ترکیه می خواهد به محور مقاومت بپیوندد؟

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۵۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
چند سال گذشته به محور مقاومت، اتحاد پرچین «ضد امپریالیسم»، نشان داده است که تلاش های آنها در خاورمیانه بی نتیجه نبوده است. مداخله نظامی روسیه و ایران در سوریه این امکان را برای بشار اسد فراهم آورد تا از چندین سال هجوم گروه های مخالف جان سالم به در ببرد و سپس، قلمروهای بسیار فراتر از سنگرهای اولیه در جنوب و مناطق دفاعی علوی در غرب را پس بگیرد.
ترکیه می خواهد به محور مقاومت بپیوندد؟

نویسنده: محمد حسین

دیپلماسی ایرانی: چند سال گذشته به محور مقاومت، اتحاد پرچین «ضد امپریالیسم»، نشان داده است که تلاش های آنها در خاورمیانه بی نتیجه نبوده است. مداخله نظامی روسیه و ایران در سوریه این امکان را برای بشار اسد فراهم آورد تا از چندین سال هجوم گروه های مخالف جان سالم به در ببرد و سپس، قلمروهای بسیار فراتر از سنگرهای اولیه در جنوب و مناطق دفاعی علوی در غرب را پس بگیرد.

ایران از طریق پراکندگی گروه های شبه نظامی شیعه در سراسر عراق و شام، هرگونه حمله زمینی آتی ایالات متحده یا متحدانش را عملا غیر ممکن کرده چرا که این نیروها مجبور خواهند شد ابتدا از گروه های شبه نظامی بگذرند. به علاوه، نیروهای متحد ایران در لبنان و عراق ریشه دوانده اند و در برخی موارد قدرت این نیروها از ارتش های رسمی دو کشور بیشتر است.

به علاوه، بازیگران محور مقاومت به رغم تحریم های شدیدالحن اقتصادی اعمال شده از سوی ایالات متحده و دیگر کشورها در جامعه بین المللی، توانسته اند دوام بیاورند. این مساله بقای مشترک آنها از طریق شبکه های تجاری پنهانی در سراسر جهان شامل شرکت های صوری و استفاده از بهشت های مالیاتی فراساحلی و دور زدن کلی تحریم ها را در پی داشته است. آنها همچنین بیش از هر زمان دیگری از حمایت طبقه خاصی از دانشگاهیان، روشنفکران، کارشناسان سلاح های شیمیایی و سازمان های خبری و صاحب نظران برخوردار هستند. چند سال گذشته برای محور مقاومت سال های خوبی بودند چرا که جذب متحدان و وابستگان جدیدی از جمله مصر، یونان و خلیفه حفتر از لیبی را در پی داشتند. اخیرا صحبت هایی درباره احتمال پیوستن ترکیه هم عمدتا توسط رسانه های خبری اسرائیلی و سایر شخصیت های ضد ترکیه بیان شده است.

با توجه به تغییر سیاست خارجی ترکیه در سال های اخیر که از نزدیکی آن به محور مقاومت حکایت دارد، قیاس کاملا مع الفارق نیست. برای نمونه می توان به روابط ترکیه با روسیه در پنج سال گذشته و خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 و نگرش مشترک آشتی جویانه آنها درباره راه حلی برای سوریه اشاره کرد. ایران هم به این ترکیب اضافه شود، آنگاه شرایط مشهودتر خواهد شد چون تهران اساسا در گفت و گوها درباره چنین راه حلی در کنار مسکو و آنکارا نقش کلیدی دارد. ترکیه و ایران اخیرا توافق کرده اند در هدف گرفتن عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق با هم همکاری سیاسی و نظامی داشته باشند. این دست ابتکارات سیاست خارجی سبب شد ترکیه به سمت شرق متمایل شود. بسیاری در غرب تصور کنند که ترکیه در آغوش هژمونی روسیه افتاده و از نفوذ ایالات متحده و ملت های اروپایی فاصله گرفته است.

مساله سیاست های مستقل خارجی ترکیه در چند سال گذشته به ویژه در سوریه و لیبی و همچنین دفاع از حقوق دریایی در مدیترانه شرقی و مخالفت کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و به طور نمایشی فرانسه با هر کاری که ترکیه بدون اجازه آنها انجام دهد، نیز مطرح است. انتقاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از وحشت اشغال الجزایر و دیگر مستعمرات فرانسه به رهبری ترکیه نوعی جلوه ضد امپریالیستی داده است. همه این عوامل سبب می شوند این کشور بیشتر به یک بازیگر در محور مقاومت در برابر غرب شبیه شود. در حقیقت، به نظر می رسد ترکیه سعی دارد بین روابط خود با شرق و غرب با استفاده از دوستی و اتحاد با هر دو طرف، تعادل ایجاد کند؛ اما این تلاش ها بیش از هر چیز دیگری نوعی فاصله گذاری بین مسیر ترکیه و مسیر شرق یا غرب است.

ترکیه در عین گفت و گو با ایران و روسیه درباره راه حل سیاسی در سوریه، از مخالفان سوری نیز پشتیبانی و از برخی از این عناصر در برابر نیروهای روسی و نیروهای تحت حمایت ایران حمایت می کند چون نفعش در چنین کاری است. ترکیه شاید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه خریداری کرده باشد، اما روابط خود را با ایالات متحده حفظ کرده است. وقتی صحبت از اتحاد می شود، ترکیه در هم سویی با امثال ایران و روسیه یک بعدی نیست و با دیگر بازیگران مانند قطر و آذربایجان هم اتحاد دارد.

از اهداف اصلی ترکیه این است که به یک هژمون بیش از اندازه تکیه نکند تا همانند وابستگی های گذشته به روسیه برای تامین گاز و وابستگی آن به ایالات متحده برای معاملات تسلیحاتی و دفاعی، مجبور به پذیرش خواسته های این کشورها نشود. کشف اخیر حدود 320 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دریای سیاه امکان کاهش بیشتر وابستگی به روسیه را که پیشتر از طریق تنوع بخشیدن در منابع واردات گاز میسر شده بود، برای ترکیه فراهم می آورد. به همین ترتیب، توسعه صنعت اسلحه سازی داخلی کاهش وابستگی به آمریکا در زمینه دفاع را در پی داشته است. 

اینکه آیا این کشور موفق خواهد شد خود را کاملا از نفوذ هژمونیک اینچنینی رها کند، هنوز مشخص نیست؛ اما همه جنگ هایی که ترکیه آغاز کرده است از لیبی و سوریه گرفته تا ایستادگی در برابر یونانی ها و فرانسوی ها، نشان می دهد که اهداف سیاست خارجی این کشور همیشه در حال مستقل تر شدن و مبتنی بر منافع ملی بوده است. ترکیه به عنوان یک کشور سنی با اکثریت مسلمان با نفوذ ژئوپلیتیکی قابل توجه، مطمئنا یک جایزه ارزشمند برای محور مقاومت خواهد بود. با این وجود، بعید است که ترکیه حاکمیت و استقلال خود را برای لقب «ضد امپریالیسم» بودن قربانی کند؛ دست کم تا زمانی که قدرت در دست رجب طیب اردوغان است، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

منبع: میدل ایست مانیتور / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: ضد امپریالیسم محور مقاومت سیاست خارجی ترکیه تحریم های غرب علیه روسیه نفوذ منطقه ای ایران


( ۲۱ )

نظر شما :

آبتین ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۱
واقعا خنده دار است این تحلیل! کشوری که پایگاه های نظامی آمریکا در آن قرار دارند، همکاری نظامی و تجاری در بالاترین سطوح با اسرائیل دارد، و چندین بار به گروه های نزدیک مقاومت در سوریه حمله کرده است، به محور مقاومت بپیوندد!؟ سیاست خارجی ترکها همواره بر اساس تغییر جبهه و رنگ عوض کردن با توجه به سود حداکثری بوده است و در این راه هیچ مرز اخلاقی هم نمی‌شناسند. این حرکات اردوغان هم فقط ژست سیاسی است و در عمل اتفاقی نخواهد افتاد. همانطور که در برابر اسرائیل هم سخنان تندی می‌گویند ولی همزمان در پشت صحنه با صهیونیست‌ها قرارداد نظامی و اقتصادی می‌بندند. این دست تحلیل‌ها اصولا جز جذب مخاطب هدف دیگری ندارند چون واقعیتی که عملی می‌شود چیز دیگری ست.
ایرج ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۲
ترکیه قصد ندارد بپیوندد بلکه منتظر است از فرصتها بهترین استفاده کند مانند تبلیغات و پروپاگانده رابطه امارات با اسراییل در حالیکه خود اولین کشور و گسترده ترین شریک اسراییل در منطقه است و خود را رهبر جهان اسلام بداند فقط روس‌ها میداند چه طور ترکها را بازی دهند هواپیما زده شد تحریم و تهدید و تحقیر در کاخ ریاست جمهوری و جبران آن با بمباران و زدن سربازهای ترکیه در ادلب و حمایت از حفتر و نابودی سامانه موشکی هاگ دولت سراج
ایرانی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
ترکها اصلا با این مفهوم از مقاومت موافق نیستن و حتی خیلی‌هاشون آشنا نیستن که بخوان به این جبهه ملحق بشن. هر طرفی که باد بیاد اون طرف میرن. فعلا هم برای امتیازگیری از غرب به طرف ایران میان، کارشون که تموم شد دوباره رنگ عوض میکنن و به طرف غرب میرن.
علی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷
نوشته های جانب دار از ترکیه جدیدا می‌گذارید ؟؟؟!!!میخواهید زمینه ساز و جاده صاف کن سیاست منافقانه ترکیه باشید ؟؟!!!این نوشته به جز ساده لوحانه ترین مردم و پانترکها کسی دیگر باور ندارد فقط همین چند سال ثابت شده در سوریه و...
م ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۱
آنوقت مقاومت به کجا بپیوندد
افخمی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰
جناب آبتین گرامی، مشکل اینجاست که بعضی از تصمیم گیران سیاسی ما که چندان اطلاعی از تاریخ ایران وبخصوص جهان وبازی های پشت پرده کنسرنهای بزرگ نفتی،نظامی،مالی،بیمه ای جهان ندارند راحت با شنیدن چند جمله قشنگ ودلخواه شان توسط اردوغان ها بازی می خورند.
سالار ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۷
بر خلاف این تحلیل در صدد پیوستن به جبهه مقاومت نیست به این دلایل: - زیر ساخت سیاسی، اقتصادی و نظامی آن غربی است، - جامعه ترکیه از لحاظ سیاسی بیش از هر دوره دیگر از حیات این دولت در چند دستگی بسیار عمیق به سر میبرد، - ترکیه کشور فرقه های مذهبی است که وابستگی زیادی به عربستان و دیگر کشور اسلامی دارند، اگر حرف جبلی احمد از واعظان به نام ترک را قبول کنیم، فرقه های مذهبی در حال مسلح شدن هستند، - کمالیستها و نئوعثمانیها نیز به غیر شعار و سرگرم کردن عوام دارای هیچ نوع دوراندیشی فکری و سیاسی نیستند، - حضور ترکیه در عراق ، سوریه و قضیه دریای مدیترانه به غیر از ضرر چیز دیگری برای ترک‌ها به ارمغان نیاورده، و در دراز مدت دست از پا درازتر به چه کنم چه کنم در برابر غرب خواهند افتاد، - وضعیت بسیار بد اقتصادی و بدهی‌های صدها‌ملیارد دلاری، و زیر ساخت اقتصادی رو به بازار آزاد، ترکیه و نیروهای نایبتیش در میان مدت به ابزار پیاده کردن سیاستهای اسرائیل و ایالات متحده خواهد کرد.
محمد ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲
اگر منظورتان این است که ترکیه به دنبال احیای عثمانی گری است ، این دقیقا به معنی دشمنی با ایران است ، خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است و چهار قدرت ایران ، عربستان ، ترکیه و اسرائیل در حال کشمکش برسر منطقه هستند ، اختلافات این چهار محور هم ریشه در هزاران سال تاریخ دارد و به هیچ عنوان قابل حل نیست ،
كامران ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲
اگر از دید منافع ملی یا اعتقاد واقعی به مقاومت به این مسئله نگاه شود هر حرکت کوچکی از طرف ترکیه و حرکت به سمت ارمانهای ضد صهیونیزم باید خوشایند و مورد قبول ما باشد مگر اینکه به دو اصل اشاره شده بالا اعتقاد قلبی نداشته باشیم ، تا انجا که من از کامنتهای گذشته افراد بالا میدانم اکثرا طرفداران گروههای ترور کردی هستند پس نظرات انها از این دید مورد قضاوت است. و یکی از شگردهای انها انتقال اطلاعات غلط است مثلا عنوان کردن اینکه ترکیه دارای بالاترین روابط نظامی با اسراییل است حال اینکه از سال ۲۰۱۰ تمامی روابط نظامی با اسرائیل قطع شده است. تمام درد اینها ممانعت ترکیه از ایجاد کشور صهیونیستی کردستان بزرگ است. از دید منافع ملی هم ترکیه و ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در تمامی زمینه ها با همکاری با یکدیگر علاوه بر منافع اقتصادی در زمینه سهم خواهی از قدرت و نفوذ ژئوپولتیک در منطقه میتوانند عملکرد بهتری در مقابل کشورهای غربی داشته باشند و در این راه یکدیگر را یاری کنند . هرچند وجود اصطکاک و تضاد منافع در برخی بخش ها هم میتواند وجود داشته باشد و این هم مسئله ای طبیعی است.
محمد1 ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۸
ایران و ترکیه، امپراتوری‌سازی به دو سبک
خسرو ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
ترکیه و اردوغان سیاست خاص خودشان را در رابطه با تامین منافع ملی کشورشان را دارند ، به همین خاطر در مشکلات مشترک مانند تجزیه طلبی احزاب منتسب به کردها و مخالفت با اسراییل و یا حمایت از آذربایجان و قطر یا پاکستان با ایران همکاری خواهند کرد و در سوریه ضمن رقابت با ایران و روسیه ، مذاکره خواهند کرد ولی وارد شدن در محور مقاومت نه خواست ایران است و نه محور مقاومت چنین ظرفیتی دارد ، ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه بزرگ و رقیب ، همیشه مذاکره و همکاری خواهند کرد ولی هرگز مثل آرزوی تجزیه طلبان کرد ، رابطه شان قطع و خصمانه نخواهد بود
مقاومت ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
اکثریت قاطع شهدای مدافع حرم در حومه ادلب و حلب در جنگ با مزدوران این کشور منحوس شهید شده اند نه در قنیطره ، جولان و غزه ، اتحاد با مقاومت ، با چه منظوری چنین حرفی میزنید ؟؟
ایرانی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
هدف ما اگه اینه که کشور کردستان بزرگ ایجاد بشه (من شیعه هستم!!) شما خودت از کشور صهیونیستی آذربایجان دفاع میکنی که همین حالا نظامی‌های اسرائیلی در این کشور مستقر هستن و اگه ما طرفدار تروریسم باشیم شما هم طرفدار حامیان داعش و در نتیجه حامی گروه های تکفیری مستقر در سوریه هستید. پس چیزهایی که خودتون انجام میدید رو به ما نچسبونید و پشت اسم ایران هم قایم نشید.
Araz ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۹
اقایی به اسم ایرج اشاره کرده که روسیه یک سیستم هاوگ دولت سراج را در لیبی از بین برده است ، اما نمیگوید که دهها سیستم پانتسیر روسیه و همچنین سیستم بوک و بنا به نظر برخی حتی اس ۳۰۰ روسیه نابود شدند. انگار این اقا بیشتر حافظ منافع روسیه هستند .جالبه
ایرج ۰۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۰
araz جان در فیلم های نابودی سیستم پانتسیر در لیبی تمام انها یا درحال حرکت بوده که رادار ان خاموش است و دیگری در اشیانه پارک بوده است و بلوف نابودی اس 300 در سوریه من حافظ منافع روس نیستم اما خسرو جان حمایت اردوغان از قطر (نگرش اخوانی و عابر بانک پولی و نفوذ سیاسی در حاشیه خلیخ فارس و حلقه رابط با اخوان یمن متحد انصارالله و )اذربایجان (ایده توران بزرگ و تسلط بر منابع انرژی خزر و ترانزیت به اروپا )پاکستان (نفوذ در جنوب اسیا و هند و استفاده از ظرفیت اتمی و گروهکهای تروریستی مورد حمایت پاکستان و تامین نیروی انسانی و مزدوری و ترانزیت انها )در راستای سیاست چماق و هویچ
كامران ۰۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۷
اقای ایرانی باز داری اطلاعات غلط میدی هیچ نظامی اسراییلی در اذربایجان وجود ندارد روابط نظامی اذربایجان و اسراییل فقط خرید سلاح بود که ان هم از روی اجبار به دلیل تحریم تسلیحاتی کشورهای غربی و عدم تامیین سلاخ های مدرن توسط روسیه بود و کلا روس ها در مقایسه با ارمنستان سلاح های حساس رو به اذربایجان نمیدن. در سالهای اتی دیگر نیازی به خرید سلاح از اسراییل و روسیه نخواهند داشت و میتوانند اکثر انها را از ترکیه یا ایران خریداری کنند. انوقت ببینیم باز شما بهانه ای خواهی داشت. فقط یک مقایسه کوچک انجام بدهم اذربایجان با وجود رابطه با اسراییل جهت همبستگی با مردم فلسطین هیچوقت در اسراییل سفارت باز نکرد اما کشور ارمنستان بلافاصله نسبت به تاسیس سفارت در اسراییل اقدام کرد.
Araz ۰۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۲
عمو جان این حرف رو نزن برو ببین تعدادی از اون pantsir ها فعال بودن اگر پیدا نکردی لینک بارون کنم اینجا رو. سر همین داستان روسیه بازار فروش سیستم های پدافند کوتاه بردش کم شده چون ابروش رفت.برای مطالعه این موضوع هم مقاله به زبان انگلیسی فراوان موجود است.
ایرانی ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷
وااای چه لطفی به ما کردن آذری‌ها که توی اسرائیل سفارت باز نکردن! ولی همزمان برای ما از خاک خودشون پهباد جاسوسی فرستادن که تا اطراف نطنز هم بیاد! ارمنستان چرا با اسرائیل رابطه نداشته باشه درحالی که اصلا مسلمان نیست ولی همین حالا آذربایجان داره پوتین سربازهای اسرائیلی رو واکس میزنه!؟ تحریم سلاح بوده آذربایجان چطوری میگ 29 و سوخوی 25 داره. جالبه که دولت کذاب باکو می‌گفته که روسیه و ایران دلیل شکست ما در قره باغ بودن ولی جنگنده روسی می‌خرن! آخه ایران اگه بخواد شکست بخورید فردا اصلا کشوری برای شما وجود نداره. آذربایجان اگه شکست خورد برای بی غیرتی و شکم پرستی شون بود که جلوی ارمنستانی با نصف سلاح و نفرات لت و پار شدن.
ایرج ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۲
کامران جان و araz پهباد فوق پیشرفته اسراییلی اذربایجان توسط سامانه ضد جنگال اتو واز ارمنستان سالم ساقط شده ۷پهباد ساقط شده از نوع تجسسی انتحاری و بمب انداز فقط ۲پهباد آذربایجان توانست حمله موفق داشته باشد اما پهبادهای ساده ارمنستان ۳تانگ آذربایجان نابود و بیشتر ۱۵کشته به جا گذاشتند آن پانتیسر در سوریه و لیبی توسط سامانه هدایت لیزری آمریکایی و کانادایی پهباد ترکیه از فاصله بیش از ۲۰کیلومتری در برد جنگ افزار پانتیسر نیست و سامانه جنگال کورال نابود شده است و کرده بدون پشتیبانی سامانه جنگال کورال هیچ شانسی در برابر بوک پانتیسر ندارد همانطور سقوط زیادی در سوریه و لیبی داشته اند
كامران ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۳
گفتمان شما خیلی جالبه ، در جواب مواردی که میگویم دلیل و مدرک درستی عنوان نمیکنید اذربایجان میگ و سوخو رو دست دوم از اوکرایین خرید سلاحهای جدیدی که روسیه فروخته زیر استاندارد هستند و به اجبار خریده شده چون الترناتیو دیگری وجود نداشته در اینکه پشت داستان اشغال قره باغ روسیه است که شکی نیست . و شما با عنوان کردن نام ایران دنبال شیطنت هستی ، اقای ایرج ، کدام پهپاد ارمنستان تانک های اذربایجان را نابود کرد!!! و کی و کجا!!! اصولا ارمنستان فقط پهپاد های تجسسی دارد نه پهپاد های مسلح اطلاعات شما بسیار ناقص است مجبور نیستید در هر زمینه اظهار نظر کنید اقای مثلا ایرانی با الفاظ کوچه بازاری یا مطرح کردن مسایل انحرافی دیگر سعی در تخطئه موضوع دارید . درد شما نه ایران است نه مسلمانی ، درد شما pkk و پژاک است.به کوری چشم شما نامسلمانان قره باغ هم ازاد خواهد شد و لانه تروریست های کرد و ارمنی همزمان نابود خواهد شد.
علی ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۲
هموطنم کامران علاوه بر سلاحهای روسی از بلاروس و اوکراین و ترکیه وکشورهای شرق اروپا واسراییل به ارزش میلیاردها دلار سلاح خرید کرده و با کشور ترکیه رزمایش داشته و جز کشورهای که اعزام نیرو بوسیله ناتو به افغانستان داشته و تحت آموزش‌های ناتو قرارگرفتند پهبادهای هجومی چند نوع هستند انتحاری بمب انداز و تجسسی قابلیت لاک و قفل در هدف و ارسال گرا و موقعیت برای آتش باران دقیق که به اشتباه بمب انداز گفته شده بوده بنده خدا درد ما اسلام و ایران است اما نمی توان از سیاستهای نیو عثمانی و ترکی دید و انکار کرد برای اینکه موجب ناراحتی هواداران و ترک پنداران نشود و دم از اسلام و ایران زد
كامران ۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۹
یک مطلب دیگه اقای مثلا ایرانی ،کشور ما ایرانه، ما ترک های اذربایجان نیمی از بدنه ایران هستیم ، و در برهه برهه تاریخ ایران از وطن دفاع کرده ایم. ارزوی نابودی که داری برای شما طرفداران تروریسم است.ما اگر انتقادی و یا حرفی داریم از دید حاکمیتی است. نه مثل شما که دست به اسلحه هستید در کل کامنت های شما من یک کلمه انتقاد ساده نسبت به گروههای ترور کردی ندیدم ،بلکه همیشه در پوشش حمایت کرده ای چطور تو میتوانی ایرانی باشی!!
Araz ۰۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۲
عمو جان ،سلاح های پهپاد bayraktar که pantsir های روس رو شکار کرد شامل بمب های هدایت شونده man l و mam g است که برد انها ۸ تا ۱۴ کیلومتره و قطعا در تیررس pantsir ها بودند داستان koral هم که فرمودید یکی از موفقیت های ترکیه در زمینه تولید سلاح و کور کردن رادار دشمن است .اما در لیبی سامانه koral وجود نداشت .فقط ۵ سیستم تولید شده که انهم فعلا مسئول محافظت مرزهای خودشه
ایرج ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۲
پهپادهای سری Anka با استفاده از سیستم نظارت و هدفگیری مدل MX15_D ساخت شرکت امریکایی-کانادایی WESCAM با برد بیش از 20 کیلومتر (خارج از برد موشک‌های سامانه Pantsir ) اقدام به نشانه روی با پرتو لیزر بر روی سامانه پنتسیر میکردند. در همین حین پهپادهای Bayraktar با نفوذ در ارتفاع پایین و نزدیک شدن به نقطه استقرار سامانه، با شلیک تسلیحات هدایت شونده اقدام به نابودی سامانه پدافندی ارتش سوریه میکنند. araz