حمایت از بازگشت بدون پیش شرط به توافق هسته ای

دموکرات های مجلس نمایندگان در حمایت از برجام متحد شدند

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۷۹۸۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
رهبران حزب دموکرات در کنگره پیام «حمایت قاطع» خود از وعده جو بایدن به بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته ای ایران را بدون هیچ پیش شرطی، به رئیس جمهوری منتخب ارسال کردند. گرگوری میکس، نماینده دموکرات از نیویورک و رئیس آتی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، این مساله را در گفت و گو با موسسه کوینسی به وضوح ابراز داشت: «ما این پیام را به متحدان خود می فرستیم که آمریکا در حال بازگشت به میز مذاکره است!»
دموکرات های مجلس نمایندگان در حمایت از برجام متحد شدند

نویسنده: تریتا پارسی

دیپلماسی ایرانی: رهبران حزب دموکرات در کنگره پیام «حمایت قاطع» خود از وعده جو بایدن به بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته ای ایران را بدون هیچ پیش شرطی، به رئیس جمهوری منتخب ارسال کردند. گرگوری میکس، نماینده دموکرات از نیویورک و رئیس آتی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، این مساله را در گفت و گو با موسسه کوینسی به وضوح ابراز داشت: «ما این پیام را به متحدان خود می فرستیم که آمریکا در حال بازگشت به میز مذاکره است!»

نامه نمایندگان دموکرات که اولین مرتبه توسط «آژانس تلگرافی یهود» منتشر شد، توسط گروهی تنظیم شده که در سال 2015 نیز از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام حمایت کرده بودند: نماینده باربارا لی (از کالیفرنیا)، نماینده ژان چاسکوفسکی (از النوی)، نماینده دیوید پرایس (از کارولینای شمالی)، نماینده میکس، نماینده خواکین کاسترو (از تگزاس) و نماینده برد شرمن (از کالیفرنیا) تهیه و امضاکنندگان این نامه بودند. در این نامه از خروج دولت دونالد ترامپ به شدت انتقاد و اینطور استدلال کرده که بازگشت به برجام نه تنها از ایران مجهز به بمب هسته ای جلوگیری می کند، بلکه «پایه و اساسی» برای پیشرفت در سایر موارد مهم نیز فراهم می آورد. 

نماینده دیوید پرایس در توضیح این مساله به موسسه کوئنسی گفت: «من و همکارانم، از جمله سه مدعی ریاست کمیته امور خارجه مجلس، اینطور تصمیم گرفتیم که ارسال یک پیام قوی و یکپارچه از سوی کنگره به رئیس جمهوری منتخب جو بایدن برای اینکه نشان دهیم ما از دیپلماسی، از جمله اقدامات اولیه برای بازگشت ایران و ایالات متحده به تعهدات برجامی حمایت می کنیم، اهمیت زیادی دارد.»

برخلاف تصورات رایج مبنی بر اینکه کنگره رویکردی خصمانه در قبال دیپلماسی با ایران دارد، تهیه و ارسال فوریتی نامه و پشتیبانی دو نامزد ریاست مجلس نمایندگان و سه مدعی ریاست شورای روابط خارجی این مجلس از حزب دموکرات از نامه نشان دهنده اتحاد گسترده دموکرات ها در حمایت از دیپلماسی ایران است. در حقیقت، نماینده شرمن در سال 2015 مخالف سرسخت توافق هسته ای ایران بود، اما پس از آن به صورت مداوم از توافق حمایت کرده است.

قانون گذاران معتقدند که حمایت فزاینده از توافق هسته ای با «لزوم کشف مجدد برخی نقاط مشترک» و درک این مساله که توافق هسته ای جواب داده و ایالات متحده را در موقعیت بسیار قدرتمندتری قرار داده، ارتباط دارد. میکس توضیح داد: «اکنون همه درک می کنند که تا زمانی که ما در برجام بودیم، ایران از آن تبعیت می کرد. توافق جواب داده بود! ما توانایی بازرسی از برنامه آنها را داشتیم و این باعث می شد جهان و منطقه ایمن تر شوند.» نماینده لی افزود: «من فکر می کنم آنچه شاهدش هستیم این است که اعضای کنگره به فاصله گرفتن از یک سیاست شکست خورده و بازگشت به توافقی که واقعا جواب داده، تمایل نشان می دهند.»

این ابتکار نه تنها می تواند بر دیدگاه کنگره به برجام تاثیر بگذارد، بلکه نقش شورای امور خارجی مجلس نمایندگان به رهبری میکس در حمایت از دیپلماسی را نشان می دهد. این نماینده دموکرات ایالت نیویورک نقش طولانی و مهمی در دیپلماسی پشت صحنه با دشمنان ایالات متحده داشته است. میکس پیشتر به عنوان رئیس مجمع گفت و گوی کنگره در گشودن کانال های ارتباطی با کشورهایی مانند ایران، کوبا و ونزوئلا ایفای نقش کرده است. سابقه تلاش های او در حمایت از دیپلماسی با ایران تقریبا به دو دهه قبل بر می گردد؛ زمانی که حمایت از مذاکرات با ایران از نظر سیاسی بسیار پر خطر و پر هزینه بود. میکس در آن زمان با امید جلوگیری از وقوع جنگ بین ایالات متحده و ایران در زمان ریاست جمهوری جورج دابلیو. بوش به گشودن کانال های ارتباطی بین اعضای کنگره و سفیر وقت ایران در سازمان ملل یعنی محمد جواد ظریف کمک کرد.

میکس با چشم اندازی به آینده به این مساله اشاره کرده که شورای امور خارجه مجلس نمایندگان حتی می تواند در برقراری گفت و گو با سایر پارلمان ها از جمله با مجلس ایران، نقش فعال تری داشته باشد: «کارهای زیادی باقی مانده است چون دو طرف هنوز کاملا آماده نیستند. اما ما می توانیم به آن نقطه برسیم.»

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران برجام مذاکرات ایران و امریکا ریاست جمهوری جو بایدن کنگره آمریکا سیاست ترامپ در قبال ایران


( ۸ )

نظر شما :

محمد ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۹
مزاحم می خواد برگرده!
ایرانی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۷
یعنی دلار ارزان می شود؟ خانه چی؟ ماشین چطور؟