رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر مطرح کرد ضرورت اقدام مشترک جهان اسلام در حمایت از سرمایه‌های علمی

۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۹۷۸۰۱ سرخط اخبار

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر ،گفت: جهان اسلام برای بازگشت به عصر طلائی خود، به جهش علمی نیاز دارد و دانشمندان اسلامی، سرمایه‌های گرانقدر جهان اسلام و موتور محرکه آن هستند. ضروری است جهان اسلام برای حمایت و حفاظت از دانشمندان خود تلاش بیشتری کند و ترور فخری زاده و امثال او را با صدای بلند محکوم کند.

 به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی ، در مقاله ای با عنوان «ضرورت اقدام مشترک جهان اسلام در حمایت از سرمایه‌های علمی» نوشت:

«بسیاری از دوستان مصری در تماس تلفنی و یا پیام های خصوصی به من، ترور دانشمند ایرانی مهندس محسن فخری زاده را تسلیت گفته و همدردی کرده اند. اغلب آنها رژیم اسرائیل را عامل این ترور دانسته و تعدادی از آنان نیز خواستار واکنش سریع ایران علیه عامل این ترور شده اند. اطمینان دارم که در این حادثه بسیار تلخ و ناگوار که دست سیاه تروریسم، دانشمندی بزرگ را نه فقط از ملت ایران بلکه از امت اسلامی‌گرفت، قلبهای بخش بسیار بزرگی از جامعه مصر با دولت و ملت ایران است. این همدردی و همراهی را ارج می نهیم و گرامی می داریم. قلبهای ایرانیان و مصریان قرن‌های طولانی است که به هم متصل است.

اما در این حادثه تلخ، دلیل دیگری هم برای این همدلی و همدردی وجود دارد. دولت و ملت مصر نیز همانند دولت و ملت ایران، در سال های نه چندان دور گذشته، طعم تلخ ترور تعدادی از دانشمندان علوم هسته ای و غیرهسته ای خود را چشیده اند. آنان نیز می دانند که دلیل ترور آن دانشمندان چه بود و دست پلید چه کسانی در ورای ترور آنان قرار داشت.

دولت های بسیاری ترور مهندس فخری زاده را محکوم کرده اند. برخی آن را یک جنایت توصیف کردند، برخی آن را اقدامی غیرقابل تأیید خواندند. برخی نیز از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند! برخی ایران را (قربانی تروریسم را) دعوت به خویشتنداری کردند! و برخی نیز سکوت کردند، بگونه ای که گویا اتفاقی رخ نداده است! اما در این میان رژیم صهیونیستی غریو شادی سر داده و حتی ابراز نگرانی اتحادیه اروپا (مدعیان همیشگی حقوق بشر) نسبت به این ترور و دعوت آن اتحادیه از ایران به "خویشتنداری" را نتوانست تحمل کند و موضع اتحادیه اروپا را "منافقانه" خوانده است!

ملل مسلمان، فارغ از برخی تفاوت ها در اعتقادات و یا برخی اختلافات در حوزه‌های سیاسی و یا نزاع های تلخ نظامی در برخی نقاط، اما دشمنان مشترکی دارند. آن گاه که اروپا دوران سیاه قرون وسطی را سپری می‌کرد و علم در آن مهجور و دور افتاده بود و یا قرن‌های طولانی نبردها و کشتارهای خونین داخلی با انگیزه‌های دینی و دوران تفتیش عقاید را سپری می‌کرد، اسلام و مسلمانان در سایه اسلام و تعالیم آن، سرآمد علم در علوم مختلف از جمله ریاضیات، نجوم، شیمی، فیزیک، پزشکی و... بوده و پیشرفت های شگرفی داشتند. البته این ادعا به معنای نادیده گرفتن پیشرفت های علمی و خلاقیت های فنی و تکنیکی در اروپای آن زمان نبود، چرا که تأثیر فرهنگ و تمدن یونانی برتمدن اسلامی را نمی‌توان نادیده گرفت. اما بدون تردید جهان اسلام قرن‌های طولانی یکی از دو قطب قدرت علمی، تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی، ادبی و نیز قدرت تعیین کننده نظامی در جهان بود. به طوری که تمدن نوین غرب از تولیدات علمی مسلمانان نهایت بهره برداری را کرده است.


قرآن کریم با تشویق علم آموزی و ترغیب انسان به درنوردیدن اقطاب زمین و آسمان، روح جدیدی بر پیکر تمدن انسانی دمید و فضای علمی و فرهنگی تازه ای پدید آورد.

«یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ» (الرحمن - 33) «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»( ‏المجادلة‏:- 11‏)

دین اسلام به اندازه ای به علم و دانش اهمیت داده که به گفته عالمان قرآنی، در قرآن کریم ماده (واژه) علم بیش از 750 بار به شکل های گوناگون به کار رفته است.

ایران قبل و بعد از اسلام نیز به گواه تاریخ و اندیشمندان بزرگی نظیر ابن خلدون (متولد تونس _ وفات قاهره)، نقشی بی بدیل در تولید، انتقال، توسعه و تعمیق علم در جهان اسلام داشته است.

محسن فخری زاده در عصر کنونی ما بی تردید یکی از نوابغ ایران و جهان اسلام در حوزه علوم فیزیک و مهندسی هسته ای و علوم نوین بود. او استاد صدها دانشجوئی بود که در مراکز مختلف تحقیقاتی و پژوهشی ایران زیر نظر مستقیم و غیرمستقیم  او در حال تحصیل و تحقیق و نوآوری علمی‌بودند. به رغم تبلیغات ضدایرانی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی، دانش هسته ای ایران دانشی صلح آمیز در مسیر خدمت به بشریت است. برغم فشارهای وارده و جوسازی‌های انریکا و رژیم صهیونیستی، سازمان بین المللی انرژی اتمی در گزارش های متعدد خود، بارها و بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تأکید کرده است. علوم هسته ای، بی تردید یکی ملزومات پیشرفت علمی در جهان است. ایران در سالیان گذشته پیشرفت های شگرفی در حوزه هسته ای صلح آمیز داشته که اردوگاه غربی – صهیونیستی آن را خطری برای انحصار طلبی خود در این حوزه می دانند، فلذا با اتهام نظامی‌گری به فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران، اقدامات ضدایرانی خود از جمله ترور سازمان یافته دانشمندان ایرانی را جائز  جلوه داده اند. ترور مهندس فخری زاده اولین ترور دانشمندان ایرانی نبود. ایران در ده سال اخیر چندین دانشمند هسته ای خود را در حملات سازمان یافته تروریستی از دست داده است. بنابر این ترور سازمان یافته محسن فخری زاده و دیگر دانشمندان ایرانی، همانند ترورهای دیگر دانشمندان جهان اسلام و عرب از جمله ترورهای قبلی دانشمندان مصری و عراقی و لبنانی و تونسی، در واقع ترور علم و فناوری و توانائی‌های علمی جهان اسلام است. دکترین شناخته شده رژیم صهیونیستی آن است که بزرگترین قدرت منطقه باشد و دکترین اعلام شده آمریکا نیز آن است که هیچ قدرتی مافوق اسرائیل در منطقه شکل نگیرد.

جهان اسلام برای بازگشت به عصر طلائی خود، به جهش علمی نیاز دارد و دانشمندان اسلامی، سرمایه‌های گرانقدر جهان اسلام و موتور محرکه آن هستند. ضروری است جهان اسلام برای حمایت و حفاظت از دانشمندان خود تلاش بیشتری کند و ترور فخری زاده و امثال او را با صدای بلند محکوم کند. در انتهاء جای این سئوال باقی است که مسئولیت سازمان همکاری اسلامی و نیز مراکز بزرگ علمی و فرهنگی جهان اسلام در محکوم کردن این ترورها و نیز ممانعت از تکرار این روش های جنایتکارانه و ضداسلامی چیست؟»

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :