دولت بایدن درصدد اصلاح اشتباهات اوباما در سوریه

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۹۷۷۸۷ سرخط اخبار

فرستاده ویژه سابق دولت ترامپ در سوریه و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در ارائه گزارش مجازی با تیم جو بایدن مشارکت کرد و آخرین تحولات و ارزیابی‌ها در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی در سوریه و عناصر و گروه‌های مسلح در این کشور و نقش سربازان آمریکایی در سوریه و عراق و همچنین تحولات مقابله با داعش را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، این تماس مجازی در مورد چندین گزارش پیرامون مسائل امنیت ملی آمریکا انجام شد، چراکه تیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تلاش می‌کند تا برای کار از نخستین روز تحویل گرفتن قدرت آماده باشد.

محافل سیاسی به مواضع بایدن و وزیر خارجه وی در مورد اوضاع سوریه از این زاویه نگاه می‌کنند که آنها در راستای اصلاح برخی از شکست‌های دولت باراک اوباما تلاش خواهند کرد. بایدن در سخنرانی خود در کمپین انتخاباتی‌اش گفته بود که تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه یک شکست کامل بوده و عقب نشینی آمریکا باعث شد که سوری‌ها در معرض حملات باشند. وی بر لزوم حمایت از کردهای سوریه نیز تاکید کرد.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بایدن که در گذشته معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما نیز بود، اذعان کرد که دولت اوباما در سوریه شکست خورد. وی دولت ترامپ را به دلیل خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه مورد سرزنش قرار داد. بلینکن در مصاحبه با سی بی اس نیوز در ماه مه گذشته گفت که دولت اوباما نتوانست مانع از کشته شدن‌ها شود و همچنین در جلوگیری از مهاجرت‌های دسته جمعی در داخل سوریه و نیز در توقف سرازیر شدن آوارگان شکست خورد.

بلینکن گفت که اوضاع در سوریه بدتر شده است و دولت ترامپ هرگونه نفوذ باقی‌مانده برای آمریکا در سوریه را از دست داد. زمانی که از وی در مورد امکان عادی سازی با نظام اسد سوال پرسیده شد، بلینکن گفت: این مساله برای من غیر ممکن است. این اظهارات وزیر خارجه بایدن نشان می‌دهد که عادی سازی روابط با نظام سوریه طی چهار سال آتی امری محتمل نیست.

پیشتر کریس کونز، سناتور آمریکایی که هم‌پیمانان نزدیک با جو بایدن نیز است، گفته بود که از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و افغانستان برای جلوگیری از گروه‌هایی همچون داعش و القاعده و اینکه این گروه‌ها مجدداً اراضی و نفوذ را به دست آورند، حمایت خواهد کرد. بایدن نیز اظهارنظرهای مشابهی را مطرح ساخته و گفته بود: این جنگ‌های ابدی باید پایان یابند. من خارج کردن نیروهای آمریکایی را تایید می‌کنم. اما مشکل این است که ما همچنان نگرانی نسبت به تروریسم و داعش داریم.

تحلیلگران این اظهارنظرهای بلینکن را این گونه تفسیر کردند که رویکردی در داخل دولت جدید بایدن برای مداخله قوی‌تر در پرونده سوریه وجود دارد، به ویژه که گزارش‌هایی مبنی بر این امر وجود دارند که داعش و القاعده همچنان درصدد ظهور مجدد و برنامه‌ریزی برای حمله علیه آمریکا هستند. همچنین حضور نظامی آمریکا -هر چند که محدود باشد- یک ستون اساسی برای حفظ اوضاع در سوریه و جلوگیری از ظهور مجدد تروریست‌ها است. تحلیل‌ها به این امر اشاره دارد که بایدن این تمایل را خواهد داشت که سربازان آمریکایی را در سوریه نگه دارد و همچنین تحریم‌های اقتصادی علیه نظام سوریه ادامه داشته باشد. 

سوال‌ها در مورد طرح‌های بایدن و بلینکن در مورد گزینه‌های پیش روی آنها در بحران سوریه باقی می‌ماند، آیا بایدن به تحریم‌ها علیه سوریه ادامه خواهد داد و یا آنها را لغو خواهد کرد؟ آیا از نظام سوریه خواهد خواست که اصلاحات اصلی معینی را انجام دهد یا خواهان بازگشت داوطلبانه امن آوارگان خواهد شد؟ اما با توجه به تمهیدات قدرت در عالم واقع بایدن باید راهکاری را برای همکاری با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود و دستیابی به راهکاری جهت پیوستن به روند سیاسی در زیر پرچم سازمان ملل پیدا کند. در چارچوب توجه بایدن برای انعقاد قرارداد هسته‌ای با ایران نیز، رئیس جمهوری منتخب تمایل خواهد داشت نفوذ ایران در سوریه را نیز کمتر کند.


( ۲ )

نظر شما :