پاکستان و اسرائیل چطور پشت جمهوری آذربایجان درآمدند؟

حمایت روسیه و هند از ارمنستان در تنش های جدید منطقه ای

۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۸۹۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حملات مرگبار در منطقه قره باغ/ناگورنو به اوج خود رسیده است. وزارت دفاع ارمنستان گفته در جریان حمله به استان تاووش این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شد است. حکمت حاجیف، رئیس اداره امور سیاست خارجی جمهوری آذربایجان، هم ارمنستان را مسئول این حملات دانسته و گفته: «حمله جدید ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان عملی متجاوزانه و استفاده از زور است. این یک تحریک دیگر ارمنستان از زمان حادثه تُووز به شمار می رود. رهبری سیاسی و نظامی ارمنستان مسئول است.» با درهم تنیدگی روابط در دنیای مدرن، این درگیری منطقه ای می تواند بهترین متحدان را در برابر یکدیگر قرار دهد. در غیر این صورت، چه کسی می توانست تصور کند پاکستان، ترکیه و اسرائیل می توانند در برابر هند، روسیه و ایران قرار بگیرند.
حمایت روسیه و هند از ارمنستان در تنش های جدید منطقه ای

تهیه شده توسط تحریریه یوراشیا

دیپلماسی ایرانی: تنش ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حملات مرگبار در منطقه قره باغ/ناگورنو به اوج خود رسیده است. وزارت دفاع ارمنستان گفته در جریان حمله به استان تاووش این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شد است. حکمت حاجیف، رئیس اداره امور سیاست خارجی جمهوری آذربایجان، هم ارمنستان را مسئول این حملات دانسته و گفته: «حمله جدید ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان عملی متجاوزانه و استفاده از زور است. این یک تحریک دیگر ارمنستان از زمان حادثه تُووز به شمار می رود. رهبری سیاسی و نظامی ارمنستان مسئول است.»

در همین حال، رسانه های ترکیه ادعا کردند که ارمنستان «حملاتی» علیه جمهوری آذربایجان انجام داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ارمنستان را در پی این حمله محکوم کرد و پایان سریع اشغال سرزمین های آذربایجان زا خواستار شد و گفت: «ترکیه با همه امکانات و قلب خود در کنار جمهوری آذربایجان دوست و برادر ایستاده است.» جدای از ترکیه، پاکستان هم پشت جمهوری آذربایجان درآمد. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: «پاکستان در کنار ملت برادر جمهوری آذربایجان است و از حق آنها برای دفاع از خودشان حمایت می کند. ما در مورد قره باغ کوهستانی از موضع آذربایجان پشتیبانی می کنیم که مطابق با چندین قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل است.»

غیر از ترکیه و پاکستان، اسرائیل هم در پی روابط دیرینه خود با جمهوری آذربایجان، از این کشور در برابر ارمنستان حمایت می کند. بدین ترتیب، تل آویو به رغم روابط پرتنش با با آنکارا و اسلام آباد، در تنش های اخیر در منطقه با آنها همسو شده است. ست جی. فرانتزمن در یک گزارش تحلیلی نوشته: «مساله اسرائیل این است که ترکیه یکی از خصمانه ترین کشورها در برابر آن در خاورمیانه است. ترکیه و ایران در شدت ضد اسرائیلی بودن رقابت می کنند که بیشتر به دلیل حزب حاکم فعلی ترکیه است که برای منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات اقتصادی داخلی، روی ملی گرایی و نظامی گرایی متمرکز شده.» پاکستان هم با اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیکی ندارد و آن را به رسمیت نمی شناسد. کارشناسان معتقدند جدای از ایران، پاکستان احتمالا یکی از کشورهایی خواهد بود که هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت و این مساله، اتحاد آنها در حمایت از جمهوری آذربایجان را پیچیده تر می کند.

در طرف دیگر، ارمنستان از سوی شریک امنیتی دیرینه خود یعنی روسیه حمایت می شود. مسکو علاوه بر اینکه سال گذشته موشک های بالستیک و هواپیماهای جنگنده جدید «سوخو-30اس ام» در اختیار ایروان گذاشته، از طریق کمک های نظامی نیز از آن حمایت کرده است. به علاوه، مسکو بخشی از سازمان پیمان امنیت جمعی، یک اتحاد نظامی مشابه ناتو با رهبری روسیه و متشکل از هفت کشور شوروی سابق، است. جمهوری آذربایجان از اعضای این سازمان نیست. ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی این است که از اعضایی که با تهدید خارجی مواجه هستند، حمایت کند. در نتیجه، در صورت تشدید تنش ها، ارمنستان می تواند به حمایت این سازمان رجوع کند.

کشور دیگری که احتمالا از ارمنستان پشتیبانی خواهد کرد، هند است. هند اخیرا یک توافق 40 میلیارد دلاری با ارمنستان برای تامین رادارهای مکان یابی سلاح «سواتی» بسته است. گفته می شود لهستان و روسیه هم برای امضای توافق با ارمنستان در حال رقابت بودند، اما هند موفق به توافق شد. 

با این حال، تحلیل گران معتقدند ارمنستان با توجه به اینکه بیشتر سامانه های دفاعی آن روسی هستند، تصمیم به متنوع سازی خریدهای نظامی خود دارد و از این نظر ممکن است حمایت روسیه را از دست بدهد. فواد شهبازوف، تحلیل گر ارشد تحقیقاتی در باکو، این مساله را که مسکو چشم خود را به روی حضور فزاینده دهلی نو در حیاط خلوت خود نمی بندد: «اتحاد هند-ارمنستان در واقع واکنشی به مثلث استراتژیک جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه است. جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه در چند سال گذشته مواضع خود را در بسیاری از موضوعات مهم مانند همکاری اقتصادی و حمایت از تمامیت ارضی یکدیگر هماهنگ کرده اند.»

در همین حال، هند و ترکیه در پی حمایت آنکارا از اسلام آباد در مساله کشمیر به وخامت گراییده است. ترکیه به دستور پاکستان، صریحا هند را به دلیل لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر در سال گذشته مورد انتقاد قرار داد.

ایران به عنوان یک کشور دیگر هم مرز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به طور سنتی سیاست ایجاد توازن بین دو کشور را به اجرا گذاشته است؛ با این حال، ایران در پشت صحنه قاطعانه از ارمنستان حمایت می کند تا با نفوذ ترکیه در جمهوری آذربایجان مقابله کند. به علاوه، دلایلی مانند اختلافات ارضی بین ایران و جمهوری آذربایجان، نگرانی درباره چگونگی تقسیم منابع طبیعی دریای خزر، روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل و تمایل سیاسی برای متعادل سازی روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان همگی سبب می شوند ایران به حمایت از ارمنستان بیشتر تمایل داشته باشد.

با درهم تنیدگی روابط در دنیای مدرن، این درگیری منطقه ای می تواند بهترین متحدان را در برابر یکدیگر قرار دهد. در غیر این صورت، چه کسی می توانست تصور کند پاکستان، ترکیه و اسرائیل می توانند در برابر هند، روسیه و ایران قرار بگیرند.

منبع: یوراشیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: تنش ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان قره باغ کوهستانی مناقشات قره باغ-ناگورنو حمایت روسیه از ارمنستان حمایت اسرائیل از جمهوری آذربایجان سازمان پیمان امنیت جمعی


( ۷۴ )

نظر شما :

جامی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۴
درستش هم همینه.روزگاری در این منطقه خاورمیانه،هنگامی که در اسکاندیناوی مردم در غارها زندگی می کردند ،یونان اولین دموکراسی را در جهان داشت و ایران مجلس مهستان را.سد دربند و دیوار گرگان را ما به مانند چینیان،برای مقابله با قوم یاجوج و ماجوج ساختیم.پس از حمله اعراب که برای مدتی نظارت ما بر این دو سد کم شد،این قوم یاجوج و ماجوج با یغماگری خاورمیانه را به دوران سیاهی که هنوز در آن هستیم بردند.چه ایرانی و ارمنی و یونانی چه تالشان و کردهای ایرانی تبار اسیر در اران و آناتولی تا هنگامی که در مقابل این قوم با یکدیگر دست اتحاد و همبستگی ندهیم ،باید در حسرت یک زندگی نرمال مانند مردم اسکاندیناوی باشیم.حالا هم که خلیفه رجب،دواعش را از سوریه و لیبی ترانزیت کرده به پشت مرزهای ما در علیف آباد.
تبریزی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۶
به حامیان ارمنستان فرانسه یونان قبرس سوریه را هم اضافه کنید که در همه حال جانب ارمنستان را گرفته اند. ان شالله آزادی خاک های اشغال شده را ببینیم.
دریا ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷
همانطوری که خودتان اشاره کردید ایران طرفدار و حامی ارمنی هست شما هم طرفدار ارمنی هستید اما واقعیت را وارونه نوشتید اولا تمام اخبار هندوستان به انگلیسی را خاندم اصلا چنین خبری نبود منبع تان کجاست؟ ثانیا سازمان پیمان امنیت جمعی چند کشور تورک دارد قطعا از ارمنستان حمایت نخواهد کرد همان طور که در رزمایش اخیر کرونا را بهانه کردند اما تنها حمایت ایران از ارامنه بصورت مخفی هست در مورد ایران هم پیروزی ترامت و تحریم های بزرگتر در راه است کمک ها همیشگی نمیتواند باشد اوضاع اقتصادی مردم هم خوب نیست روسیه هم معلوم نیست چه سر و سری با ترکیه دارد تمام شواهد نشان میدهد پیروزی ازربایجان نزدیک است
ابراهیم قدیمی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۱
بی طرفی کامل ایران در این اختلاف بین برادران اذربایجانی و ارمنستانی که پیوند ما با ارمنستان چند هزار ساله وبا اذربایجان هزار و چند صد ساله است وسعی در تفاهم بدون جنگ وخونریزی انها باید سرلوحه فعالیت های ایران باشد. میان دوکس جنگ چون اتش است. سخن چین بدبخت هیزم کش است. ما نباید هیزم کش این جنگ شویم سعی ما باید در خاموش کردن عادلانه ان باشد..این دوکشور پاره های تن وبرادران بی چون وچرای ایران هستند. .باید بپذیریم که به ارمنستان ظلم هائی در تاریخ شده است.حمایت اسرائیل وهند از اذربایجان وارمنستان جهت رسیدن به اهداف واختلافات ارضی خود و حضور در اذربایجان و ارمنستان برخلاف منافع دراز مدت اذربایجان و ارمنستان در منطقه و جهت دهی سیاسی به انها در جهت منافع سرزمینی اشغالی وکلاهی از این نمد برای خود دوختن است.اسرائیل وهند اگرمیخواهند در مسائل ارضی منطقه منصف باشند مشکلات ارضی خود را عادلانه باتوجه به مصوبات شورای امنیت ونظر مردم منطقه مورد اختلاف حل کنند.. سئوالی که میتواند مطرح گردد چرائی علاقمندی های طرفین به این منطقه است. تاریخی است ویا منابع است یا حفاظت های نظامی وارتباطات طایفه ای.دوکشور همسایه که در این مورد ایران میتوانند باحفظ بیطرفی صاحب نظر بی طرف اصلی با توجه به پرونده ها وقراردادهای منعقده بین ایران و روسیه تزاری باشد..بنظرمیرسد این بخش باید جزئی از سرزمین واگذار شده به روسیه تزاری بر طبق قرار داد ترکمانچای از طرف ایران باشد. مسئولان دیپلماسی ایران باید برطبق انچه در فایل ها موجود است گزارش هائی جهت روشن شدن مشکل جهت مردم ایران وجهانیان بگونه بیطرفانه منتشر کنند. انتشار بیطرفانه چنین مطالب میتواند در حل مشکل موثر باشد..مطمئنا صاحبان نظر اصلی در این مشکل نه اسرائیل است ونه هند و نه ایران ونه روسیه . مردم ساکن درمنطقه مورد اختلاف و کشورهای اذربایجان و ارمنستان هستند. ایا تعداد مردمان قابل ملاحظهای منطقه مورد اختلاف دارد؟قره باغی یک نام ونسب فامیلی اذربایجانی و ایرانی است.من نمی دانم ارامنه نیز نام ونسب هائی به این منطقه دارند یا خیر. ایا منطقه قابل تقسیم شدن است؟.ایران سعی در جهت گیری بهیچ عنوان نکند . سعی ایرا ن در روشنگری بی طرفبا توجه به منابع قابل استناد باشد.
دریا ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۱
و ی سوال دیگه چه کسی در ایران حاضر است از جانش بخاطر ارامنه بگذرد
sisi ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۶
سه کشور عضو سازمان پیمان جمعی تورک هستن تازه اصلا هم سازمان فعالی نیس دلتو به این خوش نکن خخخ
علی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۸
هند ظرفیت جایگزینی روسیه را ندارد و روسیه هم احساس خطر نمی کند شراکت تسلیحاتی زیادی بین مسکو و دهلی است مانند موشکهای کروز براهموس و همچنین اکثر تجهیزات مانند قطعات هواپیما و جنگنده توسط شرکتهای آمریکایی مستقر در هند و مکزیک ساخته میشود و روس‌ها هند را وارد سازمان شانگهای کردن برای موازنه با چین و پاکستان اگر هند قصد حمایت داشته باشد روس‌ها حرفی ندارند
کوروش ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۸
مسلما بابد جلوی محور ترکی اسرائیلی گرفته بشه. ادعاهای اونها در قره باغ باقی نخواهد موند و به شمال غرب ایران هم کشیده میشه. پس همین حالا باید در قره باغ متوقفشون کرد.
علی ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۴
هند اریایی از همتباران خود در مقابل وحشی گری بازماندگان مغول حمایت میکند ، هند با رشد اقتصادی تبدیل به قدرت جهانی دنیا
علی ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۰
فارسها و کورد ها و سایر اقوام بومی ایران حسرت حمایت ایران از جمهوری صهیونیستی اذربایجان را داغ دل ابدی ترکان مغول کرده اند
ناشناس ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۸
ارمنستان دو هفته پیش سفارتش رو تو اسرائیل باز کرد
علی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰
عجب پاکستان قطع رابطه دارد با ارمنستان اما در رزمایش قفقاز ۲۰همراه ایران چین روسیه ارمنستان و میانمار و...شرکت میکند
اصفهانی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۰
ترک ها تنها با قران بر سر نیزه کردن میخواهند حکومت های منحوس خود رو بر منطقه ای که هرگز بهش تعلق نداشتند یعنی خاورمیانه احیا کنند تمام اقوام اصیل خاورمیانه اعم از فارس و عرب و ارمنی باید برای این موضوع با هم متحد شوند و در مقابل احیای امپراتوری عثمانی و سلجوقی بایستند این جنگ ربطی به اسلام و مسیحیت ندارد جنگ ترک و ترکی گری و در سوی دیگر مردم خاورمیانه هستند که سالها در زیر احتلال و استعمار ترکی بوده اند استعمار و احتلالی که بارها خطرناک تر از استعمار غرب و اسرائیل است
ایرج ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۳
دریا همانطور که مسلمان افراطی داریم(داعش النصره طالبان القاعده و...) مسیحی افراطی داریم مانند مسیحیان آفریقا مرکزی که ید طولانی در کشتار مسلمانان دارند اما غرب میداند مسلمان افراطی به جان مسلمان بیندازد آنهم آذربایجان شیعه با تاریخ بلند بهانه اش همان تشیع است پس سعی نکنید قضیه صلیبی و مسلمان جلوه دهید اگر این شود دودان به چشم همه خواهد رفت اما پیمان جمعی این چند کشور به اصطلاح تررررک افسارشان دست همان روسیه است همه آنها آرزو دارند ایکاش شوروی تجزیه و تقسیم نمی شد که حتی در ارتزاق مردم خود مانده اند و کارگرانش در روسیه کارگری میکند تحریم ایران آخرین نفس‌هایش میکشد چه با ترامپ چه بی ترامپ اگر مدیریت اشتباه مسولان و رانت خوری و اختلاسگران نکند ارمنستان هم سفیرش را بازگرداند به ارمنستان
كامران ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶
جناب قدیمی نظر شما در باز کردن ارشیو گذشته پیمانها درست است، اگر این ارشیوها باز شود معلوم میشود حتی پایتخت کنونی ارمنستان جز مناطق اذربایجانی نشین بوده و انها اقلیت کوچکی را تشکیل میدادند.شما به فامیلی ایروانی که در ایران بسیار است اشاره نکردید .
Araz ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹
علی pkk. فعلا که این داغ داره به دل شما و تروریست های ارمنی میشینه
كامران ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۴
اقای ایرج ، الان رهبر کلیسای ارمنی تند ترین و رادیکال ترین نظرات را در مورد قره باغ و مناطق اشغالی اطراف ان دارد و خواهان الحاق انها به ارمنستان است ، هر روز سربازان اشغالگر ارمنی توسط کشیشیان ارمنی تقدیس و تشویق میشوند ، هیچ صدا و فراخوانی از جانب کلیسا برای صلح وجود نداشته و ندارد ، انوقت اسم ان چه میشود ؟؟
آتا ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۹
مطالب جانبدارانه است آذربایجان پیروز است
علی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۶
عزیزان آذری لطف کنید بگید آیا شما اصلأ زبان قزاقی یا ازبکی را میفهمید که عنوان میکنید این کشورها ترک زبان هستند شما مثل اینکه حالیتون نیست که آقای اردوغان همیشه در دیدار با روسای جمهور قزاقستان ازبکستان و حتی آذربایجان از مترجم استفاده میکند و هم‌زمان ریاست کشورهای ترک زبان را مثلاً یدک می‌کشد الحق که شما آذریها .....
علی ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۲
انسان بر نظرات نوشته شده حیرت می کند که آیا این یک سایت دیپلماسی است با نظر دهند ه گان با سواد یایک سایت چرندیات. آنجا که نوشته های جامی واصفهانی وایرج وکی روش و بقیه حضرات را می خواند و تاسف می خورد برحال این نگون بختان . به خصوص به حال اصفهانی اگر واقعاٌ اصفهانی باشد . اگر اوتابه حال نفهمیده که تمامی آثار قدیمی در شهرش مربوط به ترکان سلجوقی و صفوی وقاجاری وغیره است ، دیگر کاری نمی شود کرد واینان در دام نژاد پرستی و شوونیسم افتاده اند .
ایرج ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰
علی۱۳مهر تاریخ و آثار باستانی ایران همه فقط به ترکان سلجوقیان صفویه و قاجار است ؟؟؟!!!مگر آثار قدیمی تر و پیشرفته تر از آنها نبوده در مناطق کویری قنات و بادگیر یخدانها یا کتیبه بیستون در کرمانشاه و معابد آناهیتا در زمانهای هخامنش ساخته شده چرا آنها را به زبان نمی آورید ؟؟؟!!! و قصد تحریف و انکار آنها دارید
علی ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۹
به علی56/18 -ایا شما ،بایک افغانی دری زبان،ویک اهل تاجیکستان تاجیکی زبان،وبا یک بندری،سمنانی ،تاتی،خوانساری،مازنی،دیلمی گیلکی وووووو مثل بلبل حرف می زنید.یعنی صدی صد یکی است. زبانهای ترکی که 26شاخه است به 3الی 8 در صد خطا قابل درک وگفتگوست،یعنی با گرامر صدی صد یکیست،ولی لغتهای،روسی،فارسی،چینی....که تداخل کرده مشکل ایجاد کرده.ولی من تبریزی با یک کاشغری یا اورومچی از ترکستان شرقی با 3 در صد خطا صحبت کرده وبا هم بیش از یک ماه همسفر بودیم و هیچ مشکل اساسی نبود.واردوغان هم بخاطر همان 3 الی 8در صد تفاوت با خودش مترجم میبرد،که در تحویل مطلب دقت کند. انشالله که تو هم علت را فهمیدی.
مهدی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱
بعضی از شما واقعا واقعیتو گفتین ک دلیل حمایت از ارمنستان اشغالی ریشه در ترک ستیزی تاریخی شما دارد جوابتونم اینه ترک بودن سخته چون باید با دنیا بجنگی ولی ترک نبودن خیلی سخت تره چون باید با ترکا بجنگی .به امید الهی بعد آزادسازی قره باغ نوبت آزادسازی بقیه اراضی اشغالی میرسه
تورک ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۸
به زودی نژاد کثیف هندو تبار هارو از خاورمیانه محو خواهیم کرد . این مناطق متعلق به توران هستش . کاری میکنیم که اریایی ها تا هندوستان فرار کنن . کل ایران منعلق به ترکهاست . کشور ارمنستان جعلی هم تقریبا نابود شده
طهماسیان ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۱
به عنوان یک ایرانی ارمنی، اتفاقاتی که در ایران افتاد و موضع گیری هایی که مردم عزیز اذربایجان و دولت ایران و متاسفانه تعدادی از روحانیون گرفتند برای ما ارامنه تاسف اور بود. اگر در مساله جنگ جدید کمی و فقط کمی بصیر باشیم، خواهیم دید هدف از این جنگ چیز دیگری است. ایتم هایی که باید دولت و حمومت و عقلای نظام به آن توجه داشته باشند و البته مردم بصیر ایران که نشان داده اند در همه مقاطع از مسئولاننشان جلوترند: 1- سالهاست اسراییل در آذربایجان در حال فعالیت است و آخرین سیستم های تهاجمی و جاسوسی را در این کشور قرار داده است. چرا؟ جواب: آذربایجان تنها همسایه ایران است که با دیگر همسایه ایران دارای اختلاف است و نکته مهمتر این که در این منطقه طبل تجزیه طلبی 100 سال است که کوبیده میشود. 2- تست تجهیزات نظای اسراییل در یک اقلیمی مانند اقلیم شمال غربی کشور ایران: قره باغ دارای اقلیم بسیار مشابهی با بخش های مختلف شمال غرب ایران است. 3- قراردادن ایران در شرایطی که اگر جنگی بین دو کشور اتفاق افتد، نتواند موضع گیری شفافی کند. اما نکاتی در رابطه با جنگ فعلی: 1- اتحاد چند جانبه ای که دو کشور سوریه و عراق رو 8 سل درگیر جنگ کرد و میلیون های نفر اواره و کشته شدند، اتحاد اسراییل، تکفیری، ترکیه. (تو خود بخوان حدیث ....) 2- وارد کردن نیروهای القاعده و طالبان و ترکمن 3- لجستیک نیروهای اوکراینی مخالف با روسیه 4- حمایت بلاروس و گرجستان 5- بیان مغرضانه اخبار جنگ توسط شبکه های معاند مانند بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال و شبکه تماما بهایی من و تو، به گونه ای که آذری های ایران را تحریک به خشونت کنند. طبق گفته مقامات ارمنستان، فرمادهان اسراییلی به طور مستقیم هدایت پهپاد هایی را به عهده دارند که به طور هدفمند، کلیساها، خانه های، مدارس و مناطق غیرنظامی را هدف قرار میدهند. آیا عقلای نظام نمیخواهند کمی و فقط کمی به فکر فرو بروند. یا باید علاوه بر تمام مشکلات اقتصادی که امروز دامن گیر ملت مظلوم ایران را گرفته، از شمال غرب کشور گسیل نیرهای تکفیری و کشتار مردم شیعه اذربایجان را به دست تکفیری ها داشته باشیم. متاسفانه با موضع گیری چند نفر از خبرگان رهبری و همچنین خبر دیدار کنسول ترکیه در تبریز با یکی از همین نمایندگان ، نگرانی هایی را ایجاد میکند که ایران را در دام پروژه خاورمینه نو می اندازد. آیا پروژه بی سرزمین سازی و بی هویت سازی رژیم منحوس صحیونیستی را نمی بینید. آقای روحانی از شما انتظاری نیست، اما از برادران سپاه قدس، که در سوریه و عراق تجربه ایجاد تفرقه بین قومیت ها را از نزدیک دیده و لمس کرده اند و دیده اند چه فجایعی به وجود می آید، انتظار میرود مشاوره شما، موضع گیری جمهوری اسلامی را در قبال اتحاد شوم یهود، ناصبی و تکفیری، ترکیه و باکو را اصلاح نمائید. من به عنوان یک ایرانی ارمنی، که دوستان اذری بسیاری دارم و با وجود تمام مشکلات هنوز در مملکتم ایران مانده و خدمت میکنم، میگویم این جنگ هدفش ایران است. لطفا روشنگری نمائید قبل از این که معاندین بر این اختلافات سوار شوند.
علی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۹
مهدی 16 مهر (( ترک بودن سخته چون باید با دنیا بجنگی ولی ترک نبودن خیلی سخت تره چون باید با ترکا بجنگی )) چون مهاجر و مهاجم هستید و پاچه همه اقوام را گرفتید مثل نظر ترررک هنوز اقوام خاورمیانه شما را هضم نکردند سرروی شما نژاد پرستی گرفته است
م ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۳
دلیلی برای حمایت از تجاوزگری ارمنستان بر علیه شیعیان مظلوم آذربایجانی نیس خون شهیدان اذری هیچ وقت پایمال نخواهد شد یک میلیون آواره به خانه هایشان خواهند برگشت به امید این روز هم برای اذری ها هم فلسطینی ها
ABC ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
به نظر های برخی زبان پرست گوش کردیم و همه انها از ته معده شان اظهار نظر می کنند. و درباره این متن میخوام بگم که بعضیاش اشتباهه چون فقط روی و ظاهر سیاست رو دیده. در واقع ایران پشت اذربایجان بوده و هست و علت اینکه در رسانه ها اعلام کردند ایران با ارمنستان همکاری میکند بخاطر سیاست روسیه و اقتصادی هستش. بعضی باید بدانند که ارمنستان متجاوز است و نه اذربایجان از، روی شکم درد اظهار نظر نکنید! و در اینده به دلیل همکاری احتمالی ایران و امریکا روسیه بی معنا خواهد بود و ایران به صورت رسمی از اذربایجان حمایت خواد کرد. در ضمن این نژاده که مهمه نه زبان از نظر نژاد ایران و بعضی از کشور های همسایه از جمله اذربایجان یکسان هستند و فقط زبان انها متفاوت است.
حامد ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۱
حتی اسراییل که بزرگترین دشمن ایران است حرف از تجزیه ایران نمیزند. آذربایجان بزرگترین دشمن ایران است و ایران برای حفظ توازن باید از ارمنستان حمایت کند
بهمن ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
انسان چقدر باید نفهم و احمق و نامرد باشه که همچین حرفایی رو بزنه. کلی مطلب بدون مدرک علیه آذربایجان نوشته شده. البته میدونم بخاطر پیشرفت تورکها کجاتون داره میسوزه. اون پیشرفت هایی که در قدیم داشتیم چرا از بین رفت؟ فکر کنین. چه کسانی باعث این امر شدن؟ شماها الان دارین از همون آدما حمایت میکنین. ما 45 ملیون تورک داریم. اونا هم زیونمون هستند هم دینمون هستند. ارامنه چی؟ نمیگم تعصب داشته باشین. از اونی که داره حق میگه دفاع کنید
ترک همدان ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳
قرارداد 40 ملیارد دلاری ارمنستان با هند?? شما یا نمی دونید ارمنستان کجاست یا اینکه ملیارد دلار رو متوجه نمی شید. کلا تولید ناخالصی ارمنستان چقدره که بتونه قرارداد 40ملیارد دلاری اون هم در حوزه تجهیزات راداری ببنده? کلا تحلیل هاتون مثل بقیه رسانه های فارسی زبان ضد مردم ترک هست چه ترک های ایران چه ترک های آذربایجان و چه ترک های ترکیه. شما آریایی پرست ها کلا در مقابل ترک ها احساس حقارت می کنید
علی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۳
هرگونه کمک به ارمنستان اشغالگر خیانت به ملت آذربایجان شهیدان آذربایجان هزاران شهید آذربایجانی است و آذربایجان ایران به شدت ان را محکوم می کند
علی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰
تمایل ایران به حمایت از ارمنستان اشغالگر نمی تواند درست باشد اگر چنین چیزهایی واقیت داشته باشد اینده مال ایران نسیت زیرا احساسات میلیون ها آذربایجانی را جریحه دار کرده اتش زیر خاکستر همیشه باقی می ماند
ناشناس ۱۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۵
اصفهانی نادان خیلی از احیای امپراطوری سلجوقی نگران است! اصفهانی نادان نمیداند که شهرش یک دهات یهودی نشین بیش نبود تا اینکه سلجوقیان و صفویان ترک آنجا را پایتخت کردند و آباد کردند و امروزهم نود درصد آثار تاریخی شهر اصفهان برای این دو سلسله است. اصفهانی نادان اینگونه از ترکها تشکر میکند.
ابوالفضل فرجی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
چرا این حرف ها رو می زنید؟ آذربایجان کشور مسلمان و شما از ارامنه حمایت می کنید ؟ اسرائیل ملعون اصلا برنامه اش همین تو قره باغ دو تا سلاح کمک می کند تا مسلمانان رو بندازه به جون هم به والله قسم که این کار مخالف سنت پیامبر
ابوالفضل فرجی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۱
الان ارمنستان اشغالگر نیست؟
پژمان تورک تهران ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۵:۱۶
طولی نکشد که پوزه ایرانشهریها و ارامنه های اصفهان و کردهای مهاجر عراقی تروریست را به خاک بمالیم. قره باغ خاک اسلام آزاد شد
تاریخ را ورق بزنید ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۷
در زمانی دارم این پیغام رو میگذارم که ارتش کشورمون در مرزهای آذربایجان رزمایش برگزار کرده. فقط میتونم خنده تلخی به ترکهای هموطنم بزنم که چطور جنایتهای عثمانی در حق مردم آذربایجان ایران رو فراموش کردن. یا شما خودتون ترک عثمانی هستید یا واقعاً از گذشته خودتون خبر ندارید. مادرم به عنوان ترک ایرانی همیشه از عثمانیهای ترکیه انزجار داشته و وقتی ازش علت رو پرسیدم برام گفته که این دیوهای عثمانی، چه ظلمهایی که در حق محبین اهل بیت نکردن. کاش شما هم قدری از عقیده مادرم و محبت امام حسین رو داشتید تا به دام امویان نمیفتادید
خواننده کامنت ها ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۹
اگه منطق آذربایجان برقره باغ درست باشه طبق همین ادعا خودش هم باید متعلق به ایران باشه امان از نژادپرست اولین نژادپرست شیطان بود که گفت من از آتش م و آدم از خاک!!!؟؟؟