اظهارات ضد ایرانی سفیر انگلیس در بغداد به بهانه ترور یک تحلیلگر

۱۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸ کد : ۱۹۹۳۰۸۳ سرخط اخبار
سفیر انگلیس در بغداد در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، از ترور سیاسی کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق به عنوان فرصتی برای اتهام‌زنی به ایران و هجمه به سازمان الحشد الشعبی استفاده کرد.

سفیر انگلیس در بغداد در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، از ترور سیاسی کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق به عنوان فرصتی برای اتهام‌زنی به ایران و هجمه به سازمان الحشد الشعبی استفاده کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استفان هیکی» سفیر انگلیس در بغداد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با بهره‌برداری از ترور سیاسی ««هشام الهاشمی» کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق، بهانه جدیدی برای اتهام‌زنی به ایران و هجمه به سازمان الحشد الشعبی عراق یافت.

 «هشام الهاشمی» تحلیل‌گر و کارشناس امور امنیتی عراق که زمانی مشاور «حیدر العبادی» در دوره نخست‌وزیری او بود، چند شب پیش، نزدیک منزلش در منطقه «الزیونه» بغداد ترور شد. امری که با محکومیت گسترده از سوی مقامات و نهادهای سیاسی و امنیتی این کشور از جمله سازمان الحشد الشعبی همراه شد و همگی بر ضرورت افشای هویت عاملان پشت پرده این حمله تروریستی و تحویل آنها به مراجع قضایی تاکید کردند.

سفیر انگلیس در بغداد در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره»،  درباره ترور الهاشمی گفت که این امر تاثیر زیادی بر روند سیاسی در عراق خواهد گذاشت.

هیکی در ادامه در راستای سیاست همیشگی ایران‌هراسی و با صرف‌نظر از دخالت‌ نظامی و سیاسی آمریکا در عراق و نقض‌های مستمر حاکمیت این کشور، گفت که کشورش به شدت از نقش ایران در منطقه به ویژه عراق نگران است.

سفیر انگلیس در بغداد در تلاش برای بهره‌برداری از ترور الهاشمی و استفاده از آن برای اتهام وارد کردن به سازمان الحشد الشعبی، مدعی شد: تا زمانی که «گروه‌های عراقی وابسته به ایران»، زیر چتر دولت قرار نگیرند، عراق روی ثبات و استقرار را نخواهد دید.

این در حالی است که سازمان الحشد الشعبی بر اساس قانون اساسی عراق بخشی از نیروهای امنیتی عراق و تحت فرمان نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فعالیت دارد.

وی افزود: ترور الهاشمی و دیگر جرایم صورت گرفته علیه فعالان در عراق نیاز مبرم به تامین امنیت فعالان و روزنامه‌نگاران و حتی دیپلمات‌ها را روشن می‌سازد.

سفیر انگلیس در بغداد در ادامه بر ضرورت شناسایی عاملان ترور الهاشمی و بازخواست و مجازات آنها تاکید کرد و گفت: چالش‌های اقتصادی و امنیتی زیادی فراروی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قرار دارد که نیازمند حمایت زیاد جامعه بین‌الملل و برقراری امنیت و ثبات در عراق است.

وی با وجود اتهام‌زنی به برخی گروه‌های مقاومت در عراق و «شبه نظامی» خواندن آنها و نیز اشاره به چالش‌های امنیتی فراوان در عراق، بعید دانست که تنش میان دولت و این نیروها به سطح درگیری نظامی برسد.

هیکی مدعی شد: این گروه‌ها در حال حاضر خارج از کنترل دولت قرار دارند اما در آینده باید دولت عراقی دارای نهادها و سازمان‌های قدرتمند تشکیل شود. 

وی افزود: ائتلاف بین‌المللی به آموزش نیروهای عراقی ادامه خواهد داد و در آینده هماهنگی بیشتری میان نیروهای بریتانیا و عراق بدون حمایت از نیروهایی که عراق را ناامن می‌کنند، برقرار خواهد شد.

سفیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه پس از آمریکا، بریتانیا بیشترین نیرو را در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد، درباره بقای این نیروها و نیز بحران‌های جاری در سوریه و عراق اطمینان داد که گفت‌وگوی جاری میان واشنگتن و بغداد به زودی به نتایج مثبتی درباره این حضور منجر خواهد شد.

وی ادامه داد که کشورش درباره عراق با ایران در ارتباط و تماس است و همتای ایرانی وی در بغداد به او ابلاغ کرده که آنها از عراق حمایت می‌کنند اما این حمایت باید از سوی تمامی کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه و به ویژه ایران عملی باشد.

این مقام انگلیسی بدون اشاره به اینکه حضور نظامیان خارجی در عراق تا چه اندازه در این کشور تنش و ناامنی ایجاد می‌کند گفت: بریتانیا به شدت نگران نقش ایران در کل منطقه و نه فقط عراق است. ما ماهیت رابطه میان دو ملت عراق و ایران را درک می‌کنیم اما به شدت از حمایت ایران از گروه‌های مسلح (اشاره به الحشد الشعبی) نگرانیم و ترجیح می‌دهیم که این حمایت از نهادهای حکومت و در راستای تثبیت قانون در عراق باشد.

انتهای پیام/خ


( ۲ )

نظر شما :