حرفه‌ای بودن و هوشمندی تیم دیپلماسی کشور به ریاست آقای ظریف بود.

گرامی مقدم با بیان اینکه شایسته نیست به دلیل خدمات گسترده‌ به دیپلماسی کشور، ظریف را دروغگو خطاب کنیم، ‌عنوان کرد: افرادی دروغگو هستند که وقتی برجام به تصویب رسید، فریاد آنها گوش فلک را کر می‌کرد و برجام را توافق بدی توصیف کرده و آنرا با عهدنامه ترکمنچای و گلستان تشبیه کردند و بعد از خروج ترامپ و آمریکا از برجام، همین افراد وامصیبتا سر دادند که چرا برجام به هم خورد!

وی ادامه داد: اگر برجام بد بود که باید از ترامپ تشکر کرد که از چنین توافقی بدی خارج شده است و اگر توافق خوبی بود باید به دولت آقای روحانی و تیم آقای ظریف دست مریزاد گفت. البته توهین کنندگان به ظریف نشان دادند که خود دروغگویانی بودند که زمان امضاء برجام تا توانستند علیه برجام مانع تراشی کردند و سبب به ثمر ننشستن نتایج آن شدند و بعد از جدایی آمریکا از برجام، همچنان تناقض گویی آنها ادامه یافت.

این فعال اصلاح‌طلب، توهین‌، افترا و تهمت‌ها به دستگاه دیپلماسی کشور را به دلیل عصبانیت این جریان سیاسی ارزیابی کرد و  گفت: اگر آقایان مدعی منافع ملی هستند باید برای مذاکرات راه را هموار کنند زیرا با مذاکره منافع ملی تامین می‌شود.

گرامی مقدم ادامه داد: خسارتی که پس از خروج  آمریکا از برجام بر کشور تحمیل شد که بر هیچ فردی پوشیده نیست. نرخ بیکاری و تورم افزایش و ارزش پول ملی کاهش یافته و واردات و صادرات نفت و گاز با مشکل مواجه شد.

عضو حزب اعتماد ملی معتقد است که مذاکره همیشه نشان دهنده وادادگی نیست و توان یک کشور برای حل مسائل اقتصادی و سیاسی را نشان می‌دهد و در ادامه تصریح کرد: به عبارتی تا زمانی که با دنیا ارتباط سالم نداشته و نتوانیم از دانش فنی کشورهای پیشرفته استفاده کرده و سرمایه را به گردش درآوریم، امکان افزایش تولید و کاهش تورم نخواهد بود و به نظرم آقای ظریف اسیر این تهمت‌ها نشد و از مواضع کشور در دستگاه دیپلماسی به خوبی در مجلس دفاع کرد.

وی درباره صحبت‌های آقای ظریف که گفت دستگاه دیپلماسی محل دعوا جناح‌های سیاسی نیست، اظهارداشت: برخی نمایندگان با داد و فریاد و توهین به نفر نخست دستگاه دیپلماسی کشور درپی جریان سازی به نفع طیف سیاسی خود بودند و این موضوع هزینه‌ای را بر دوش دولت قرار می‌دهد. این درحالی است که همانطور که آقای ظریف گفت سیاست‌های کلان سیاست خارجی را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند.

برخی نمایندگان فرافکنی می‌کنند

گرامی مقدم درباره ادعای برخی نمایندگان مبنی بر منفعل عمل کردن دستگاه دیپلماسی، اظهار داشت: برای این موضوع باید سند و مدرک ارائه دهند. در حالی که بسیاری از اتفاق‌های مبارک که در حوزه اقتصادی کشور رخ داد به دلیل همین برجام بود. مجلس یازدهم می‌داند و می‌فهمد که برای عدم مراودات کشور با دنیا باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود. به همین دلیل نمایندگان مجلس فرافکنی می‌کنند و از اصل موضوع گریزان هستند.  

این فعال سیاسی ادامه داد: بسیار از سرمایه گذاران از کشور خارج شدند و کشوری که به این سمت و سو می‌رود عملا در انزوا فرو رفته و مشکلات اقتصادی بیشتری بر آن حاکم می‌شود. اما برجام سبب شد که نزدیک به ۵ سال کشور از زیر بار این فشارها خارج شود ولی با خروج آمریکا از برجام باردیگر این فشارها بر حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور غالب شد.

گرامی مقدم با بیان اینکه دلیل صعود افسارگسیخته ارزهای خارجی مقابل پول ملی، عدم بازگشت ارز از فروش صادرات است، ‌توضیح داد: با تورم موجود هر کارمند حدود ۲۰۰ دلار در ماه درآمد دارد که دلیل آن همان خروج آمریکا از برجام و مشکلات ایجاد شده است. در حالی که اگر برجام با همان شیوه پیش رفته و در حفظ منافع ملی کشور، مقاومت می‌کردیم،  اقتصاد کشور قابلیت مدیریت بود.

وی عنوان کرد: عدم ارتباط لازم با دیگر کشورها در سال‌های گذشته سبب شده اقتصاد دچار مشکل شده و در راستای آن تنش‌های اجتماعی و معیشتی بوجود بیاید.

عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: اقتصاد درکشور ما برخلاف دیگر کشورها تابع سیاست‌های کلان است و منطق خود را بر اقتصاد تحمیل می‌کند. بنابراین مجلس و نهادهای کشور اگر به فکر منافع ملی هستند باید برای راه‌های خروج کشور از شرایط فعلی هم اندیشی کنند.    


نظر شما :