نگرانی هایی که به وجود آمده است

سود کشورهای خلیج فارس از واکنش های سخت به کرونا

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۳۲۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
فشار اقتصادی موجب محافظه کاری مالی شد و بیم آن می رفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زمان زیادی برای بازگشت به حالت قبل نداشته باشند. چند کشور از این جمع که کانون گردشگری جهانی به شمار می رفتند، در معرض آسیبی جدی قرار گرفتند. با وجود این، شورای همکاری خلیج فارس از راهبردهایی مؤثر استفاده کردند که تا کنون گسترش این بیماری را مهار کرده است.
سود کشورهای خلیج فارس از واکنش های سخت به کرونا

دیپلماسی ایرانی: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به بحران کرونا با جسارت عمل کرده اند و به نسبت محیط خود، نتایج قابل تحسینی به دست آورده اند.

این منطقه به علت شیوع کرونا و کاهش شدید قیمت نفت با فاجعه ای احتمالی در اقتصاد روبه رو بود. بحرانی جهانی در سلامت نیز سبک زندگی مردم و اقتصادهای مبتنی بر خدمات را مختل کرده؛ در نتیجه موفقیت در مقابله با بحران کرونا به هیچ وجه تصادفی نبوده است.

فشار اقتصادی موجب محافظه کاری مالی شد و بیم آن می رفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زمان زیادی برای بازگشت به حالت قبل نداشته باشند. چند کشور از این جمع که کانون گردشگری جهانی به شمار می رفتند، در معرض آسیبی جدی قرار گرفتند.

با وجود این، شورای همکاری خلیج فارس از راهبردهایی مؤثر استفاده کردند که تا کنون گسترش این بیماری را مهار کرده است.

دوبی و ابوظبی به عنوان دو مقصد مهم گردشگری جهان و محل توقف بسیاری از پروازهای سفرهای بین قاره ای، در خطر تبدیل شدن به مرکز این همه گیری قرار داشتند. با وجود این، رئیس مرکز مبارزه با کرونای امارات متحده عربی از کاهش بسیار قابل توجه شمار مبتلایان، افزایش شمار بهبودیافتگان و پایین ماندن میزان مرگ و میر در سه هفته گذشته خبر داد.

آمار مبتلایان و بهبودیافتگان و آمار پایین مرگ و میر در کویت و بحرین نیز نشان از تکرار موفقیت امارات متحده عربی در این کشورها دارد. بحرین با وجود اختلافات قومی و مذهبی پیچیده، نخستین گام ها را برای مقابله با این بحران در اواخر ژانویه و پیش از مشاهده نخستین مورد مبتلا در این کشور برداشت.

برای کشورهایی که مقصد میلیون ها کارگر خارجی هستند که بسیاری از آنها درآمدی اندک دارند و در مناطق بسیار پرجمعیت زندگی می کنند، چنین موفقیتی بدون اقدامات بسیار جدی امکان پذیر نبوده است. تعطیلی های مراکز اقتصادی که این کارگران را بیکار کرد، آثار و تبعاتی فراتر از منطقه داشت. بانک جهانی پیش بینی می کند که تعطیلی های جهانی به علت کرونا شدیدترین کاهش تاریخ را در پرداخت حقوق ها در پی داشته است و بر استانداردهای کارگران مهاجر و دیگر گروه های آسیب پذیر اثر می گذارد. در پی درخواست 16 سازمان غیر دولتی و اتحادیه تجاری از مقامات امارات متحده عربی برای حمایت از کارگران در برابر کرونا، امارات اقداماتی مؤثری برای تسهیل بازگشت آنها به کشورهایشان انجام داد.

متاسفانه تنش هایی در دیگر کشورهای خلیج فارس به وجود آمد که برای نمونه می توان به سخنان یکی از نمایندگان کویتی درباره «پاکسازی» کشور از خطر انتقال ویروس با بازگرداندن مهاجران به کشورهای خود و شایعاتی در فضای مجازی در میان کاربران بحرینی درباره شیوع کرونا در میان مهاجران و در نتیجه مجبور شدن وزارت بهداشت این کشور به تکذیب این شایعات اشاره کرد.

مقامات بهداشتی – درمانی در این کشورها برای مهار گسترش ویروس در این جوامع متکثر، از فن آوری های جدید و آزمایش های درصد بالایی از مردم استفاده کردند. بالاترین نسبت افراد آزمایش شده به کل جمعیت در جهان متعلق به امارات متحده عربی است. در این کشور از ابزارهای ردیابی پیشرفته ای مشابه آن چه در اروپا و از سوی غول های آمریکایی اپل و گوگل استفاده می شوند، استفاده شد. امارات متحده عربی به دیگر کشورها در منطقه و خارج از منطقه، کیت های تشخیصی، ابزارهای فن آورانه و کمک های دیگری ارائه کرده است. این راهبرد مانند تیغی دولبه بود. از یک سو در اطلاع رسانی درباره شیوع احتمالی ویروس به کاربران و مقامات موثر بودند و از سوی دیگر حریم خصوصی و امنیت شهروندان در در مخاطره قرار دادند.

به هر حال، در نتیجه چنین اقداماتی، این کشور در واکنش به همه گیری در جمع کشورهای موفق جهان بوده اند و شیوع کرونا در آنها کنترل شده است.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا


( ۳ )

نظر شما :

رضا ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹
باید توجه داشت که چنانچه شیوع کرونا در سایر کشورهای جهان کنترل نشود امکان بازگشت اقتصاد یک کشور خاص به حالت عادی در صورت کنترل کرونا (بطور مثال امارات) امکان پذیر نخواهد بود