در واکاوای بیشتر همایش دلواپسان؛

همزمانی معنادار نگرانی دلواپسان داخلی، صهیونیست ها و سعودی های از پیرزوی بایدن

۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۳۸۸ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال میرزایی
جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون اهداف پشت پرده برگزاری همایش دلواپسان در حمله به دولت بر این نکته تاکید دارد که منتقدین روحانی بر این واقعیت غیر قابل انکار و غیر قابل کتمان آگاهند که این برجام و توافق هسته ای بود که باعث استمرار و تداوم دولت حسن روحانی در دوره دوازدهم ریاست جمهوری شد. لذا برای جلوگیری از پیروزی مجدد گزینه‌ای از همین جریان با استفاده از ابزار مذاکره و احیای برجام دست به کار شدند تا بتوانند با به کارگیری تریبون های خود و همچنین بهره گیری از توان و ظرفیت نهاد مجلس که اکنون در اختیار آنان است، استیضاح و برکناری رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهند و برای تبیین آن به دنبال برگزاری همایش در جهت تخریب دولتند. 
همزمانی معنادار نگرانی دلواپسان داخلی، صهیونیست ها و سعودی های از پیرزوی بایدن

دیپلماسی ایرانی - در هفته های اخیر جدال مخالفان با رئیس جمهور وارد مرحله حساسی و تقریبا بی سابقه ای شده چرا که بر شدت و میزان تخریب ها علیه دولت و شخص حسن روحانی افزوده شده است؛ در این راستا منتقدین دولت با تقطیع برخی از سخنان رئیس جمهور در سال‌های گذشته، آن را دست مایه توهین، هتاکی و موج سواری علیه ایشان قرار داده اند. این تحرکات نشان از آن دارد که منتقدین دولت و دلواپسان در چنان آماده باش سیاسی و رسانه‌ای قرار دارند که به محض مطرح شدن هر گونه سخن و موضعی از سوی رئیس جمهور و یا اعضای دولت که به مذاق آنان خوش نمی آید، ده ها و صدها فایل صوتی، تصویری و حتی کلیپ آماده به منظور تخریب دولت در فضای مجازی منتشر می‌کنند و به دنبالش با تهیه انبوهی از مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، یادداشت ها و مقالات بر شدت موج سواری سیاسی و رسانه‌ای علیه دولت دامن می زنند و از هر طرف آتشی که این دلواپسان از قبل تهیه کرده اند را بر سر رئیس جمهور می ریزند.

آنان با استفاده از رسانه‌های متبوع و تریبون های خاص خود از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری های نام آشنای وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی و نیز ساماندهی هزاران کاربر، ضمن بیان مستمر و حتی سیاه نمایی بیشتر مشکلات عدیده کشور و به دنبالش تاکید بر ناکارآمدی و بی کفایتی دولت، اینگونه وانمود می کنند که این حضرات دغدغه ای به جز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را ندارند و تمام تکاپوی سیاسی و رسانه ای آنها به منظور تخریب دولت صرفاً نگرانی از آینده اقتصادی و معیشتی مردم به واسطه افزایش نرخ کالاهای اساسی، کاهش ارزش پول ملی و کوچک تر شدن سفره های مردم است.

پیرو این نکته دلواپسان پس از اظهار نگرانی، انتقاد از دولت و به خصوص حمله و تخریب به شخص رئیس جمهور در یک تغییر موضع و رفتاری قابل تأمل بر روی این پیام ویژه تمرکز می کنند که منشاء مشکلات و نابه سامانی های کشور را به «مذاکره» ایران با ایالات متحده آمریکا و برجام نسبت دهند. از این رو است که کلید واژه دلواپسان طی چند هفته اخیر برای حمله و توهین به دولت، تلاش روحانی برای مذاکرات مجدد با ایالات متحده آمریکا و احیای برجام است. لذا این دلواپسان سعی می کنند سکه ۱۶ میلیون تومانی، دلار ۳۲ هزار تومانی، افزایش نجومی قیمت ها در بازار خودرو، قیمت سرسام آور مسکن، زمین، اجاره بها، نبود یا کمبود برخی کالاهای اساسی، سیر صعودی تورم، تشدید رکود، بیکاری و بسیاری دیگر از مسائل را به گردن برجام و مذاکره بیندازند. 

دلواپسان بدون آسیب شناسی و بررسی عمیق و در عین حال دقیق عملکرد و کارنامه وزارتخانه ها و دولت روحانی و همچنین ارائه برنامه پیشنهادی درست و کاربردی به منظور اصلاح برخی عملکردهای غلط دولت، صرفاً و صرفاً تمرکز خود را روی تخریب رئیس جمهور و به خصوص رویکرد وی پیرامون مذاکره با آمریکا قرار داده اند؛ منتقدین دولت در این راستا مستمر بر این نکته تاکید دارند که «مذاکره»، یعنی «سازش» و «سازش» یعنی «تسلیم کشور» و بر همین مسیر ریل گذاری شده خود می کوشند که این گزاره را به مردم بقبولانند.

اما به راستی دلواپسان و منتقدین دولت از این مشی و منش سیاسی خود به دنبال چه هستند؟ به واقع این جریان از چه چیزی نگران است؟ دلواپس چه چیزی هستند که بعد از یک هفته تخریب، توهین و هتاکی به دولت و شخص رئیس جمهور دست به برگزاری همایشی برای تکمیل این تخریب ها و توهین ها زده اند؟ پاسخ این سوال چندان دشوار نیست. چرا که مروری بر عملکرد این جریان در استفاده از پاره ای از مقدسات مذهبی و دینی و استفاده از شعار مرگ بر آمریکا و استکبار ستیزی در جهت تخریب و کنار گذاشتن رقبای خود در عرصه سیاست و به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، می تواند به روشن تر شدن ابعاد دلایل و اهداف پشت پرده این نگرانی‌ها و تکاپوهای دلواپسان و منتقدان دولت کمک کند.

لذا می‌توان این گونه برداشت کرد که این دلواپسان نگران احیای برجام و رونق مجدد گفتمان مذاکره طی هفته‌های بعد از برگزاری انتخابات ایالات متحده آمریکا هستند. دلواپسان به خوبی می‌دانند که رئیس جمهور در استفاده از فرصت پیروزی جو بایدن به منظور مذاکره مجدد با آمریکا و احیای برجام برای لغو تحریم ها، تعدیل مشکلات کشور به خصوص در حوزه معیشتی و اقتصادی و در نهایت بهبود وضعیت مردم درنگ نخواهد کرد. چراکه همین منتقدین دولت به خوبی می دانند دولت حسن روحانی به شدت نگران بغرنج تر شدن وضعیت معیشتی و تشدید چالش‌های اقتصادی ملت است؛ رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه در جریان آمار و ارقام درآمدهای مردم است؛ در جریان مطالبات مردم برای بهبود وضعیت کشور است؛ در جریان بحران های اجتماعی و امنیتی ناشی از تداوم این شرایط و هزاران مسئله دیگر است. بنابراین حسن روحانی با درک این شرایط و چالش ها به دنبال یافتن راهی برای برون رفت از این مشکلات است.

پس شک نکنید که روحانی در صورتی که فرصتی پیش آید از آن نهایت استفاده را برای بهبود وضعیت کشور خواهد کرد. چون دلواپسان می دانند که پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مدیون بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ویران شده کشور توسط دولت دهم و شخص محمود احمدی نژاد بود که در سال های ۹۴ و ۹۵ با استفاده از ابزار مذاکره و برجام ترمیم پیدا کرد. پس این منتقدین بر این واقعیت غیر قابل انکار و غیر قابل کتمان آگاهند که این برجام و توافق هسته ای بود که باعث استمرار و تداوم دولت حسن روحانی در دوره دوازدهم ریاست جمهوری شد. لذا برای جلوگیری از پیروزی مجدد گزینه‌ای از همین جریان با استفاده از ابزار مذاکره و احیای برجام دست به کار شدند تا بتوانند با به کارگیری تریبون های خود و همچنین بهره گیری از توان و ظرفیت نهاد مجلس که اکنون در اختیار آنان است، استیضاح و برکناری رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهند. 

دلواپسان سعی دارند از رسانه های متبوعشان استیضاح روحانی را به یک مطالبه و خواست عمومی بدل کنند. از این جهت منتقدین حتی از موج سواری بر مسائلی مانند افزایش بهای ارز، بی ارزش شدن پول ملی و هزاران مسئله دیگر برای پیگیری استیضاح روحانی باکی ندارند. کما این که این جریان پیش از این هم حتی از به کارگیری ابزارهای معنوی و دینی هم برای حذف رقبای خود درنگ نکرده است. دلواپسان به واقع به دنبال آن هستند که ارکان قدرت را در مقابل خواستی قرار دهند؛ خواستی که همین جریان با ابزارهای گوناگون خود و نیز با به کارگیری تریبون هایشان وانمود می کنند که در سطح جامعه عمومیت پیدا کرده است. این در حالی است که به موازات تکاپوهای این داواپسان در داخل کشور برای تخریب دولت، ذیل احتمال احیای گفتمان مذاکره در صورت پیروزی جو بایدن ما شاهد تحولات معناداری در سطح منطقه و جهان هستیم. کما این که هفته گذشته رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم از احتمال پیروزی جو بایدن، بازگشت آمریکا به برجام و لغو بخشی از تحریم های ایران ابراز نگرانی کرده اند. حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمل که چرا دلواپسان و منتقدان دولت در داخل کشور به اندازه صهیونیست ها و سعودی ها از پیروزی جو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام به یک اندازه دلواپس و نگرانند؟! آیا این نگرانی همزمانی داخلی، منقطه ای و جهانی اتفاقی است؟!

جلال میرزایی

نویسنده خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در دوره دهم 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: برجام مذاکره با آمریکا جو بایدن حسن روحانی مشکلات معیشتی دلواپسان توافق منتقدین دولت


( ۹ )

نظر شما :

سلام ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۵
احسنت به شیر پاکی که خورده اید. و امان از خیانت این به اصطلاح دلواپسان. رهبری امر به حمایت از دولت و اتحاد می کنند و این مدعیان ولایت صراحتا همایش تفرقه برگزار می کنند. آینده مشخص خواهد کرد که اینان وابسته به کدام درگاه بوده اند
حسینی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۳
درحالیکه صدور نفت ایران از دو میلیون و اندی بشکه به صدهزار بشکه در روز رسیده و از ورود ارز ناشی از همین مقدار فروش نفت هم جلوگیری می شود و عامل این وضعیت هم شعار های تهی از شعور جناح تندرو بوده و خواهد بود هر دولتی غیر از آقای روحانی هم سر کارباشد کاری از پیش نمی برد چرا که تا کنون دولتها چه قبل و چه بعد از انقلاب 90% مخارج خود را از فروش نفت تأمین می کرده اند و اصولگراها برخلاف مصالح کشور و بناحق بی تدبیری آقای روحانی ر ا عامل گرفتاری مردم معرفی می کنندو شانس بزرگ آنهااین استکه اکثریت مردم از صندوق رأی ناامید شده اند و از شرکت در انتخابات رویگردان شده اند تا امثال آقای ایکس با 5% آرای ملت صاحب کرسی یک قوه بشود
شاه غلام ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۸
دولت چه هدفی از این همه بی تدبیری و.. دارد شاه غلام
علیرضا ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۸
دلواپسان داخلی نگران مذاکره با بایدن و برجام 2 هست. در اولی هسته ای دادیم و چیزی نگرفتیم و اقتصادمان پاشید. در دومی هم موشکهایمان را می گیرند و کل کشور را دچار فروپاشی میکنن. لطفا درج فرمایید
ناشناس ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۱
اصلاح طلبان خوبه از رو نمیرن،الان با این وضعیت دلار و ماشین و حتی نان،باز هم بندازید گردن دلواپسان،آفرین ولی حناتون رنگی نداره
فدوی ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۰
حالا گیریم بایدن برنده شد و روحانی رفت سر میز مذاکره و توانست برجام دو را بنویسد . چه تضمینی هست که این بایدن یا رییس جمهور بعدی مجدد آنرا پاره نکنند . البته ما می دانیم که مخالفان دولت هم چیزی جز جر زنی های سیاسی در چنته ندارند پس بگذارید همگی یک فاتحه پیشاپیش نثار ایران بنماییم ...