المالکی: تا اسرائیل بهای اشغالگری اش را ندهد با حسن نیت مذاکره نمی کند

۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۷ کد : ۱۹۹۶۵۷۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد، درخواست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح، آخرین تلاش برای اثبات پایبندی فلسطین به صلح بر اساس سیاست مهار است نه به حاشیه راندن.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین خاطرنشان کرد، درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح با مشارکت تمامی طرف‌های ذی‌ربط در اوایل سال آتی میلادی، پیوستن به روند صلح واقعی بر اساس قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین اصول توافق شده و با همکاری کمیته چهار جانبه بین‌المللی و اعضای شورای امنیت است.

المالکی در ادامه افزود: این درخواست محمود عباس، آخرین تلاش برای اثبات پایبندی ما به صلح و مشروعیت و مذاکره نه دیکته کردن و همچنین بر اساس کثرت‌گرایی است نه یک‌جانبه‌گرایی.

وی همچنین تصریح کرد: من می‌دانم که شماری از کشورها حمایت خود را از ابتکار عمل محمود عباس اعلام کرده‌اند و امیدوارم همکاری با همه شما تا زمان تحقق اهداف ادامه یابد.

وزیر خارجه فلسطین همچنین اظهار داشت، رژیم صهیونیستی تنها زمانی که تحت فشار قرار گرفت، مجبور شد از طرح و برنامه‌های غیرقانونی خود برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی دست بکشد اما تل‌آویو از سیاست‌های خود که دهه‌ها ادامه دارد و هدف از این سیاست‌ها سلطه بر مساحت بیشتری از اراضی فلسطینی با کمترین شمار فلسطینیان است، دست برنمی‌دارد؛ به عبارت دیگر بیشترین اراضی از فلسطین با کمترین جمعیت فلسطینی.

وی ضمن تاکید بر تداوم الحاق اراضی از سوی اسرائیل، اعلام کرد، در روزهای اخیر ۵۰۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری از جمله در داخل قدس شرقی اشغالی و اطراف آن ساخته شده است.

المالکی از جامعه جهانی خواست برای نجات روند صلح تلاش و همکاری کنند.

وی بر لزوم پاسخگویی به درخواست محمود عباس برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تاکید کرد تا انگیزه لازم برای گرد هم آوردن جامعه جهانی برای کمک به طرف‌های مذاکره کننده در توافق صلح به وجود بیاید.

ریاض المالکی تاکید کرد، کنفرانس بین المللی صلح می‌تواند با انگیزه و توان لازم پیش برود و جامعه بین‌المللی را برای کمک به طرفهای مذاکره کننده بر سر توافق صلحی که منطقه را برای همیشه تغییر خواهد داد، جمع کند.

وزیر خارجه فلسطین همچنین گفت، هر چیز دیگری بی‌فایده است و تا زمانی که رژیم صهیونیستی بهای اشغالگری را متحمل نشود به کار خود ادامه خواهد داد و هرگز با حسن نیت مذاکره نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: مواضع فلسطین همواره با آراء و نظرات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت هماهنگ بوده و مواضع و سیاست‌های دولت اسرائیل به مثابه نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

المالکی ادامه داد، سخن گفتن از راهکار تشکیل دو کشوری به تنهایی کافی نیست و باید کشور فلسطین به رسمیت شناخته و از حاکمیت آن بر اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ حمایت شود.

وی تصریح کرد، امکان ندارد مشکل خاورمیانه و درگیری‌ها بدون اعطای آزادی به ملت فلسطین حل شود.

وزیر خارجه فلسطین ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح، عنوان داشت، این کنفرانس، چهره منطقه را تا ابد تغییر خواهد داد و آنچه را که از صلح نجات دادنش ممکن است، نجات می‌دهد.

انتهای پیام


نظر شما :