انفجار بیروت احتمالا از بزرگترین انفجارهای غیر هسته ای در تاریخ است

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۳ کد : ۱۹۹۴۱۱۲ سرخط اخبار

یک کارشناس در حوزه مواد منفجره اعلام کرد، انفجار بیروت احتمالا یکی از بزرگترین انفجارهای غیر هسته ای در تاریخ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات لبنان اعلام کردند، ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت از شش سال پیش بدون رعایت اصول ایمنی انبار شده بود. اظهاراتی که کارشناسان را به تعجب و احتیاط واداشت.

نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی است که در صنعت کود کاربرد دارد و به عنوان مواد منفجره در معادن استفاده می شود و گروههای تروریستی از آن در ساخت نارنجک استفاده می کنند که اگر در معرض آلودگی قرار بگیرد یا با بنزین مخلوط شود یا بدون رعایت اصول ایمنی انبار شود ممکن است در اثر مجاورت با گرمای شدید به وقوع انفجاری مهیب منجر شود.

رونالد الفورد، مدیر عامل شرکت الفورد تکنولوجیز، شرکت انگلیسی متخصص در خنثی سازی مواد منفجره گفت: این انفجار کمتر از یک بمب هسته ای و قدرتمندتر از یک بمب معمولی است و احتمالاً یکی از بزرگترین انفجارهای غیر هسته ای در تاریخ است.

استوارت واکر از دانشکده شیمی دانشگاه فلیندرز گفت: عکس های گرفته شده از انفجار نشان می دهد در ابتدا یک دود سفید و خاکستری بلند شد و سپس انفجاری رخ داد و دودی غلیظ به رنگ قرمز مایل به قهوه ای پرتاب کرد. این نشان می دهد که گازهای منتشر شده بخارهای نیترات آمونیوم سفید، اکسید نیترات قرمز و قهوه ای سمی و آب است.

وی ادامه داد، اگر مواد منفجره از نیترات آمونیوم ساخته شود نباید این دود قهوه ای رنگ پس از انفجار ظاهر می شد علت دیده شدن این رنگ نادرست بودن مقدار اکسیژن است. بنابراین از نیترات آمونیوم مواد منفجره ساخته نشده بوده و انفجار بیروت اگر عامدانه نباشد، یک حادثه بوده است.

همچنین یکی از اساتید شیمی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: این فکر که این حجم از مواد بدون نظارت شش سال رها شده بوده، باور کردنی نیست. این مواد بمب ساعتی بوده است.

نیترات آمونیوم را می توان با مواد دیگری برای ساخت بمب و نارنجک مخلوط کرد کما اینکه در انفجارهای ارتش جمهوری ایرلندی در لندن در دهه ۹۰، انفجار ساختمان اتحادیه در اوکلاهما سیتی آمریکا در سال ۱۹۹۵ و انفجارهای ۲۰۰۲ اندونزی استفاده شد.

بسیاری از بمب های دستی که علیه نیروهای آمریکا در افغانستان استفاده شد هم نیترات آمونیوم داشت.

انتهای پیام


نظر شما :