مثلث شیطانی «انگلیس، اسرائیل و امریکا»

بلر به دنبال جنگ دیگری در خاورمیانه، این بار با ایران؟!

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۷۹۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بلر برای نابودی خاورمیانه هنوز فعال است. ترفند انگلیسی، این بار برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار مثلث شیطانی «انگلیس، اسرائیل و امریکا» است و به هوشیاری نیاز دارد.
بلر به دنبال جنگ دیگری در خاورمیانه، این بار با ایران؟!

دیپلماسی ایرانی: روز پنجشنبه 3 مهر 1399، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و مسئول تجاوز نامشروع به عراق در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرار داد.  به نظر می رسد بلر باید همانند میلوسویچ در دادگاه جرایم جنگی مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. تجاوز نظامی مشترک انگلیس و امریکا به عراق در سال 2003 با ارائه اطلاعات دروغ و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل، با هدایت و تصمیم مستقیم تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس صورت گرفت. اسناد منتشر شده بعد از جنگ عراق موید نظریه فوق است. درباره علل حمله به عراق دو گزارش در امریکا و انگلیس تهیه شده است. گزارش کنگره آمریکا بلر را رسما به "اغفال" سیاست خارجی امریکا متهم کرده و در گزارش انگلیسی موسوم به "باتلر" نیز نوشته شده است: "بلر حقایق را انکار می کند." در جنگ عراق، بلر و شارون به عنوان "قدرت نرم"، با اغفال بوش پسر، رئیس جمهوری بی تجربه امریکا به عنوان "قدرت سخت"، ایفای نقش کردند. در طرح جدید، بنیامین نتانیاهو و دومنیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس از طریق "جراد کوشنر"، داماد ترامپ درصدد جنگ با ایران هستند. 

بلر در 24 آوریل 1999 هفت ماه قبل از ورود بوش به کاخ سفید در سال 2000، در "کلوپ اقتصادی شیکاگو"، برای سناتورها و نخبگان امریکایی سخنرانی و دکترین سیاست خارجی انگلیس را برای اجرا توسط امریکایی ها تشریح کرد و گفت: "جنگ با میلوسویچ برای سرزمین نبود؛ برای ارزش ها بود. ارزش های ما در معرض خطر هستند. منافع ما همان ارزش های ما هستند و حفظ منافع بازده امنیتی دارد. اصل «عدم مداخله» که یک اصل شناخته شده بین المللی بود، دیگر در شرایط کنونی معنا ندارد." حمله پیشگیرانه، استراتژی امنیت ملی انگلیس و امریکا شد. بوش پسر در نهایت با رای دادگاه عالی امریکا انتخاب شد و رسانه های انگلیس گزارش دادند مارگارت تاچر در دادگاه انتخاب بوش حضور داشت و از انتخاب بوش ابراز رضایت کرد. 11 سپتامبر 2001 اتفاق افتاد و زمینه عملیاتی کردن دکترین بلر به عنوان "قدرت نرم"، توسط امریکا به عنوان "قدرت سخت" فراهم شد. از آنجایی که انگلیسی ها معمولا اولین سیاستمدارانی هستند که به دیدار روسای جمهور جدید امریکا می روند، در فوریه 2002، بلر برای هدایت سیاست خارجی امریکا به دیدار بوش در کمپ دیوید رفت. بوش بعد از دیدار با بلر گفت: "ما و انگلیسی ها نگاه واحدی داریم." 

با آغاز سال 2003، بلر در سمینار سفرای انگلیس در لندن گفت: "باید نزدیکترین متحد امریکا باشیم؛ به امریکا بچسبیم، نفوذ کنیم و سیاست خارجی امریکا را هرچه بیشتر گسترش دهیم. چالش ما گسترش سلاح های کشتار جمعی است." متعاقبا بوش در 7 ژانویه 2003، در سخنرانی سالانه در کنگره با نگاه به تفکر بلر گفت: "خطر مشترک، کشورهایی هستند که درصدد کسب سلاح های کشتار جمعی هستند." رسانه های اسرائیل از شام بلر و شارون در لندن خبر دادند و گاردین نوشت: "شارون از حمایت بلر در مورد ایران برخوردار شد." 

بعد از حمله به عراق و عدم یافتن سلاح های کشتار جمعی، سیاسیون و نخبگان در انگلیس و امریکا به دروغگویی بوش و بلر اعتراض کردند و گزارش های مستقل در مورد علل جنگ عراق تهیه شد. انگلیسی ها معطل کردند تا گزارش امریکایی ها زودتر منتشر شود. در گزارش 24 ژوییه 2004 کنگره اعلام شد: "بوش با اتکا به گزارش اطلاعاتی انگلیس مجوز جنگ از کنگره گرفت. گزارش انگلیس جعلی است." جان کری گفت: "امریکا فاقد استقلال اطلاعاتی است." سناتور راکفلر گفت: "دولت بوش در تمامی سطوح و تا حدودی ما در کنگره از اطلاعات غلط در تهییج برای جنگ عراق استفاده کردیم." 

هیات رسیدگی به علل تجاوز انگلیس به عراق، توسط بلر انتخاب شد و با اینکه جانبداری از بلر در گزارش انگلیس مشهود است، نوشت: "اسناد برای جنگ، مخدوش و بحث توانایی عراق در تولید سلاح شیمیایی در 45 دقیقه نباید در گزارش درج می شد." دو عضو کابینه، بلر را به دروغگویی متهم و از کابینه اخراج شدند. دیوید کلی، دانشمند انگلیسی که ادعای دروغین بلر را به بی بی سی لو داده بود، تحت فشار خودکشی کرد و خبرنگار افشاکننده بی بی سی اخراج شد. گاردین 15 ژوییه 2004 نوشت: "بلر عمدا از گزارش های غلط اطلاعاتی برای مقاصد سیاسی استفاده کرد." این روزنامه در 22 اکتبر 2004 نیز نوشت: "نومحافظه کار اصلی بلر است، نه بوش."   

اثبات حقوقی مجرم بودن بلر در دادگاه بین الملل دشوار است اما روشن شدن "حقیقت" نیز مهم است. بلر برای نابودی خاورمیانه هنوز فعال است. ترفند انگلیسی، این بار برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران در دستور کار مثلث شیطانی «انگلیس، اسرائیل و امریکا» است و به هوشیاری نیاز دارد.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تونی بلر ایران و امریکا ایران و انگلیس جنگ با ایران خاورمیانه جنگ عراق ایران و اسرائیل


( ۳۴ )

نظر شما :

افخمی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶
در برابر این جانوران وحشی فقط وفقط باید به انواع تسلیحات از اتمی،هیدروژنی،میکروبی،شیمیائی،...مسلح بود.
ناشناس ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۱
این بدبخت کاره ای نیست. محلش نذارین
Iranzamin ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۷
مقایسه جنگ با ایران با جنگ با عراق غلط است.این ذهنیت اشتباه است مثل فیل و فنجان میمانند.حمله به ایران یعنی آخر زمان منطقه.ازهارت و پور اینها نباید ترسید؟ این کار را میکنند ایران را وادار به زانو زدن کنند. عمرأ جرأت نمی کنند با ایران و مقاومتش وارد جنگ شوند خواهید دید. از قبل از شروع مذاکرات برجامچای بارها گفتم حمله آمریکا بلوف است الان هم میگویم آقای بلر این تو بمیری ها از آن تو بمیری های عراق و لیبی نیست با بلوف زدن ایران و مقاومت را نمی توانید بترسانید!
دریا ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۲
افخمی اعصابتاز کنترل خارج شده برو دکتر ی مدت از اخبار اینا هم دور باش