نگاه انتقادی بایدن به سیاست های اسرائیل نسبت به فلسطین

با وجود دوستی بایدن با نتانیاهو اما احتمالا سر ایران به اختلاف بخورند

۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۷۰۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
از نظر اسرائیل، تجدید برجام نگران کننده است. اورن می گوید ایران یک تهدید راهبردی محسوب می شود. چنین سیاستی شاید واشنگتن را در مسیر اختلاف با اسرائیل قرار دهد، اگرچه بایدن رفاقت شخصی نزدیک و طولانی با نتانیاهو دارد.
با وجود دوستی بایدن با نتانیاهو اما احتمالا سر ایران به اختلاف بخورند

نویسنده : آهرن رافائل

دیپلماسی ایرانی: دوستان و حتی رقبای سیاسی جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری تازه منتخب ایالات متحده امریکا، براین امر اتفاق نظر دارند که او دوست واقعی دولت اسرائیل است. مایکل اورن، سفیر چند دوره اسرائیل در امریکا، می گوید بایدن دوستی و محبت عمیقی نسبت به اسرائیل دارد. اورن تقریباً مخالف همه سیاست های اتخاذ شده به وسیله بایدن و اوباما به ویژه در مورد ایران و مساله فلسطین است ولی هنوز هم معتقد است بایدن واقعاً نگران رفاه و امنیت اسرائیل است.

بایدن در سال ۲۰۱۵ خطاب به اسرائیل گفته بود: «شما از موهبت یکی از بزرگترین نسل های بنیان گذار هر کشوری درتاریخ جهان – بن گورین، گلدا مایر، مناخیم بگین، اریل شارون، اسحاق رابین و شیمون پرز برخوردارید که اسرائیل را به یک دموکراسی قدرتمند تبدیل کردند و در این مسیر یکی از خلاق ترین جوامع روی زمین را ایجاد کردید و تبدیل به قدرتمندترین نیروی نظامی در منطقه شدید.»

ولی بایدن با وجود همدلی عمیق نسبت به اسرائیل و دفاع از اقدامات آن در لبنان، مخالف شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری بوده است. او به مناخیم بگین هشدار داده بود که اسرائیل با  سیاست شهرک سازی حمایت امریکا را از دست خواهد داد. بایدن بارها اشاه کرد که اگر این سیاست را ادامه دهید شاید او پیشنهاد قطع حمایت های مالی امریکا را بدهد. بگین می گوید که این سخن بایدن باعث شد به او صریحاً بگویم: «آقا! ما را با قطع کمک ها تهدید نکنید. اگر شما کمک کرده اید، ما هم کارهای زیادی برای شما انجام داده ایم و در جنگ های اخیر اقدامات زیادی برای امریکا انجام دادیم. ما هرگز از اصول خود دست برنخواهیم داشت.» بگین در پاسخ به تهدید بایدن جوان گفته بود: «من یک یهودی باافتخار هستم. سه هزار سال فرهنگ در پشت من قرار دارد و شما نمی توانید با تهدیدات خود مرا بترسانید.» شاید در اثر این واکنش قدرتمند بگین بود که بایدن برای همیشه از تهدید به قطع کمک ها دست برداشت و یکی از برجسته ترین هواداران کمک های امریکا به اسرائیل شد. او در خلال رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۰ یکی از معدود دموکرات هایی بود که گفت از کمک های امریکا به عنوان ابزار امتیازگیری از اسرائیل استفاده نخواهد کرد . ولی این احساسات عمیق بایدن به اسرائیل باعث نشده او از برخی سیاست های آن به ویژه در مورد مساله فلسطین به شدت انتقاد نکند. بایدن  در سال ۲۰۱۶گفته بود: «من به شدت معتقدم اقدامات اسرائیل در چند سال گذشته در جهت نادرست به جلو رفته است. آنها به سوی راه حل یک کشوری حرکت می کنند که خطرناک است.» مخالفت بایدن با شهرک سازی منجر به مخالفت او با طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری مورد نظر بنیامین نتانیاهو شد. دولت بایدن همچنین قصد دارد کنسولگری امریکا را در شرق بیت المقدس و دفتر ساف در واشنگتن را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده بسته بود، بازگشایی کند. اگرچه او وعده داده است کشورهای عرب را به عادی سازی روابط با اسرائیل ترغیب کند. 

با این حال درباره برجام به نظر می رسد دیدگاه بایدن همانند باراک اوباما با دیدگاه تل آویو به ویژه بنیامین نتانیاهو متفاوت است. از نظر اسرائیل، تجدید برجام نگران کننده است. اورن می گوید ایران یک تهدید راهبردی محسوب می شود. چنین سیاستی شاید واشنگتن را در مسیر اختلاف با اسرائیل قرار دهد، اگرچه بایدن رفاقت شخصی نزدیک و طولانی با نتانیاهو دارد .

منبع: تایمز آو اسرائیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: برجام جو بایدن دونالد ترامپ ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و امریکا اسرائیل و فلسطین عادی سازی روابط با اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :

مسعود ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۷
سوال اساسی این است : آیا بایدن در مقام ریاست جمهوری همان بایدن در مقام معاون رییس جمهوری خواهد بود؟ باید صبر کرد و دید لازم است ما علی رغم آمادگی برای هر یا همه ی سناریو ها جلوتر از رویدادها حرکت نکنیم !