یادداشت اختصاصی از سوریه

جاه طلبی های ترکیه در لیبی

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۰۳۲ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
عبدالله السامر در یادداشتی اختصاصی از سوریه برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تا زمانی که ترکیه در امور داخلی لیبی دخالت می کند نمی توان تصوری از پایان مسالمت آمیز و سریع جنگ طولانی داخلی لیبی که ۹ سال به درازا کشیده است، داشت. 
جاه طلبی های ترکیه در لیبی

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: اخیرا – 31 اوت – در نواحی طرابلس، پایتخت لیبی در محوطه اردوگاه آموزشی الیرموک انفجاری روی داد که باعث کشته شدن بیش از 70 مسلح وابسته به ترکیه از گروه «فیلق الشام» سوریه شد. 

بعد از این اتفاق هیچ روایتی رسمی درباره این حادثه اعلام نشد با این وجود فرماندهی ارتش دولت وفاق ملی نگرانی عمیق خود را از حادثه پیش آمده اظهار داشت و آن را «شورش و تهدیدی امنیتی» توصیف کرد. 

لازم به یادآوری است که در هفته گذشته تغییرات گسترده ای در میان کارمندان دولت وفاق ملی به وجود آمد. در همین راستا فتحی پاشاغا، وزیر کشور به دلیل افشای فساد در وزارتخانه اش سمتش را از دست داد. دستور برکناری او در حالی صادر شد که وی در به دلیل اعتراضات شدیدی که نسبت به فعالیت هایش منتشر شده بود از کشور فرار کرده بود و در ترکیه به سر می برد. بد نیست این را هم بگوییم که وزیر سابق خود اصالتا ترکیه ای است و در کنفرانس های متعدد مربوط به ترکیه شرکت می کرد. او همچین رئیس هیئت لیبی در مذاکرات آنکارا در آوریل 2019 بود که طی آن با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره ورود نیروهای ترکیه به قاره آفریقا برای مبارزه با نیروهای خلیفه حفتر دیدار و گفت وگو کرده بود. بعد از ورود نیروهای ترکیه ای به خاک لیبی فتحی باشاغا با وزیر دفاع ترکیه درباره قضایای امنیتی و هماهنگی نظامی میان دو طرف، گفت وگو کرده بود. 

عجیب است که بعد از استعفای وزیر کشور درگیری های نیروهای مزدور خارجی و گروه های مسلح محلی در طرابلس افزایش یافته است. مثلا، ساعاتی قبل از انفجار در اردوگاه یرموک در 31 اوت، مجموعه ای ناشناس به مزدوران سوریه در منطقه الدریبی در طرابلس که در حال خرید بودند یورش بردند که باعث کشته شدن سه تن از آنها شد. احتمالا شهروندان و مبارزان دولت وفاق ملی اجازه دخالت به نیروهای خارجی ترکیه در امور کشور را دادند، کشوری که خود صاحب استقلال است، شاید هم این تصور را داشتند که با نبود پشتیبان اصلی از تشکیلات طرفدار ترکیه، می توان اعتراضی را بیان کرد که این مساله به درگیری مسلحانه منجر شد. 

با تحلیل این حوادث می توان دریافت که ترکیه آماده تقویت منافع خود در شمال آفریقا به هر قیمت حتی به حساب ملت لیبی است. بعد از این که ترکیه افرادش را در دولت از دست داده اکنون به دنبال سیاستمداری است که سمت جدیدی را بر عهده بگیرد و بی شک انتظار دارد که این فرد در سمتی عالی در کادر رهبری قرار بگیرد و به دفاع از جاه طلبی های سیاسی ترکیه در جنوب دریای مدیترانه ادامه دهد با وجود این که شهروندان لیبیایی از مشکلات بسیاری رنج می برند. 

از این دریچه می توان گفت تا زمانی که ترکیه در امور داخلی لیبی دخالت می کند نمی توان تصوری از پایان مسالمت آمیز و سریع جنگ طولانی داخلی لیبی که 9 سال به درازا کشیده است، داشت. 

کلید واژه ها: ترکیه لیبی دولت وفاق ملی


( ۲۹ )

نظر شما :

ایران دوست ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹
دم ترکیه رو دیر یا زود میگیرن همونجوری که از اکثر مناطق سوریه بیرونش کردن از لیبی هم میندازنش بیرون. دوره عربده کشی تموم شده.
خسرو ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰
عبدالله سامر اگر مستقل است چرا درمورد دخالت عربستان و امارات و مصر و فرانسه و یونان و روسیه در لیبی شاکی نیست در ده سال گذشته که در لیبی جنگ داخلی بود ، فقط نه ماه است که ترکیه با دعوت رسمی (همانطوری که بشار اسد از ایران و روسیه دعوت کرده است )دولت قانونی لیبی به انجا رفته است ، حالا خوبه که یادداشت اختصاصی بود
ایرج ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
کدام دعوت رسمی؟؟؟؟!!!! ترکیه سر منافع نفت و گاز لیبی و مدیترانه و اهداف نیو عثمانی مخفی در افکار اخوانی خود را تحمیل کرده در هر جایی از دنیا با ذره بین به دنبال گمشده های عثمانی خود میرود و به بهانه دفاع از اقوام ترک اجازه تجاوز به کشورها میدهد در روزنامه های ترکیه آمده است هدف حمایت فقط نفت و گاز لیبی و تسلط بر منابع مدیترانه.....است در سوریه چنان دست پروردهایش از خجالت ارباب در آمده اند و جسته گریخته سربازهای ترکیه را کشته و زخمی میکند
كامران ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۹
برخی از افراد اصولا نظر ندهند خیلی بهتر است ، بزودی گروه های ترور کردی که نیمی از خاک سوریه را اشغال کرده اند بیرون رانده خواهند شد.ایران و سوریه بیشتر از قبل متوجه این قضیه شده اند و اگر به زودی روابط اسد و اردوغان عادی شد تعجب نکنید . بعضی با عناوین ایرانی چنان نظر میدهند گویی حافظ منافع صهیونیزم در منطقه هستند ، دوست عزیز اگر شجاعت اردوغان نبود و اینهمه مشکلات و فشارهای غربی ها را تحمل نمیکرد که الان کشور بزرگ کردستان متصل به دریاهای ازاد و در همسایگی با اسراییل را شاهد بودیم.
امیر ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۷
از این همه نژاد پرستی چی بهتون میرسه؟
ایرج ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۴
کامران جان تمام بهانه ترکیه برای دخالت در سوریه قدرت گرفتن کردها است ایران و سوریه ابتدا در صدد خارج کردن تروریست‌های وارداتی و نژادی و قومیتی ترکیه مانند گروهک ترکستانی چچنی ازبک و اویغور و....اردوغان و ترکیه غرورشان نمی گزارند کنار و شکست در سوریه قبول کند اگر هم ظاهری حرکتی بزند ناشی از سردر کمی یا بحران های در لیبی و مدیترانه است و گروه ترکیه با زور باید بیرون کرد قبل از قدرت گیری کردها تمام خاک سوریه جولانگاه تروریستها و داعش بوده چرا نمی گویی ایران و حزب الله و ارتش سوریه نبود تمام سوریه دست اخوانی تروریست پرور ترکیه می افتاد رگ گردنتان باد نمی کرد حماقت ترکیه باعث قدرت گیری کردها در سوریه شد و حمایت‌های غرب و آمریکا آدرس اشتباه نده کامران جان
کوروش ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۴
مسلما کشور ترکستان هم نخواهیم داشت. کردها خیلی بهتر با ایران کنار می آیند تا ترکهایی که داعش را ایجاد کردند و شیعیان و علویهای عراق و سوریه و ترکیه را قتل عام کردند و در دوران جنگ به صدام سلاح می‌دادند.
lsa ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۶
متاسفانه گروههای پانترک بصورت سازمان یافته در تمام خبرگزاری ها حضور دارند و فقط کارشون حمایت از ترکیه و اردوغانه ولی اینو بدونید ایران همیشه خائنین به میهن به زباله دان انداخته
علی ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷
با توجه به منعکس نکردن نظر اینجانب از مدیریت معزم سایت می خواهم نظرات را هر طوری که می خواهند ویرایش کرده وبعد نمایش دهند چراکه سانسور با روح ایرانیان عجین شده است
كامران ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۶
اقای ایرج ، اگر اخوانی ها هم حاکم بر سوریه میشدند ضرری برای کسی جز صهیونیست ها نداشت ، هم اینک ارتباط ایران با گروهای فلسطینی که همگی اخوانی هستند چیست؟؟؟؟ ایران و ترکیه در سوریه دچار اشتباهاتی شدند. اما قطعا بر این مسائل چیره خواهند شد، ما مسلمانان شیعه برای تعامل با برادران سنی ، طرفی مطمئن تر از اخوانی ها نداریم. های و هوی شما فقط برای تروریست های کرد و حمایت از طرح های صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه است.
علی ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۸
آخر عاقبت غیرتی بودن هم کار دست آدم میدهد،ترکیه به بهای جان ،سربازانش،وهزینه میلیاردی،خواست مردم بد بخت لیبی را از چنگ حفتر دیوانه که عامل ومزدور فرانسه،واسراییل است،آزاد کند ،ودین تاریخی ،اسلامیش،را بر ملت لیبی ادا کند،که بیشتر از کافران مسیحی در مظان اتهام دول اسلامی قرار گرفته« مثل امارات،مصر،صعودی،...» واقعا مسلمانان با اینهمه دشمن داخلی،نیازی به دشمن غیر مسلم نیست،ودر اینجاست که گویند پوسیدگی از درون،ودشمن داخلی،بدترین آفتی است که اسلام گرفتارش شده،،واین یعنی پایان راه،،،خداوند اسلام را از مسلمین مصون و محفوظ بدارد،بقیه قابل حل است. زمانیکه دو مسلمان همدیگر را میکشند وهردو ندای تکبیر سر میدهد ،هم قاتل،هم مقتول،پس،دلیل پایان ،وبن بست بودن راه است.
علی ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۳:۲۱
ضمن تشکر از سایت دیپلوماسی ایرانی،گلایه ای هم ،از نویسندگان،گزینشی،که اکثرا طرفداران،گروهکهای تروریستی،وجدایی طلب کردی،در لباس ایراندوستی،واسلامپرستی، در واقع دنبال اهداف خاصی،مثل تفرقه قومی،ودل چرکینی از نظام،را تعقیب میکنند،وبد تر از آنها ،طرفداران تعلیمی،که مامور،نوشتن کامنت های ،ضد قومیتی،در لباس،ایرانپروری،واسلام خواهی،که در واقع ،ادغام تمام بدخواهان،دین دولت هستند،،ولی چنان پیراهن پاره میکنند،که گویی ،هزاران سال است ایران را از سر دشمنانش رهانیده اند،در صورتیکه همین افراد چه مقاله نویس وچه کامنت نویس ،که « که اکثرا کرد تبار هستند،وارمنی،شبه ارمنی» در طول تاریخ ایران هر گز قدم خیری به این مملکت برنداشته اند،ولی حالا یکشبه از در ویوار وارد شده وادعای وطنخواهی،دواتشه دارند،وبه اقوام ایرانی« مخصوصا ترکان ایران» به عناوین مختلف،انگ،تهمت وافترا میزنند« پانترکی،عثمانیگری،مهاجر موغولزاده......»که واقعا مثل: دشمن دانا به از نادان دوست. که ریشه به تیشه مملکت میزنند،« ومعلوم میشود اینها برای مملکت واتحاد مردمش هیچ ارزشی قایل نیستند،والا چطور با نصف مردم ایران که تبار ترکی دارند،وماندگاری این مملکت در عرض حداقل ۱۲ قرن در سایه ترکان ایرانی میسر شده ،واینرا تمام دنیا میداند،،با ایراد چنین سخنان سخیف،واحمقانه،تبدیل به دشمن کنیم،« البته اینها دو منظور دارند ،چون لیاقت تشکر وقدر دانی را ندارند،،،پیش دستی وزرنگی هم میکنند،وبا این نوع اعمال به خیال باطلشان،خود را حق بجانب،که گویا صاحب نظر و صاحب ششدانگ این مملکت هستند،وهر چند کار مثبتی هم در طول تاریخ نکرده اند،ولی با هوچیگری،و ادای وطندوستی،وتخطیه ترکان خود را صاحب ملک می پندارند،ودیگران را مستاجر،،وبا دید ارباب رعیتی به دیگر اقوام مینگرند،وخیال میکنند ،کم کاریهای گذشته را با. این حرکات جبران میکنند. در صورتیکه ترکان ایران خود را صاحب اصلی این مملکت میدانند،وپشیزی بر یاوه گویان نمیدهند،،وبا اینکه تاریخ ایران سند مالکیت ترکان بر ایران است،وهیچ نیرویی نخواهد توانست این تاریخ پر افتخار ترکان ایران را انکار کند،پس آنهایی که فکر میکنند با چنین انگها وتهمت وافترا ،ترکان را از وطنشان دلسرد کنند،وچنین وانمود کنند که گویا ترکان ایران در صدد جدای از ایران هستند،ذهی خیال باطل،چون ترکان صاحبخانه هستند،ونمیتوانند از ایران جدا شوند ولی اگر مستاجرینی،وپناهندگانی،وخوشنشینهایی، که بعداً وارد این مملکت شده و به غلط ادعای تمامیت مملکت را دارند، در نظر جدایی باشند،اول با ترکان این مملکت روبرو خواهند شد، وحساب پس خواهند داد، پس نهایتا به آنهایی که در این راه اشتباه قدم برمیدارند،توصیه میکنم،سخت در اشتباه هستید، اول تاریخ این آب وخاک را بدقت مطالعه کنید،بعد موضعتان را مشخص کنید،که تاریخ اسمی از شما به میان نیاورده،بیخود پیراهنتان را پاره نکنید.ایران مال تمام اقوام ایرانی است،وبرای هیچ دانی مخصوصا پان فارس وپانترک،در این مملکت جایی نیست.
ایرج ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۷
علی آقا ۱۸شهریور ۳:۲۱تضاد در سخنان موج میزند آنطرف تاریخ ایران سند ترکان است ولی از آن طرف ایران مال اقوام ایرانی است نمیدانم هدفتان چیست اما شما خود را صاحب خانه مینامید در حالیکه بعد اسلام و در زمان حکومت عباسی بدلیل وجود سربازان ترک در لشکر عباسی پایتان به خاورمیانه و آسیای غربی باز شده و عجب خود را صاحب خانه و بقیه مهاجر یا پناهنده میدانید در حالیکه قبل اسلام اصلا وجود خارجی در خاورمیانه و آسیای غربی نداشته اید و ترکان از زمانیکه به ایران مهاجرت کردند فرهنگ قبیله و قومی خود را در برابر عظمت و اقتدار فرهنگی و علمی ایران زمین هضم شدند و این آثار بعد آنها هم به همت خواجه نصیر الدینی طوسی و سایر وزیران کاردان آن بوده و خرافات آمیخته ترکها با مسایل علمی از بین برده بود مگر قبل از حکومت ترکها حکومت دیگری نبوده که شما انکار و تحریف نکرده باشید مثل ساسانی سامانیان و ...اما شما از کجا به تبار ترکی مرده پی بردید که ما بدانیم حتی در کشور ترکیه با آن همه هارت و پود ترک بودنشان کمتر از ۱۰درصد ترک نژادند ولی به زور ترک زبان شدند ولی ترک نژاد نیستند در تمامی مراجع علمی دنیا ثبت شده اگر به خود زحمت بدهید. یا مرجع الترک کاشغر و نقشه موجود در موزه استانبول آذربایگان را ترک ندانسته من هم مسلمانم و شیعه نه ارمنی یا کرد این نفرت قومی شما را از واقعیت‌های هرچند تلخ دور میکند هم وطنان شما زوزه گرگ در حین قرایت قرآن در ورزشگاه یادگار امام سر می‌دهند و پمپاژ نفرت افکنی قومی میکند
ایرج ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۸
کامران عزیزم مشربه فکری اخوان همانهایی که به ظاهر مخالف دخالت بیگانگان در کشورهای اسلامی هستند ولی جاده صاف کن و پیاده سازی دخالت نیروهای خارجی هستند مانند طالبان در افغانستان و القاعده در پاکستان هدف هردو اینها مورد که بالا گفتم هستند اما اخوانی ترکی علاوه بر مخالفت با دخالت بیگانگان در کشورهای اسلامی ادعای آزادی فلسطین هست اما در کنارش وسیع ترین و گسترده ترین همکاریهای اقتصادی و نظامی و...با اسراییل دارد و در لیبی تفکرات قومیتی ترکی مانند ترک بودن سراج هم جریان دارد و حکم ناموس ترکیه دارد لیبی اما سوال مهم چرررا ترکیه در سرنگون کردن قذافی با ناتو همکاری کند؟؟؟!!!!آیا غیر از منابع نفت لیبی بوده ؟؟؟!!!!با توجه که قبل سرنگونی قذافی بیشترین کارگران و تکنسین‌های در پالایشگاههای لیبی ترکیه ای بودند و بیشترین حواله های پولی به ترکیه فرستاده می‌شد !!!!!نمی خواهد ترکیه غیرتی و هزینه میلیاردی و جانی در لیبی کند اسلامی که با اهداف قومیتی باشد فاتحه خوانده است مانند شکست اعراب از اسراییل .ولی مسلمانان بعد پیامبر درگیر دعواهای عشیره ای و زرق و برق دنیا شدند و جانشین را از حکومت دور کردن و واقعه عاشورا این تقاص فتنه سقیفه است راه بن بست نیست و راه یکی است تحریف و تفاسیر و اهداف مختلف است علی جان ۱۸شهریور۲:۰۸
كامران ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۸
اقای ایرج ، واقعیت کاملا برعکس حرف شماست.سرکوب احزاب سیاسی اخوانی در جهان عرب و عدم توجه به خواست و رای مردم در جهان عرب باعث رادیکال شدن افراد و هدایت انها به سمت گروهای جهادی شد. و هم اینک تنها بدنه سیاسی سالم اسلامی همچنان اخوان المسلمین است. القاعده و طالبان هم که شما این وسط عنوان میکنید تفکرات دیگری دارند و ارتباطی با جریان اخوان ندارند. با چسباندن چند موضوع غیر مرتبط باهمدیگر مغلطه نکنید، روابط نظامی بین ترکیه و اسرائیل وجود ندارد ، از ۲۰ سال پیش به این سو به تدریج با بومی سازی صنایع نظامی به تدریج قطع شده است.در مورد لیبی منظورتان واضح نیست ، با دخالت ناتو در لیبی و سرنگونی قذافی مهمترین زیان ها متوجه ترکیه شد و اگر با درخواست دولت قانونی فعلی وارد نمیشد کل لیبی الان تحت تصرف مزدوری به اسم حفتر بود، و با اقدام به موقع حداقل نیمی از لیبی ازاد است.و قطعا حفظ منافع اقتصادی یکی از اولویت های هر کشور است.
ایرج ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۷
کامران جان سفسطه مینمایی غیر از مصر که گروه اخوان را غیر قانونی اعلام کرد و سرکوب کرده و در کشورهای عربستان و امارات مجال قدرت ندادند وگرنه در اردن سوریه کویت یمن تونس و...دارای نماینده در مجلس و حتی وزیر دارد اما خواست و رای مردم در اکثر کشورهای عربی که ریاست جمهوری موروثی یا پادشاهی است غیر منطقی به نظر می‌رسد مثل دیکتاتورهای مبارک و بن علی در مصر و تونس اما احمد شاه مسعود رهبر مبارزه با طالبان توسط ۲الجزایری اخوان المسلمین در پنجشیر افغانستان کشته شده و اکثر رهبران طالبان مثل حکمتیار همه اخوانی هستند افکار اخوانی و وهابیت سلفی مانند دو لبه قیچی میماند در جهت اهداف غرب و رژیم صهیونیستی عمل میکند مثل وقتی مرسی در مصر ریس جمهور شد نامه به نتایانهو میزند و خود را ملزم به رعایت توافقات کرده بود و درایران حمایت خود را از مسلحین و داعش حمایت کرد یا خالد مشعل که حمایت خود و نیروهای حماس جهت یاری رساندن مسلحین و داعش از اردوگاه‌ها فلسطینیان آغاز کرد برای همین قضیه است من به اخوان مسلمین بسیار دید بدی دارم .ولی چرا با سقوط قذافی مهمترین زیان به ترکیه رسید و چرا ترکیه در عملیات سرنگونی قذافی با ناتو همکاری کرد چرا ؟؟؟!!!!! و خلا بوجود آمده بعد سقوط قذافی بهترین فرصت برای ترکیه که یکی از هم نژادهای عثمانی سر کار بیاورد و از اخوانی های لیبی برای میل به اهداف نیو عثمانی و ماوی وطن استفاده کند ترکیه نه به خاطر در خواست وفاق ملی بلکه برای عقب نماندن از کیک نفت و گاز لیبی و مدیترانه است. در سوریه هم به بهانه حمایت از مخالفین مسلح و کردها لشکر کشی کرده است اما الان تمام چاه های نفتی و گازی و پایانه های نفتی آن در دست حفتر است و روسیه و مصر شهر سرت و پایانه های آن خط قرمز و اعلام دخالت مستقیم در لیبی اعلام کردند و اما همکاری نظامی اسراییل با ترکیه از فروش و انتقال فناوری پهبادهای هرون تا اورهال هواپیمای جنگنده f4 وارتقا تانگ m60امریکایی و حتی ارتقا آواکس‌های ترکیه و مانورهای مشترک با آن کامران جان من نمیتوانم فقط ظاهر قضیه نگاه کنم سوال دیگر هم داشتی در خدمتم هستم
علی ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۱
به اقاایرج ۱۰:۴۷___دوست محترم با یک سرچ ساده در عرض ۱۰ ثانیه میتوانی به قدمت تاریخ ترکان در فلات ایران. که به ۴هزار سال پیش از میلاد برمیگردد،،،واین زمانی اثبات شد که دانشمندان،زبانشناسان،باستانشناسان بین المللی از یک قرن پیش دریافتند،که سومریان زبانشان ترکی بوده،وتمام آثار وسنگ نوشته ها که به خط میخی ،باقیمانده،ودر اکثر موزه‌های جهان نمونه هایش،موجوداست،وحماسه گلگمیش،وسایر داستانهای سومریان دقیقا ترک بودنشان را ثابت کرده،« نه بخاطر من،بلکه بخاطر علم وپیشرفت بشری اینها را کشف کرده اند» ‌پس معلوم میگردد زمانی که اقوام ترکی در فلات ایران،ومیانرودان،در اوج پیشرفت و ترقی بودند« مثل سومری ها...» هنوز آریاییان وسایرین به فلات ایران نیامده بودند،.__________ ولی اینکه نوشته ای ترکان در زمان خلافت عباسیان وارد ایران شده اند،منافی این نمیباشد،که قبلاً نبوده اند،ویا بعداز آن هم نباشند، ترکان با قبول اسلام ،قدرت مضاعفی به اسلام ،بخشیدند،وبا بریدن سر خلیفه عباسی،اسلام را از قید و بند سلطنت آزاد وبه اکثر نقاط جهان گسترش دادند« شبه قاره هند ،اندونزی،مالزی،اورپا،....» وکلا تا صد سال پیش ،با جان ودل در خدمت اسلام بوده اند،ومیلیونها شهید در راه اسلام تقدیم کرده اند.« مخصوصا جنگهای صلیبی» ودر این میان موجب گسترش زبان و ادبیات فارسی هم شده اند،بطوریکه تمامی آثار ادبی و علمی و فرهنگی خود را بزبان فارسی نگاشته اند، وقبل از حکومت ترکان هیچ اثری از زبان و ادبیات فارسی در میان نیست،اگر هم بوده ،بعد از اعراب از بین رفته،چطورکه بعد اسکندر ،وجانشینانش« سلوکوس،وسلوکیان» هر چه بوده به آتش کشیده شده،،،،پس آنچه موجود است،ومحفوظ مانده در زمان ترکان تولید،وتا به امروز نگهداری شده،« نه دیگران»___________ ولی اینکه از کجا فهمیدم نزدیک نصف مردم ایران ترک‌زبان ،وترکتبار هستند، این یک واقعیت ایران امروزیست،هر کسی که زبان مادریش ترکیست خود را ترک میداند،« ونیازی،به ژن،dna,کرومزوم نداریم» فرمول خدادادی،وبین المللی،زبان مادری هر کس،متعلق به ان شخص است،به هر علتی که باشد،چون از مادرش اموخته،،،وهمان قدر که زبان مادری شما برایتان عزیز وشیرین است،زبان مادری ترکی هم برای ترکان عزیز وشیرین است. ____ وما با ترکیه ودیگران هم کاری نداریم ،ما مطیع واقعیت موجود در کشور خودمان هستیم،« هر چند این واقعیت از هزار سال پیش بوجود آمده باشد،وبه مذاق عدهای هم خوش نیاید.،،« آیا ما به فارسی زبانها میگوییم چرا به زبان پهلوی صحبت نمیکنید.چون در واقع زبان اصلی فارسی زبانها پهلوی بوده ،که فراموش شده،وامروز جایش را فارسی گرفته،_________ واینکه نوشته ام ایران متعلق به تمام اقوام ایران است، مگه غیر از این است،« یا به نظر تو متعلق به یک قوم خاص است؟» وبازهم میگویم در این کشور جایی برای هر نو پان،« چه پانفارس،چه پانترک،وچه دیگرپانها» وجود ندارد،وما همه با حقوق مساوی،جزو فداییان ایران اسلامی هستیم.
داریوش ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۴
ایران خودش در سوریه چه کار میکنه مگر نمی گویید به دعوت رسمی حکومت سوریه در آنجا حضور دارد ؟ خوب ترکیه هم به دعوت رسمی حکومت لیبی در لیبی است .اگر حضور ترکیه در لیبی اشتباهه حتما حضور ایران در سوریه هم اشتباهه.
كامران ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۱
اقای ایرج شما کلا دارای اطلاعات ناقصی هستی، در سوریه سالها حافظ اسد و بشار با اخوانی ها درگیر بودند و زندانهایشان پر از اخوانی بود ، در الجزایر حکومتی که با رای مردم سرکار امده بود اخوانی بود و با فشار غرب سرنگون شد. در مصر و...... در خود عربستان بزرگترین دشمن حاکمان وهابی اخوانی ها هستند ، گروه های جهادی فلسطین همه اخوانی هستند ، کسی که وهابی و اخوانی را دو لبه یک چاقو ببیند دروغ اشکاری میگوید هدفش چیز دیگری است، شما احیانا همان اقای جامی نیستی که همیشه از تمدن بزرگ اندلس به عنوان اشغال خاک اروپا توسط بنی امیه یاد میکردی!!!!! نظراتت کاملا در جهت دشمنان اسلام است. ثانیا بحث خرید سلاح های اسرائیلی مثل heron و مدرن مردن f4 های ترکیه توسط اسراییل مال ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است اقای دانشمند اسم ان فانتوم های مدرن شده توسط اسرائیل فانتوم 2020 است و امثال از رده خارج خواهد شد !!! شما با قصد و نیت تخریب اینجا هستید و نظراتتان از روی نااگاهی نیست.
كامران ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
n September 2011, military agreements between Turkey and Israel were suspended. Turkey has frozen 16 defense contracts worth billions of dollars since March 2010. Turkey suspended a 5 billion dollar deal for 1,000 Merkava Mk 3 tanks.[120] Turkey also dropped Israel Aerospace Industries Arrow-2 anti-ballistic missile اگر ترکیه دشمن است بهتر از است دشمن خود را دقیق بشناسید نه از روی باد هوا حرف بزنید.
علی ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۴
یک روزنامه نگار مستقل بودن ، با همسویی نظرات آنان با حکومت مستقر در کشورش سنجیده می شود وقتی نظرات این شخص دقیقاٌ موضع دولت سوریه است دیگر نمی توان گفت که مستقل هستند . دوستان نظر دهنده منفی در مورد ترکیه ، ناخواسته در گفته هایشان به قدرت ترکیه ونیروی سیاسی ونظامی واقتصادی آنان تلویحاٌ اعتراف کرده اند ولی برحسب اینکه پولی که می گیرند حلال باشد باید هی بنویسند وبنویسند و به وظیفه شان عمل کنند که مامورند ومعذور .
خسرو ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۵
ایرج و بقیه پانفارسها و پانکردها ، کلمه ترک یک واژه نژادی و ژنی نیست ، تانری (خداوند ) برای انسانها ( توره ها) راه وروش زندگی انسانی را نازل کرد و انسانهایی که از انها پیروی کردند را ترک نامید و سرزمین هایی را که بندگان مطیع خدا در آنجا زندگی و حاکمیت دارند را توران نامید ، در حقیقت به این دلیل معنوی و نزدیکی تفکرات سنتی ترکها به اسلام بود که بیشتر ترکها مسلمان شدند ویا بعدا در اسیای شرقی و اورپا به مسلمانان ترک می گفتند در حالی که از نژاد های مختلف هستند ، ولی در هرحال واقعیت امروز و هویتی که فرد برای خود انتخاب می کند قابل احترام است ، به جای تاکید بر نژاد و خون ، به انسان بودن و سجایای انسانی رجوع کنیم ، واقعا هیچ کس نمی داند که اجدادش از کدام گروه قومی و نژادی بوده است
رضا ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
علی ۱۹شهریور تمام آن داستان ها و افسانه های میگویی مال روم باستان است تنها داستان و افسانه ترکها ده ده قورد است چه طور میشود ۴هزار سال ترکها ساکن ایران باشند اما آثاری غیر از زبان که معلوم نیست ترکی است یا نه به جا نگذاشته باشند تمدن‌های قبل از سومری‌ها و ترکها بسیار پیشرفته بودند مانند تمدن جیرفت تمدن سیلک کاشان و تمدن شهر سوخته چرا از آنها زبان نمانده اما از سومری‌ها آن هم معلوم نیست ترکی هستند اما چون در غرب ایران بودن تبلیغ شده ترک بودن که خلاف واقع است خیلی تمدنهایی دیگر گمنام هستند که پانترکها رو آن زوم و در حال تحریف تاریخ آن هستند مثل سکاها و....
علیرضا ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹
علی جان ۱۹شهریور۱۷:۱۴ عثمانی‌ها قدرت نظامی و سیاسی قوی داشتند اما چه شد قرارداد ساینس پیکو تحمیل کردند اسراییل تشکیل دادند آتا ترک انهمه که غلو میکند قرارداد لوزان و سور تحمیل کردند اینقدرت و نیروی و قدرت نظامی ترکیه بزرگ نیست زیرا این نیرو و قدرت علیه شبه نظامیان کردستان و ...نه در برابر نیروهای همتراز آنها سنجیده شده امیدوارم نظرات قومی برداشت نکنی و پیشنهاد میکنم سری به نوشته های متوهمانه و ایرانستیزانه طاها اکگول نویسنده روزنامه حزب عدالت و توسعه و متین کاراگول نماینده سابق مجلس در اینترنت جستجو کن
كامران ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۴
با کنار رفتن تدریجی ذهنیت نژادی در بین باستان شناسان غربی، نتایج تحقیقات انها واقعی تر شده است. همیشه در مورد تمدن ۴۵۰۰ ساله اتروسک در ایتالیا سوالات زیادی وجود داشت و قادر به حل ان نبودند. امروزه صداهای بیشتری در مورد ترک بودن اتروسک ها بلند شده و prof mario allinei کناب جامعی در این زمینه نوشته که مطالعات dna هم این نظر را تصدیق میکند.و در کتاب خود عنوان میکند که قطعا اتروسک ها ترک هستند و منشا خط لاتین هم تحفه اتروسک ها به اروپایی هاست. و با این دیدگاه متون نوشتاری اتروسک که تاکنون قابل خواندن نبود خوانا شد .در مورد تمدن های فلات ایران که دوستمان اشاره کردند ، مثل شهر سوخته تپه سیلک و .... در اکثر موارد طبق یافته ها از ۸ هزار سال پیش تا ۲۵۰۰ سال پیش به رونق بوده اند و ناگهان با ورود اقوام مهاجر اریایی دچار وقفه شده اند ، اندک باستان شناسان با وجدان ایرانی معترف به نسل کشی انها هستند و تمامی این اقوام التصاقی زبان بوده اند که زبان ترکی یکی از زبانهای زنده التصاقی در دنیا میباشد.البته اینها همه تاریخ است و ما در شرایط کنونی چه ترک ، فارس، عرب یا کرد مسلمان هستیم و این مسائل تاریخی نشانه برتری کسی بر کسی نیست و همگی مخلوقات خداوند و امت محمد (ص) هستیم و باید هواسمان بیش از انکه متوجه نژاد و زبان باشد به اینده نگاه کنیم و نسبت به خطرات دشمنان بیرونی هوشیار باشیم.ما در جغرافیایی زندگی میکنیم که در هر صورت چه بخواهیم یا نخواهیم همسایگان همدیگر هستیم .
علی ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۹
خسرو جان اولین بار توران در شاهنامه توسط فردوسی استعمال شد همان شاعری که آماج حملات پانترکها قرارگرفته که در اشعارش تمام مرزهای تمدن ایرانی و شهرهای آن شرح داده بود در باره توصیف ترکها به نوشته احمد بن فضلان در کتاب ابن فضلان توصیه میکنم و سرزمین خاصی نیست که بندگان خدا زندگی نکرده باشند و توران باشد تراوشات ذهنی و توهم خود را در خبرگذاری ها مکتوب نکنید موجب خنده و مزاح دیگران میشوید در اروپا بدلیل برخورد اولیه با ترکها اسلام از دریچه قوم ترک می‌دیدند بعداً در طی سفرهای مشرق شناسان و جهانگردهای اروپایی این نظریه اصلاح شده
خسرو ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵
کلمه توران قبل از شاهنامه فردوسی ، در آثار بیش از دوهزار سال پیش چین و هند و یونان و سنگ نوشته های حتی داخل ایران در قبرستان توران یزد و یا مشکین شهر و ... نوشته شده است ، باز تاکید می کنم هیچ کس نمی داند که تبار واقعی اش چیست ، در ایران امروز حقوق شهروندی و تابعیت و فرهنگ اسلامی و تساهل مدنی ، شاخص های مهم در زندگی اجتماعی ماست
آبتین ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۷
اگر شما نمی‌دانید تبارتان چیست چرا برای ترکهای ترکیه، کسانی که تکفیریها را در سوریه پشتیبانی کردند سینه می‌زنید!؟ این جز نژادپرستی دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد چون هم از نظر متلفغ ملی و هم از نظر مذهبی کاملا مخالف ما هستند.
خسرو ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۹
ابتین !!!!! تو خودت را داخل مردم ایران جانزن ، احتمالا ارمنی کرد داشتاق هستی ، توجه کن که نژاد و خون دست تو نیست ، با اینکه از ترکها نفرت داری ممکن است به جهت نژادی ترک باشی یا روس یا هندی یا ...ولی مهم حس نزدیکی است که آن ذهنی و فرهنگی است توجه کن که اکثریت مردم ایران برای مسافرت یا تحصیل و غیرو ترکیه را انتخاب می کنند و برای رفتن به کربلا سر ودست می شکنند ، یعنی اینکه ایرانیها به جهت فرهنگی به ترکیه و عراق نزدیکند ، در آینه به چهره ات خیره شو ، نژاد واقعی ات را می بینی
آبتین ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۶
افکار داعشی متاسفانه مغز عده ای را آب کرده است. شاید شما هم از نسل سبمیتقو باشید خوب! ترکیه و آذربایجان مسلما نوکر صهیونیسم هستند و شما هم گویا نزدیکی با آنها دارید. چون وقتی حرف حسابی در جواب بقیه ندارید روی به هارای هارای گفتن می اورید و عصبانی میشوید! خیانت شما در بلند کردن پرچم سایر کشورها آشکار است.
محمد ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰
اولا که هکذا نه هاکزا. دوم که کدام مداخله را ترکیه در لیبی برده؟ 80 درصد خاک لیبی در اشغال حفتر هست و طرفین به نوعی از توافق رسیدن دو جنگ هم گوشه کنار پراکنده ادامه دارد. سوم در مورد قره باغ هم عملاصهیونیستها و ترکیه و آاذربایجان هر سه علیه کشور کوچک ارمنستان و ارتش 50 هزار نفری اش وارد جنگ شدند که این اصلا پیروزی شق القمری به حساب نمیاد. از طرفی پانترکهای داخلی و نفوذی و صهیونها هم عملا دست ایران را برای کمک به ارمنستان با هوچیگری در حنا گذاشتند که البته به دوماه نکشید که اردوغان با خط و نشان کشیدنش برای ایران نشان داد که چگونه روی گسلها در ایران بندبازی میکند و چه اتفاقاتی در جریان است. حال این کشور به قول تو قدرتمند از لحاظ نظامی پنجاه سال است حریف یک گروه چریک نمیشود و از کنرتل تورم فضایش درمانده . نتیجه اینکه با بزرگنمایی کسی بزرگ نمیشود و البته ایران هم از این چیزها نمی ترسد.
حسن ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۶
ترکیه ابرقدرت است و هیچ کس یارای جنگ با ترکیه راندارد