در راستای توطئه ترور فخری زاده

این جنگ با ایران است

۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۷۹۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تشدید و گسترش تحریم ها که الیوت آبرامز، نماینده امور ایران در وزارت امور خارجه امریکا آن را اعلام کرد با هدف تضعیف موضع ایران در مذاکرات آتی است و این تحریم ها تهران را به سمت اتخاذ موضعی سختگیرانه سوق خواهد داد و به این ترتیب برای بایدن پذیرش شروط تهران دشوار خواهد بود.
این جنگ با ایران است

نویسنده: لمیس اندونی

دیپلماسی ایرانی: با وجود تنش زایی اسرائیل – آمریکا علیه ایران، دونالد ترامپ به تهران ضربه نظامی وارد نمی کند که به جنگی منطقه ای منجر شود بلکه گام هایی حساب شده مانند تشدید تحریم ها اتخاذ خواهد کرد که مانع از بازگشت جو بایدن به توافق هسته ای خواهد شد.

احتمالا ترامپ و اسرائیل در هفته های باقی مانده به عملیات موفقیت آمیز ترور فخری زاده اکتفا می کنند زیرا اسرائیل با این ترور به تهران پیام فرستاد که موساد سیاست ترور دانشمندان ایرانی را از سر گرفته است.

تشدید و گسترش تحریم ها که الیوت آبرامز، نماینده امور ایران در وزارت امور خارجه امریکا آن را اعلام کرد با هدف تضعیف موضع ایران در مذاکرات آتی است و این تحریم ها تهران را به سمت اتخاذ موضعی سختگیرانه سوق خواهد داد و به این ترتیب برای بایدن پذیرش شروط تهران دشوار خواهد بود.

از آنجا که ترامپ به نصحیت ها برای عدم حمله به ایران به گونه ای که باعث جنگ منطقه ای شود، گوش داده است، تنها شاهد تحرکات نظامی تحریک کننده در منطقه و احتمالا عملیات محدود و مشخص خواهیم بود مانند انفجارها و آتش سوزی های تابستان گذشته در ایران که به باور کارشناسان نزدیک اسرائیل توسط موساد یا جاسوسانش در داخل ایران انجام شد یا اقدامی مانند بستن سفارت آمریکا در بغداد رخ خواهد داد.

اسرائیل رسما مسئولیت ترور فخری زاده را برعهده نگرفته اما یک مسئول بلندپایه اسرائیلی به روزنامه "نیویورک تایمز" گفت که جهان باید از اسرائیل برای کشتن این شخص تشکر کند. این اظهارات در گزارش مفصلی درباره سرقت اطلاعات هسته ای ایران از سوی موساد بیان شد. مشخص است این مسئول پیامی تهدیدآمیز به تهران ارسال کرد مبنی بر این که اسرائیل از گنج اطلاعات سرقتی بهره برده است و می تواند به تمام دانشمندان و مسئولان ایرانی دسترسی پیدا کند.

نباید این ترور را دست کم گرفت زیرا ترامپ و اسرائیل موفق شده اند از این طریق گزینه های دولت آتی را با مانع مواجه کنند یا به میزان زیادی بر آن تاثیر بگذارند. به این ترتیب که با اعطای چراغ سبز به اسرائیل برای آغاز جنگی اطلاعاتی شامل عملیات خرابکارانه در داخل ایران تصمیم گیری سیاسی دولت بایدن را دشوار کردند.

بایدن در مصاحبه های خود از اراده آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای صحبت می کند اما از سوی مطبوعات و کنگره و برخی مراکز پژوهشی با درخواست هایی برای استفاده از نتایج فشارهای ترامپ بر ایران برای سخت گیری علیه این کشور و شرط گذاشتن برای بازگشت به توافق هسته ای مواجه خواهد شد. این همان چیزی است که ترامپ و اسرائیل می خواهند.

مهمترین مسئله این است که جو بایدن بلافاصله پس از به قدرت رسیدن نتواند تحریم ها علیه ایران را لغو کند. لغو این تحریم ها با مخالفت نویسندگان طرفدار اسرائیل در رسانه ها و اعضای کنگره روبه رو است.

در عمل ترامپ از روز اول با حمایت از عملیات موساد در داخل ایران یا اعمال تحریم های سختگیرانه جنگ با ایران را آغاز کرد. مهمترین مسئله این است که او پایه های ائتلاف امنیتی عربی – اسرائیل را بنیان گذاشت و این مهم ترین دستاورد در این جنگ غیرنظامی است.

عملیات کشتن شخصیت اصلی برنامه هسته ای ایران در هفته های انتقال قدرت باعث می شود ایران در انجام عملیات بزرگ انتقام جویانه هم سطح با این ترور در انتظار به قدرت رسیدن جو بایدن و مذاکرات بازگشت آمریکا به توافق تردید کند.

احتمالا اسرائیل انفجارها و ترورها را در ایران از سربگیرد، در حالی که آماده نیست از دستاوردهای ترامپ برای رژیم تحریم ها علیه این کشور چشم پوشی کند. چالش در اینجا این است که جهان عرب به حاشیه برود و چند پاره شود. در حالی که اولویت های بایدن از سرگیری موضع چندجانبه گرایانه آمریکا پیش از به قدرت رسیدن ترامپ است.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترور شهید فخری زاده ایران و امریکا ایران و اسرائیل جو بایدن دونالد ترامپ جنگ با ایران


( ۶ )

نظر شما :

یک ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵
بله آنها هفت سال و شاید به اندازه 20 سال بیشتر از ما وقت خریدند ما را ناتوان تر کردند و زمینگیر و خسته کوته فکران ترسو و دنیا پرست شدیم آنها در عوض کلی نفس چاق کرده نفت مجانی به جیب زدندو...
دوستدار ایران ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۷
در پاسخ به یک ایرانی عبارت " کوته فکران ترسو و دنیاپرست " باید گفت قرار نیست ما بخاطر آخرت پرستی و تفسیر و برداشت نادرست از آن دنیایمان و ایرانمان را نابود کنیم ! شاید برای شما نابودی دنیا که شامل ایران هم می شود مهم نباشد اما مطمئن باشید برای خیلی ها مهم است . من اگر " ایران " نباشه می خوام صد سال سیاه دنیا هم نباشه . " ایران " ملک شخصی کسی نیست که نابودی و حراج و تاراجش مساله ای نباشه . ایران میراث چند هزار ساله و تمدن بزرگی بوده که باید حفظ بشه . ما باید تکلیف خودمون رو روشن کنیم که آیا " کشور " هستیم یا " جنبش آزادی بخش ! " چون هر کدام راهبردها و نتایج و پیامدهای کاملا متفاوتی در پیش خواهد داشت . باید " عقلانیت " را سرمنشا رفتارها و گفتارهایمان قرار بدهیم و سعی کنیم ایران را به نابودی نکشانیم .