بودن یا نبودن ترامپ

پس از انتخابات آمریکا چه اتفاقی برای "معاهده ابراهیم" می افتد؟

۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۴۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
درصورت انتخاب دوباره ترامپ فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت و فشارها بر کشورهای عربی به طور کلی و به ویژه حوزه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.
پس از انتخابات آمریکا چه اتفاقی برای "معاهده ابراهیم" می افتد؟

نویسنده: ولید فارس

دیپلماسی ایرانی: درصورتی که ترامپ دوباره انتخاب شود، تاثیر آن بر معاهده ابراهیم و توافق های ناشی از آن مثبت خواهد بود و این توافق توسعه پیدا خواهد کرد و احتمال دارد تحولات اوضاع منطقه به سمت برپایی نظامی سیاسی و دفاعی پیش برود و به سطح ائتلاف ناتو برسد. به این ترتیب که به معاهده ابراهیم کشورهای دیگری بپیوندند و عملا شاهد نظامی منطقه ای دربردارنده کشورهای عربی به علاوه کشورهای مدیترانه و آفریقا و نیز اسرائیل به رهبری آمریکا خواهیم بود و این غول اقتصادی – نظامی توزان قدرت را به نفع میانه روها و به ضرر تندروها و در راس آنها ایران و حکومت های اسلامگرا تغییر خواهد داد.

درصورت انتخاب دوباره ترامپ فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت و فشارها بر کشورهای عربی به طور کلی و به ویژه حوزه خلیج فارس کاهش خواهد یافت. در این صورت گشایش سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی در قبال اسرائیل اتفاق خواهد افتاد و درصورت ورود اسرائیل به شبکه اقتصادی با جهان عرب، تل آویو گام هایی در قبال فلسطینی ها برخواهد داشت تا برخی مشکلات حل نشده را حل کند و دو طرف به سمت راه حلی عملگرا پیش می روند.

جو بایدن پیش از این به صورت رسمی از معاهده ابراهیم استقبال کرده و متعهد به حمایت از آن شده است. در واقع حزب دموکرات این توافق را لغو نخواهد کرد بلکه برعکس دولت جو بایدن در صورت تشکیل، رهبری توافق صلح را برعهده خواهد گرفت و در جهت توسعه آن اما با شروطی تاثیر پذیرفته از اوباما فعالیت خواهد کرد.

بایدن – هریس سیاست خارجی جدید آمریکا را به سمت فشار بر دولت های امضا کننده توافق ابراهیم در موضوعاتی مانند یمن، ایران، لیبی، عراق، سوریه و غیره سوق خواهند داد و احتمالا این فشار تا مجبور کردن این کشور به تغییر سیاست هایشان پیش خواهد رفت، بدون این که به توافق های صلح با اسرائیل صدمه ای برسد.

احتمالا دولت بایدن این فشار را با دولت نتانیاهو آغاز می کند به گونه ای که به تضعیف او بینجامد و شاید باعث خروج او از قدرت شود زیرا دولت بایدن قادر است مذاکره دوباره با حکومت خودگردان و چه بسا مذاکره با جنبش حماس را در چارچوبی جدید تحمیل کند این مسئله احزاب راستگرای اسرائیل را خشمگین خواهد کرد و آنها را به سمت خروج از تمام این سازوکار سوق می دهد.

بر این فشارها فشار بر تمام کشورهای منطقه برای پذیرش توافق هسته ای تازه با تهران را می افزاییم. چه بسا این فشارها شامل فشار بر این کشور برای پایان دادن به کشمکش ها با اخوان المسلمین شود به گونه ای که به پایان یافتن محاصره قطر و پذیرش شرط های اردوغان در مناطق نفوذش منجر شود.

از این رو در صورت پیروزی بایدن توافق های صلح جدید امضا خواهد شد اما بعد اقتصادی بر آنها سیطره دارد و موضع امضا کنندگان تضعیف و تحریم ها علیه ایران تعلیق خواهد شد بلکه فراتر، بایدن در جهت توسعه توافق با ایران به گونه ای که دربردارنده مخالفان آن باشد، تلاش خواهد کرد.

دونالد ترامپ توافق ابراهیم را تقویت خواهد کرد و آن را توسعه خواهد داد و راه حلی مورد پذیرش از سوی همه را بر فلسطینی ها تحمیل خواهد کرد؛ اما بایدن بر این توافق سیطره خواهد یافت و آن را با یک توافق جدید با ایران مرتبط خواهد کرد و "فلسطینی های ایران" را وارد معادله خواهد کرد. این دو رویکردهایی متفاوت هستند، چه کسی تعیین کننده خواهد بود؟ طرفداران ترامپ یا گروه انتیفا.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: دونالد ترامپ معاهده ابراهیم ولید فارس اعراب و فلسطین اسرائیل و اعراب انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن


( ۱۱ )

نظر شما :