روگردانی رای دهندگان دیروز امریکایی

ترامپ آمریکایی‌ها را علیه خودش بسیج می‌کند

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۳۶۶۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
همزمان با تشدید تنش‌های مرزی میان پاکستان و هند، سیاستگذاران اسلام‌آباد نمی‌توانستند خبری بهتر از برنامه همکاری‌های بلندمدت تهران – پکن دریافت کنند. به عقیده آنان جایگاه فزاینده پکن در ایران، بسیار حائز اهمیت است. قطعاً پاکستان تحولات مربوط به تهران – پکن را فرصتی برای ایجاد روابط عمیق‌تر با جمهوری اسلامی ایران می‌داند.
ترامپ آمریکایی‌ها را علیه خودش بسیج می‌کند

نویسنده: رابرت رایش

دیپلماسی ایرانی: رییس جمهور ائتلافی چندنژادی، چندطبقاتی و دوحزبی را برای مخالفت با انتخاب دوباره خودش ایجاد کرده است. ترامپ رویدادی را تجربه می‌کند که هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا آن را تجربه نکردند: یک ائتلاف واقعی چندنژادی، چندطبقاتی و دو حزبی که چنان او را احاطه‌ کرده است که می‌تواند شکل‌دهنده‌ی سیاست‌های آمریکا در سال‌های پیش رو باشد. این ائتلاف علیه ترامپ شکل‌گرفته تا از رسیدن او به دور دوم ریاست جمهوری پیشگیری کند.

نخستین عامل ایجاد این اتحاد علیه ترامپ، نژاد است. دشمنی ترامپ علیه مردم معترض به قتل جورج فلوید و نژادپرستی نظام‌مند باعث شده میلیون‌ها آمریکایی سفید پوست به آمریکا‌یی‌های آفریقایی‌تبار نزدیک‌تر شوند. بیش از نیمی از سفیدپوستان اکنون می‌گویند با ایده‌های جنبش "زندگی سیاهان مهم است" موافق هستند و اکثر سفیدپوستان به جای مخالفت با اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس، موافق این اعتراض‌ها هستند. اعتراض‌ها تا حد زیادی دونژادی شده‌اند.

حتی بسیاری از رای‌دهندگان پیشین ترامپ نیز از نژادپرستی او و همچنین از آلودگی اخلاقی او هراسیده‌اند. طبق یافته‌های نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و سیئنا کالج بیش از 80 درصد از افرادی که در 2016 میلادی به ترامپ رای داده بودند در 2020 میلادی به او رای نخواهند داد چرا که باور دارند ترامپ "همانند یک رئیس جمهور رفتار نمی‌کند." دیدگاهی که 75 درصد از رای‌دهندگان ثبت‌ نام شده در ایالت‌های درگیر اعتراضات نیز با آن موافق هستند و این می‌تواند نتایج متفاوتی را در ماه نوامبر رقم بزند.

دومین عامل متحدکننده، حملات ترامپ علیه نظام حکومتی آمریکا است. آمریکایی‌ها علاقه یا اعتماد ویژه‌ای به دولت ندارند اما تقریبا تمام آنها نسبت به قانون اساسی و این اصل که هیچ فردی بالاتر از قانون نیست نوعی احساس وفاداری دارند. سیاسی‌سازی وزارت دادگستری، حمله به حاکمیت قانون، تقاضا از سایر کشورها برای کمک به رسوایی مخالفان و تمایل آشکار به دیکتاتورها – به ویژه ولادیمیر پوتین – از سوی ترامپ حتی در میان محافظه‌کاران تمام عیار هم تاثیرات منفی به همراه داشته است.

سومین عامل بزرگ متحد‌کننده، سوءمدیریت فاجعه‌بار ترامپ در همه‌گیری ویروس کروناست. بسیاری از آنها که شاید بتوانند کاستی‌های شخصیتی و انگیزه‌های استبدادگرایی ترامپ را ببخشند هرگز نمی‌توانند بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری او درباره‌ بحران سلامت عمومی را نادیده بگیرند که جان آنها و عزیزانشان را تهدید می‌کند. در یک نظرسنجی که هفته گذشته انجام شد، 62 درصد از مردم گفتند که ترامپ "به جای کمک به تلاش‌های انجام شده برای مقابله با کووید-19، به این تلاش‌ها آسیب زده است." همچنین 78 درصد از افرادی که در انتخابات سال 2016 از ترامپ پشتیبانی کردند به دلیل سوءمدیریتش در بحران کروناویروس در انتخابات 2020 به او رای نخواهند داد. رای‌دهندگان ایالت‌های خاکستری مانند فلوریدا و آریزونا – که اکنون تحت فشار کرونا قرار دارند – به ناظران انتخاباتی گفته‌اند که به ترامپ رای نخواهند داد.

گرچه دلایل پیوستن به ائتلاف ضد ترامپ ارتباط چندانی به جو بایدن ندارد اما این نامزد دموکرات می‌تواند رئیس‌جمهوری دوران گذار آمریکا باشد. این پیامد بیش از آنکه حاصل مهارت‌های ذاتی بایدن باشد به این خاطر است که ترامپ آمریکا را برای گذار آماده کرده است. شرایط امروز شبیه شرایط انتخابات 1932 است که در هنگامه‌ گروهی از بحران‌ها، برگزار شد. مردم به ندرت فرانکلین روزولت را می‌شناختند اما پس از سال‌ها ریاست جمهوری هربرت هوور، آمریکا چنان از دستیابی به رهبری یکپارچه ناامید شده بود که مشتاق پشتیبانی از روزولت و پیروی از رهبری‌های او بود.

در این 100 روز مانده به انتخابات بسیاری از رویدادها می‌تواند ائتلاف ضد ترامپ را از مسیر خارج کند: موانع پیش روی رای گیری در هنگامه انتخابات، دستکاری‌های خارجی در ماشین‌های انتخابات، تلاش‌های جمهوریخواهان برای سرکوب آراء، دگرش های ناگهانی در کالج الکترال یا مجمع گزینندگان، حقه‌های کثیف ترامپی و چالش‌های احتمالی او علیه هر گونه باخت انتخاباتی. با این‌حال، گستره کنونی ائتلاف ضد ترامپ بیانگر ظرفیت او برای ایجاد نفرت در میان مردم است.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان ایران و پاکستان چین ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین سند همکاری ایران و چین


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۷
انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا است و رییس جمهور آمریکا است